Pagina 1 van 2
Eicilinder
Geplaatst: 18 mar 2006 20:10
door Multifix
Wat is nou het verschil tussen een eicilinder en een gewone cilinder.
Ik wil dit graag weten en heb het nergens anders op het forum kunnen vinden.
En voor welke modellen zijn deze eiclinders?
Geplaatst: 18 mar 2006 20:23
door freaky_Tomos
eicilinders passen op elke type tomos.
de membraam cilinders ook.
de eicilinders zijn zuigergestuurd waardoor het mengsel binnenkomt door de stand van de zuiger.
membraam cilinders zijn niet volledig zuigergestuurd want er zit een membraam tussen de inlaat
Geplaatst: 18 mar 2006 20:24
door Multifix
Dan mijn volgende vraag:
Wat is een membraam?

Geplaatst: 18 mar 2006 20:27
door freaky_Tomos
ik heb er hier geen foto van, maar je kan wel op google effe zoeken.
membraam kun je eigenlijk zien als een poort die zich opent door het vacuum onder de zuiger wat er ontstaat.
Geplaatst: 18 mar 2006 20:29
door Multifix
oke dat is duidelijk, bedankt.
Maar is een eicilinder beter dan een gewone cilinder, of niet?
Geplaatst: 18 mar 2006 20:38
door roelow
membraan cilinder is wel beter
eicilinder(hek ergens geleze) heeft minder koeling
maar als jij een A3 blok hebt kun je de cilinder er niet zomaar ff opzetten
in de krukas van een A3 zit een busje die er niet uitkan
en bij een membraan cilinder zuiger zit een naaldlager in
die past niet in je A3 krukas
er is 1 oplossing wat ik ook heb gedaan:
je oude pen10 zuiger erlaten zitten, en een cilinder kopen die de zelfde maat heeft als de pen12 zuiger
duz als je een orginele cilinder hebt, geen 50snel of wat dan ook halen
maar ook een orginele membraan cilinder
ik hoop dat je hier wat aan hebt
Geplaatst: 18 mar 2006 20:42
door Multifix
zover ben ik nog niet
Ik weet nog niks van krukassen af ofzo
Maar toch bedankt

Geplaatst: 18 mar 2006 20:44
door roelow
haal je cilinder en zuiger er maar een af
dan weet je wat ik bedoel en word het verhaal je ook 10x duidelijker
Geplaatst: 18 mar 2006 20:47
door Multifix
Het probleem is dat ik dat niet durf, want ik heb totaal geen ervaring, en als het fout gaat moet ik dus naar school fietsen

Geplaatst: 18 mar 2006 21:42
door roelow
ik probeer het ff uitteleggen:
als de cilinderkop eraf(ik neem aan dat je dat wel weet hoe dat moet)
dan kun je je cilinder is afschuiven (voorzichtig)
dan zie je de zuiger zitten
die zit vast een een pistonpen
de pistonpen zit vast met 2 borgclipjes, 1 van die 2 clipjes haal je eruit
dan kun aan de andere kant waar het borgclipje zit de pistonpen eruit schuiven(ik doe da met een platkop schroevendraaier)
als de pistonpen eruit is kun je de zuiger erafhalen
dan zie je wat ik je verteld hebt
nu zet je alles weer terug in de tegenovergestelde wat ik je verteld heb
als je het niet aandurft ga er dan meej naar de dealer
Geplaatst: 18 mar 2006 21:45
door Multifix
De cilinderkop die kan je er toch vanaf halen met 4 bouten?
Dan ga ik dat denk volgende week even doen
En dan misschien gelijk een bromkop erop

Geplaatst: 18 mar 2006 21:46
door roelow
jah die 4 bouten kun je met een pijpsleutel eraf halen
dan kun je de cilinderkop erzo afhalen
maar ik zou eerst kijke of je alles er weer goed opkrijgt, en dan kijke of hij weer lopt
en dan pas een bromkop erop
Geplaatst: 18 mar 2006 21:49
door Multifix
Is goed.
Een hd-kop geeft die nog meer vermogen dan een bromkop of niet?
en die hd-kop kan je die gewoon van een puch erop zetten, of moet die nog aangepast worden?
Geplaatst: 18 mar 2006 21:52
door roelow
ik ben nog 1 ding vergete voor als je de cilinder er weer opzet:
als je de zuigerveren kijkt, zie je dat er aan bijde kanten van de veren van die ronde kanten aanzitten
en in de gleuven van de zuiger zit een soort van puntje waar die 2 ronde kanten tegenaan komen
als je de cilinder er weer opzet, dan moet je de zuigerveren met de ronde kanten bij dat punten inknijpen, en als het goed is zit de zuigerveer mooi in de gleuf
dan kun je de cilinder erweer opzetten
maar let er wel op:
als je de cilinder bekijke zie je waar de clinder in het blok gaat, dat er 2 grote gleuven zitten
je moet de zuigerveren zo inknijpe dat je vingers tussen die gleuven van de cilnider zitten zeg maar
ik hoop dat je me een beetje begrijpt

Geplaatst: 18 mar 2006 21:54
door roelow
die van een puch kan er wel op jah
je kan je kop zelf ook afvlakken
daar is een howto van of een faq kan ook

Geplaatst: 18 mar 2006 21:54
door Multifix
dat hoop ik ook
Ik zal goed opletten bij het uit elkaar halen

Geplaatst: 18 mar 2006 21:55
door Multifix
die van een puch kan er wel op jah
je kan je kop zelf ook afvlakken
daar is een howto van of een faq kan ook

Ja maar ik ben bang dat ik het verkloot.
Maar geeft een hd-kop meer vermogen dan een bromkop? of is dit gelijk?
Geplaatst: 18 mar 2006 21:57
door roelow
dat weet ik niet
maar volgens mij is een hd-kop beter
Geplaatst: 18 mar 2006 22:47
door headstart*
een hd-kop is een hogedruk-kop, wat betekent dat je meer compressie opbouwt doordat de verbrandingsruimte kleiner is. je behaalt (volgens mij) niet een veel hogere top, maar vooral wat extra trekkracht.
Geplaatst: 19 mar 2006 09:25
door Multifix
Mij gaat het ook om de trekkracht, Anders kan ik helemaal me portemonee legen bij de rollerbank
Maar een hd-kop is dus beter dan een bromkop?