• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Carterolie of olie van ketting

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
22 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Denisu
Vaste forummer
Berichten: 214
Lid geworden op: 02 jan 2013 00:17
  • Citeer

Berichtdoor Denisu » 07 sep 2013 21:39

Heren,
Op me achterwiel zijn spetters en soms wel dikke druppels zwarte olie/vet te vinden.
Duid dat dan op dadt me vtw keerring lek is, of hebik gewoon teveel olie op de ketting gespoten....
mja, die olie is namelijk zwart....
Omhoog


Gebruikersavatar
Turbo
Tomosforummer
Berichten: 102
Lid geworden op: 09 feb 2013 22:42
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:
Contacteer Turbo
Website
  • Citeer

Berichtdoor Turbo » 08 sep 2013 00:33

Haal eventjes je kap er af aan de linkerzijde van je motorblok en je weet het. :wink:
Groeten Timo

Tomos standard (1990)
Tomos Quadro (2000)
Tomos E-Start (2006)
Tomos E-Start (2005)

Citroen C5 2.0 16v Exclusive Break
Renault Twingo (1998)
deze allen onder mijn hoede.
Omhoog

Denisu
Vaste forummer
Berichten: 214
Lid geworden op: 02 jan 2013 00:17
  • Citeer

Berichtdoor Denisu » 08 sep 2013 09:51

Ja had ik toen gedaan, wat moet je zien dan, dat het hele tandwiel zwart is?:P
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 08 sep 2013 09:56

Lekkage langs je tandwielkeerring.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Denisu
Vaste forummer
Berichten: 214
Lid geworden op: 02 jan 2013 00:17
  • Citeer

Berichtdoor Denisu » 08 sep 2013 10:58

Oke, ik had laatst wel me ketting vervangen, maar dat leek opzich wel goed te zijn... geen lekkage oid.

Maar die zwarte spetters wijzen altijd op lekke vtw keering?
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 08 sep 2013 11:58

Tenzij je ketting helemaal baggervet is van zooi die je er op het gespoten kan je er van uit gaan dat het een lekke keerring is.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
Turbo
Tomosforummer
Berichten: 102
Lid geworden op: 09 feb 2013 22:42
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:
Contacteer Turbo
Website
  • Citeer

Berichtdoor Turbo » 08 sep 2013 14:31

Maak je ketting eens schoon en vet hem niet in dan ziem je gauw zat waar het vandaan komt.
Groeten Timo

Tomos standard (1990)
Tomos Quadro (2000)
Tomos E-Start (2006)
Tomos E-Start (2005)

Citroen C5 2.0 16v Exclusive Break
Renault Twingo (1998)
deze allen onder mijn hoede.
Omhoog

Denisu
Vaste forummer
Berichten: 214
Lid geworden op: 02 jan 2013 00:17
  • Citeer

Berichtdoor Denisu » 08 sep 2013 15:27

Ja omdat ik wanneer hij scheef stond (aan de kant waar de kickstarter zit, vloeide er wat uit spul uit, carterolie denk).

Dit is de wiki? http://wiki.tomosforum.nl/index.php/Kee ... _vervangen

De maat is ook nog goed? Nieuwe oliekeerring (35x47x7)?

Wat is dat voor vulbusje eigenlijk?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 sep 2013 10:01

Die zit tussen kettingwiel en lager van het middentandwiel waar je kettingwiel mee wordt aangedreven. Die zorgt voor een bepaalde afstand en uitlijning van de kettingwielen (naast de spanners op de achterbrug) zodat de moer goed kan worden aangedraaid. Imitatie kettingwielen zijn dunner, dus doe er extra rubber tussen (bijv. oude fietsband oid) om te voorkomen dat het daar tussendoor ook gaat lekken.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Denisu
Vaste forummer
Berichten: 214
Lid geworden op: 02 jan 2013 00:17
  • Citeer

Berichtdoor Denisu » 11 sep 2013 21:41

Waar tussen moet dat rubber dan tussen?
Heb hem volgens mij helemaal aan kunnen draaien, leek geen ruimte tussen te zitten.

Tussen de vtw moer en vtw tandwiel?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 sep 2013 13:05

Tussen bus en tandwiel doe ik meestal een rubberen ring geknipt van een oude binnenband. Hiermee voorkom je dat de olie alsnog tussen bus en tandwiel doorkomt. Verder kun je hetzelfde doen tussen de borgring waarmee de moer wordt vastgezet en het tandwiel voor eventuele lekkage langs de kickstartas. Eventueel kun je hier ook vloeibare pakking voor gebruiken. Wel even goed ontvetten anders hecht de pakking niet.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Denisu
Vaste forummer
Berichten: 214
Lid geworden op: 02 jan 2013 00:17
  • Citeer

Berichtdoor Denisu » 13 sep 2013 11:42

Goeie tip.

Dan zet ik achter de vtw wiel een rubbertje idd. Moet die rubber dan net zo dik zijn als rubberen keering in het blok?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 13 sep 2013 13:26

Nee, gewoon een stukje knippen uit een oude buitenband met een gat erin waar de as doorheen kan en de vertanding van het vtw. en verder iets rond knippen groter dan de diameter van de bus. That's all.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Denisu
Vaste forummer
Berichten: 214
Lid geworden op: 02 jan 2013 00:17
  • Citeer

Berichtdoor Denisu » 14 sep 2013 16:46

Oke, dus dan wordt het zo

M R V R B

Van rechts naar links monteren:
M=vtw moer
R= rubber
V= vtw
R= rubber
B=Blok
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 sep 2013 17:06

Idd.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Denisu
Vaste forummer
Berichten: 214
Lid geworden op: 02 jan 2013 00:17
  • Citeer

Berichtdoor Denisu » 21 sep 2013 17:31

Ik bedoel, de rubberband rubber bij de 2de R.
Dat is dus niet de rubber die IN het blok zit toch?
Dus dat rubberband rubber komt tegen dat rubber van het blok aan?
Kan die dan nog wel draaien?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 21 sep 2013 19:14

Van binnen naar buiten:

Keerring
afstandbus
rubber
tandwiel
rubber
borgplaat
moer

Als het goed is draait het 1e rubber ruim voor de keerring langs, dus geen aanlopen daar.

Geheel lekker strak aandraaien en de borgplaat om een platte kant van de moer tikken om te voorkomen dat deze weer losloopt.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Denisu
Vaste forummer
Berichten: 214
Lid geworden op: 02 jan 2013 00:17
  • Citeer

Berichtdoor Denisu » 21 sep 2013 22:43

Duidelijk, dankje!

Ga het doen wanneer ik de uitlaat dan eraf ga halen.
Omhoog

Denisu
Vaste forummer
Berichten: 214
Lid geworden op: 02 jan 2013 00:17
  • Citeer

Berichtdoor Denisu » 03 okt 2013 16:42

Als ik ongeveer zeker weet dat die lekt, moet ik hem dan zo snel mogelijk vervangen, of kan ik beter dan die rubberstukjes er tussen doen?

Dit klopt de maat?
Nieuwe oliekeerring (35x47x7)

En wat is dit dan voor iets?
Nieuw "vulbusje" maat
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 okt 2013 18:35

Oliekeerring is idd die maat.

Wat bedoel je precies met dat laatste?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
22 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 1 gast

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.