• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

1e Project: Tomos 65cc airsal

Voor de gepimpte of helemaal originele Tomosjes van het forum.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
61 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende
MeneerGoedWeer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerGoedWeer » 03 aug 2014 15:23

Hallo, ik ben Sander en ik ben 15 jaar. Ik kocht mijn eerste tomos toen ik 12 was. Daarmee wat rondgereden op eigen terrein, en na een tijdje begonnen aan de brommer te sleutelen en hem sneller proberen te maken. Uiteindelijk mijn tomos verkocht en toen een lichte motor aangeschaft. Een honda crm 75, een top ding om mee te leren schakelen. Na 2 maanden gereden te hebben is de motor helaas gestolen. Daarna heb ik met mijn pa samen een honda xr250 gekocht. Veel leuker natuurlijk en veel meer kracht :D
De honda xr250:

Afbeelding

Ik heb nu al een aantal weken zomervakantie en ik verveelde me vreselijk, dus heb ik besloten om een opknap tomos te kopen. Een goedkoop ding waar redelijk wat werk aan zit. Uiteindelijk had ik er een gevonden in de buurt voor weinig geld. Een lelijk gespoten tomos met 65cc + 65cc HD kop en voor de rest alles standaard (het is een snor tomos). De tomos start wel, maar wil bijna niet vooruit en de koppeling slipt. Dit ben ik nu aan het (proberen) verhelpen.
Dit is de tomos die ik gekocht heb:

Afbeelding

Ik ben van plan het blokje naar mijn wens te maken en de brommer te spuiten in grijs/zwart. Dus het frame grijs en de wielen en stuur enzo zwart.
Ik heb ff een ontwerp gemaakt op paint:

Afbeelding

ik had al wat webshops doorgekeken, maar ik kon alleen maar grijze grondlak vinden. Kan ik ook gewoon een aantal lagen grondlak doen en daar blanke lak overheen? of is het resultaat dan lelijk?

Ik ga eerst de brommer goed lopend maken, en daarna pas echt nieuwe dingen bestellen enzo.
De setup word:
* Airsal 65cc + 65cc HD kop
* 15mm carb + spruit (misschien een horizontaal spruitstuk)
* proma gp uitlaat (zit er nu op maar wordt misschien technigas terugloop)
* proberen een elektrische ontsteking te regelen ipv contactpuntjes
* powerfilter
* bougie hittegraad 7 of 8?

Dit zijn mijn plannen, er kunnen dingen gaan veranderen.

Update: 10-8-14

Ik kon niet echt verder met mijn tomos omdat ik geen onderdelen had, maar ik heb een andere tomos op de kop kunnen tikken voor 10 euro! Het frame is echt bagger en veroest/verot, maar het blok is nog goed en heeft maar 9500 km gelopen :)

Afbeelding

Afbeelding

ik ga dus het blok gebruiken en daar zet ik dan de 65cc airsal op en ik ga een minarelli horizontaal spruitstuk monteren met een Dell'orto 17,5mm carburateur 8)

Afbeelding

Ik kan alleen weer niet echt verder met het blok omdat de 65cc airsal waarschijnlijk een keer een vastloper heeft gehad omdat er hele diepe krassen in de zuiger zitten, dus die moet ik nieuw bestellen. de cilinder heeft bijna geen schade, op een paar hele kleine krasjes na.

Update: 17-8-14

Ik ben deze week verder gegaan met het blok. Heb donderdag een bestelling gedaan bij tomoshop:

1 x Bougie NGK B8HS
1 x Airsal Tomos A35 65cc
1 x Motip Glanszwart
1 x Motip Blanke lak
2 x Remhevelnippel
1 x Tankdop standaard chroom
1 x Voorvorkrubbers set A3/A35
1 x Benzineslang blauw 1 meter
1 x Benzinefilter Alu blauw BIG
2 x Motip Primer
1 x Voelermaat

Dag later de onderdelen binnen:

Afbeelding

Ze hadden in plaats van 2 bussen primer 1 opgestuurd. Had een mailtje gestuurd naar tomoshop en een dag later had ik de bus binnen. Prima service!

Vrijdag avond maar begonnen met de andere cilinder op het blok zetten, ging vrij snel. Zaterdag de ontsteking er op gezet, en maar even een 14/12 carb gemonteerd, een 18mm carb komt als het goed is morgen binnen.

Afbeelding

heb ook de voorvork van de donortomos op de goeie gezet, omdat deze voorvork veel beter veerde. Daarna het blok onder het frame gehangen en gestart, Liep prima, alleen moet het afgesteld worden maar dat doe ik als ik de 18mm carb binnen heb.

Afbeelding

De brommer ziet er nu een beetje raar uit met al die verschillende kleuren maar over een paar weken ga ik spuiten en ik hoop op een mooi resultaat.

ik zit ook een beetje rond te kijken naar een andere uitlaat, weet iemand een goede uitlaat op 70cc (beter dan de proma gp). Ik wil het liefst hard optrekken.

Update: 19-8-14

kleine update, de carburateur is binnen:

Afbeelding

Van de week even een minarelli horizontaal spruitstuk bestellen. Ik ga ook deze week ff de demper van de uitlaat schoonmaken en nieuw wol erin, want hij maakt best veel geluid

Update 28-08-14:

deze week weer wat verder met mijn tomos, het blokje is nu bijna klaar op de uitlaat en de gaskabel na.
Ik had een minarelli horizontaal spruitstuk besteld en demper wol bij scootparts.nl
nadat ik het spruitstuk binnen had gelijk begonnen met het pas maken, eerst de schroefgaatjes goed maken:

Afbeelding

nadat ik de gaatjes goed had, heb ik het gat waar het mengsel doorheen komt nog iets vergroot aan de kant van de cilinder zodat het membraam beter benut werd, en daarna gemonteerd op de cilinder en de carburateur erop.

Afbeelding

met dit spruitstuk steekt de carburateur best wel uit en past de rechter kap er niet meer op dus die heb ik een beetje aangepast, daaraan een benzinefilter gemonteerd en de benzineslangen aangesloten op de carburateur. Ik vind het er zo best vet uitzien:

Afbeelding

mijn huidige setup is:
* Airsal 65cc + puch hd kop 44mm
* Dellorto PHBC 18/18 carburateur met powerfilter
* Proma GP uitlaat
* Ontsteking op brom stand
* Bougie hittegraad 8
* Minarelli horizontaal spruitstuk
* Twv 26 - 22

Hoe hard zou mijn tomos zo ongeveer lopen?

het enigste wat ik nu nog hoef te doen aan de tomos is de uitlaat schoonmaken en nieuw wol erin, gaskabel is te kort dus daar een oplossing voor verzinnen en daarna de brommer spuiten.

Zeg maar wat jullie ervan vinden, en als je iets aan te merken hebt op dingen die ik doe, graag zeggen. Daar leer ik alleen maar van :)
Mvg, Sander
Laatst gewijzigd door MeneerGoedWeer op 28 aug 2014 23:13, 8 keer totaal gewijzigd.

MeneerGoedWeer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerGoedWeer » 03 aug 2014 18:12

Kunnen jullie trouwens de foto's zien?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Budehgong
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Budehgong » 03 aug 2014 21:29

Kunnen jullie trouwens de foto's zien?

Jep.
On the road again..

MeneerGoedWeer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerGoedWeer » 10 aug 2014 13:32

Update: 10-8-2014

Volgende update verschijnt in de loop van de week

Maarten-Jan
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Maarten-Jan » 12 aug 2014 22:28

waarom zou je niet gewoon eerst grondverf er op kunnen zetten en dan de gewenste kleur ? De kleur van de grondverf maakt helemaal niets uit.

Nog iets, kleine beschadigingen in die cilinder mogen er dan klein uit zien, maar je verliest er hardstikke veel vermogen mee. Als de krasjes onder de spoelpoorten zitten kun je even de braampjes er uit schuren/hoonen en merk je verder geen verschil, zitten de krasjes boven je spoelpoorten dan kan het zijn dat je na het hoonen een overmaat zuiger nodig hebt.

Misschien dat je dit al wist, maar het zou zonde zijn als je project er onder zou lijden als je het niet wist.

keep up the good work

MeneerGoedWeer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerGoedWeer » 12 aug 2014 23:22

Bedankt voor de reactie,

Ik wil mijn brommer grijs spuiten, maar ik kon nergens de kleur vinden alleen als grondlak, dus ik bedoelde dan dat de grondlak de kleur zou worden. Ik heb bij een ander project gezien dat hij mat antraciet gebruikt heeft en dat ziet er ook heel mooi uit, dus ik denk dat ik dezelfde kleur ga gebruiken.

