Pagina 1 van 2

Koppel kwijt na zuiveren carburateur

Geplaatst: 18 jun 2013 14:58
door JMH
Welke Tomos model heb je? A3
Wat is het bouwjaar? 1988-1990 waarschijn
Sinds wanneer speelt dit probleem? Na reinigen van carburateur, sproeiers zaten voor de helft dicht.
Wat is het probleem? Tomos heeft geen koppel meer, trekt langzamer op dan voorheen en heeft moeite met heuveltjes oprijden.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Carburateur gereinigd, uitlaat ontkoold.

Welke Tomos model heb je? A3
Wat is het bouwjaar? 1988-1990 waarschijn
Sinds wanneer speelt dit probleem? Na reinigen van carburateur, sproeiers zaten voor de helft dicht.
Wat is het probleem? Tomos heeft geen koppel meer, trekt langzamer op dan voorheen en heeft moeite met heuveltjes oprijden.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Carburateur gereinigd, uitlaat ontkoold.

Beste allemaal,

Ik heb sinds kort een Tomos A3 overgenomen van iemand. Mij was verteld dat er een nieuwe bougie en nieuwe olie in zat. Iedere dag rij ik er 2x zo'n 10km mee (10km heen en 10km terug). De route is eigenlijk op te delen in 3 delen van 'vol gas', weinig remmen en optrekken dus. Het Tomosje is origineel en heeft spaakvelgen met trommelremmen, wat ik er erg leuk uit vind zien en daarom wil ik hem qua looks ook graag origineel houden. Echter schokte hij een beetje bij wanneer ik vol gas gaf. Ik denk niet dat het te omschrijven is als 4-takten, want het was niet heel storend. Vervolgens heb ik besloten de Tomos eens een beurtje te geven, de achterremkabel was niet goed meer, dus heb ik deze vervangen en de carburateur schoongemaakt. De sproeiers zaten zo goed als dicht, ik heb ze doorgeprikt met een naald en gereinigd met wat remmenreiniger en doorgespoten met lucht. Daarnaast viel me op dat er geen luchtfilter in de carburateur zit. Het betreft een encarwi als op de volgende afbeelding te zien is: http://www.myronsmopeds.com/wp-content/ ... ploded.jpg. Echter beschikt mijn carburateur niet over onderdelen 2 en 20, de gaten hiervoor zijn dicht (lijkt wel van fabriek af zo te zijn). Er valt dus niets in te stellen aan de carburateur, choken doet hij door middel van een palletje op de gashendel (deze houdt het gas gewoon wat verder open).

Nadat ik de brommer weer in elkaar had gezet, merkte ik dat deze een stuk minder koppel heeft. Wanneer ik het rubberen deel tussen de carburateur en de lucht inlaat demper weghaal, lijkt de tomos wel weer wat meer koppel te hebben, hij maakt in ieder geval wat meer herrie natuurlijk. Ik ben me ervan bewust dat ik er zo snel mogelijk een luchtfilter in moet zetten, maar vraag me nu af of ik niet gewoon beter een carburateur met verstelbare sproeier kan halen op de sloop of iets dergelijks. Mijn indruk is namelijk dat het mengsel nadat de sproeiers schoongemaakt zijn te rijk is (te veel brandstof), de bougie is namelijk zwart en niet koffie-met-melk-bruin zoals deze moet zijn.

Omdat dit de eerste keer is dat ik Tomos rij / sleutel, is alle advies welkom. Nogmaals: ik vind het een leuk ding als hij er origineel uit ziet (echt opvoeren is dus ook niet mijn bedoeling), echter rijdt het ding voor m'n gevoel niet harder dan 40km/u. Graag wil ik hem 45-50 km/u laten rijden omdat ik dit prettiger vind wanneer ik me op de weg tussen auto's bevind. Momenteel wordt ik regelmatig ingehaald op de weg, zelfs bij doorgetrokken streep.

Alvast bedankt voor je reactie! :)

edtit: type fout, er stond een luchtfilter, ipv geen luchtfilter.

