Pagina 1 van 1
Puch cilinderkop
Geplaatst: 25 nov 2012 20:40
door Speedy007
Beste tomosforummers,
Ik heb hier nog een cilinderkop liggen van de Puch Maxi-S van mijn ma. Ik vroeg me af of ik deze gewoon op mijn tomos kan monteren. En geeft dat meer compressie als een standaard tomos bromkop, de verbrandingskamer in die Puch cilinderkop is namelijk erg klein, en ondiep..
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Puch cilinderkop
Geplaatst: 25 nov 2012 21:06
door TheStealthSpy
Waarschijnlijk past hij wel, ik ben er alleen geen fan van. Dit omdat de koelvinnen niet netjes op elkaar overlopen en er daarom niet gelijk gekoeld word.
Re: Puch cilinderkop
Geplaatst: 26 nov 2012 00:16
door Speedy007
Dat in combinatie met een grotere explosie door de hogere compressie, en wat meer toeren misschien...Dat zijn alleen maar dingen die juist meer warmte opwekken. En dan ook nog een dat door de cilinderkop de koeling ongelijk/niet goed plaatvindt...Hmmm..Dat is inderdaad minder.
Re: Puch cilinderkop
Geplaatst: 27 nov 2012 21:45
door brother
ajo this geen racer! this maar straat tomosje he, die koeling zit wel goed! heb zelf jaren met een ei-cilinder gereden en ook nooit problemen mee gehad.
het enige bij een puch kop is de overloop van de cilinder dat is wel minder mooi en valt iets meer op.
Re: Puch cilinderkop
Geplaatst: 28 nov 2012 09:48
door homoetje
Gaat zoals brother zegt prima, over koeling hoef je je geen zorgen maken.
Re: Puch cilinderkop
Geplaatst: 28 nov 2012 18:19
door TheStealthSpy
Het is natuurlijk niet zo dat de brommer gelijk vastloopt ofzo, maar door de ongelijke koeling zullen de cilinder en kop minder lang meegaan. Je moet zelf kiezen wat je wilt, maar ik wil liever het beste (als dat kan) voor mijn brommer, De reden dat veel mensen zeggen dat het wel kan is dat ze niet genoeg kilometers rijden om de consequenties te voelen (en sommige hebben geluk). Je moet het vergelijken met iemand die te kleine schoenen draagt. Je kunt er wel op lopen, maar het loopt toch niet optimaal.
Re: Puch cilinderkop
Geplaatst: 28 nov 2012 18:22
door Borcheld11
Wat gaat er dan kapot aan de cilinder en cilinderkop dan. na verloop der tijd?
Re: Puch cilinderkop
Geplaatst: 28 nov 2012 18:39
door homoetje
Hij koelt er helemaal niet slechter door, is echt onzin. Bij een DMP HD kop voor tomos zitten de koelribben ook niet gelijk op elkaar en ik heb nergens last van, zelfde geld dus als je er een puch kop op hebt.
Re: Puch cilinderkop
Geplaatst: 28 nov 2012 19:42
door brother
ik denk zelfs dat een puch beter cilinder heeft, want koelribben zijn bij tomos aan beide kanten van verschillende lengte en omdat hij schuin ligt, word hij inprecipe alleen aan de voorkant goed gekoelt!
maarja zoals ik al zei this maar een straat brommer, ik reed iedere dag 20 km met me ei-cilinder en dat ging prima en reedt gwn lange einden 50-60
Re: Puch cilinderkop
Geplaatst: 28 nov 2012 21:29
door TheStealthSpy
Hij koelt er helemaal niet slechter door, is echt onzin. Bij een DMP HD kop voor tomos zitten de koelribben ook niet gelijk op elkaar en ik heb nergens last van, zelfde geld dus als je er een puch kop op hebt.
Ik ga geen discussie met je voeren, ik heb in andere topics gezien dat als je ongelijk hebt het niet toe kan geven en dan domme dingen gaat roepen (Joren's topic). Gebruik een forum eens om wat kennis op te doen ipv altijd gelijk te willen krijgen. Verder zeg ik niet dat hij slecht koelt, maar dat hij ongelijk koelt.
ik denk zelfs dat een puch beter cilinder heeft, want koelribben zijn bij tomos aan beide kanten van verschillende lengte en omdat hij schuin ligt, word hij inprecipe alleen aan de voorkant goed gekoelt!
maarja zoals ik al zei this maar een straat brommer, ik reed iedere dag 20 km met me ei-cilinder en dat ging prima en reedt gwn lange einden 50-60
Dat is anders een ei-cilinder heeft kleine koelribben, maar de kop ook en deze sluiten dan ook goed op elkaar aan. Of het nou een straatbrommer is of niet, je wilt je koeling toch optimaal hebben of niet?
Wat gaat er dan kapot aan de cilinder en cilinderkop dan. na verloop der tijd?
Door de ongelijke koeling, zet de zuiger, cilinder en de cilinderkop zich iets ongelijker uit, waardoor je uiteindelijk bijv. een zuiger hebt waarvan de onderkant meer versleten is dan de bovenkant. Dit geldt dan ook voor de cilinder. Dit geeft een grotere kans op een vastloper of warmloper. Ook wordt tijdens het rijden bijv. de bovenkant van de cilinder anders gekoeld dan de onderkant, je begrijpt zelf wel dat dit niet de bedoeling is, ook dit heeft invloed op het slijtagepatroon van de zuiger en cilinder. De extra opgelopen slijtage is wel afhankelijk van je rijstijl, je kunt bijv. wel met een puch kop rijden zonder er al te veel last van te hebben (dit is simpelweg zo, omdat een cilinder slijtage-vast is), maar helemaal mooi is het nooit.
Re: Puch cilinderkop
Geplaatst: 28 nov 2012 21:56
door Borcheld11
Zie zelf niet in waarom je dan grotere kans hebt op een warmloper of vastloper.
Ik zou van de week dat dan even uitwerken waarom ik dat denk en theorie van school
erbij pakken en het hier opschrijven.
btw ben wel eens met (ongelijke) extra slijtage waardoor je bijvoorbeeld (versnelde) compressie verlies kan krijgen.
Re: Puch cilinderkop
Geplaatst: 28 nov 2012 22:21
door brother
het heeft ook puur te maken hoe jij warm rijdt, rijdt jij hem netjes warm waardoor het matriaal gelijkmatig warm word heb je bijna tot geen kans op slijtage.
tuurlijk heb je nu 1cm minder koeling aan iedere kant minder om het ff zo te zeggen.
maar dat heeft op stukken van 20km echt totaal geen waarde.
pas als jij 100 km rijdt krijg je dit pas.
en wrm ik de ei-cilinder erbij pakte is dat deze veel minder wind vangt en dus ook minder koeiling heeft vooraal omdat de cilinder bijna helemaal achter het spadbord valt.
heb trouwens zelf ook nog tijdje met puch cilinderkop erop gereden maar dit had totaal geen waarde.
tuurlijk als jij slecht warm rijdt is er ongelijke slijtage dus daarin geef ik je net als borcheld11 gelijk
Re: Puch cilinderkop
Geplaatst: 28 nov 2012 22:43
door TheStealthSpy
Gelukkig zijn we het toch eens over iets.

Tuurlijk is het van mindere waarde bij een straatbrommer, die alleen korte ritjes maakt. Maar op lange termijn is het zeker wel te merken hoor. Het principe blijft hetzelfde. Het is maar net hoeveel waarde jij aan je brommer hecht.
Voorbeeldje: Bij een auto moet om de 10.000 km de olie worden ververst. De ene eigenaar doet dit braaf. Een andere eigenaar van dezelfde auto doet dit pas bij de 14.500 km. Tuurlijk zijn er bijna geen vormen van slijtage te zien/merken, omdat de olie van goede kwaliteit is, maar als de eigenaar dit blijft doen dan zal er uiteindelijk wel extra slijtage optreden. Het zal alleen wat langer duren en misschien zal hij dat wel nooit merken, omdat hij de auto eerder weg doet dan dat de slijtage te herkennen/merken is.
Re: Puch cilinderkop
Geplaatst: 28 nov 2012 23:12
door homoetje
Hij koelt er helemaal niet slechter door, is echt onzin. Bij een DMP HD kop voor tomos zitten de koelribben ook niet gelijk op elkaar en ik heb nergens last van, zelfde geld dus als je er een puch kop op hebt.
Ik ga geen discussie met je voeren, ik heb in andere topics gezien dat als je ongelijk hebt het niet toe kan geven en dan domme dingen gaat roepen (Joren's topic). Gebruik een forum eens om wat kennis op te doen ipv altijd gelijk te willen krijgen. Verder zeg ik niet dat hij slecht koelt, maar dat hij ongelijk koelt.
Ik kan best toegeven dat ik ongelijk heb, maar hier heb ik geen ongelijk en ik wil niet gelijk krijgen. Wil ook helemaal geen discussie met iemand maken enzo. Maar de cilinder blijft gewoon in de wind hangen hoor ookal heb je er een tomos kop op of een puch kop, dus ongelijk koelen doet hij denkik niet hoor. Ben zowiezo geen fan van luchtgekoeld, wil ook heel graag AM6 of Derbi gaan rijden maar die dingen zijn zo verrekte duur. Ik gebruik dit forum om vragen van mensen te beantwoorden en tips te geven, en vragen waarvan ik de kennis niet heb ga ik me niet eens in verzeilen. Ik snap best dat jij een mening hebt dat het niet optimaal koelt, maar kijk hoeveel mensen er rondrijden met puch koppen, en zelfs mensen met een 50cc HD koppen van puch op een 65cc die een te hoge compressieverhouding geeft nergens over klagen.
Dit was BTW NIET om een discussie te gaan starten, maar gewoon om mijn verhaal te doen. We hebben allemaal een eigen mening

Re: Puch cilinderkop
Geplaatst: 29 nov 2012 16:09
door 2pac
Het is natuurlijk niet zo dat de brommer gelijk vastloopt ofzo, maar door de ongelijke koeling zullen de cilinder en kop minder lang meegaan. Je moet zelf kiezen wat je wilt, maar ik wil liever het beste (als dat kan) voor mijn brommer, De reden dat veel mensen zeggen dat het wel kan is dat ze niet genoeg kilometers rijden om de consequenties te voelen (en sommige hebben geluk). Je moet het vergelijken met iemand die te kleine schoenen draagt. Je kunt er wel op lopen, maar het loopt toch niet optimaal.
Dat is niet waar .
Je kop en cilinder zullen altijd ongelijk gekoeld worden omdat je cilinderkop van aluminium is en je cilinder gietijzer!
Is totaal geen probleem