Ik heb goed gevoeld in de cilinder, maar ik zie wel dat er iets langs is gegaan. Ik weet alleen niet of dit veel invloed heeft op het vermogen. Het is niet echt een kras maar echt een spoor wat iets verkleurd is lijkt het wel maar het voelt wel glad. Ik zal er morgen een foto van opzetten. Ik weet niet hoeveel honen kost maar als het duur is kan ik beter een hele nieuwe cilinder kopen want ik moet sowieso een zuiger kopen en die is al 17,50

MeneerGoedWeer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerGoedWeer » 13 aug 2014 20:04

ik denk dat ik maar een nieuwe cilinder aan ga schaffen. Ik denk dat die vastloper ook de oorzaak was van het heel langzaam wegrijden. ik heb een foto gemaakt van de cilinder zodat jullie kunnen oordelen wat ik het beste zou kunnen doen.

de cilinder:
Afbeelding

de zuiger:
Afbeelding

Ik ben ook aan het rondzoeken naar een carburateur, en ik zag op marktplaats een Spaco PHBC 18/18 staan. Zijn dit goede carburateurs? wat voor soort sproeiers gaan hier in?

Ik heb het frame nu ook naar wens op wat hele kleine dingen na, dus als ik het blok klaar heb kan ik hem gaan schuren en hem spuiten. Ik ben van plan om hem dan grijs/zwart te maken, en dan donkerblauwe accenten erin te brengen, zoals uitlaat met blauwe demper en blauwe luchtfilter etc.

MeneerGoedWeer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerGoedWeer » 17 aug 2014 22:53

Update: 17-8-14
Een pessimist is een optimist met ervaring

* Honda xr250
* Tomos 65cc, In de maak: http://forum.tomosforum.nl/viewtopic.php?f=68&t=21497

Maarten-Jan
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Maarten-Jan » 20 aug 2014 14:25

die cilinder zou ik niet weg gooien. Die heeft het zo te zien warm gehad, meestal oorzaak van niet goed warm rijden. Als je de cilinder lichtjes hoont kun je hem nog prima gebruiken. Wel zou ik inderdaad een nieuwe zuiger met zuigerveren aanschaffen.

en mocht je nog een uitlaat zoeken, de techno estoril loopt heerlijk op een 65cc.

Rick309
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Rick309 » 20 aug 2014 17:03

Leuk ontwerp, ziet er goed uit. En over je verf vraag, ik raad het je af om primer als basislak en dus kleur te gebruiken, de finish is gewoon wat minder. Wat een optie is om verf is om Montana te gebruiken, deze is populair in de graffiti wereld en wordt in erg veel verschillende tinten gemaakt.
Ik weet alleen niet hoe dat over motip primer gaat, maar ik heb het vaker gebruikt voor goedkopere projectjes en het is een kwalitatief goede verf.

Succes met de tomos, ik volg hem, ben erg benieuwd

MeneerGoedWeer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerGoedWeer » 20 aug 2014 23:38

Bedankt voor jullie reacties,

@Maarten-Jan: ik heb al een nieuwe cilinder, wat ik met de oude doe dat moet ik nog even kijken maar weggooien zal het zeker niet worden. Ik denk dat ik ook gewoon de uitlaat die er nu op zit gebruik, omdat de kosten anders redelijk hoog worden. Ik knap de uitlaat gewoon een beetje op en dan is hij nog goed bruikbaar

@Rick309: Ik ga lak bij de praxis kopen, mat antraciet. Dit heb ik in een ander project gezien en dat vond ik er heel mooi uitzien dus dat lak probleem is al opgelost

Mijn setup is ook wat veranderd:
* Airsal 65cc
* Puch HD cilinderkop 70cc
* Dellorto spaco phbc 18/18 carb met powerfilter
* Minarelli horizontaal spruitstuk
* Proma GP
* contactpuntjes ontsteking
* twv: 26/22
* bougie hittegraad 8

Aan welke snelheid zou ik ongeveer moeten denken bij deze setup?

MeneerGoedWeer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerGoedWeer » 28 aug 2014 22:47

Update 28-08-14

* Honda xr250

MeneerGoedWeer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerGoedWeer » 05 okt 2014 12:23

Hallo, het is al weer een tijdje geleden dat ik iets gepost heb maar dat komt omdat de scholen weer waren begonnen en omdat ik het daarom nogal druk heb alles bij te houden.

Ik heb dit weekend de uitlaat schoongemaakt van binnen en nieuw demperwol in de demper gedaan. Ik ga komende week proberen de gaskabek te maken en ik ga misschien komende vakantie over 2 weken beginnen met spuiten.
Mvg, Sander

MeneerGoedWeer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerGoedWeer » 19 apr 2015 23:15

Hallo mensen,
Het is een hele tijd geleden dat ik voor het laatst heb gepost op tomosforum, komt mede doordat ik niet meer op mijn account kon en omdat ik in de winter niet echt zin en tijd heb gehad om aan tomos te denken. De afgelopen weken begon het weer te kriebelen dus heb ik maar weer de tomos uit de schuur gepakt!

Ik heb wat nieuwe plannen voor de tomos. namelijk, er is een andere uitlaat onderweg, de homoet, en ik ga voor een andere carburateur. Ik loop op het moment wel vast op het feit dat de tomos gewoon niet wilt starten. ik weet niet waar het aan ligt, ik heb namelijk gewoon vonk, er komt benzine in de cilinder en en er zit gewoon compressie op de cilinder. ik heb wel een andere ontsteking geplaatst die ik niet heb kunnen instellen op de juiste stand, maar met de vorige ontsteking liep hij ook al niet. iemand ideeën?

Mvg, Sander Vissers

Jespertje
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Jespertje » 21 apr 2015 20:33

Krijgt ie wel lucht en heb je de carb wel schoongemaakt na zo'n lange tijd stil staan :P
Tomos 65cc Airsal - VERKOCHT
Derbi 74cc Italkit
Tomos 50cc STD

Grunninger broezerss

MeneerGoedWeer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerGoedWeer » 21 apr 2015 21:04

ja carburateur heb ik afgelopen maand nog wel schoon gemaakt, maar niet meer nadat ik nieuwe benzine erin had gedaan, dat nog even proberen.

Hij krijgt zeker weten lucht, want de gasschuif staat gewoon een beetje open en luchtfilter gaat ook gewoon lucht doorheen.

volgende week heb ik vakantie dus dan heb ik meer tijd om eraan te besteden. Dan zet ik er ff een 15mm carb op en ander spruitstuk en kijken of ie dan start.

ook haal ik dan heel het blok er onderuit en maak ff alles open om alles na te kijken. Kan ik gelijk de koppelingsveer wat inkorten.

heeft iemand nog ideeën waarom mijn tomos niet wilt starten?

mvg, Sander

* Honda xr250

MeneerGoedWeer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerGoedWeer » 24 apr 2015 20:34

Vandaag de cilinderkop eraf gehaald, homoet uitlaat gemonteerd en 15 mm carb gemonteerd en geprobeerd te starten, en dat lukte! Dat viel me niet tegen.nu maar eens uit gaan vinden waarom hij niet start met de 18mm carb. Ik demk dat ik carbrevisie setje ga kopen en dan weer proberen.

Weet trouwens iemand hoe je een verstelbare sproeier afsteld en waar je dan aan moet draaien? ik snap er helemaal niks van. Alvast bedankt.

Mvg, Sander

Jespertje
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Jespertje » 25 apr 2015 10:22

Is je 18mm niet iet wat overkill voor een 65cc cilinder. Mooi dat hij nu eindelijk start en ben erg jaloers op je homoet. :(

MeneerGoedWeer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerGoedWeer » 25 apr 2015 12:49

Ik heb in andere projecten gelezen dat een 18 mm gewoon kan op 65cc dus ik ga het proberen.

Ik heb de oorzaak van het niet starten gevonden denk ik. er zit een scheurtje in de carburateur op de plek waar die aan het spruitstuk gaatn heb er een goedje op gedaan en hoop dat ie nu wel lucht dicht is. Ff laten drogen en straks proberen.

Toen de brommer liep kwamer er best harde knallen uit de brommer, is dat normaal met 70cc? Met vorige uitlaat en andere carb was dat ook al.

Ik ben blij dat ik aan een homoet heb kunnen komen, en maar voor 20 euro!

Vanmiddag proberen de brommer te laten lopen met de 18mm

MeneerGoedWeer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerGoedWeer » 25 apr 2015 14:31

Nou eindelijk start hij met de 18mm carb. Wat een opluchting. Nu nog zien af te stellen met die verstelbare sproeier waar ik niks van snap.

Heeft koppelingsveren inkorten echt veel effect? Is het de moeite waard? Als dat zo is ga ik dat nog doen en spuiten. Heb nu toch vakantie dus tijd genoeg

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
61 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende

Terug naar “Straat Tomossen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki