Pagina 1 van 2

Wat is er aan de hand

Geplaatst: 27 okt 2015 10:01
door ricoo1994
Hallo, sinds kort heb ik een tomos a35 uit 2009 en deze ging mij te langzaam.
Heb er ondertussen een 65/70(?) Cc op zitten met bromkop, bullet uitlaat en nog de ori 9 mm carb en sproeier 62.
Met deze setup loopt ie 56 op de gps. Omdat ik hem toch "af" wil hebben heb ik een 15 mm carb gekocht. Na deze gemonteerd te hebben start hij alleen met de choke en blijft ook alleen hiermee lekker lopen en als ook deze er af haal valt hij na enkele seconden uit en als ik een beetje gas geef wil hij direct weg maar hoor eerst heel hol " bwaap" heb van alles geprobeerd, stationair schroef, gaskabel, sproeier 62,66,74 en 76 maar steeds dezelfde resultaten. Bougie is iets wat donker maar met 62 loopt ie met std carb goed.
Iemand enig idee? Groeten Ricardo

Re: Wat is er aan de hand

Geplaatst: 27 okt 2015 15:26
door John1950
Wat voor luchtfilter zit er op? Symthomen lijken er op dat die teveel lucht krijgt. Ik zou ook even deotest doen om te testen op valse lucht.

Re: Wat is er aan de hand

Geplaatst: 27 okt 2015 15:47
door ricoo1994
Heb het geprobeerd met standaard luchtfilter en met open/ gaas filter, beide zelfde symptomen. Zal de deotest eens proberen. Mocht het valse lucht zijn kan dat lijkt mij alleen maar op de plek zijn waar de carb op het spruit stuk zit gezien er met mijn andere carb geen ploblemen zijn.

Re: Wat is er aan de hand

Geplaatst: 27 okt 2015 17:54
door ricoo1994
Nu zat ik mijn carb nog eens te bekijken en zag rechts onder de stationair schroef nog een schroef zitten en weet als noob niet waarvoor deze is.

Re: Wat is er aan de hand

Geplaatst: 27 okt 2015 20:24
door John1950
Bedoel je nu de schroef om de carb op het spruitstuk vast te zetten of het stukje schroefdraad wat je ziet van de vlotterbak?

Re: Wat is er aan de hand

Geplaatst: 27 okt 2015 22:06
door ricoo1994
Nee had hem er uit gedraaid en het is een naald

Re: Wat is er aan de hand

Geplaatst: 27 okt 2015 22:32
door John1950
Kijk eens op de carb of er PHVA op staat. Indien het een PHVA carb is die naald een luchtstelschroef. Maar je gaf aan dat je een 15mm carb er op had gezet en dat is het zelfde model als een SHA carb, dus welke heb je?

Re: Wat is er aan de hand

Geplaatst: 28 okt 2015 11:31
door ricoo1994
Ik heb nog niet kunnen kijken wat er op staat maar als ik op internet kijk lijkt het inderdaad een PHVA te zijn, heb de millimeter niet precies na gemeten. Had de carb op marktplaats gekocht voor weinig en leek in de eerste instantie dezelfde als ik had maar dan groter. Heb er niet echt ver stand van maar is die PHVA niet mogelijk op een a 35 tomos? De carb ziet er op de luchtstelschroef na het zelfde uit.

Re: Wat is er aan de hand

Geplaatst: 28 okt 2015 13:32
door John1950
Een phva carb hoort toch op een a55 cilinder. Jij hebt denk ik gewoon een a5 membraan cilinder en daar gaat een phva carb niet zo maar op passen. Sruitstuk en luchtfilter van een phva zijn al anders als die op een op een a5 cilinder waar een sha carb op hoort. Ik ben van mening dat jij gewoon een SHA dellorto carb nodig heb en die zijn er in de maten 14/9 , 14/12 en 15mm.

Re: Wat is er aan de hand

Geplaatst: 28 okt 2015 15:20
door ricoo1994
Dat word dus een andere bestellen, of heeft er iemand toevallig een liggen in de buurt van den bosch? En als ik dan toch ga bestellen, is het dan beter ook een ander me braam te bestellen?

Dank voor het snelle antwoord

Re: Wat is er aan de hand

Geplaatst: 28 okt 2015 16:52
door John1950
Kun je niet voor de zekerheid even op de carb kijken wat er staat onder de stationair schroef, op mijn 15mm carb staat SHA 15/15 en die past dus gewoon op een A5 cilinder.

Re: Wat is er aan de hand

Geplaatst: 28 okt 2015 17:23
door ricoo1994
Net gekeken maar staat helemaal niks op en op mijn oude wel dus aan men ogen ligt het niet. Immitatie?

Re: Wat is er aan de hand

Geplaatst: 28 okt 2015 18:09
door John1950

Re: Wat is er aan de hand

Geplaatst: 28 okt 2015 19:07
door ricoo1994
Hij ziet er precies het zelfde uit op die naald na. De naald komt uit op de inwendige rand die aansluit op het spruit stuk, ik weet niet hoe ik fotos kan uploaden anders maak ik er zelf ff een foto van (via telefoon)

Re: Wat is er aan de hand

Geplaatst: 28 okt 2015 19:31
door John1950

Re: Wat is er aan de hand

Geplaatst: 28 okt 2015 19:36
door ricoo1994
Ja het is precies die. Daar heb ik hem gekocht maar dacht dat de advertentie al verwijderd was.

Re: Wat is er aan de hand

Geplaatst: 28 okt 2015 21:17
door TomosS25Power
Die carb moet je niet hebben, immitatie is lastig af te stellen. Het beste koop je een originele dellorto, grote kans dat ie dan wel goed loopt.

Re: Wat is er aan de hand

Geplaatst: 29 okt 2015 07:10
door ricoo1994
Nog eens gekeken maar had hem daar niet gehaald maar wel precies dezelfde alleen staat er geen merk op.

Re: Wat is er aan de hand

Geplaatst: 29 okt 2015 08:59
door John1950
Die goudkleurige schroef is een luchtschroef voor fijnafstelling dus probeer die eens wat af te stellen. Trouwens ik lees dat je met de 14/9 carb sproeier 62 nodig heb, dat is veel te groot. Je moet met een 14/9 carb denken aan sproeier in de buurt van de 50.Te grote sproeier dan normaal kan duiden dat die ergens valse lucht trekt. Doe eens een deotest.
En met 15mm carb moet wel het spruitstuk ontgrenst zijn en die slang uit het orginele luchtfilter, ik weet niet of je dat al gedaan heb.Ontsteking op bromstand is ook aan te raden indien nog niet gebeurd.

Re: Wat is er aan de hand

Geplaatst: 29 okt 2015 11:29
door ricoo1994
Slang is uit het luchtfilter en spruit stuk is idd ontgrenst. Ik zal vanavond nogmaals testen op valse lucht maar ditmaal met oude carburateur want vorige keer bleef hij sowieso al niet lopen dus kon niet echt verschil horen. En gaat hij met die deo juist harder lopen wanneer hij valse lucht trekt? ( lijkt mij wel) ontsteking twijfelde ik over en heb thuis het gereed schap niet om dat los te halen maar zal morgen op mijn werk eens kijken.