• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Achterbrug as en bussen verwijderen

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
22 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Sponsten
Tomosforummer
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jul 2013 20:14
  • Citeer

Berichtdoor Sponsten » 31 aug 2013 08:27

Ik begon een topic over mijn tomos z'n snelheid:

viewtopic.php?f=52&t=20637

Onderweg naar oplossingen ben ik er achtergekomen dat mijn achterbrug erg veel speling had.
Ondanks veel boren, smeren en slaan, lukt het niet om de bussen en as er uit te krijgen. Ik ga nu met hitte proberen het eruit te slaan.

Heeft iemand ideeën en tips voor dit klusje? Ook ivm veiligheid.

Alvast bedankt.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog


Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 31 aug 2013 08:49

je moet ze doorzagen terwijl ze nog in je frame zitten.
Dan vallen ze er al bijna uit.

Ik gebruik zelf een reciprozaag voor deze klus.
( zaagblad smaller gemaakt ! )

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Gebruikersavatar
RBurgundy
Vaste forummer
Berichten: 297
Lid geworden op: 25 sep 2012 10:41
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor RBurgundy » 31 aug 2013 09:01

Ik heb er een tijd terug ook een topic over gemaakt.

viewtopic.php?f=33&t=19882

Ik zou bij de action zo'n ijzerzaagje kopen voor een paar euro en gaan zagen. En dan op het eind goed opletten dat je er niet al doorheen bent, anders zaag je in je frame.

Afbeelding
Omhoog

Sponsten
Tomosforummer
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jul 2013 20:14
  • Citeer

Berichtdoor Sponsten » 31 aug 2013 09:40

Bedankt voor de reacties.

De as zit ook vast. Ik wil heel graag zagen. Maar dat gaat dus niet. Daarom ga ik het frame opwarmen. En de as eruit slaan. Zijn er dingen waar ik rekening moet houden? Als dit niet lukt dan is de allerlaatste optie zeker doorboren?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 31 aug 2013 09:58

Ik gebruik een momentsleutel om de bout los te halen wanneer hij erg vastzit.
Je kan ook een buis over een ratel heen schuiven om de de handvat langer te maken,
zo kan je er meer kracht op zetten.

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Sponsten
Tomosforummer
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jul 2013 20:14
  • Citeer

Berichtdoor Sponsten » 31 aug 2013 10:34

Het schroefeind en de "kop" zijn er af. De kanten van de kop waren door mij al afgerond en versleten. Ik ben al bezig geweest met boren, ook tussen de bussen. Maar het wil niet baten. Ik zit links en rechts ongeveer 1,5 cm diep ingeboord. Met smeren en rammen lukt het nog niet.
Tussen de bussen zit ik ook al 2,7 cm diep ook daar tussen smeren werk niet.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 31 aug 2013 11:09

Kijk eens waar die grote bus tussen de framebussen open ligt voor vuil en roest. Misschien is dat de oorzaak dat deze er niet uit wil en moet je eerst de troep verwijderen door schuren/ steken.

Verder heb ik hier een item gevonden in onze wiki. Misschien dat dat je kan inspireren tot het probleem met de achterbrugbussen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

dingiedong
Tomosforummer
Berichten: 148
Lid geworden op: 28 aug 2012 09:42
  • Citeer

Berichtdoor dingiedong » 31 aug 2013 14:31

als je straks nieuwe onderdelen monteert vet de bout van je achterbrug dan in met kopervet..gaat ie je nooit meer vast zitten in de bus!

De bussen in het frame kunnen ook vreselijk vast zitten..
oplossing:1x doorzagen met een zaagblad van een ijzerzaag kun je ze zo los tikken.
de nieuwe bussen lichtjes invetten met kopervet aan de buitenkant voor je ze monteert...krijg je ze er beter weer uit als je ze weer moet vervangen..Ook de bus in het frame waar je je lagers intikt invetten zodat roest geen kans krijgt
die dingen slijten snel vooral als je er met z'n tweeen op zit , wat zwaarder bent of houdt van drempels ;)..

laat die vaste bout eens goed weken in de IMAL ipv wd40...wd40 is geen kruipolie maar een zeer goede vochtverdrijver!
ook tussen achterbrug en frame spuiten en de brug bewegen zodat het er lekker tussen kan komen.laatste optie is brug doorzagen en het hele spul losnemen en alles vervangen.Pas op dat je met al dat geram niet de zaak verder vernielt!

