Ericje's Tomos A3
Geplaatst: 10 jan 2014 00:13
Gegroet waarde lezers! 
Allereerst een stukje over mijzelf.
Ik ben Eric, 19 jaar oud en woonachtig in Eindhoven. Full-time student technische informatica.
In de vrije tijd ben ik graag bezig met hobby's zoals knutselen aan de Tomos, spellen spelen op de computer / Playstation 3.
Uiteraard in het weekend (en af-en-toe op donderdag), zoals menigeen student, ben ik te vinden in het gezelligste uitgaanscentrum van Brabant: het Stratumseind.
Afgelopen jaar besloot ik dat het handig was om een gemotoriseerd voertuig te hebben. Auto's zijn voor een student vrij prijzig, dus dan valt de keuze snel op een brommer. In het verleden hebben wij thuis een Tomos gehad, waarvan ik nog weet dat de techniek redelijk eenvoudig is als je jezelf er even in verdiept en ze wel tegen een stootje kunnen.
Ik heb geruime tijd op Marktplaats gekeken naar tweedehands Tomosjes, maar heb een tijd gewacht met daadwerkelijk een aanschaffen vanwege praktische redenen.
Uiteindelijk kwam ik in oktober 2013 een advertentie tegen van een Tomos A3-B uit 1990 voor een zacht prijsje, mijzelf wel bewust zijnde van het feit dat er wat aan gesleuteld moest worden maar dat leek mij interessant en hiervoor stond ik ook zeker open.
De Tomos die ik op het ook had stond in Rijswijk, dus dat is een behoorlijke trip naar Eindhoven.
Het is een bromversie die (toen hij warm was) een snelheid haalde van ongeveer 38 km/h.
De vorige eigenaar had er recentelijk nieuwe tandwielen (voor en achter), een nieuwe ketting en nieuwe banden op laten leggen.
Een foto van de Tomos zoals ik 'm heb gekocht: De reis naar Eindhoven heb ik in drie delen afgelegd.
Deel 1: van Rijswijk naar Dordrecht (in verband met terugreizen met de trein).
's Avonds ongeveer 50 kilometer gereden, toen reed ik van een viaduct naar beneden en vloog de ketting eraf (kettingschakel was losgeschoten), met als resultaat dat ik in Zwijndrecht kwam stil te staan. Hier heb ik toen de ANWB gebeld, die dat snel en netjes voor mij hebben opgelost.
Deel 2: van Dordrecht naar Tilburg met een tussenstop in Breda bij mijn ouders. Zij wilden uiteraard graag de nieuwe aanwinst even zien en waren er goed over te spreken. Deze reis verliep zonder problemen.
Deel 3: van Tilburg naar Eindhoven. Het kortste deel (35 km), maar wel een van de meest saaie. Ongeveer 20-25 km langs een-en-hetzelfde kanaal rijden naar Eindhoven is behoorlijk slaapverwekkend.
Er waren een aantal zaken die versleten waren en moesten worden aangepast / vernieuwd:
- Zuigerveren versleten
- Weinig compressie
- Valse lucht bij carburateur
- Moeilijk overschakelen en aangrijpen koppeling
- Pakkingen weggerot
- Speling op de achterbrug
- Uitlaatsteun afgebroken van frame (kwaaltje voor oudere ophangingen)
- Verlichting werkt slecht tot niet
- Roest op achterspatbord en benzinetank
- Missende claxon (die zal iemand anders wel heel dringend nodig hebben gehad
)
Gezien deze lijst (waar ik bij het bekijken thuis pas achter kwam) verbaast het mij dat ik al die kilometers vrijwel probleemloos af heb kunnen leggen.
Tot op heden is het volgende gebeurd:
- Nieuwe cilinder + cilinderkop + zuiger + pakkingen erop (matcht met A35, membraan)
- Nieuwe 14/12 carburateur met schuin spruitstuk
- Nieuwe remsegmenten
- Nieuwe keerringen
- Nieuwe rem+gaskabels
- Nieuwe vraagtekenveertje geplaatst
- Achterbrug vastgezet
- Verlichting gerepareerd
Na deze aanpassingen rijdt de Tomos een stuk beter en soepeler. De topsnelheid is nu ongeveer 45 km/h (GPS)
Verdere updates volgen!

Allereerst een stukje over mijzelf.
Ik ben Eric, 19 jaar oud en woonachtig in Eindhoven. Full-time student technische informatica.
In de vrije tijd ben ik graag bezig met hobby's zoals knutselen aan de Tomos, spellen spelen op de computer / Playstation 3.
Uiteraard in het weekend (en af-en-toe op donderdag), zoals menigeen student, ben ik te vinden in het gezelligste uitgaanscentrum van Brabant: het Stratumseind.
Afgelopen jaar besloot ik dat het handig was om een gemotoriseerd voertuig te hebben. Auto's zijn voor een student vrij prijzig, dus dan valt de keuze snel op een brommer. In het verleden hebben wij thuis een Tomos gehad, waarvan ik nog weet dat de techniek redelijk eenvoudig is als je jezelf er even in verdiept en ze wel tegen een stootje kunnen.
Ik heb geruime tijd op Marktplaats gekeken naar tweedehands Tomosjes, maar heb een tijd gewacht met daadwerkelijk een aanschaffen vanwege praktische redenen.
Uiteindelijk kwam ik in oktober 2013 een advertentie tegen van een Tomos A3-B uit 1990 voor een zacht prijsje, mijzelf wel bewust zijnde van het feit dat er wat aan gesleuteld moest worden maar dat leek mij interessant en hiervoor stond ik ook zeker open.
De Tomos die ik op het ook had stond in Rijswijk, dus dat is een behoorlijke trip naar Eindhoven.
Het is een bromversie die (toen hij warm was) een snelheid haalde van ongeveer 38 km/h.
De vorige eigenaar had er recentelijk nieuwe tandwielen (voor en achter), een nieuwe ketting en nieuwe banden op laten leggen.
Een foto van de Tomos zoals ik 'm heb gekocht: De reis naar Eindhoven heb ik in drie delen afgelegd.
Deel 1: van Rijswijk naar Dordrecht (in verband met terugreizen met de trein).
's Avonds ongeveer 50 kilometer gereden, toen reed ik van een viaduct naar beneden en vloog de ketting eraf (kettingschakel was losgeschoten), met als resultaat dat ik in Zwijndrecht kwam stil te staan. Hier heb ik toen de ANWB gebeld, die dat snel en netjes voor mij hebben opgelost.
Deel 2: van Dordrecht naar Tilburg met een tussenstop in Breda bij mijn ouders. Zij wilden uiteraard graag de nieuwe aanwinst even zien en waren er goed over te spreken. Deze reis verliep zonder problemen.
Deel 3: van Tilburg naar Eindhoven. Het kortste deel (35 km), maar wel een van de meest saaie. Ongeveer 20-25 km langs een-en-hetzelfde kanaal rijden naar Eindhoven is behoorlijk slaapverwekkend.
Er waren een aantal zaken die versleten waren en moesten worden aangepast / vernieuwd:
- Zuigerveren versleten
- Weinig compressie
- Valse lucht bij carburateur
- Moeilijk overschakelen en aangrijpen koppeling
- Pakkingen weggerot
- Speling op de achterbrug
- Uitlaatsteun afgebroken van frame (kwaaltje voor oudere ophangingen)
- Verlichting werkt slecht tot niet
- Roest op achterspatbord en benzinetank
- Missende claxon (die zal iemand anders wel heel dringend nodig hebben gehad

Gezien deze lijst (waar ik bij het bekijken thuis pas achter kwam) verbaast het mij dat ik al die kilometers vrijwel probleemloos af heb kunnen leggen.
Tot op heden is het volgende gebeurd:
- Nieuwe cilinder + cilinderkop + zuiger + pakkingen erop (matcht met A35, membraan)
- Nieuwe 14/12 carburateur met schuin spruitstuk
- Nieuwe remsegmenten
- Nieuwe keerringen
- Nieuwe rem+gaskabels
- Nieuwe vraagtekenveertje geplaatst
- Achterbrug vastgezet
- Verlichting gerepareerd
Na deze aanpassingen rijdt de Tomos een stuk beter en soepeler. De topsnelheid is nu ongeveer 45 km/h (GPS)
Verdere updates volgen!