Pagina 1 van 1
witte rook bij stationair uit uitlaat na +/- 12 km rijden
Geplaatst: 18 mar 2006 20:28
door Marco
goedendag
het volgende: ik kwam vanmiddag terug uit mijn werk.
pak mijn tomos, start in een keer, goed warm laten draaien en vervolgens rustig aan weg gereden alles nog oke.
na +/- 6 km kom ik op een rechte stuk geheel geen verkeer en draai het gas eens goed open,
beetje wind mee dus rijd ik 70 zonder problemen. na +/- 6 km volgas te hebben gereden sta ik voor een stoplicht te wachten,
en wordt ik tot mijn verbazing ingehaald voor een witte rookwolk, kijk achterom. en ja je raadt het al: deze kom vrolijk uit mijn uitlaat gespuwd.
ik 3 meter doorgereden ding uitgezet en +/- 30 sec later weer aan, hij start netjes met 1 klik en het tot aan huis +/- 4 km nergens geen last meer van gehad.
weet iemand wat dit kan zijn???
(p.s.: dit was de eerste keer na 4200km dat ik hem zolang volgas kon houden, en het maakte best wat toeren moet ik zeggen )
owja, tijdens het stationair draaien hoor ik mijn cil rinkelen, kan dit kwaad, zodra de *motor belast wordt is het weg.....
Geplaatst: 18 mar 2006 21:48
door freak
witte rook uit je uitlaat,das vocht wat door de warmte uit je uitlaat komt.
de eerste keer dat je zolang volgas gereden hebt,dus je uitlaat word voor de eerste keer echt heet das normaal.
maar het pingelende geluid wat je hoord als ie onbelast draaid is normaal je backend lager,das niet normaal.
het kan ook je naald lager zijn trouwens.
de naald lager kun je zelf vervangen,maar je backend lager word minder.
Geplaatst: 18 mar 2006 21:50
door Multifix
dat rinkelend geluid heb ik ook bij me brommer. Maar bij de dealer werd gezegt dat dat normaal is bij tomos.
Geplaatst: 18 mar 2006 22:26
door freak
ik krijg het vermoeden alsof ik al weet wat er aan de hand is.
de oudere type blokken hebben aan beide kanten van de krukas een lager.
bij de nieuwe type,s heb je een lager aan de kant van de koppeling en een bus aan de kant van het vliegwiel.
na zo,n 1000 km begint deze bus ruim te worden,en dat veroorzaakt dat tikken in de cilinder.
de dealer zal zeggen dat er niks aan de hand is,omdat ze er niks aan kunnen doen.
maar die tik zal naar mate je meer km,s rijd alleen maar erger worden.
das de bezuiniging,die ze doen op de onderdelen.
daar doen ze niks aan.
Geplaatst: 18 mar 2006 22:27
door Multifix
maar je zou die lagers toch kunnen vervangen? Of moet je dan je hele blok open maken?
Geplaatst: 19 mar 2006 19:40
door Marco
maar je zou die lagers toch kunnen vervangen? Of moet je dan je hele blok open maken?
smalend lager bus zit bij de zuiger dus dat kan wel
het bigend lager / bus zit zowat middenin het blok dus die wordt wat moeilijker.
nu heb ik gehoord dat er evt een keering lek zou zijn, kan dat, en welke zou dat zijn dan??
en van dat van de rook, ik hoorde dat dat ook olie kan zijn die verbrand in de uitlaat is dat mogelijk??? ( p.s. ik bedenk me ineens, als demper wol brand, geeft dat dan ook witte rook?? )
en van dat rinkelen ze zeggen dat dit de zuigerveren kunnen zijn, is dat zou / kan dat al na 4200 km???
Geplaatst: 19 mar 2006 20:06
door PuchMachoman
Dat zou best kunnen ja, kijk eens of ze verleten zijn

Geplaatst: 19 mar 2006 20:07
door Janssuh
als je er olie in de uitlaat zit begint hij inderdaad heel erg (wit) te roken..
leuk effect om eens bij iemand die je niet leuk vind te flikken..
gewoon kwart flesje olie in de uitlaat doen en je moet eens kijken naar zijn reactie als het begint te roken

Geplaatst: 19 mar 2006 23:00
door freak
als door een lekkende kering olie in je cilinder komt zou de rook zwart worden.
als de demperwol in de fik zou staan zou je dat ook aan het geluid moeten kunnen horen.
als de zuigerveren af zijn ,zou je dat vernemen in je trek kracht,minder kompressie.
als je olie in de uitlaat gooit,sputtert dat er gewoon weer uit.
dus das ook niet echt een plagertje.
Geplaatst: 20 mar 2006 10:35
door Tossie
Dat rinkelen,
Heb je m hoog stationair lopen?
Dat kan zijn dat je koppeling bijna aangrijpt.. dan hoor je ook zo'n geluid.
Geplaatst: 20 mar 2006 10:40
door Multifix
Dat rinkelen,
Heb je m hoog stationair lopen?
Dat kan zijn dat je koppeling bijna aangrijpt.. dan hoor je ook zo'n geluid.
Mijne loopt wel vrij hoog stationair.
Moet ik dan die schroef een beetje eruit draaien?
Geplaatst: 20 mar 2006 11:25
door Tossie
Het hoog-stationair staan is opzich niet schadelijk ofzo...het kost alleen onnodig benzine.
Je kan hem dus idd wat terugdraaien. (schroefje)
Geplaatst: 20 mar 2006 11:47
door Multifix
Heb het net geprobeerd, maar het heeft niet geholpen, het gerinkel blijft. Dus het zal wel aan die lagers of busjes liggen bij me krukas

Geplaatst: 20 mar 2006 16:21
door Janssuh
als je olie in de uitlaat gooit,sputtert dat er gewoon weer uit.
dus das ook niet echt een plagertje.
maar er komt ook veel witte rook vrij hoor, heb het paar weken terug bij een vriend van me met een puch gedaan

.. die rookte dat wil je niet weten