Ik rij nu 20 jaar tomos en heb nooit problemen meer gehad met het loskrijgen van de achterbrug na het invetten van de bout en de lagerbusjes ..
af fabriek word het hele spul helaas droog in elkaar gezet en roest het in no-time allemaal muurvast.Vooral in de winter heeft pekel vrij spel in roest het muur vast.
Bij mijn quadro kreeg ik het spul zo weer los.Ik heb er iets meer dan 30000 kilometer op zitten nu en ben aan de 3e set toe.
Omhoog

Sponsten
Tomosforummer
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jul 2013 20:14
  • Citeer

Berichtdoor Sponsten » 01 sep 2013 10:29

Goedemorgen,

De tomos heb ik even op zijn kant gelegd.

Ik heb linkerkant verhit, niet rood gloeiend en een aantal tikken gegeven. Geen beweging.
Rechterkant het zelfde, een paar tikken gegeven... Geen beweging. Nu heb ik de deels uitgeboorde as en bussen ingespoten met wb40... Misschien even laten intrekken? Op z'n kant gaat het beter. Ik heb geen Imal... Misschien kan ik het lenen van mijn werk.

Straks weer een paar meppen geven en weer verhitten, smeren, meppen Enz enz.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Bijlagen
image.jpg
Bussen, as en wb40
Omhoog

Gebruikersavatar
RBurgundy
Vaste forummer
Berichten: 297
Lid geworden op: 25 sep 2012 10:41
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor RBurgundy » 01 sep 2013 11:42

Ja geduld is ook wel belangrijk, niet te snel willen. Ik heb dit ook een tijd terug bij mijn cilinder ondervonden, na een weekje begon er beweging in te komen.
Omhoog

dingiedong
Tomosforummer
Berichten: 148
Lid geworden op: 28 aug 2012 09:42
  • Citeer

Berichtdoor dingiedong » 01 sep 2013 18:27

Ja goed in laten trekken en herhalen...

Probleem is dat de buis die in je lagers draait vol met roest zit en zo niet meer door je lagerbussen past...daarom krijg je hem er niet uit.Aan de binnenkant van die buis gebeurt hetzelfde en daardoor roest je achterbrug bout er vast in.

Imal of een andere kruipolie (Brunox)zal hier beter resultaat geven dan wd40.

wees voorzichtig en veroorzaak geen schade aan je frame.
Omhoog

Sponsten
Tomosforummer
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jul 2013 20:14
  • Citeer

Berichtdoor Sponsten » 01 sep 2013 19:30

Ik wil jullie bedanken voor de tips...

Mijn schoonvader heeft naar het probleem in kwestie gekeken en hij raad aan tussen de bussen, het liefst de kleine bussen zoveel mogelijk door te boren, of inboren om de spanning er af te halen. Zoals ook in de wiki staat, wat ik al geprobeerd of gedaan heb, zie foto. Maar hij zegt, nog dieper, groter gat en helemaal door. Ik krijg een lage-toerental boor van hem te leen en als het goed is ook een 4mm boortje. Ik moet wel opletten dat ik niet in het frame boor.

Ik ga wel een andere olie aanschaffen zoals dingiedong als tip geeft. Rburgundi heeft ook gelijk, geduld is een schone zaak...... Maar ik wil erg graag rijden :) het is de bedoeling dat ik ga bezuinigen op reiskosten... Maar nu kost het alleen maar... Maar ik heb een leuke hobby erbij.... Hierna wil ik nog een tomos opknappen.

[edit] boortjes en olie gekocht [edit]

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Sponsten
Tomosforummer
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jul 2013 20:14
  • Citeer

Berichtdoor Sponsten » 06 sep 2013 21:08

Pffff hele week, elke avond bezig. En ik heb de as eruit.... Van twee kanten ingeboord en veel slaan.
Nu de bussen nog. Ik heb de zaag gekocht die op de foto maar die past er niet in, doorheen. Zijn er nog ander manieren?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Bijlagen
image.jpg
Omhoog

Gebruikersavatar
RBurgundy
Vaste forummer
Berichten: 297
Lid geworden op: 25 sep 2012 10:41
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor RBurgundy » 06 sep 2013 21:45

Goed werk, erg mooi dat het gelukt is. Ik heb dat zaagje gebruikt voor de 2 kleinere buitenste bussen.

