Aangaande mijn onderzoek naar het iskra elektrisch systeem van ons Tomosje ben ik ook bij het vliegwiel terecht gekomen.
Je zou toch zeggen, wat is daar nou over te vertellen. Zo dacht ik er ook over.
Maar het is toch een beetje anders.
Om te beginnen. De oude contactpunten ontsteking heeft een (open) vliegwiel met 3 magneten.
Maar het iskra vliegwiel is meer dicht en heeft 4 magneten.
Je ziet wel niet helemaal de 4 magneten, maar dat is ook niet zo simpel te fotograferen.
Althans zo ziet het er visueel uit. Of het zo is blijft nog even de vraag.
Als je namelijk op het verhaal (toelichting, ooit door Tomos Nederland gegeven) afgaat, dan zou het om 2 noordpolen en 2 zuidpolen gaan. Men noemde dat poolparen.
Welnu; als er 2 noordpolen en 2 zuidpolen in dat vliegwiel “zitten” moet dat te controleren zijn. Om dat te doen heb ik een schroevendraaier gepakt en tegen de magneten aan gehouden.
Logische wijze zouden 2 magneten de schroevendraaier aan moeten trekken en 2 magneten de schroevendraaier af moeten stoten.
Nou, wat ik ook (in eerste instantie) probeerde. Elke magneet trok de schroevendraaier aan. Dus ik had 4 noordpolen.
[Mijn gedachte: Hoe kan dat nou. Er moet toch een min pool zijn. Anders ontstaat er geen negatieve (inductie) spanning in de spoel.]
(Je zou dan alleen positieve spanningspulsen krijgen, in de vorm van een zaagtand.)
En op de scope had ik wel degelijk een gelijkwaardige negatieve spanning gezien.
Opnieuw ging met de schroevendraaier naar een magneet. Hij werd aangetrokken. Maar nu hield ik hem er tegenaan en verschoof zijdelings de schroevendraaier langs de magneet. Dat ging goed, totdat de schroevendraaier het midden van de magneet bereikte. Toen was het ineens over met de innige aantrekkingskracht. De schroevendraaier werd resoluut afgestoten door de magneet. Dus toch een zuidpool in het vliegwiel. (En dat 4x)
Om dat aan te tonen heb ik er even wat foto`s van gemaakt.
Doch om het nog duidelijker te maken heb ik een tekening er van gemaakt en zijn woorden niet nodig.
Maar ja, het is niets als je op onderzoek uitgaat, maar als je dan vast loopt in je eigen theorie, dan wordt het vervelend.
Hoe kan het nou, als er 4x een noord - zuid wisseling in een omwenteling plaats vind. Doch er komen slechts 2 vonken per omwenteling uit de bobine ?
Ik begrijp het nog even niet. In deze moet ik op verder onderzoek en afwachten wat een nieuwe scope analyse boven water brengt. Mocht iemand het echt weten, dan hou ik me aanbevolen.
Wordt vervolgd.
MvG