Wat is het bouwjaar? 1988-1990 waarschijn
Sinds wanneer speelt dit probleem? Na reinigen van carburateur, sproeiers zaten voor de helft dicht.
Wat is het probleem? Tomos heeft geen koppel meer, trekt langzamer op dan voorheen en heeft moeite met heuveltjes oprijden.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Carburateur gereinigd, uitlaat ontkoold.
Welke Tomos model heb je? A3
Wat is het bouwjaar? 1988-1990 waarschijn
Sinds wanneer speelt dit probleem? Na reinigen van carburateur, sproeiers zaten voor de helft dicht.
Wat is het probleem? Tomos heeft geen koppel meer, trekt langzamer op dan voorheen en heeft moeite met heuveltjes oprijden.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Carburateur gereinigd, uitlaat ontkoold.
Beste allemaal,
Ik heb sinds kort een Tomos A3 overgenomen van iemand. Mij was verteld dat er een nieuwe bougie en nieuwe olie in zat. Iedere dag rij ik er 2x zo'n 10km mee (10km heen en 10km terug). De route is eigenlijk op te delen in 3 delen van 'vol gas', weinig remmen en optrekken dus. Het Tomosje is origineel en heeft spaakvelgen met trommelremmen, wat ik er erg leuk uit vind zien en daarom wil ik hem qua looks ook graag origineel houden. Echter schokte hij een beetje bij wanneer ik vol gas gaf. Ik denk niet dat het te omschrijven is als 4-takten, want het was niet heel storend. Vervolgens heb ik besloten de Tomos eens een beurtje te geven, de achterremkabel was niet goed meer, dus heb ik deze vervangen en de carburateur schoongemaakt. De sproeiers zaten zo goed als dicht, ik heb ze doorgeprikt met een naald en gereinigd met wat remmenreiniger en doorgespoten met lucht. Daarnaast viel me op dat er geen luchtfilter in de carburateur zit. Het betreft een encarwi als op de volgende afbeelding te zien is: http://www.myronsmopeds.com/wp-content/ ... ploded.jpg. Echter beschikt mijn carburateur niet over onderdelen 2 en 20, de gaten hiervoor zijn dicht (lijkt wel van fabriek af zo te zijn). Er valt dus niets in te stellen aan de carburateur, choken doet hij door middel van een palletje op de gashendel (deze houdt het gas gewoon wat verder open).
Nadat ik de brommer weer in elkaar had gezet, merkte ik dat deze een stuk minder koppel heeft. Wanneer ik het rubberen deel tussen de carburateur en de lucht inlaat demper weghaal, lijkt de tomos wel weer wat meer koppel te hebben, hij maakt in ieder geval wat meer herrie natuurlijk. Ik ben me ervan bewust dat ik er zo snel mogelijk een luchtfilter in moet zetten, maar vraag me nu af of ik niet gewoon beter een carburateur met verstelbare sproeier kan halen op de sloop of iets dergelijks. Mijn indruk is namelijk dat het mengsel nadat de sproeiers schoongemaakt zijn te rijk is (te veel brandstof), de bougie is namelijk zwart en niet koffie-met-melk-bruin zoals deze moet zijn.
Omdat dit de eerste keer is dat ik Tomos rij / sleutel, is alle advies welkom. Nogmaals: ik vind het een leuk ding als hij er origineel uit ziet (echt opvoeren is dus ook niet mijn bedoeling), echter rijdt het ding voor m'n gevoel niet harder dan 40km/u. Graag wil ik hem 45-50 km/u laten rijden omdat ik dit prettiger vind wanneer ik me op de weg tussen auto's bevind. Momenteel wordt ik regelmatig ingehaald op de weg, zelfs bij doorgetrokken streep.
Alvast bedankt voor je reactie!

edtit: type fout, er stond een luchtfilter, ipv geen luchtfilter.