Pagina 1 van 2
1 Groot probleem
Geplaatst: 28 sep 2015 17:28
door MrMilco
Goedemiddag forummers,
Vandaag de nieuwe Puch HD Kop op de tomos gezet, liep mooi de 1e 5 kilometer. Daarna viel de snelheid naar beneden, en viel uit.
Nu heb ik mijn carterdeksel aan de kickstartzijde verwijderd, en lag de moer van de vliegwiel los, en was het pinnetje wat op de krukas zat ( diegene die netjes in het vliegwiel past) Compleet verbrijzeld tot slijpsel.
Is mijn enige oplossing nu om de krukas te vervangen? Of denk ik nu te moeilijk. En is er ergens een tutorial te vinden hoe dat moet, en wat ik allemaal moet bestellen als ik t toch los heb?
Groeten,
Milco
Re: 1 Groot probleem
Geplaatst: 28 sep 2015 18:26
door shadowranger
Je kan een nieuwe spie plaatsen, maar zou wel de oorzaak willen weten waarom deze eruit is gekomen. De moer is waarschijnlijk niet goed aangedraaid geweest.
Re: 1 Groot probleem
Geplaatst: 28 sep 2015 18:40
door MrMilco
Je kan een nieuwe spie plaatsen, maar zou wel de oorzaak willen weten waarom deze eruit is gekomen. De moer is waarschijnlijk niet goed aangedraaid geweest.
Oke, een Vliegwielspie? Op de krukas is het compleet verwoest.
Geen idee hoe alles los is gekomen. En wie daar aan hebben gezeten.
Re: 1 Groot probleem
Geplaatst: 28 sep 2015 19:16
door TomosS25Power
Dat ziet er niet al te best uit. Je zult denk ik toch aan een nieuwe krukas moeten. In het vervolg kun je de krukas het beste aandraaien met een luchttol, dan weet je zeker dat hij hoed vast zit. Dit kun je misschien bij een garage bij je in de buurt vragen, het kost misschien een paar minuten maar dan zit het wel goed vast.
Re: 1 Groot probleem
Geplaatst: 28 sep 2015 19:18
door MrMilco
Dat ziet er niet al te best uit. Je zult denk ik toch aan een nieuwe krukas moeten. In het vervolg kun je de krukas het beste aandraaien met een luchttol, dan weet je zeker dat hij hoed vast zit. Dit kun je misschien bij een garage bij je in de buurt vragen, het kost misschien een paar minuten maar dan zit het wel goed vast.
Klopt, was ik helaas ook achter.
Heb hem 1x losgehad, daarna is die weer aangedraaid bij de dealer, dus dan hebben ze daar al iets verkeerd gedaan.
Luchttol heb ik bij mn werkgever ook wel liggen
Maar is 't een klus waarbij veel fout kan gaan? of valt dat mee?
Re: 1 Groot probleem
Geplaatst: 28 sep 2015 20:29
door Rossie
Weet iemand misschien de aanhaalmomenten van de onderdelen van Tomos? Dat zou handig zijn, ik heb al diverse keren gezocht ook op google maar niks van te vinden. Als je bijvoorbeeld een werkplaatshandboek van Opel bekijkt staat bij elk boutje moertje en nippeltje het aanhaalmoment vermeld. Weet iemand dit toevallig zou veel doldraaien schelen. (ik ken mezelf namelijk vast is bij mij altijd te vast of knak

)
Re: 1 Groot probleem
Geplaatst: 28 sep 2015 22:42
door TomosS25Power
De enigste aanhaalmomenten die ik weet zijn die van de kop en de bougie. Van de kop is 15Nm en van de Bougie 18Nm. De krukasmoeren (dus vliegwiel en koppeling) draai ik altijd vast op stand 2 van mijn luchttol. Hij heeft 4 standen, maar je moet hem absoluut niet op de laatste stand zetten want dan draai je je hele krukas dol. Ikzelf vind stand 2 het veiligst, zodat je zeker niks kapot draait. Met de hand is het inderdaad lastig bepalen wanneer iets nou echt goed vast zit en niet té vast. Dit is zeker belangrijk bij het vliegwiel en de koppeling aangezien er anders dingen misgaan, zoals je hierboven ziet. Zolang je alles met beleid doet en rustig aan begint (dus bijv. eerst de laagste stand en niet meteen de hoogste) kan er weinig misgaan. Wat ook heel belangrijk is, is dat je eerst het vliegwiel GOED plaatst en dan de moer er met je hand opdraait met een losse dop. Dus niet meteen de moer op het vliegwiel en aandraaien met je luchttol want dan gaat het kapot.
Re: 1 Groot probleem
Geplaatst: 29 sep 2015 13:33
door Rossie
maar dan heb je weer dat elke luchttol en compressor weer andere krachtmomenten heeft.
Maar we hebben iig al 2 aanhaalmomenten wie weet er nog meer? Iig alvast bedankt voor die 2 TomosS25power.
Re: 1 Groot probleem
Geplaatst: 29 sep 2015 17:06
door shadowranger
Je hoeft geen nieuwe krukas te kopen als je het gat voor de spie op dezelfde lijn (van het vliegwiel) maar verder naar binnen op de tap boort. Er is meen ik ook een how-to of wiki van.
Luchttol of pneumatisch gereedschap ben ik eigenlijk geen voorstander van, omdat deze niet te controleren zijn welke kracht ze uitoefenen. Leuk spul om iets mee los te draaien, maar niet vast.
Vwb het lijstje met aanhaalmomenten, als het goed is staan deze ook in de werkplaatshandboeken in de wiki.
Re: 1 Groot probleem
Geplaatst: 29 sep 2015 17:33
door MrMilco
Je hoeft geen nieuwe krukas te kopen als je het gat voor de spie op dezelfde lijn (van het vliegwiel) maar verder naar binnen op de tap boort. Er is meen ik ook een how-to of wiki van.
Luchttol of pneumatisch gereedschap ben ik eigenlijk geen voorstander van, omdat deze niet te controleren zijn welke kracht ze uitoefenen. Leuk spul om iets mee los te draaien, maar niet vast.
Vwb het lijstje met aanhaalmomenten, als het goed is staan deze ook in de werkplaatshandboeken in de wiki.
Maar hoe weet ik dan precies op welk punt de spie gezeten heeft. Zoals je op de foto kunt zien is alles compleet verwoest daar
Re: 1 Groot probleem
Geplaatst: 29 sep 2015 17:49
door shadowranger
Misschien als je de spoelen eraf haalt je wat meer kan zien. Waarschijnlijk zul je nog wel een klein stukje zien van het oorspronkelijke gat.
Ik blijf me echter verbazen dat dit dan zo lang heeft kunnen doorlopen. Meestal als je vliegwiel verdraaid zal de motor stoppen omdat het tijdstip niet klopt of omdat de opgewekte stroom te zwak is voor een vonk. Zo te zien heeft je vliegwiel ook de bovenzijde van de spoelen geraakt. Dat moet hoorbaar zijn geweest.
Re: 1 Groot probleem
Geplaatst: 29 sep 2015 18:10
door MrMilco
Misschien als je de spoelen eraf haalt je wat meer kan zien. Waarschijnlijk zul je nog wel een klein stukje zien van het oorspronkelijke gat.
Ik blijf me echter verbazen dat dit dan zo lang heeft kunnen doorlopen. Meestal als je vliegwiel verdraaid zal de motor stoppen omdat het tijdstip niet klopt of omdat de opgewekte stroom te zwak is voor een vonk. Zo te zien heeft je vliegwiel ook de bovenzijde van de spoelen geraakt. Dat moet hoorbaar zijn geweest.
Oké. Ik ga binnenkort t spul even losdraaien om ernaar te kijken.
Ik weet niet hoelang die al aan het losdraaien is. Voordat de brommer uitviel kwam er een schurend geluid uit. Dus dacht eerst aan de zuiger in de cilinder. Alleen dit zou dus best wel eens het vliegwiel geweest kunnen zijn.
Re: 1 Groot probleem
Geplaatst: 29 sep 2015 19:22
door TomosS25Power
Ik heb die schuurplekken ook op mijn spoelen. Ik dacht eigenlijk dat dit de bedoeling was en wist niet dat dit door het vliegwiel komt wat er tegenaan komt. Verder hoor ik geen rare/schurende geluiden en loopt mijn motor gewoon goed. Moet ik hier iets aan doen? Vliegwiel en ontsteking zijn allebei origineel en horen bij elkaar, zijn ook goed gemonteerd.
Re: 1 Groot probleem
Geplaatst: 30 sep 2015 18:25
door shadowranger
Mischien heeft er een keer wat tussen gezeten wat de schuurplekken heeft veroorzaakt, als je zegt dat bij jou geen geluid waarneembaar is. Niets om je zorgen over te maken.
Re: 1 Groot probleem
Geplaatst: 30 sep 2015 20:53
door MrMilco
Heb zojuist het vliegwiel samen met de spoelen eraf gehad.... maar zie niet de precieze punt waar de spie gezeten heeft.

Re: 1 Groot probleem
Geplaatst: 30 sep 2015 21:08
door TomosS25Power
Dan zit er denk ik niks anders op als een andere krukas. Maarja, voor de prijs van een krukas en het werk wat je eraan hebt kun je net zo goed een ander blok kopen.
Re: 1 Groot probleem
Geplaatst: 30 sep 2015 23:22
door MrMilco
Dan zit er denk ik niks anders op als een andere krukas. Maarja, voor de prijs van een krukas en het werk wat je eraan hebt kun je net zo goed een ander blok kopen.
Daar ben ik dus ook bang voor, maar waar vind je nu nog een goed blok, die ook nog een beetje in de buurt is? Marktplaats heeft hier weinig in de regio.
Re: 1 Groot probleem
Geplaatst: 01 okt 2015 00:37
door TomosS25Power
Tja, dan is het inderdaad lastig. Een nieuwe krukas kost je minimaal €49, en dan heb je een DMP. Daar ben ik niet echt fan meer van na het zien van de afwerking van mijn DMP cilinder. Is niet slecht maar wel minder dan origineel. Waar je in ieder geval niet naar moet kijken is blokken die er spikspan uitzien. Dan is er misschien iets mee wat de verkoper probeert te verbergen. Ik heb mijn pas gekochte blok gekocht in een wat minder goede buurt, de man had het blok achter in zijn busje die voor een flat stond liggen. Zag er wat smerig uit en er zat wat zand op. Maar het blok zelf is meer dan 100% in orde. Om maar even een voorbeeld te geven

Re: 1 Groot probleem
Geplaatst: 01 okt 2015 19:47
door MrMilco
Ik heb maar besloten om 'm te koop te zetten. Ik denk dat ik er anders veel te veel geld voor ga uitgeven, en dat voor maar max 10km per dag....
Re: 1 Groot probleem
Geplaatst: 01 okt 2015 19:58
door TomosS25Power
Als je alleen een andere krukas of een ander blok moet kopen valt dat wel mee toch? Ik kan niet in andermans portemonnee kijken maar ik heb er wel €50/60 voor over om mijn tomos weer rijdend te maken. Heb ik in ieder geval vervoer, haha. Maarja het is je eigen keuze natuurlijk. Zien we je nog wel terug op het forum?