Vorige week donderdag is mijn Tomos tijdens de rit naar huis uitgevallen.
Hij viel uit toen ik door een bocht ging. De eerste keer moest ik even flink kicken, maar ging ie nog wel aan.
Een bocht later, zelfde probleem.
Even later startte hij nog wel, maar kon ik geen toeren maken. Alles wat niet rechtuit en naar beneden was kwam ik gewoon niet meer vooruit.
Toen ik de Tomos op de standaard zette startte hij nog wel en kon ik hem vol de toeren in jagen (dat ging best hard ook).
Dus ik dacht, OK, zal wel het standaard dichtslibben van de katalysatoruitlaat zijn. Nieuwe uitlaat besteld (Tecno Bos, mag ook meteen wel wat leuker worden natuurlijk).
Vanavond dus aan de slag geweest. Uitlaat eraf, uitlaat erop. Niks.
Ik kan kicken, dan hoor ik de zuiger flubflubflubflub doen. Kicken kost ook echt kracht.
Bougie vonkt. Zit nu zelfs een compleet nieuwe in.
Er komt benzine in de carburateur. Het vlotterbakje zat gewoon vol na mijn kickpogingen, en daarvoor was ie nog leeg.
Ik heb de vlotternaald doorgeblazen, dat kostte geen moeite. Ook daarna nog helemaal niks.
Ik kan niet goed voelen of de bougie nat is, mijn handen zijn compleet vettig en zweterig van het gesleutel. Hoe nat is nat?
De volgende poging wordt het spruitstuk loshalen, maar dankzij de e-start op deze bak is dat echt een rotklus. Dus eerst maar eens even kijken of ik nog meer kan controleren?
Ik hoor echt geen enkele ontsteking, alleen het bewegen van de zuiger.