Re: Koppel kwijt na zuiveren carburateur

Geplaatst: 18 jun 2013 15:11
door homoetje
Wat is de kleur van de bougie?

Re: Koppel kwijt na zuiveren carburateur

Geplaatst: 18 jun 2013 15:21
door JMH
Bedankt voor je reactie.

De bougie is zwart, ik heb wat rommelig geschreven, maar wat meer info erover staat onderaan de een na laatste alinea. Ik denk ook dat de sproeier te groot is, want met een vuile carburateur had hij wat meer koppel voor m'n gevoel.

Re: Koppel kwijt na zuiveren carburateur

Geplaatst: 18 jun 2013 15:28
door homoetje
O nu je het zegt, ik zag het staan. Ja dan moet je sproeier wat kleiner.

Re: Koppel kwijt na zuiveren carburateur

Geplaatst: 18 jun 2013 15:37
door JMH
Ik zal de carb er eens af halen en kijken wat voor sproeier er nu in zit. Hoeveel maatjes zou die kleiner moeten denk je? Ik heb voor de Encarwi ook verstelbare sproeiers gezien. Vraag me alleen af of die er op past, denk het niet aangezien de sproeier onder op de carburateur zit (ik vind het maar een raar ontwerp eerlijk gezegd...). Maargoed, zou er niet een andere carburateur die wél een verstelbare sproeier heeft op kunnen of is het gewoon het meest verstandig een standaard sproeiertje erin te draaien.

Daarnaast vraag ik me af wat zo'n ding origineel als hij goed is afgesteld moet kunnen lopen. 50km/u lijkt me wel te moeten kunnen of niet? Heb gehoord dat deze wellicht uit een tijd is dat ze nog maar 40 (mochten) lopen.

Re: Koppel kwijt na zuiveren carburate

Geplaatst: 18 jun 2013 16:50
door Borcheld11
Voor de sproeier ,1 of 2 maten kleiner halen dan welke je nu hebt. en dan van de bougie aflezen of je nog een kleinere sproeier moet halen. 50km/u lijkt me niet. zelfs nu mogen gele kentekens maar 45km/u maar het zou wel kunnen dan de uitlaatpoort wat verstopt zit waardoor hij iets zachter gaat of/en de zuigerveren versleten. je zou dan de uitlaatpoort schoon kunnen maken en de zuigerveren vervangen. zuigerveren controleren kan je doen door de kickstart met je hand omlaag te drukken en voelen hoeveel weerstand er is. als het (te) makkelijk gaat zijn de zuigerveren versleten. succes, en als je nog vragen hebt hoor ik het wel :)

Re: Koppel kwijt na zuiveren carburateur

Geplaatst: 19 jun 2013 08:27
door JMH
Bedankt voor jullie snelle reacties! Ik denk dat de zuigerveren prima zijn, bij kicken krijg ik zeker weerstand en ik heb met de hand het vliegwiel rond gedraaid gehad (toen ik contactpunten checkte) en ik voelde duidelijk compressie. Wat bedoel je exact met de uitlaatpoort? Ik heb wel eergisteren de uitlaat met HG gootsteenontstopper gezuiverd, er kwam best veel erg donker zwart water uit met her en der een stukje kool, dus dat heeft zeker geholpen.

Wat beter nieuws, maar ook erg vreemd is het volgende: Gisteren toen ik naar huis reed besloot ik direct door te gaan naar de winkel, dat is een halve kilometer verder dan normaal (ongeveer 11km). Op deze halve kilometer begon hij te schokken alsof de tank leeg is. Echter, in plaats van wegvallen, ging hij boosts geven! Ik besloot wat om te rijden en hij begon steeds beter te rijden :D. Vervolgens had hij weer koppel (meer dan vóór het zuiveren van de carb) en heeft hij een top van 42,3km/u aangetikt (gemeten met GPS app op mn mobiel), de normale top in het begin van de rit was 36-38.

Vanmorgen, toen ik weer een kilometertje of 10 heb gereden heeft hij de hele rit weer beter gepresteerd, helaas vergeten de GPS aan te zetten, maar ik gok dat hij 40 heeft gereden. In ieder geval heeft hij een stuk meer koppel, trekt sneller op en schakelt veeeeel soepeler en sneller over. Nu vraag ik me af hoe dat ineens kan... Zou de uitlaat misschien verder 'schoongebrand' zijn? Zelf bedacht ik, omdat gisteren kort na het beter presteren de tank leeg was (dus moest ik op reserve verder) er wellicht een wat hogere olie verhouding onderin de tank zou kunnen zitten (er zat standaard meng 1:50 van de Shell in). Tijdens het op reserve rijden bleef hij namelijk perfect presteren. Gisteren heb ik dus besloten om 1:40 te mengen (had er een potje 'Avia' twee takt mengolie bijgekregen, dat heb ik nu gebruikt). Zou dit de oplossing zijn?

Alle tips / opmerkingen zijn welkom! :)

edit: voorheen startte hij overigens wel altijd na 1x kicken (zowel voor het reinigen van de carb als na het reinigen), vanochtend moest ik een keer of 3-4x kicken voordat hij startte.

Re: Koppel kwijt na zuiveren carburateur

Geplaatst: 19 jun 2013 09:20
door MrMike
De uitlaatpoort is waar je je uitlaat aansluit op je cilinder. Hier zit vaak net zoveel of meer kool op.

Mensen vergeten dit vaak, monteren en nieuwe uitlaat of maken de uitlaat schoon maar merken nauwelijks effect. Dit komt omdat de uitlaatpoort op de ciliinder nog vol zit.

Uiteraard wel voorzichtig schoonmaken zodat je de zuiger of cilinderwand niet beschadigd.

De ineens verbeterde prestatie kan ook zijn omdat er wat van dat vuil is losgekomen omdat de uitlaat zelf schoon is. En het kan heel goed zijn dat er nog van alles in de uitlaat zat wat nu inmiddels goed is verdampt en verbrand.

Het extra kicken is naar alle waarschijnlijkheid omdat je na het reinigen van uitlaat / carb de lucht / bezine verhouding uit balans hebt. Als je deze weer helemaal goed hebt, zou het starten ook weer sneller en beter moeten gaan.

Re: Koppel kwijt na zuiveren carburateur

Geplaatst: 19 jun 2013 09:32
door JMH
Bedankt! Daar heb ik inderdaad wel naar gekeken, maar hier heb ik niets aan gedaan. Waarom weet ik eigenlijk niet, zal de uitlaatpoort z.s.m. ook schoonmaken, anders is de uitlaat natuurlijk ook zo weer vies.

Wat betreft het starten: dit vind ik op zich niet zo heel erg, maar als de verhouding uit balans is rijdt de tomos natuurlijk ook niet optimaal. Ik zal binnenkort de bougiekleur nog eens checken en hoogst waarschijnlijk moet er dan gewoon een wat kleiner sproeiertje in. Eerst moet ik er een luchtfilter in plaatsen.

Re: Koppel kwijt na zuiveren carburateur

Geplaatst: 26 jun 2013 08:24
door JMH
Hmmm... Ik heb het de afgelopen tijd erg druk gehad en geen dag vrij kunnen maken om eens fatsoenlijk aan de Tomos te gaan sleutelen, vandaar dat hij nog steeds op een *waarschijnlijk* te grote sproeier loopt. Aangezien ik her en der had gelezen dat te groot niet direct erg is, te klein daarentegen weer wel, besloot ik om rustig door te rijden (overigens was de laatste keer dat ik keek de bougie wel weer ietsje bruiner).

Echter, besloot hij zojuist om ineens 30 (denk ik) te gaan rijden, in ieder geval een heel stuk zachter. Na een kilometer of 4-5 ging hij dat ineens doen, geen raar geluid of iets anders gehoord. Ik besloot om maar voorzichtig door te rijden, want ik moest nog 4km. Nu vraag ik me af wat het probleem kan zijn. Wellicht toch maar dat ding even aan de kant zetten en over een week of 3 alles vervangen? Het is me wel opgevallen dat aan de kant van het voortandwiel wat doorzichtige vloeistof lekte, maar dit is echt heeel weinig. Zou dit olie kunnen zijn? Zo voelt het wel, toch is het erg weinig, dus ik kan me bijna niet voorstellen dat het daardoor komt...

Overigens heb ik tussendoor wel een aantal dagen geleden op advies van jullie de uitlaatpoort nog schoongemaakt, deze was inderdaad nog vies.

Re: Koppel kwijt na zuiveren carburateur

Geplaatst: 26 jun 2013 09:05
door MrMike
Mogelijk zit er toch het 1 en ander dwars. Misschien uitlaat, nog wat vuil in carb.
Mogelijk is de tank gaan roesten en komt er vuil in.

Ook in de uitlaat kan mogelijk nog wat zitten, of losgekomen en zit nu op een lastigere plek (prestatiewijs gezien)
De olie bij je tandwiel betekend een lekke keering. Dat is niet goed, maar op die plek niet van invloed op je prestatie.

Ik zou toch kiezen om hem eens goed onderhanden te nemen, even alles uit elkaar, netjes schoonmaken.
Luchtfilter halen, nieuwe orginele uitlaat (is ong 30,- heb je gelijk een mooie en overal vanaf) of iets meer geld en je hebt gelijk betere prestaties (je wilde iets harder toch?)

Zou hem even goed onderhanden nemen, kost wat tijd, maar is het waard. Doorrijden met problemen geeft de kans dat je dalijk voor grotere (lees duurdere) problemen staat.

toevallig in de buurt van Den Bosch?

Re: Koppel kwijt na zuiveren carburateur

Geplaatst: 26 jun 2013 09:29
door JMH
Bedankt voor je snelle en heldere reactie :)

Ik woon in Eindhoven, idd in de buurt van Den Bosch. Het zou idd kunnen dat er nog wat vuil in de uitlaat zat en nu op een vervelende plek terecht is gekomen, dat klinkt erg logisch, maar verder is hij optisch gezien nog echt top, dus eerlijk gezegd voel ik er nog niet 1,2,3 iets voor om een nieuwe te halen. Zelf zat ik meer te denken om dat geld te stoppen in een nieuwe pakkingset, kleinere maat sproeier, goede ATF olie, luchtfilter, nieuwe keerring e.d. De uitlaat kan dan uiteraard altijd nog als het niet beter wordt (inderdaad wil ik hem graag 45km/u laten rijden, nu rijdt ie 40 op een goede dag, maar de originele uitstraling wil ik ook graag behouden, ik vind zo'n sigaaruitlaat erg tof i.c.m. de spaakwieltjes en trommelremmen).

Dat de carburateur nu zuiver is, ben ik eigenlijk wel van overtuigd, uiteraard kan deze nu wel weer vuil zijn door het (nog steeds...) ontbreken van een luchtfilter. De tank heb ik inderdaad ook nog gecontroleerd, deze ziet er erg zuiver uit. Op de lasnaad zie ik wat kleurverschil door corrosie, maar dit is niet zorgwekkend. Het kraantje heb ik er ook al uit gehad en gezuiverd, echter was deze nog perfect zuiver, dus dat heb ik toen maar gedaan omdat ik hem er toch uit had.

In ieder geval ga ik hem nu niet meer gebruiken voordat ik em eens helemaal nakijk.

Lijkt het je verstandig om het hele blok wellicht een keer uit elkaar te halen en de status hiervan te bekijken? Dan koop ik o.a. deze set: http://www.tomoshop.nl/catalog/pakkings ... p-923.html en dan vervang ik meteen alle pakkingen (het carterdeksel lekte vóór m'n laatste sleuteldagje namelijk ook, maar ik heb toen de pakking schoongemaakt en wat ingevet met olie alvorens ik het deksel terug plaatste en nu lijkt het daar toch weer prima dicht te zitten, maar dat is wellicht een kwestie van tijd...).

EDIT: ik ben even een lijstje aan het samenstellen, maar nu vraag ik me af of dit filter: http://www.tomoshop.nl/catalog/filterse ... -1099.html zal passen in mijn standaard encarwi carburateur van de Tomos A3, maar dan zonder het kapje en gewoon met de luchtfilter demper (zie pagina 18 http://www.scribd.com/doc/13281570/1988 ... hop-Manual). Daarnaast vraag ik me af, aangezien ik heb gelezen dat dellorto sproeiers ook op encarwi passen deze: http://www.tomoshop.nl/catalog/sproeier ... -1101.html zullen passen in mijn encarwi carb. Want dan kijk ik t.z.t. welke maat er nu in zit en dan koop ik de twee maatjes kleiner erbij. Om de ontsteking te controleren / af te stellen heb ik een vliegwieltrekker nodig, ik kwam er de laatste keer niet achter met pulleytrekkers. Zal deze: http://www.tomoshop.nl/catalog/vliegwie ... -1141.html passen?

Het zijn veel vragen, maar ik merk dat veel mensen op dit forum flink wat ervaring hebben, dus ga ik graag van jullie advies uit. Alvast bedankt voor de hulp :D

Re: Koppel kwijt na zuiveren carburateur

Geplaatst: 26 jun 2013 17:19
door MrMike
Ik heb helaas met jou specifieke tomos model heel weinig ervaring.

Maar ik denk dat hier genoeg mensen zijn die zo uit hun hoofd weten welke sproeiers je moet hebben (ik gok zelf inderdaad wel 5mm)

Zou inderdaad de keering vervangen, en dan meteen alle pakkingen, nieuwe ATF olie en als alles er toch af ligt, schoonmaken en nakijken.

zou proberen een tweedehands lichtfilter te vinden, maakt een stuk minder herrie. (of nieuwe immitatie ook te koop mogelijk voor weinig)

Uitlaat is eigen keuze, ligt ook aan je portomonee. Als ik een oude tomos gooi ik er meestal een nieuwe op, kost hier 27,50 en ben je gelijk klaar en weet je dat ie echt schoon is. (en als nieuw look uiteraard)

Maar goed, ik ben vreemd :P

Succes
Mike

Re: Koppel kwijt na zuiveren carburateur

Geplaatst: 27 jun 2013 01:53
door Borcheld11
Bedankt voor je snelle en heldere reactie :)

Ik woon in Eindhoven, idd in de buurt van Den Bosch. Het zou idd kunnen dat er nog wat vuil in de uitlaat zat en nu op een vervelende plek terecht is gekomen, dat klinkt erg logisch, maar verder is hij optisch gezien nog echt top, dus eerlijk gezegd voel ik er nog niet 1,2,3 iets voor om een nieuwe te halen. Zelf zat ik meer te denken om dat geld te stoppen in een nieuwe pakkingset, kleinere maat sproeier, goede ATF olie, luchtfilter, nieuwe keerring e.d. De uitlaat kan dan uiteraard altijd nog als het niet beter wordt (inderdaad wil ik hem graag 45km/u laten rijden, nu rijdt ie 40 op een goede dag, maar de originele uitstraling wil ik ook graag behouden, ik vind zo'n sigaaruitlaat erg tof i.c.m. de spaakwieltjes en trommelremmen).

Dat de carburateur nu zuiver is, ben ik eigenlijk wel van overtuigd, uiteraard kan deze nu wel weer vuil zijn door het (nog steeds...) ontbreken van een luchtfilter. De tank heb ik inderdaad ook nog gecontroleerd, deze ziet er erg zuiver uit. Op de lasnaad zie ik wat kleurverschil door corrosie, maar dit is niet zorgwekkend. Het kraantje heb ik er ook al uit gehad en gezuiverd, echter was deze nog perfect zuiver, dus dat heb ik toen maar gedaan omdat ik hem er toch uit had.

In ieder geval ga ik hem nu niet meer gebruiken voordat ik em eens helemaal nakijk.

