Pagina 1 van 1

Uitlaat standaard snel

Geplaatst: 25 jul 2013 17:12
door glenntomos
Welke Tomos model heb je? quadro
Wat is het bouwjaar? 2008
Sinds wanneer speelt dit probleem? Eergisteren
Wat is het probleem? Zie onderstaande beschrijving
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Nee

Welke Tomos model heb je? quadro
Wat is het bouwjaar? 2008
Sinds wanneer speelt dit probleem? Eergisteren
Wat is het probleem? Zie text
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Nee

Hallo,

Ik zal me even kort voorstellen. Ik ben glenn, kom uit overijssel. Ik heb eergisteren een tomos snor gekocht. Een quadro met e-start van 2008 met 3400km erop. Ik heb vroeger een Derbi DRD racing gehad, maar die heb ik verkocht omdat ik 2x op de rollerbank ben geweest, en daar tikte hij net de 100 niet aan. Dus moest hem 2x terugvoeren, en 2x laten zien op het bureau. En 50 rijden met een derbi met 6 versnellingen is niet leuk.

Toen heb ik een scootertje gekocht, een kymco filly 4t. was eigenlijk een beetje te klein, maar toch 2 jaar plezier aan gehad. Deze begon de laatste tijd kuren te vertonen, v-snaren waren niet aan te slepen, accu elke keer leeg, ect ect. Dus toen hij vorige week weer stuk ging was de maat vol.

Dus deze tomos maar gekocht, ziet er nog goed uit, bijna geen roest of slijtageplekken ofzo.

Maar deze was van het bekende "oude vrouwtje" en liep dus standaard +/- 27kmpu. Maar nu wil ik hem rond de 35 laten lopen. Ik heb al wat rondgekeken over hoe en wat en ben tot de conclusie gekomen dat ik een andere uitlaat erop ga zetten, de "standaard snel". Maar als ik dan kijk op de site van jos dijkman bij de uitlaten zie ik geen standaard snel staan. Dus welke uitlaten moet ik hebben uit deze lijst?
http://www.josdijkman.nl/shop/index.php ... t&catId=42

En wat voor een uitlaat pakking moet ik daarbij hebben?

Nog even een fototje! (heb er inmiddels wel snelbinders op gezet!)

Afbeelding

Groetjes, Glenn

EDIT: Ik had ook nog een klein vraagje: Als ik op top rij, 27kmpu, dan is het net of de tomos wel verder wil, maar niet kan. dus dat hij tegengehouden word door iets? er zit ook een geluid bij, pfrrrrrr pfrrrrr uit de uitlaat. Hoe kan dit?

Re: Uitlaat standaard snel

Geplaatst: 25 jul 2013 20:33
door RBurgundy
Deze uitlaat is het die je bedoelt:

http://www.josdijkman.nl/shop/index.php ... uctId=7508

Verder moet je een uitlaatpakking hebben, aan te raden is die met een ijzeren binnenring die gaan langer mee/minder snel stuk.

Volgens mij zit die in dit zetje:
http://www.josdijkman.nl/shop/index.php ... uctId=8702

Dit is hem zeker weten:
http://www.tomoshop.nl/catalog/uitlaatp ... -1295.html

Re: Uitlaat standaard snel

Geplaatst: 26 jul 2013 17:31
door buitertje
je vraag over op top dat noemen ze het zo genaamd 4 takten dat komt omdat de ontsteking op snor stand staat die kun je naar bromstand zetten dan krijgt hij een betere verbranding en heb je dat prr prr niet meer. het staat in de wiki hoe je dit moet doen.

als je een vliegwiel hebt met een verdikking eraan is het niet mogelijk om hem op bromstand te zetten

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Uitlaat standaard snel

Geplaatst: 28 jul 2013 14:31
door glenntomos
Hey, bedankt voor de antwoorden. Ik heb de uitlaat en de pakking besteld, dus hopelijk kan ik m er volgende week onder zetten.

Nu had ik nog even een vraagje over een bromkop. Is dit gewoon snorkop eraf en bromkop erop en klaar of is het wat moeilijker?