Ik denk dat er bij jou dan nog een stuk van de lange bus is blijven zitten? Kan het niet echt duidelijk achterhalen op de foto.

Hierbij even een foto hoe een nieuwe set eruit ziet en hoe je oude eruit zag:
Afbeelding

Je hebt nog kleine ijzer zaagjes, zoals deze:
Afbeelding
Deze heeft elke bouwmarkt wel.

Wat ik verder had gedaan om de 2 kleine bussen eruit te krijgen is met een schroevendraaier vanaf de andere kant er doorheen te gaan en tegen de achterkant van de bus proberen aan te slaan. Dit gaat denk ik lastig als er bij jou de lange bus ook nog gedeeltelijk inzit. De boel goed blijven verhitten kan ook goed helpen.
Omhoog

Sponsten
Tomosforummer
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jul 2013 20:14
  • Citeer

Berichtdoor Sponsten » 06 sep 2013 22:54

Op de foto zie je de as. De bussen en de as zien er anders uit dan die ik heb. Zie foto. De lange bus zit er nog helemaal in. Ik ga op zoek naar die smalle zaagjes. En zagen maar.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (2.08 KiB) 17251 keer bekeken
Omhoog

Sponsten
Tomosforummer
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jul 2013 20:14
  • Citeer

Berichtdoor Sponsten » 12 sep 2013 07:23

Wheeee hipper de piep. Ze zijn er uit.!!!!!!!
Gisteren heb ik ze er uit kunnen krijgen.

Ik heb het gedeelte ook al zwart gespoten... Ivm het warm maken is er wat verf af gegaan.
De kleine bussen gaan er heel moeilijk in.
Een vraag: moeten de kleine bussen er helemaal, 100% in het frame?
En de lange bus past er nu niet meer makkelijk in. Deze zou toch niet met een hamer er in getikt moeten worden?

Bedankt!

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 sep 2013 13:01

Maak van een bout, moer en een paar carroserieringen een soort van pers, en dan kun je ze zo het frame indraaien. Let er wel op dat je de bussen recht houdt. Als deze eenmaal zitten zou de lange bus er zo in moeten passen, of heb je de kleine bussen beschadigd met hameren?. Vet eea wel even goed in met kopervet oid tegen het opnieuw vastzitten.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Sponsten
Tomosforummer
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jul 2013 20:14
  • Citeer

Berichtdoor Sponsten » 12 sep 2013 17:59

Shadowranger, ja ik heb de kleine bussen beschadigd met hameren... Niet echt slim van me. Ik heb hulp gevraag van een vriend, die heeft met een slijptol de laatste 0,5 mm er af geslepen. De bramen met een ronde vijl weg gehaald. Ik heb kopervet gekregen van de TD van mijn werk, alles ingesmeerd en in elkaar gezet.

Zo, het heeft 2 weken geduurd maar dan heb je ook wat.

Shadowranger, De bussen heb ik er uitgekregen op de manier zoals jij ongeveer zegt hoe om ze erin te krijgen.
4 buizen, verschillende lengtes, die om het geheel passen, ook het frame.
1 lange bout met inbus aan de ene kant zo groot als de binnenste bus
1 dik plaatje staal met een gat waar de bout inpast.
1 moer, die bij de bout hoort.
Olie.

Bout door het gat waar de as zat.
Buis, plaatje, en moer aan de andere kant.
En draaien maar.
Tussen door smeren, en met andere buizen opvullen.
Zo ging mijn binnenbus samen met 1 buitenbus, samen vastgeroest, er uit.

Iedereen bedankt,
Het is gelukt.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 12 sep 2013 18:14

heb je daar foto's van? misschien handig voor in de wiki

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Sponsten
Tomosforummer
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jul 2013 20:14
  • Citeer

Berichtdoor Sponsten » 13 sep 2013 18:35

Sorry, geen foto's.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
22 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.