Pagina 1 van 1

tomos e-start 2010 met olielekkage

Geplaatst: 23 okt 2014 17:06
door vvti-2002
Ik heb een tomos e-start de luxe (snor) van 2010, nieuwe model met een los olie reservoir.
De Tomos lekt wat olie als het blokje warm wordt, de olie komt dan langs de pakking van de kap aan de rechterzijde (koppelingskant).
Afgelopen week heb ik de pakking vervangen maar dit was helaas niet de oplossing, wat me wel opviel was dat er op de achterste as (as waar de ketting van het blokje over heen loopt, as valt in de zijkap) 2 opvulringen zaten (2 diktes).
Heeft iemand een exploded view van dit blok en klopt het dat er hier 2 ringen op zitten?
Iemand enig idee waar de lekkage vandaan kan komen?

Re: tomos e-start 2010 met olielekkage

Geplaatst: 23 okt 2014 22:46
door shadowranger
Ringen horen daar idd te zitten, soms 2 soms 1 afhankelijk van hoeveel speling er zit na bewerking van het carter in de fabriek. Dit zijn speciale opvulringen (afstand shims) en in verschillende diktes verkrijgbaar. De exploded view is te vinden in de wiki sectie.

Vwb de lekkage, heb je de pasvlakken van het carter en deksel goed vrij gemaakt van oude pakkingresten en is de rand niet beschadigd? Hoe heb je het deksel weer vastgezet, bouten netjes kruislings aangedraaid?

Re: tomos e-start 2010 met olielekkage

Geplaatst: 24 okt 2014 07:24
door vvti-2002
Thanx voor je reactie shadowranger, alle pakkingresten zijn verwijdert en de randen schoongemaakt (eerst losse resten eraf, daarna met blad van stanley mes er langs en vervolgens oppervlakten schoongemaakt. Ik zal de deksel nogmaals verwijderen en alles nog een keer nalopen, evt kan ik nog vloeibare pakking overwegen.
Als er nog tips zijn hoor ik het graag.