Na vervangen cilinder niet vooruit te krijgen...
Geplaatst: 05 sep 2014 11:50
Welke Tomos model heb je? Flexer
Wat is het bouwjaar? 2004
Sinds wanneer speelt dit probleem? Na het vervangen van diverse onderdelen (zie onderstaand)
Wat is het probleem? De Tomos komt niet op toeren en valt snel uit
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Diverse onderdelen (zie onderstaand)
Hallo,
Omdat mijn Tomos een aantal mankementen had zoals olielekkage en een flink ingesleten cilinder heb ik de afgelopen week een aantal dingen vervangen. Ik moet wel melden dat buiten de olielekkage de Tomos perfect liep buiten wat stotteren op de hogere toeren met een koud blok.
Wat er gebeurd is:
- Vervangen cilinder + zuiger (DMP, dus immitatie), alle pakkingen ook meteen vervangen plus een extra pakking tussen de cilinder en het membraam (dus dan krijg je cilinder, pakking, membraam, pakking, spruitstuk)
- Vervangen keerring achter voortandwiel
- Vervangen voortandwiel, achtertandwiel en ketting (verhouding is hetzelfde gebleven)
- Vervangen vertandingsdeksel inclusief pakking (het deksel zelf is wel 2e hands)
Nu ben ik tot nu toe van alle olielekkages af die ik voorheen had maar het volgende probleem speelt nu op: sinds ik al het bovenstaande vervangen heb loopt de Tomos voor geen meter meer. Ik krijg hem slechts met heel veel moeite gestart. Stationair loopt hij niet en bij het optillen van het achterwiel zodat deze geen weerstand heeft draait het wiel maar heel langzaam.
In eerste instantie dacht ik aan valse lucht maar aangezien ik alle pakkingen vers vervangen heb lijkt mij dit zeer sterk.
Wel vind ik het opmerkelijk dat bij het demonteren van de carburateur dat er mengsmering bij het aanzuigrubber aanwezig is. Ook komt er een soort van witte rook uit mijn carburateur en na het demonteren van het spruitstuk ook uit mijn spruitstuk. Duidt dit op een probleem bij het membraam?
Wat ik tot nu toe geprobeerd heb:
Gekeken of de sproeier verstopt zit
Kleinere sproeier (van 54 naar 49)
Hogere hittegraad bougie
Gecontroleerd of het membraam wel goed is (echter heb ik hier niet veel verstand van dus ik ging er van uit dat dit goed was aangezien de tomos voorheen ook goed liep)
Zonder luchtfilter geprobeerd, ook met het dichtdrukken van het rubber getest.
Pijltje op de zuiger gecontroleerd (pijltje wijst naar de uitlaat)
Mocht het nodig zijn dit is de setup:
Tomos Flexer snoruitvoering:
Standaard carb.
Snorkop
Begrenzing uit luchtfilter en spruitstuk (door vorige eigenaar)
Tecno circuit uitlaat
Sproeier 54
Voortandwiel 26
Achtertandwiel 28
Ik heb zelf ook flink wat gesleuteld aan mijn scooter destijds, redelijk veel cilinders eronder gelegd en zowat niets was meer origineel waardoor dit me nu dus flink frustreert, haha. Ik hoop dat jullie nog ideeën hebben want ik weet hier nu geen raad meer mee…
Alvast bedankt voor jullie reacties
Wat is het bouwjaar? 2004
Sinds wanneer speelt dit probleem? Na het vervangen van diverse onderdelen (zie onderstaand)
Wat is het probleem? De Tomos komt niet op toeren en valt snel uit
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Diverse onderdelen (zie onderstaand)
Hallo,
Omdat mijn Tomos een aantal mankementen had zoals olielekkage en een flink ingesleten cilinder heb ik de afgelopen week een aantal dingen vervangen. Ik moet wel melden dat buiten de olielekkage de Tomos perfect liep buiten wat stotteren op de hogere toeren met een koud blok.
Wat er gebeurd is:
- Vervangen cilinder + zuiger (DMP, dus immitatie), alle pakkingen ook meteen vervangen plus een extra pakking tussen de cilinder en het membraam (dus dan krijg je cilinder, pakking, membraam, pakking, spruitstuk)
- Vervangen keerring achter voortandwiel
- Vervangen voortandwiel, achtertandwiel en ketting (verhouding is hetzelfde gebleven)
- Vervangen vertandingsdeksel inclusief pakking (het deksel zelf is wel 2e hands)
Nu ben ik tot nu toe van alle olielekkages af die ik voorheen had maar het volgende probleem speelt nu op: sinds ik al het bovenstaande vervangen heb loopt de Tomos voor geen meter meer. Ik krijg hem slechts met heel veel moeite gestart. Stationair loopt hij niet en bij het optillen van het achterwiel zodat deze geen weerstand heeft draait het wiel maar heel langzaam.
In eerste instantie dacht ik aan valse lucht maar aangezien ik alle pakkingen vers vervangen heb lijkt mij dit zeer sterk.
Wel vind ik het opmerkelijk dat bij het demonteren van de carburateur dat er mengsmering bij het aanzuigrubber aanwezig is. Ook komt er een soort van witte rook uit mijn carburateur en na het demonteren van het spruitstuk ook uit mijn spruitstuk. Duidt dit op een probleem bij het membraam?
Wat ik tot nu toe geprobeerd heb:
Gekeken of de sproeier verstopt zit
Kleinere sproeier (van 54 naar 49)
Hogere hittegraad bougie
Gecontroleerd of het membraam wel goed is (echter heb ik hier niet veel verstand van dus ik ging er van uit dat dit goed was aangezien de tomos voorheen ook goed liep)
Zonder luchtfilter geprobeerd, ook met het dichtdrukken van het rubber getest.
Pijltje op de zuiger gecontroleerd (pijltje wijst naar de uitlaat)
Mocht het nodig zijn dit is de setup:
Tomos Flexer snoruitvoering:
Standaard carb.
Snorkop
Begrenzing uit luchtfilter en spruitstuk (door vorige eigenaar)
Tecno circuit uitlaat
Sproeier 54
Voortandwiel 26
Achtertandwiel 28
Ik heb zelf ook flink wat gesleuteld aan mijn scooter destijds, redelijk veel cilinders eronder gelegd en zowat niets was meer origineel waardoor dit me nu dus flink frustreert, haha. Ik hoop dat jullie nog ideeën hebben want ik weet hier nu geen raad meer mee…
Alvast bedankt voor jullie reacties