Had Bruno het toch bij het rechte eind![]()
Een vlotter die stuitert hoeft geen probleem te zijn en sluit zeker de toevoer niet af (er zit ook nog wat brandstof in de kamer, dus daar is de uitval niet aan gerelateerd). Wat wel kan is dat de vlotter lek is en daardoor de carburateur overstroomt en/of vlotternaald niet gangbaar is en daardoor blijft hangen en daarmee de toevoer wel afsluit en na enige tijd in uitval van de motor zorgt. Door het gestuiter kan het wel zijn dat je carburateur lucht door de sproeier trekt (kamer staat niet vol, maar tot iets hoger dan de onderkant van je sproeier). Tomos is ook niet gemaakt om mee te crossen door ruw terrein, tenzij je een AT(X) hebt (=crosser).
Het advies om een grotere carburateur te monteren lijkt mij niet op zijn plaats, aangezien je al een 15 mm hebt. Het oppakken van het gasgeven kan worden veroorzaakt door een slechte aansluiting van spruitstuk en carburateur, verstopte venturiegaatjes, de afstelling lucht-brandstofmengsel (sproeiermaat), etc. Misschien is het stationairgaatje wel verstopt, wat er voor moet zorgen dat de brandstof wel iets blijft komen.
Ik ken de verdere staat van onderhoud van jouw Tomos niet, maar met bovenstaande kun je misschien wel wat. Ik neig zelf naar een andere maat sproeier (afstellen) om te kijken of de dip eruit te halen valt als de rest qua luchtdichtheid in orde is. Jammer dat je niet vermeld welke maat je nu gemonteerd hebt.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast