• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

nieuwe cillinder 1op30 tanken + inrijden

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
39 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
empowered
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor empowered » 02 jul 2013 20:50

Ik krijg morgen een nieuwe cillinder van Airsal. Veel mensen zeggen dat ik de 1e keer 1op30 moet tanken, ik tank normaal 1op50.

Hoeveel ml. 2takt olie moet er in 5 liter benzine? Iemand een rekenformule?

En wil iemand mij uitleggen/tips geven bij het inrijden en de 1e keer de brommer starten. Het is een nieuwe cillinder (50cc) + nieuwe zuiger met zuigerveren. Ik hoop wel dat mijn snorkop er op past. Nieuwe zuigerveren moet je volgens de wiki eerst goed warmrijden en dan pas inrijden maar hoe kan ik het beste warmrijden? Het gaat om een tomos A35...

Thnx :)

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 jul 2013 22:35

Gewoon 1:50 mengen, verder met beleid (in)rijden. Motor netjes warm rijden, mag daarna korte stukjes volgas, daarna weer rustiger aan. Zorg er wel voor dat de motor niet te lang zonder brandstof draait (bijv. bij heuvel af of afremmen). Gewoon af en toe wat gas geven voor de smering. Het gaat erom dat de onderdelen netjes op elkaar inslijten voor een goede afdichting van de zuigerveren. ALs je normaal rijdt is het niet nodig vetter te tanken.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

empowered
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor empowered » 03 jul 2013 00:39

oke bedankt, dus als je geen gas geeft krijgt je cillinder geen benzine? en bij het remmen dus wel iets gas houden? IK laat mijn tomosje nogal vaak een tijdje uitrollen bij bochten enz

buitertje
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 03 jul 2013 11:21

omdat hij op membraan werkt en dan trekt hij niks aan

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

empowered
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor empowered » 03 jul 2013 19:40

en ja hoor...... zuigerveren gebroken... morgen nieuwe halen. Ik krijg ze maar niet goed in mijn cillinder en je moet ook rekening houden met de zuigerveerslotjes iemand tips???? mijn bedoeling is: eerst de zuiger in de cillinder en dan pas vastmaken aan me krukas

M@rtiNTomoscH
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor M@rtiNTomoscH » 03 jul 2013 19:50

dat kan niet hoe wil je de pistonpen in de zuiger schuiven als de cilinder er als om heen zit :?
K' wacht op je bij de finish

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 03 jul 2013 20:07

Dat kan inderdaad niet.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

empowered
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor empowered » 03 jul 2013 20:22

wat moet ik anders ? ik krijg die veren echt niet goed ingedrukt. en voor de pistonpen: je hebt toch een pistonpendrukker daarvoor? en volgens mij kun je de pistonpen er zo inschuiven en zet het uit als het warm word

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 03 jul 2013 20:39

Eerst de zuiger vast zetten op de drijfstang EN DE CIRCLIPJES NIET VERGETEN ER IN TE DOEN OM DE PISTONPEN TE BORGEN, dan de bovenste zuigerveer goed indrukken en de cilinder er een klein stukje op, dan hetzelfde met de onderste zuigerveer en dan zit hij.

Maar laat het maar doen door iemand die er verstand van heeft en kijk mee met hem voordat alles verkeerd komt te zitten.
Dit is niet om lullig te doen, maar je hebt de techniek gewoon nog niet onder de knie. Ik kan dit wel helemaal beschrijven hoe het gedaan moet worden, maar daar schiet je niks mee op want je moet het gevoel ervoor krijgen en dat heb jij duidelijk nog niet.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje

Joren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Joren » 03 jul 2013 21:04

Idd niet om lullig te doen, maar je hebt nu al iets van 10 topics waaruit blijkt dat je er niet zoveel van bakt.
Als je niet eens weet hoeveel olie door je benzine moet gooien moet je misschien nog maar even wachten met zaken als zuigers verwisselen.
En zeker als je een zuigerveer breekt dan heb je echt lopen beunen.

Maar je moet eerst de zuigerveerspeling meten, evt bijvijlen, ze op de zuiger monteren op de goede! manier, dan maak je de zuiger vast aan de drijfstang dmv de pistonpen en 2 clipjes. Daarna je veren goed leggen ivm de veerslotjes, en dan beide indrukken dan kun je je cilinder erover heen schuiven.

Je kunt het idd ook doen door eerst je zuiger in de cilinder te schuiven en je pistonpen gat uit te laten steken, alleen ervaring leert dat dat eigenlijk nooit wil ivm verschuiven van de zuiger/cilinder waardoor je je clipjes er niet inkrijgt.
Honda CR125, Tomos Flexer 50cc brom, Tomos Quadro 50cc snor

empowered
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor empowered » 03 jul 2013 21:15

Met alles een ervaring rijker. De zuigerveer knapte doordat ik met een mesje de veer goed wou aandrukken. Dus ik heb echt niet lopen beunen. Ik weet wel hoe het moet alleen ik moet wat voorzichtiger zijn. Bedankt homoetje voor de goeie tip.

En olie: dat weet ik wel, 1liter olie op 50liter benzine. Alleen ik zoek nog een handige rekenformule omdat zo uit te rekenen.

Joren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Joren » 03 jul 2013 21:41

Aantal milliliters getankte benzine / mengeverhouding

Dus bij bijvoorbeeld 7,43 liter: 7430/50=146.8ml
Honda CR125, Tomos Flexer 50cc brom, Tomos Quadro 50cc snor

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 jul 2013 23:03

en ja hoor...... zuigerveren gebroken... morgen nieuwe halen. Ik krijg ze maar niet goed in mijn cillinder en je moet ook rekening houden met de zuigerveerslotjes iemand tips???? mijn bedoeling is: eerst de zuiger in de cillinder en dan pas vastmaken aan me krukas
Voor alle zuigers geldt dat de pennetjes (zuigerveerslotjes) aan de uitlaatpoort zijde zitten. Zowel de dichte als die met inlaatsleuven. Vaak staat er op de dichte zuiger op de kop een pijl. Die moet wijzen in de richting van de uitlaatpoort.

Vwb het monteren van de zuigerveren en zuiger in de cilinder. Misschien moet je even een ander persoon erbij halen als je handen tekort komt. Zuigerveren moet je zover indrukken dat deze soepel de cilinder in schuiven. Wel zorgen dat de zuiger niet kantelt en met gevoel werken. Een voor een en goed kijken dat de openingen van de zuigerveren idd bij de slotjes (pennetjes) in de zuigergroef zitten. Heb je wel de goede versie zuigerveren voor deze zuiger, want er zijn verschillende uitvoeringen verkrijgbaar.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

MrMike
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MrMike » 04 jul 2013 09:22

Wat ik doe, is de zuiger redelijk ver omhoog zetten.

Dan de cilinder op de tapeinde schuiven. Deze wil door de zwaartekracht zelf verder naar beneden.
Nu kun je met 2 handen de zuiger en veer indrukken en dan recht en langzaam een beetje de ciliinder in schuiven.
De cilinder loopt altijd schuin toe om dit makkelijker te maken.

Je moet goed letten op het slotje voor de zuigerveer. je pakt de veer aan de zijkanten (gezien vanaf het slotje) en duwt hem dan als het ware een beetje in/naar het slotje. Zodat hij overal goed in de zuiger zit. En dan ga je langzaam met je vingers richting het slotje.

Het is iets wat enige oefening vraagt, maar met geduld en beleid kan het eigenlijk niet fout gaan.
"Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt, je wordt oud omdat je stopt met spelen."

"Netheid is voor de domme, een Genie beheerst de Chaos."

empowered
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor empowered » 04 jul 2013 21:20

Heb nieuwe zuigerveren (zilver kleurig de vorige waren zwart). Op de manier van homoetje heb ik ze er goed op kunnen zetten. Is het normaal dat de cillinder een raar ratelend geluid maakt? (airsal 50cc nieuw) misschien van de nieuwigheid

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 jul 2013 22:04

Cilinder niet, zuigerveren wel (=normaal licht te horen). Of heb je een koptikker? Wat voor kop zit er nu op?

empowered
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor empowered » 04 jul 2013 23:27

Gewoon de originele kop [snorkop]. Wat ik merk: bij lage toeren begint het ratelen ook bij stilstaan, bij middelhoge toeren stopt het en hoor ik de cillinder eigenlijk niet meer en bij hoge toeren klinkt het geluid een beetje scherp

empowered
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor empowered » 05 jul 2013 01:10

ohja ik hoor een heel hoog piepgeluid bij maximale snelheid [38]

En ik vraag me ook af of er tijdens het rijden wat mengsmering bij de krukas komt want ben vergeten daar olie bij te doen
Laatst gewijzigd door empowered op 05 jul 2013 04:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Borcheld11
Diehard
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 05 jul 2013 01:29

dit kan gewoon. op de krukas monteren en dan pas cilinder lukt mij niet eens. breekt de veren elke keer!
je doet de zuiger zo ver in de cilinder dat de zuigerveren er net in de cilinder zit. dan steekt de zuiger er aan de onderkant nog uit en kan je de cilinder op de tapeindens doen, zuiger vast maken aan de krukas doormiddel van pistonpen, clipjes erin en de cilinder voorzichtig door met de handpalm lichte tikjes te geven de cilinder omlaag tikken. miss geslaagd is 10 keer handiger dan zuiger eerst vastmaken aan krukas en dan monteren. :mrgreen:
maar ik ga slapen. heb hele lange werkdag gehad :oops: ja weet ts heeft hem er al opzitten maar is handig voor mensen die de search gebruiken of google!

EDIT

ts succes verder, btw weet zo even geen antwoord op jouw vragen
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 05 jul 2013 16:35

Gewoon de originele kop [snorkop]. Wat ik merk: bij lage toeren begint het ratelen ook bij stilstaan, bij middelhoge toeren stopt het en hoor ik de cillinder eigenlijk niet meer en bij hoge toeren klinkt het geluid een beetje scherp
Daar ga je al. Op een 65cc (boring 44mm) heb je een snorkop voor 50cc (boring 38mm). Zie je al aan de maten dat dat niet klopt? Hierdoor heb je kans dat de zuiger de rand raakt van de kop. Dat wordt ook wel een koptikker genoemd. Verder is de snorkop zowiezo niet geschikt op een 65cc vanwege het "wervelende" verbrandingsproces tov een bromkop of HD kop.

Naar mijn mening doe je er beter aan om een goede 44mm kop erop te zetten en hopen dat inmiddels je zuiger niet verkloot is.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
39 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen