Pagina 1 van 1
Overtoeren in stationair
Geplaatst: 17 nov 2013 17:49
door sticky
Welke Tomos model heb je? A3
Wat is het bouwjaar? Van voor 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds de carburateur los geweest is.
Wat is het probleem? Brommer schiet vol in de toeren als ik hem start
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Nee
Beste tomos rijders allereerst een hallo
Ik heb een tomos, net overgekocht, en wilde eens kijken of ik de begrenzer uit het spruitstuk kon halen. Affin dat lukte me niet, dus huppa carburateur er weer op en het brommertje weer in elkaar zetten.
Maar wat er daarna gebeurt: Als ik start (zonder gas!) schiet de brommer VOL in de toeren (Harder dan ik ooit gereden heb

) maar als je de choke aanzet dan tuft die gewoon normaal (zoals die in stationair hoort te doen).
Nou dacht ik vandaag het zal de pakking wel zijn of false lucht O.I.D. dus alles uit elkaar gehaald, schoon gemaakt en weer bevestigd maar het probleem doet zich nog voor.
Weet niet zo goed waar het probleem nu ligt, kunnen jullie me helpen?
groetjes.
Re: Overtoeren in stationair
Geplaatst: 17 nov 2013 18:50
door banaan89
Rubber ringetje weer terug gedaan in de carburateur aan de kant die over het spruitstuk gaat?
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Overtoeren in stationair
Geplaatst: 17 nov 2013 19:26
door shadowranger
Wat gebeurd er als je met deo spuit op de aansluiting spruitstuk-carburateur?
Re: Overtoeren in stationair
Geplaatst: 17 nov 2013 19:31
door sticky
Rubber ringetje weer terug gedaan in de carburateur aan de kant die over het spruitstuk gaat?
[ Post made via Mobile Device ] 
ja, de eerste keer niet maar tweede keer wel, eerst het rubberen ringetje en daarna het plastic buisje
@shadowranger
je bedoelt een deo-lek test? dat zou ik morgen wel even kunnen doen.
Re: Overtoeren in stationair
Geplaatst: 17 nov 2013 19:38
door shadowranger
Ja, die bedoel ik. Meestal zal je motor reageren op een verstoring van het brandstof-lucht mengsel als daar een lek zit.
Re: Overtoeren in stationair
Geplaatst: 18 nov 2013 19:31
door freak
zit je gas kabel niet te strak???? als je je carburateur er af draait en je kijkt er in, zie je dan als je aan je gas handel draait ook de gas schuif heen en weer gaan???
heb je ook aan de schroef gedraait aan de zij kant van je carburateur???
Re: Overtoeren in stationair
Geplaatst: 19 nov 2013 17:09
door sticky
OP hier,
Zowel shadow als freak hadden gelijk, de kabel zat iets te strak en de carborateur zat niet lekker om het sproeistuk.
Echter is nu probleem 2 doorgerold, het benzine slangetje wil niet lekker. Denk dat hij door de jaren heen wat gekrompen is dus die moet ik nu opnieuw kopen. Hoop wel echt dat het het slangetje is, en niet de kraan.
Nu ik toch nieuwe onderdelen moet kopen, is het misschien tijd te spreken over wat zoal aan te schaffen. Er zit nu een standaard (groot) luchtfilter op en die wil ik vervangen door een kleinere (power) filter. Daarnaast wil ik de pakking tussen de carborateur en spruitstuk vervangen- omdat die niet lekker aan sloot. (En natuurlijk een nieuw slangetje.)
Nog verdere adviezen?
Re: Overtoeren in stationair
Geplaatst: 19 nov 2013 17:36
door freak
de hele ellende is gekomen omdat je graag wou dat hij wat harder loopt.
ik zou de luchtfilter laten zoals hij is en er een proma uitlaat onder zetten, teminste als deze er nog niet onder zit.
er zal dan waarschijnlijk een iets grotere sproeier in moeten, maar er zijn er wel hier die weten welke maat het beste past bij zo,n uitlaat.
maargoed ik kan niet in jou knip kijken dus, miss zijn er nog wel anderen met een goedkopere tip.
Re: Overtoeren in stationair
Geplaatst: 19 nov 2013 17:39
door sticky
OP.
Ik kan misschien morgen wel wat fototjes uploaden. En er zit inderdaad al een sport-uitlaat onder.
Luchtfilter betreft, dat is zo'n oud plastic rot ding. Niet luchtzuiver- en geeft ook te weinig lucht voor de afstellingen die ik wil gebruiken.
Re: Overtoeren in stationair
Geplaatst: 19 nov 2013 17:43
door freak
ok...dan is een andere uitlaat dus niet nodig.
heb je enig idee hoe hard hij nu loopt???
het kan best zijn dat je al op je taks zit met de afstelling die je nu hebt.
Re: Overtoeren in stationair
Geplaatst: 19 nov 2013 17:45
door sticky
^Exact 36 km/h (ook al zegt de snelheidsmeter 50- die klopt ook voor geen kant

, het is een brommer)
Upd: ik weet zeker dat die nog harder kan, met betere afstellingen- want als ik boven de 36 km/h raak wil die wel harder maar valt hij terug of schiet hij in de overtoeren waardoor hij stottert.
Als ik heuvel op rij trekt hij daar dan weer wel doorheen...
Re: Overtoeren in stationair
Geplaatst: 23 nov 2013 15:07
door sticky
Ik vermoed dat het probleem inderdaad bij de pakking tussen carburateur en spruitstuk zit. Ook heb ik het idee dat ik hem niet helemaal 100% op het sproeistuk krijg.
Maargoed, het is gemonteerd zoals het moet (rubberen ring in carb- plastic pakking om spruitstuk) - en toch blijft hij het doen. Toch maar een nieuw plastic pakking kopen? (neem aan dat er met het rubbertje weinig fout kan zijn...)
Re: Overtoeren in stationair
Geplaatst: 23 nov 2013 16:09
door homoetje
Rubber ringetje kan verrot zijn. Dan kan hij daar wel degelijk vals lucht langs lekken.
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Overtoeren in stationair
Geplaatst: 23 nov 2013 16:17
door shadowranger
@Sticky: Ik heb je PM beantwoord. Heb je de carburateur ook aangedrukt gehouden op het spruitstuk tijdens het vastschroeven?
Re: Overtoeren in stationair
Geplaatst: 24 nov 2013 15:05
door sticky
@Sticky: Ik heb je PM beantwoord. Heb je de carburateur ook aangedrukt gehouden op het spruitstuk tijdens het vastschroeven?
jazeker
heb alleen geen klem of iets dergelijks voor extra kracht... dus misschien dat mijn zwakke armen niet sterk genoeg zijn <O~
Re: Overtoeren in stationair
Geplaatst: 25 nov 2013 21:32
door sticky
Pakking vernieuwd, gaskabel vervangen- en hij draaide weer. Rondje gereden, en toen kwam het volgende probleem:
Hij slaat af als je gas geeft. In stationair draait hij soepel, en kan je even rijden. maar als je na een paar seconden gas geeft slaat hij af (alsof je hem uit zet terwijl die nog rijdt, met dat woooooooooobb geluid).
Enig idee?
Re: Overtoeren in stationair
Geplaatst: 25 nov 2013 22:57
door HiawoutaH
Hey Sticky.
Weet je welke maat sproeier in je carborateur zit.?
Kan het zo zijn dat je brommer afgesteld was op valse lucht, wat je nu dus niet meer heb.
Waardoor je mengsel te rijk is geworden,dus misschien een idee kleinere sproeier te proberen.
Als je vol gas rijd merk je soms valse lucht minder maar bij het starten/kicken,
en gas geven bij het stationair draaien des te meer.
Dat is wat ik denk.
Je zegt dat je op een heuvel wel doortrekt trekt tie het vlotterbakje niet leeg.
Of zit die witte band in het vlotterbakje niet goed waardoor je vlotterbakje niet goed volstroomd.
mvg
Re: Overtoeren in stationair
Geplaatst: 26 nov 2013 12:50
door sticky
hey wouta, nee- ik denk origineel maar kan aangepast zijn.
Is mogelijk, toen ik hem ontvang was hij "rijklaar" gemaakt. Ik zal zoeken voor sproeiertjes. Welke maat raad je aan?
De laatste twee opmerkingen (starten kicken met gas en stationair met gas) komen overeen met de symptonen.
Vlotterbakje is zuiver dat is helemaal nagelopen.
dankjewel- verdere tips welkom.
Even een vraag ter interesse, er zit een buisje in de carburateur ( aan de kant van de luchtinhaal) die aan een clipje vast zit en de lucht-toevoer lijkt te beinvloeden. Weet iemand exact waar het voor is?
Re: Overtoeren in stationair
Geplaatst: 26 nov 2013 15:31
door shadowranger
Dat staande pijpje is voor eventuele olie/ brandstofresten op te zuigen. Heeft geen invloed op de inlaat en kan ook verwijderd worden.
Re: Overtoeren in stationair
Geplaatst: 26 nov 2013 16:51
door sticky
Probleem is opgelost!
Het eerste probleem deed zich voor, door een hangende gaskabel.
Het tweede probleem was opgelost, toen de venturi (voor de tweede maal) werd schoongemaakt.
Dank allen- ik ga nu trachten de onderdelen bij elkaar te sparen die ik wens te plaatsen en misschien tot snel;)