Pagina 1 van 1
Start niet meer ....
Geplaatst: 05 sep 2013 12:44
door Turbo
Hallo ,
Zoals de kop al zegt de tomos start niet meer.
Hij is gisteren afgeslagen tijdens het rijden.
Ik ben nu aan het zoeken , en er komt geen vonk bij de bougie.
Nieuwe bougie geen resultaat.
Nieuwe bougie + bobine met kabel + dop van andere tomos die het wel doet , geen resultaat.
Ik heb een electronische ontsteking maar die staat nog keurig op tijd (tussen de twee streepjes).
Ik weet het verders even niet , of zou de spannings regelaar er iets mee van doen kunnen hebben ?
Help !!!!
Re: Start niet meer ....
Geplaatst: 05 sep 2013 12:48
door homoetje
1 topic is genoeg, niet meerderen gaan aanmaken.
Wat voor ontsteking had de tomos waar je die bobine van af had gehaald? Als die een punten ontsteking had dan werkt het zaakje niet.
Voor de rest kan je even meten hoeveel stroom je spoel geeft als je kickt, er is een kleine kans dat die kapot is als blijkt dat de tomos waar de `leen bobine` vanaf komt dezelfde ontsteking als de jouwe heeft.
Re: Start niet meer ....
Geplaatst: 05 sep 2013 12:56
door Turbo
Dank je voor je snelle reactie.
Kon het topic niet meer terug vinden wat ik had aangemaakt , maar het blijkt dat ik nu pindabrein af ben
misschien dat ik daardoor het beginners topic niet meer kan zien.
Hij krijgt wel stroom als je kickt , maar hoeveel moet ie krijgen vandaar mijn vraag of het de spannings regelaar kan zijn ?
Dus voor de bobine gemeten he , krijgt hij wel stroom.

Re: Start niet meer ....
Geplaatst: 05 sep 2013 13:13
door homoetje
Hoeveel heb je gemeten vanaf de draden van de spoel en hoeveel was het?
Re: Start niet meer ....
Geplaatst: 05 sep 2013 13:23
door Turbo
Met volt meter in deze stand zoals hieronder 0.22 tot 0.36 het is maar hoe hard je de kick bediend , nu met de hand gedaan niet op volle kracht omdat ik ook nog moest meten.

Re: Start niet meer ....
Geplaatst: 06 sep 2013 15:25
door Turbo
iemand ???
Moet ik de complete onstekeng vervangen of nog ergens verder zoeken ???
Re: Start niet meer ....
Geplaatst: 07 sep 2013 16:55
door shadowranger
Piep de spoelen eens door op ohm stand (hoefijzertje). Misschien heb je wel spoelbreuk. Je kan dit doen door een kabel te pakken (geel of zwart) en aan een testdraad van je meter te zetten, de andere testdraad op een framedeel oid. Als je meter reageert is de spoel/ bedrading naar buiten in orde.
Meestal gaat in het plastic kapje (linksboven zichtbaar op de laatste foto) tussen 2 spoelen de soldering los. Kijk eens of je daar wat kan vinden. Overigens, de gele draad is licht, de zwarte is ontsteking. En als je de ontsteking wil testen met kicken, raad ik je aan toch een hogere optie te kiezen op je meter (en op wissel, niet gelijk) aangezien de spanningen kunnen oplopen tot 80 volt!
Re: Start niet meer ....
Geplaatst: 07 sep 2013 18:33
door Turbo
Zojuist de spoelen even doorgemeten zoals hierboven beschreven is.
Bij de gele draad heb ik 0,00 weerstand en bij de zwarte blijft de meter op 1 ohm staan.
Betekend dit draadbreuk in de spoel en zal dus een nieuwe moeten monteren ??
Re: Start niet meer ....
Geplaatst: 07 sep 2013 19:02
door Turbo
heb er maar even een foto bij gedaan dan kunnen meer mensen dit volgen.
in de rode cirkel het zwarte blokje , daar heb ik de ti-rap los gemaakt en dan kun je de draden er zo uitrekken om te zien of ze nog goed gesoldeerd zitten (blauwe en gele pijl)
nog wat verdere info over het spoeltje de drie koperkleurige spoeltjes zijn voor de stroom (verlichting ea) en het dicht gegoten spoeltje is voor de ontsteking.
Re: Start niet meer ....
Geplaatst: 08 sep 2013 09:49
door shadowranger
Zojuist de spoelen even doorgemeten zoals hierboven beschreven is.
Bij de gele draad heb ik 0,00 weerstand en bij de zwarte blijft de meter op 1 ohm staan.
Betekend dit draadbreuk in de spoel en zal dus een nieuwe moeten monteren ??
Bij het type meter wat je op de foto hebt klopt het idd dat deze op 1 blijft staan als je geen doorverbinding hebt. Je kan vervolgens verder zoeken door het pad te volgen naar de spoel toe tot je wel verbinding hebt. Hiermee kun je opsporen waar de breuk zit, maar gezien het verhaal met de solderingen kan dit wel eens de oorzaak zijn.
Re: Start niet meer ....
Geplaatst: 08 sep 2013 12:30
door Turbo
Ik heb de spoel helemaal los doorgemeten , dus heb ik een draad breuk in mijn spoel en moet ik deze dus vervangen.
Want 0.00 ohm is geen weerstand dus draad heel , 1 ohm is maximale weerstand dus draadbreuk.
Re: Start niet meer ....
Geplaatst: 09 sep 2013 10:02
door shadowranger
Ben bang dat het een compleet nieuwe/ 2e hand ontsteking gaat worden. Spoelen voor deze ontsteking zijn niet los verkrijgbaar.
Re: Start niet meer ....
Geplaatst: 09 sep 2013 17:18
door Turbo
zit er nog verschil in snor of brom ?
Re: Start niet meer ....
Geplaatst: 09 sep 2013 22:00
door boeat
Naar mijn weten niet alleen dat je hem zelf op snor of brom stand kunt tikken door de grondplaat te verslaan.
Ik zal ook voor bv een marktpl ontsteking gaan want deze laten repareren kost als snel 85 euro
en een nieuwe weet ik niet maar zal ook best wat kosten
Re: Start niet meer ....
Geplaatst: 10 sep 2013 21:26
door Turbo
Ik ben al aan het zoeken naar eentje waar nog een hele tomos omheen zit voor onderdelen.
Maar hoe kan ik van buiten af zien dat er een onstekeng in zit met 4 spoeltjes?

Re: Start niet meer ....
Geplaatst: 12 sep 2013 13:19
door shadowranger
Zwarte cdi ontstekingskastje op het frame. De versies met kunststof kappen hebben zowiezo electronisch. Kijk wel uit dat je geen versie neemt met pick-up. Sommige modellen met e-start zijn hiermee uitgerust. Weet alleen niet welke bouwjaren.
Re: Start niet meer ....
Geplaatst: 21 sep 2013 17:19
door Turbo
oude ontsteking vandaag maar eens verder gesloopt en doorgemeten , nu bleek er net voor de soldering aan de grondplaat de draad te zijn gebroken .
Deze heb ik opnieuw gesoldeerd en het motortje loopt weer prima met zijn oude ontsteking.
Dus de twee schroeven in het midden losgemaakt dan kan je aan de achterzijde van het spoeltje komen en daar was de draad breuk.