Pagina 1 van 1

Voorstellen plus vragen

Geplaatst: 22 sep 2013 15:57
door JoZZ
Welke Tomos model heb je? A3
Wat is het bouwjaar? 2006
Sinds wanneer speelt dit probleem? Geen probleem
Wat is het probleem? Nieuwe uitlaat en schokbrekers
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Ketting gespannen, rem gesmeerd, achterlicht gemaakt

Welke Tomos model heb je? A3
Wat is het bouwjaar? 2006
Sinds wanneer speelt dit probleem? Geen probleem
Wat is het probleem? Nieuwe uitlaat en schokbrekers
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Ketting gespannen, rem gesmeerd, achterlicht gemaakt

Hallo allemaal,

Ik zal me even voorstellen. Ik ben Jos en 32 jaar oud. Sinds vrijdag heb ik mijn allereerste brommer in bezit. Dit omdat ik voor woon-werk verkeer net te ver moet fietsen. Ik heb redelijk technische kennis en kluservaring maar nog nooit aan brommers gesleuteld.

Via een kennis een Tomos A3 overgenomen. Ik heb hier al veel gelezen en ben van plan toch wat dingen aan mijn tomos zelf te gaan doen. Volgens de vorige eigenaar heeft hij er een nieuwe voorvork, ketting en remblokjes op laten zetten.

Ik ben er vrijdag zonder problemen van Rotterdam naar Utrecht mee gereden en volgens de TomTom de 53 km/h aangetikt :lol:
Aangezien ik de tomos elke dag wil gaan gebruiken en geen zin in bekeuringen heb is opvoeren niet nodig voor mij. Hij gaat snel genoeg voor mij.

Hieronder mijn tomos.
Afbeelding

Dingen die ik al heb gedaan
Poetsen want het was 1 grote smeerbak :D
Ketting gespannen want daar zat erg veel speling op. Sloeg tegen de achterbrug aan.
Remmen gesmeerd want de achterrem bleef hangen :D
Achterlicht gemaakt want alleen het remlicht werkte. Kwestie van een nieuw lampje indraaien.

Dingen die ik nog wil doen
Schokbrekers vervangen ivm de roest
Nieuwe uitlaat ( standaard snel/speedy of techno bos)

Nu meteen mijn vragen
Kan ik de schokbrekers makkelijk zelf vervangen? Is dit een kwestie van losdraaien en nieuwe monteren of moet ik nog ergens rekening mee houden ?
Welke uitlaat adviseren jullie? Het hoeft van mij geen race monster te worden maar hij mag wel iets sneller optrekken.

En waar moet ik rekening mee houden als ik er een andere uitlaat op wil leggen? Ik neem aan nieuwe pakking maar lees ook wat over een grotere sproeier. Als ik hem los haal bij het blok kan ik dan gewoon de andere in omgekeerde volgorde monteren.

Tenslotte waar kan ik hier in Utrecht stad aan onderdelen komen? Of kan ik beter online bestellen.

Alvast bedankt voor de hulp al verwacht ik nog genoeg problemen te krijgen dus hier terug te komen met andere vragen.

Re: Voorstellen plus vragen

Geplaatst: 22 sep 2013 21:36
door buitertje
welkom op het forum en alvast veel plezier aan je tomos alvast.

vraag 1: je schokbrekers is gewoon los schroeven en nieuwe erop wel 1 voor 1 doen en je kunt misschien hulp nodig hebben van een 2e persoon ivm met hoogte van de schokbreker en hem voor de gaten te krijgen.

vraag 2: ik zal voor de bos gaan want die vind ik er persoonlijk mooi uitzien en is van goede kwaliteit.

je moet idd een nieuwe pakking ik raad 1 aan met een ijzeren ring erin die blijven lang heel. en je zult idd met sproeier 1 of 2 maten omhoog moete.

over online of brommerboer. ik zou voor online bestellen gaan kost wss minder en je hebt het snel in huis

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Voorstellen plus vragen

Geplaatst: 24 sep 2013 10:12
door JoZZ
Ok, duidelijk.

Dan ga ik binnenkort eens onderdelen bestellen.
Bedankt voor je antwoord!

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Voorstellen plus vragen

Geplaatst: 24 sep 2013 14:02
door shadowranger
Let ook op de lengte van de veren (hart oog-> hart oog) en de diameter van de busjes in de rubbers. Zet ook een carossieriering tussen frame en demper, anders loopt je rubber uiteindelijk op de bevestiging van het frame. Zelfde geldt natuurlijk ook voor de boutzijde en met beleid vastdraaien. Het is maar dun spul in het frame en je hebt de draad zo dol.

Re: Voorstellen plus vragen

Geplaatst: 25 sep 2013 21:25
door JoZZ
Standaard is toch gewoon 280mm?

En als ik een set schokbrekers bestel bij bijv tomos-shop.nl zitten daar dan de rubber busjes bij?
Deze zou ik toch gewoon moeten hebben?
http://www.tomoshop.nl/catalog/schokbre ... p-801.html

Carosseriering is wel een goede tip. Ga ik even de juiste maat voor zoeken en dan zet ik deze ertussen aan allebei de kanten van de schokbreker.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Voorstellen plus vragen

Geplaatst: 26 sep 2013 23:16
door shadowranger
Nieuwe schokdempers zijn idd voorzien van rubber. Carrosseriering (groter dan een gewone ring) is dacht ik gewoon maat M10 (meet de buitendiameter van de schroefdraad even voor de zekerheid). Ik neem aan dat deze er nu ook gewoon tussen zitten (af fabriek iig wel).

Re: Voorstellen plus vragen

Geplaatst: 01 okt 2013 17:45
door JoZZ
Uhmm vraagje

Hoe weet ik welk model uitlaat ik moet bestellen? Bij sommige staat euro2 model bij?

Hoe weet ik welke tomos ik heb? Ik kan er op het kentekenbewijs niet zo veel van vinden. A3 uit 1996 en verder kom ik niet.

:lol:

edit/ laat maar de zoekfunctie blijkt uitkomst te bieden.
Als je 1 gat in je uitlaat ophanging hebt is het een euro1 frame,
en als je 2 gaten in de ophanging hebt is het een euro2 frame.

Blijft de volgende vraag over
En zit er nog veel verschil tussen een standaard snel 26mm en 28 mm? Aangezien de 28mm weer leverbaar is.

Re: Voorstellen plus vragen

Geplaatst: 01 okt 2013 19:04
door shadowranger
dit gaat om de buisdiameter. Ik denk niet dat je veel verandering zult ondervinden tussen 26 en 28 mm. Sproeier is in principe niet nodig deze te veranderen. Kijk naar de kleur van je bougie.

Re: Voorstellen plus vragen

Geplaatst: 01 okt 2013 20:04
door JoZZ
Alweer dank voor de snelle reactie.

Ik ga de uitlaat, schokbrekers en andere kleine dingen bestellen.

Mocht ik nog een andere sproeier nodig hebben dan loop ik wel naar de bromboer

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Voorstellen plus vragen

Geplaatst: 06 okt 2013 16:17
door JoZZ
Afbeelding

De nieuwe schokbrekers en uitlaat zitten eronder.

Top is 6 km/h omhoog gegaan naar 59 op de Gps
Snel genoeg voor mij.

Belangrijkste is dat hij er nu weer een beetje top uitziet. Alleen nog wat roest.

Wat een gedoe trouwens met die tapuiteinde! Van ellende maar 1 laten zitten want hij wilde er echt niet uit. Nieuwe borgmoer overheen gedraaid en de uitlaat zit voorlopig vast.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding