Pagina 1 van 1
nieuwe cillinder alu of gietijzer?
Geplaatst: 25 aug 2013 09:32
door empowered
Ik ga een nieuwe cillinder kopen

Ik wil graag elke dag 50km rijden met de tomos. Ik las op internet dat gietijzeren cillinders langer meegaan dan alluminium/nicasil cillinders.
Wat is nou het verschil tussen airsal en dmp?
Wat raden jullie mij aan? Ben trouwens zeer te vreden met de airsal 50cc
Re: nieuwe cillinder alu of gietijzer?
Geplaatst: 25 aug 2013 09:59
door homoetje
Aluminium en gietijzer hebben allebei hun voor- en nadelen. Dus in die keuze zou ik wachten op iemand die daar wat meer over weet.
Verschil tussen Airsal en DMP 50cc is dat de Airsal een snelle 50 is en de DMP vaak nog langzamer dan een standaard 50cc gietijzer is. Ook zijn Airsal cilinders over het algemeen beter afgewerkt dan DMP`s. Ik raad je ten allen tijde Airsal aan en geen DMP omdat je voor wat euro`s meer een beter afgewerkte cilinder hebt.
Re: nieuwe cillinder alu of gietijzer?
Geplaatst: 25 aug 2013 17:53
door Dusvin
Gietijzer is nou eenmaal harder als aluminium, dus de slijtage ligt ook hoger. Maar aluminium is wel een stuk lichter en scheelt dus ook een klein deel in het verbruik. Prijzen schelen niet heel veel van elkaar, dmp heeft een goedkope gietijzeren, maar Airsal wordt over het algemeen beter bevonden dan Dmp, Dmp is niet slecht, maar de kwaliteit van Airsal is gewoon beter, het ligt maar net aan wat jij hebt te besteden.
Waarom wil je eigenlijk een nieuwe cilinder? als je al een airsal 50cc hebt?
Eigenlijk zegt de persoon hierboven het al, dus dubbelpost
Re: nieuwe cillinder alu of gietijzer?
Geplaatst: 25 aug 2013 18:22
door shadowranger
Gietijzer is helemaal niet harder, alleen de aluminium cilinder heeft een harde laag genaamd Nikasyl. Gietijzer heeft van oorsprong zelf deze laag door en door.
Re: nieuwe cillinder alu of gietijzer?
Geplaatst: 25 aug 2013 19:41
door dingiedong
Alu of gietijzer? ... op een tomosje maakt het in mijn ogen niet veel uit..
belangrijkste voordeel van alu is de warmteafvoer die beter is dan bij gietijzer.Voor geringe vermogens en lage toerentallen zoals bij onze tomosjes kijkt dat allemaal niet zo nauw. Gietijzer is slijtvast en goedkoop.
belangrijker is goed smeren en goed afstellen...en pas op met die HD koppen...Ik hou de compressie zelf het liefst wat lager en monteer een goede expansiepijp...je krukas zal je daar ook dankbaar voor zijn...de bromkop van tomos is niets mis mee.
DMP gietijzer is best een leuke cilinder maar heeft wat extra aandacht nodig voor je hem monteert.
Zo uit de doos zal ie niet zo heel goed presteren...bij mij zaten er gietfouten in de spoelpoorten waardoor de ene poort veel kleiner was dan de andere.De poorten waren net scheermessen zo scherp.
Ik heb mijn cilinder alleen afgewerkt (bevels aangebracht en de spoelpoorten gelijk gemaakt) .
Na deze ingrepen presteert deze cilinder merkbaar beter dan de originele.Vooral op top is er meer koppel waardoor je snelheid veel minder inzakt bij berg op of tegenwind.Ik heb deze cilinder gekocht toen mijn originele cilinder versleten was na 20000km.
Mijn DMP heeft er nu 10000km op zitten en mijn blok nu 30000 km..ik schat dat de cilinder zo nog 10000km mee kan.
monteer wel een bromzuiger als je extra power wil! standaard zit er vaak een snorzuigertje bij!
Mijn bromfiets haalt 60 echte kilometers per uur.
Wat is er mis met jou airsal?
Re: nieuwe cillinder alu of gietijzer?
Geplaatst: 25 aug 2013 20:14
door empowered
die is stuk maar ik neem wel weer een airsal
Re: nieuwe cillinder alu of gietijzer?
Geplaatst: 26 aug 2013 21:32
door brother
en let erop dat een aluminium cilinder zachter is aan de buitenkant, de nicasyl laag en de wand van de gietijzeren zijn eigelijk wel gelijk.
maar omdat aluminium zachter is kan je met het te hard vast trekken van de cilinder de cilinder verpesten.
waardoor als je een vast loper krijgt of warm loper jij precies die plekken ziet van jou tap-eindes
Re: nieuwe cillinder alu of gietijzer?
Geplaatst: 27 aug 2013 18:29
door empowered
Oke dus ik moet de airsal niet te strak aandraaien? Hoeveel km gaat een airsal mee en zou ik bv ook 200km non-stop kunnen rijden?
Re: nieuwe cillinder alu of gietijzer?
Geplaatst: 27 aug 2013 18:59
door homoetje
Airsal is aardig slijtvast als jij er goed mee omgaat gaan die krengen heel lang mee. 200KM non stop moet geen ook probleem zijn als je gewoon goed smeert en ook af en toe gewoon even rustig rijdt. Al zou ik zelf niet 200KM op een tomosje kunnen zitten

Re: nieuwe cillinder alu of gietijzer?
Geplaatst: 28 aug 2013 09:30
door RBurgundy
Als je brommer zoveel mogelijk als standaard eruit wil laten zien en niet echt wilt opvoeren zou ik voor een DMP gaan. Ik had voor mijn snor een Airsal 50cc gekocht en vond dit eerlijk gezegd niet fijn rijden met de rest van mijn redelijk standaard setup. Heb er nu weer een originele gietijzeren op geplaatst en hij rijdt weer fijner.
Re: nieuwe cillinder alu of gietijzer?
Geplaatst: 30 aug 2013 13:44
door brother
en de airsal 50 snel cilinders zijn eigelijk nog vrij tam. mijne ligt nu op me werk en daar gaat binnenkort toch ff een frees in