En wat is het verschil tussen een snor en brom kop (qua uiterlijk dan)

Waar kan er 1 kopen, en waar moet ik dan opletten zodat ik weet dat ik een bromkop heb ipv snorkop?

groetjes

Re: Uitlaat standaard snel

Geplaatst: 29 jul 2013 12:45
door shadowranger
Bromkop is uiterlijk hetzelfde als de snorkop. Enige verschil is de aanduiding op de rechter koelvin (waar je benzinekraan zit). Als daar d25/ D25 in gestanst staat is het een snorkop (kijk maar bij je eigen kop) en deze heeft een hap in de verbrandingskamer weggefreesd tov de bromkop. Er staat ergens in het forum ook een foto met de verschillen tussen brom- en snorkop

Misschien moet je er wel een koppakking tussen zetten ivm onvlakheid van de passingen tussen kop en cilinder en de moeren kruislings en met gelijk aanhaalmoment aandraaien, anders trek je de kop scheef.

Er staan er genoeg op het internet, dus even zoeken.

Re: Uitlaat standaard snel

Geplaatst: 29 jul 2013 18:27
door glenntomos
Oke bedankt. Had zelf al ff gezocht, en ik denk dat de afbeelding die jij bedoelt niet meer bestaat. Als ik hem namelijk in een nieuw tabblad wil openen geeft hij aan 'not found'. ( viewtopic.php?f=31&t=1578&p=13963&hilit ... kop#p13963 )

En zit er nog verschil in cc's? of milimeters?
Want als ik kijk in de tomosshop zie ik verschillende cilinders met verschillende milimeters en cc's. (38mm/50cc of 44mm/65cc)

http://www.tomoshop.nl/catalog/cilinder ... p-938.html

Ik zou zelf zeggen dat ik deze moet hebben als bromkop. En dat de 65cc gewoon een opvoercilinder is zegmaar.

Ben hiervoor gewoon even aan het rondkijken. Want ik heb gelezen hier op het forum dat een bromkop alleen extra trekkracht geeft, en dat de top niet veel omhoog gaat. Wil eerst even kijken hoe mn tomos straks loopt met de standaard snel uitlaat. deze heb ik in het weekend besteld dus verwacht hem een deze dagen binnen te hebben.

Re: Uitlaat standaard snel

Geplaatst: 29 jul 2013 18:56
door shadowranger
Afbeelding staat hier

Deze dus:Afbeelding

De linkse is de snorkop

Verschil in cc is er wel, want de snorkop heeft meer ruimte boven de zuiger tov de brom. De diameter is 38 mm voor een 50cc, 65 cc is 44 mm. Ik zou geen 50cc kop op een 65 cc cilinder zetten ivm koptikken. Er zijn voor 65 cc aparte kopen verkrijgbaar.

Re: Uitlaat standaard snel

Geplaatst: 29 jul 2013 19:40
door glenntomos
Oke, dus zoals je op de foto kan zien is de snorkop vanaf de bougie naar de rand toe gewoon 1 rechte lijn, terwijl de bromkop 2 lijnen heeft in principe, vanaf de bougie, stukkie naar buiten, en dan nog een klein randje wat onder een andere hoek staat.

Re: Uitlaat standaard snel

Geplaatst: 30 jul 2013 12:44
door shadowranger
Bij de linker zie nog net zo'n randje staan (onderaan) De rest is dieper weggefreesd. Daardoor heb je minder compressie en minder kracht. Als je de bromkop de ring en bij de tapeinden het overtollige materiaal wegdenkt heb je in weze een HD kop.

Re: Uitlaat standaard snel

Geplaatst: 02 aug 2013 14:21
door glenntomos
Nou ik heb de uitlaat binnen, en eronder gezet, paste bijna perfect op 1 bout voor de ophanging na. Hij loopt er lekker enzo, maar nu maakt de uitlaat wel eens een heel hard scheet geluid zegmaar, vooral als ik op top rij én als ik dan gas ff los laat. Heeft dit met de ontsteking te maken, want ik had gelezen over de snor en bromstand?

Re: Uitlaat standaard snel

Geplaatst: 08 aug 2013 16:16
door glenntomos
Niemand die hier iets over weet?