Lijkt het je verstandig om het hele blok wellicht een keer uit elkaar te halen en de status hiervan te bekijken? Dan koop ik o.a. deze set: http://www.tomoshop.nl/catalog/pakkings ... p-923.html en dan vervang ik meteen alle pakkingen (het carterdeksel lekte vóór m'n laatste sleuteldagje namelijk ook, maar ik heb toen de pakking schoongemaakt en wat ingevet met olie alvorens ik het deksel terug plaatste en nu lijkt het daar toch weer prima dicht te zitten, maar dat is wellicht een kwestie van tijd...).

EDIT: ik ben even een lijstje aan het samenstellen, maar nu vraag ik me af of dit filter: http://www.tomoshop.nl/catalog/filterse ... -1099.html zal passen in mijn standaard encarwi carburateur van de Tomos A3, maar dan zonder het kapje en gewoon met de luchtfilter demper (zie pagina 18 http://www.scribd.com/doc/13281570/1988 ... hop-Manual). Daarnaast vraag ik me af, aangezien ik heb gelezen dat dellorto sproeiers ook op encarwi passen deze: http://www.tomoshop.nl/catalog/sproeier ... -1101.html zullen passen in mijn encarwi carb. Want dan kijk ik t.z.t. welke maat er nu in zit en dan koop ik de twee maatjes kleiner erbij. Om de ontsteking te controleren / af te stellen heb ik een vliegwieltrekker nodig, ik kwam er de laatste keer niet achter met pulleytrekkers. Zal deze: http://www.tomoshop.nl/catalog/vliegwie ... -1141.html passen?

Het zijn veel vragen, maar ik merk dat veel mensen op dit forum flink wat ervaring hebben, dus ga ik graag van jullie advies uit. Alvast bedankt voor de hulp :D
Zou proberen advies te vragen bij pinty , roodwunk en brother volgensmij ook.
Die hebben een oudtype blok op een van hun brommers zitten of er mee gewerkt, gehad.

btw over welke vliegwieltrekker je nodig heb, kan ik me nog herinneren dat de vliegwieltrekker van de link werkt op alle 2 ontstekingstypes.elektronische en contactpunten, contactpunten van puch maxi idd ook of van puch wat ik hier heb moet een tomos ontsteking op zijn gezet. maar dat lijkt me sterk. voor de rest weet ik zo geen antwoord op je vragen. omdat ik geen ervaring heb met oude blok :P

Re: Koppel kwijt na zuiveren carburateur

Geplaatst: 28 jun 2013 16:47
door JMH
Bedankt voor de reactie heren! Ik ga op zoek naar een tweedehands luchtfilter. Daarmee bedoel je toch wel dat 'ronde gaasfiltertje' voor in de carburateur toch? Ik had in de inlaatdemper namelijk een soort spons verwacht, maar schijnbaar moet het filter in de carburateur zitten.

EDIT: is het trouwens niet mogelijk om dat gaasfilter van mijn link erin te doen en dan de originele rubberen verloop erover met de inlaatdemper. Die onderdelen zitten er nu ook op, er zit alleen geen luchtfilter in, beetje vreemd.

Re: Koppel kwijt na zuiveren carburateur

Geplaatst: 02 jul 2013 17:45
door JMH
Even een update:

Ik ben in de tussentijd bezig geweest om een boodschappenlijstje te maken met onderdelen die ik nodig heb om de Tomos op te knappen. De lijst bestaat momenteel uit het volgende:
1 x Achtertandwiel A3/A35 22 tands
1 x Zuigerveerset DMP 38mm
1 x Keerringset Tomos A3/A35
1 x Pakkingset Compleet Tomos A3
1 x Kroon Koppelingsolie ATF
1 x Tomos contactpuntje
1 x Bougie NGK B6HS
1 x Vliegwieltrekker M22/26/1.5
1 x Filterset Dellorto SHA 15+16MM (gaasfilter voor in de carb, deze ontbreekt nu)

Zojuist wilde ik alvast de olie uit het blok laten lopen zodat ik binnenkort eens aan de slag kan (en wellicht af en toe tussendoor wat kan schroeven). Dus, ik heb de Tomos even stationair laten lopen om de olie wat op te warmen zodat die er makkelijker uit zou lopen. Wat blijkt: witte rook! (nog nooit eerder gehad, maar hij heeft nu dus een week stil gestaan). Ik had al het vermoeden dat de Tomos olie lekt bij het voor tandwiel (kan ik nu overigens bevestigen), vandaar de keerringset. Nu vraag ik me af, wáár de Tomos nu lekt (moeten er meer keerringen vervangen worden?). Daarnaast zit er speling op de as van het tandwiel, de as kan wat naar links en rechts, het is niet veel, maar volgens mij is dit niet goed. Tevens kan het busje met het schroefdraad erop, waar het tandwiel overheen schuift óók naar links en naar rechts. Dit doen ze onafhankelijk van elkaar (zie foto).
Afbeelding

Ik heb ook een videotje, waarop je kunt zien dat er witte rook uit komt. Daarnaast vond ik het motorgeluid ook wat zorgwekkend, soort ratel achtig niet geluid, klonk niet lekker (zou ook de ketting kunnen zijn, die hangt wat slap maar ik vermoed wel dat het geluid uit de motor komt...)

View My Video

Pfff, kwil niet weten wat ik nog meer tegen ga komen als ik dat blokje open maak...

Re: Koppel kwijt na zuiveren carburateur

Geplaatst: 02 jul 2013 22:30
door shadowranger
Kickstartas hoort een paar mm te kunnen bewegen. Dat heb ik ook en heeft te maken met de vrije speling voor de kickstartmof in de bak die het interne kettingwiel moet meenemen voor het starten van de motor.

De "bus met schroefdraad" is deel van het interne middentandwiel dat zorgt voor de eindoverbrenging in de bak. Zolang dat het voorste kettingwiel (26 tands) er niet op vastgeschroefd zit kan deze idd bewegen. In principe klem je het lager tussen kettingwiel en tandwiel vast. Daarvoor steekt ook dat busje uit de keerring, wat weer op de binnenring van het lager rust.

Btw, witte rook is verbranding va ATF in de cilinder, dus is de keerring achter het koppelingshuis defect.

Overigens, het gaasfilter uit je link moet wel kunnen passen met de rubberen aansluiting voor de ruisbox. Het platte deel komt tegen de achterkant van de carburateur, de opstaande rand (waar je op de foto tegenaan kijkt) aan de rubberen aansluiting. Origineel zit dat laatste niet aan de standaard gemonteerde gaasfilters. Een tip: Olie het filter licht in met onverdunde 2 takt mengolie (nachtje laten weken en daarna uitlekken) voor montage.

Re: Koppel kwijt na zuiveren carburateur

Geplaatst: 03 jul 2013 10:21
door JMH
Top, bedankt! Ik zet alle tips in een Word documentje en print ze uit als ik aan de slag ga :lol:
De keerring voor achter het koppelingshuis moet dus ook toegevoegd worden aan m'n lijstje. Dat wordt flink sleutelen zie ik al, hehe

EDIT: http://www.tomoshop.nl/catalog/keerring ... p-839.html zit daar niet trouwens de juiste keerring al in? Het lijkt erop alsof het 2 keerringen zijn (één voor bij het voor tandwiel en 1 voor achter het koppelingshuis).

Re: Koppel kwijt na zuiveren carburateur

Geplaatst: 03 jul 2013 11:15
door buitertje
daar zitten de krukas keringen al in je moet ze beide vervangen anders heb je grote kans dat de andere binnenkort ook kapot is

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Koppel kwijt na zuiveren carburateur

Geplaatst: 03 jul 2013 21:24
door JMH
Oke, thanks. Alle keerringen in dat setje vervang ik uiteraard. Maar als ik je goed begrijp heb ik met dat setje alle keerringen te pakken? Wat zal die Tomos gaan lopen als ik klaar ben! Hoop ik :roll: