• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Start niet meer ....

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
17 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
Turbo
Tomosforummer
Berichten: 102
Lid geworden op: 09 feb 2013 22:42
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:
Contacteer Turbo
Website
  • Citeer

Berichtdoor Turbo » 05 sep 2013 12:44

Hallo ,

Zoals de kop al zegt de tomos start niet meer.
Hij is gisteren afgeslagen tijdens het rijden.
Ik ben nu aan het zoeken , en er komt geen vonk bij de bougie.
Nieuwe bougie geen resultaat.
Nieuwe bougie + bobine met kabel + dop van andere tomos die het wel doet , geen resultaat.
Ik heb een electronische ontsteking maar die staat nog keurig op tijd (tussen de twee streepjes).
Ik weet het verders even niet , of zou de spannings regelaar er iets mee van doen kunnen hebben ?


Help !!!!
Groeten Timo

Tomos standard (1990)
Tomos Quadro (2000)
Tomos E-Start (2006)
Tomos E-Start (2005)

Citroen C5 2.0 16v Exclusive Break
Renault Twingo (1998)
deze allen onder mijn hoede.
Omhoog


Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 05 sep 2013 12:48

1 topic is genoeg, niet meerderen gaan aanmaken. :roll:
Wat voor ontsteking had de tomos waar je die bobine van af had gehaald? Als die een punten ontsteking had dan werkt het zaakje niet.

Voor de rest kan je even meten hoeveel stroom je spoel geeft als je kickt, er is een kleine kans dat die kapot is als blijkt dat de tomos waar de `leen bobine` vanaf komt dezelfde ontsteking als de jouwe heeft.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

Gebruikersavatar
Turbo
Tomosforummer
Berichten: 102
Lid geworden op: 09 feb 2013 22:42
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:
Contacteer Turbo
Website
  • Citeer

Berichtdoor Turbo » 05 sep 2013 12:56

Dank je voor je snelle reactie.
Kon het topic niet meer terug vinden wat ik had aangemaakt , maar het blijkt dat ik nu pindabrein af ben
misschien dat ik daardoor het beginners topic niet meer kan zien.

Hij krijgt wel stroom als je kickt , maar hoeveel moet ie krijgen vandaar mijn vraag of het de spannings regelaar kan zijn ?
Dus voor de bobine gemeten he , krijgt hij wel stroom.

Afbeelding
Groeten Timo

Tomos standard (1990)
Tomos Quadro (2000)
Tomos E-Start (2006)
Tomos E-Start (2005)

Citroen C5 2.0 16v Exclusive Break
Renault Twingo (1998)
deze allen onder mijn hoede.
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 05 sep 2013 13:13

Hoeveel heb je gemeten vanaf de draden van de spoel en hoeveel was het?
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

Gebruikersavatar
Turbo
Tomosforummer
Berichten: 102
Lid geworden op: 09 feb 2013 22:42
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:
Contacteer Turbo
Website
  • Citeer

Berichtdoor Turbo » 05 sep 2013 13:23

Met volt meter in deze stand zoals hieronder 0.22 tot 0.36 het is maar hoe hard je de kick bediend , nu met de hand gedaan niet op volle kracht omdat ik ook nog moest meten.

Afbeelding
Groeten Timo

Tomos standard (1990)
Tomos Quadro (2000)
Tomos E-Start (2006)
Tomos E-Start (2005)

Citroen C5 2.0 16v Exclusive Break
Renault Twingo (1998)
deze allen onder mijn hoede.
Omhoog

Gebruikersavatar
Turbo
Tomosforummer
Berichten: 102
Lid geworden op: 09 feb 2013 22:42
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:
Contacteer Turbo
Website
  • Citeer

Berichtdoor Turbo » 06 sep 2013 15:25

iemand ???

Moet ik de complete onstekeng vervangen of nog ergens verder zoeken ???
Groeten Timo

Tomos standard (1990)
Tomos Quadro (2000)
Tomos E-Start (2006)
Tomos E-Start (2005)

Citroen C5 2.0 16v Exclusive Break
Renault Twingo (1998)
deze allen onder mijn hoede.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 07 sep 2013 16:55

Piep de spoelen eens door op ohm stand (hoefijzertje). Misschien heb je wel spoelbreuk. Je kan dit doen door een kabel te pakken (geel of zwart) en aan een testdraad van je meter te zetten, de andere testdraad op een framedeel oid. Als je meter reageert is de spoel/ bedrading naar buiten in orde.

Meestal gaat in het plastic kapje (linksboven zichtbaar op de laatste foto) tussen 2 spoelen de soldering los. Kijk eens of je daar wat kan vinden. Overigens, de gele draad is licht, de zwarte is ontsteking. En als je de ontsteking wil testen met kicken, raad ik je aan toch een hogere optie te kiezen op je meter (en op wissel, niet gelijk) aangezien de spanningen kunnen oplopen tot 80 volt!
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Turbo
Tomosforummer
Berichten: 102
Lid geworden op: 09 feb 2013 22:42
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:
Contacteer Turbo
Website
  • Citeer

Berichtdoor Turbo » 07 sep 2013 18:33

Zojuist de spoelen even doorgemeten zoals hierboven beschreven is.
Bij de gele draad heb ik 0,00 weerstand en bij de zwarte blijft de meter op 1 ohm staan.
Betekend dit draadbreuk in de spoel en zal dus een nieuwe moeten monteren ??
Groeten Timo

Tomos standard (1990)
Tomos Quadro (2000)
Tomos E-Start (2006)
Tomos E-Start (2005)

Citroen C5 2.0 16v Exclusive Break
Renault Twingo (1998)
deze allen onder mijn hoede.
Omhoog

Gebruikersavatar
Turbo
Tomosforummer
Berichten: 102
Lid geworden op: 09 feb 2013 22:42
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:
Contacteer Turbo
Website
  • Citeer

Berichtdoor Turbo » 07 sep 2013 19:02

heb er maar even een foto bij gedaan dan kunnen meer mensen dit volgen.

in de rode cirkel het zwarte blokje , daar heb ik de ti-rap los gemaakt en dan kun je de draden er zo uitrekken om te zien of ze nog goed gesoldeerd zitten (blauwe en gele pijl)

Afbeelding

nog wat verdere info over het spoeltje de drie koperkleurige spoeltjes zijn voor de stroom (verlichting ea) en het dicht gegoten spoeltje is voor de ontsteking.
Groeten Timo

Tomos standard (1990)
Tomos Quadro (2000)
Tomos E-Start (2006)
Tomos E-Start (2005)

Citroen C5 2.0 16v Exclusive Break
Renault Twingo (1998)
deze allen onder mijn hoede.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 08 sep 2013 09:49

Zojuist de spoelen even doorgemeten zoals hierboven beschreven is.
Bij de gele draad heb ik 0,00 weerstand en bij de zwarte blijft de meter op 1 ohm staan.
Betekend dit draadbreuk in de spoel en zal dus een nieuwe moeten monteren ??
Bij het type meter wat je op de foto hebt klopt het idd dat deze op 1 blijft staan als je geen doorverbinding hebt. Je kan vervolgens verder zoeken door het pad te volgen naar de spoel toe tot je wel verbinding hebt. Hiermee kun je opsporen waar de breuk zit, maar gezien het verhaal met de solderingen kan dit wel eens de oorzaak zijn.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Turbo
Tomosforummer
Berichten: 102
Lid geworden op: 09 feb 2013 22:42
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:
Contacteer Turbo
Website
  • Citeer

Berichtdoor Turbo » 08 sep 2013 12:30

Ik heb de spoel helemaal los doorgemeten , dus heb ik een draad breuk in mijn spoel en moet ik deze dus vervangen.
Want 0.00 ohm is geen weerstand dus draad heel , 1 ohm is maximale weerstand dus draadbreuk.
Groeten Timo

Tomos standard (1990)
Tomos Quadro (2000)
Tomos E-Start (2006)
Tomos E-Start (2005)

Citroen C5 2.0 16v Exclusive Break
Renault Twingo (1998)
deze allen onder mijn hoede.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 sep 2013 10:02

Ben bang dat het een compleet nieuwe/ 2e hand ontsteking gaat worden. Spoelen voor deze ontsteking zijn niet los verkrijgbaar.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Turbo
Tomosforummer
Berichten: 102
Lid geworden op: 09 feb 2013 22:42
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:
Contacteer Turbo
Website
  • Citeer

Berichtdoor Turbo » 09 sep 2013 17:18

zit er nog verschil in snor of brom ?
Groeten Timo

Tomos standard (1990)
Tomos Quadro (2000)
Tomos E-Start (2006)
Tomos E-Start (2005)

Citroen C5 2.0 16v Exclusive Break
Renault Twingo (1998)
deze allen onder mijn hoede.
Omhoog

Gebruikersavatar
boeat
Vaste forummer
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 aug 2012 22:47
Locatie: helmond
  • Citeer

Berichtdoor boeat » 09 sep 2013 22:00

Naar mijn weten niet alleen dat je hem zelf op snor of brom stand kunt tikken door de grondplaat te verslaan.

Ik zal ook voor bv een marktpl ontsteking gaan want deze laten repareren kost als snel 85 euro
en een nieuwe weet ik niet maar zal ook best wat kosten
ToMos a35, DeRbi SeNda, HoNda WaLLaRoo....!
VOLVO 850 T5
Omhoog

Gebruikersavatar
Turbo
Tomosforummer
Berichten: 102
Lid geworden op: 09 feb 2013 22:42
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:
Contacteer Turbo
Website
  • Citeer

Berichtdoor Turbo » 10 sep 2013 21:26

Ik ben al aan het zoeken naar eentje waar nog een hele tomos omheen zit voor onderdelen. :mrgreen:
Maar hoe kan ik van buiten af zien dat er een onstekeng in zit met 4 spoeltjes? :?
Groeten Timo

Tomos standard (1990)
Tomos Quadro (2000)
Tomos E-Start (2006)
Tomos E-Start (2005)

Citroen C5 2.0 16v Exclusive Break
Renault Twingo (1998)
deze allen onder mijn hoede.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 sep 2013 13:19

Zwarte cdi ontstekingskastje op het frame. De versies met kunststof kappen hebben zowiezo electronisch. Kijk wel uit dat je geen versie neemt met pick-up. Sommige modellen met e-start zijn hiermee uitgerust. Weet alleen niet welke bouwjaren.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Turbo
Tomosforummer
Berichten: 102
Lid geworden op: 09 feb 2013 22:42
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:
Contacteer Turbo
Website
  • Citeer

Berichtdoor Turbo » 21 sep 2013 17:19

oude ontsteking vandaag maar eens verder gesloopt en doorgemeten , nu bleek er net voor de soldering aan de grondplaat de draad te zijn gebroken .
Deze heb ik opnieuw gesoldeerd en het motortje loopt weer prima met zijn oude ontsteking.
Dus de twee schroeven in het midden losgemaakt dan kan je aan de achterzijde van het spoeltje komen en daar was de draad breuk.
Groeten Timo

Tomos standard (1990)
Tomos Quadro (2000)
Tomos E-Start (2006)
Tomos E-Start (2005)

Citroen C5 2.0 16v Exclusive Break
Renault Twingo (1998)
deze allen onder mijn hoede.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
17 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.