Pagina 1 van 2

Optimale prestatie Tomos snor

Geplaatst: 05 jun 2016 23:47
door Shadowkipje
Hallo,

ik ben sinds vorige week in het bezit van een Tomos snor. Ik heb hem ingeruild tegen een scooter met een jongen die een paar huizen verderop woont. ik heb dit gedaan omdat ik in de stad woon en het dus makkelijker is en omdat ik eraan wil gaan sleutelen. Allen, ik heb hierbij wat vraagjes over de motorische prestaties:

1. Er zit een nieuwe zuiger in die nog ingereden moet worden. Nou heeft hij mij verteld dat je half toerig moet gaan rijden en wisselend gas moet geven. snel optrekken mag wel. Hij zei ook dat ik een beetje moest spelen met m'n choke. ik weet niet goed wat hij hiermee bedoeld. Zou iemand mij dat kunnen uitleggen wat een beetje spelen met de choke is tijdens het inrijden?

2. Hij vertelde ook dat ik voor een optimale prestatie een andere sproeier moet halen. Op dit moment zit er een 70 sproeier in een Dell'orto 14/9 mm carburateur. Maar omdat hij de klem van de carburateur naar de luchtfilter helemaal open had gedraaid krijgt hij dus denk ik te veel lucht waardoor de bougie ook zwart is. Ik heb hem vandaag dichtgedraaid en nog niet goed kunnen kijken wat de kleur van de bougie dan zou moeten wezen omdat ik me afvroeg wat ik eerst moet gaan doen. Moet ik eerst inrijden en daarna de sproeier vervangen of moet ik eerst de sproeier vervangen en daarna inrijden? en hoeveel KM moet ik inrijden?

3. Mijn aanpak was om een nieuwe bougie te kopen en dan kijken wat voor kleur hij aangeeft nadat ik de luchtfilterklem heb dichtgedraaid. Is dit een goede aanpak en moet ik ook per sé een nieuwe bougie daarvoor kopen?

4. Nadat ik vandaag een beetje heb gesleuteld wilde ik de Tomos starten. Het starten is geen probleem, hij loopt al na een keer kicken. Maar toen ik gas gaf stond de gashendel helemaal open. Na 2 seconden reageerde de motor pas. Ook als ik rijd trek ik m'n gashendel helemaal open en dan loopt ie maar 15 á 20 km/h. Harder ga ik niet want hij moet nog ingereden worden. Maar hij reageert pas echt wel goed nadat ik een paar honderd meter heb gereden. Dan voel ik wel dat hij harder dan 25 kan gaan. Maar waar ligt het aan als ik het gas helemaal opentrek terwijl de motor inhoudt? Ik heb op een andere topic gelezen dat ik bij deze klacht toch ook een andere sproeier moet gaan kopen maar dan wel een kleinere maat sproeier. Mijn pa zegt dat ik het probleem moet gaan vinden bij de afstelling van de gaskabel.

Zou iemand mij kunnen helpen door te beantwoorden op deze vragen? Bij voorbaat dank :).

(ik ben nieuw op dit forum en ben net begonnen met deze hobby. Ik veel dingen gelezen op het Wiki maar mijn vragen zitten er niet specifiek tussen. Dus niet direct pissig worden als ik iets verkeerd zeg :wink:. Tenslotte, je moet toch ergens beginnen om er iets van te weten te komen en iedereen is zo begonnen denk ik :wink:.)

Re: Optimale prestatie Tomos snor

Geplaatst: 06 jun 2016 01:19
door ief
Ik kan het mis hebben maar volgens mij zit er origineel een andere carburateur onder zo'n ding, dit zou invloed kunnen hebben op de grote van de sproeier maar 70 komt me bizar groot voor (70mm al helemaal ;))

Als er alleen een nieuwe zuiger in is gekomen (dus niet geboord/ hoond) zou ik me over het inrijden niet heel erg zorgen maken al kan het natuurlijk geen kwaad. Spelen met choke slaat nergens op en een sproeier die wat beter in de buurt zit van wat je moet hebben lijkt me altijd beter.

Zwarte bougie = te rijk.

Welke sproeier je moet hebben durf ik niet te zeggen, normaal zit er rond de 50 in een 9mm maar dat is op een modern blok met membraan. Neem toch aan dat je die kant op zou moeten al is het dan wel gek dat ie uberhaupt nog zo rijd met een 70.

Re: Optimale prestatie Tomos snor

Geplaatst: 06 jun 2016 11:19
door Shadowkipje
Ik kan het mis hebben maar volgens mij zit er origineel een andere carburateur onder zo'n ding, dit zou invloed kunnen hebben op de grote van de sproeier maar 70 komt me bizar groot voor (70mm al helemaal ;))

Als er alleen een nieuwe zuiger in is gekomen (dus niet geboord/ hoond) zou ik me over het inrijden niet heel erg zorgen maken al kan het natuurlijk geen kwaad. Spelen met choke slaat nergens op en een sproeier die wat beter in de buurt zit van wat je moet hebben lijkt me altijd beter.

Zwarte bougie = te rijk.

Welke sproeier je moet hebben durf ik niet te zeggen, normaal zit er rond de 50 in een 9mm maar dat is op een modern blok met membraan. Neem toch aan dat je die kant op zou moeten al is het dan wel gek dat ie uberhaupt nog zo rijd met een 70.
Mijn cilinder is gepolijst (of in ieder geval ook krasvrij gemaakt) dus moet ik m wel inrijden denk ik. Alleen hvl km is dat dan ongeveer?

Mijn plan van aanpak zou dan als volgt zijn:
Een nieuwe bougie kopen zodat ik kan kijken wat voor een kleur die aangeeft nadat ik de luchtfilterklem heb dicht gedraaid. Daarna koop ik wel een 50 sproeier. Is dit een goede aanpak of niet?

Re: Optimale prestatie Tomos snor

Geplaatst: 06 jun 2016 11:42
door ief
Nieuwe bougie is nooit weg maar als deze het nog doet zie je het daar ook wel mee. Sproeier vind ik lastiger, stel er is meer aan de hand en je gooit er een 50 in terwijl je aan het inrijden bent (was ie vastgelopen hiervoor of wat?) en het gaat mis...

Met een paar honder km inrijden moet het wel es goed wezen denk.

Re: Optimale prestatie Tomos snor

Geplaatst: 06 jun 2016 12:05
door Shadowkipje
Nieuwe bougie is nooit weg maar als deze het nog doet zie je het daar ook wel mee. Sproeier vind ik lastiger, stel er is meer aan de hand en je gooit er een 50 in terwijl je aan het inrijden bent (was ie vastgelopen hiervoor of wat?) en het gaat mis...

Met een paar honder km inrijden moet het wel es goed wezen denk.
Oke dan ga ik vanavond wel even een bestelling plaatsen die bestaat uit: een extra bougie en een 50 sproeier of eventueel een sproeierset met zulje maten. Bedankt voor de goeie info! :wink:

Re: Optimale prestatie Tomos snor

Geplaatst: 06 jun 2016 12:10
door ief
Hoe meer sproeiers hoe beter, langzaam naar beneden werken en kijken wat ie doet :)

Re: Optimale prestatie Tomos snor

Geplaatst: 06 jun 2016 16:29
door Shadowkipje
Hoe meer sproeiers hoe beter, langzaam naar beneden werken en kijken wat ie doet :)
Oke bedankt voor de tip!

Re: Optimale prestatie Tomos snor

Geplaatst: 07 jun 2016 17:06
door Shadowkipje
Nadat ik de luchtfilterklem heb dichtgedraaid had ik vandaag eindelijk is tijd om hem eens goed Door te trekken zodat ik kon weten welke kleur de bougie aangaf. Een vriend van mij had gezegd dat het geen kwaad kom om hem eens op top te laten rijden (+/- 200 meter). Hij gaf ook een tip om eerst eens de bougie schoon te maken.

Zodoende heb ik dat gedaan en ik ging een rondje rijden. Nadat ik dat had gedaan heb ik direct de bougie eruit getrokken en gekeken wat voor een kleur hij Is. De bougie zag er na de rit zo uit:
20160607_104028.jpg
Nadat ik eerdere feedback had gekregen waarin stond dat ik naar een sproeier rond de 50 moest gaan, vroeg ik me af na het zien van de bougie of dit wel oké Is. De bougie is niet koffiemelk bruin maar het zit er niet ver naast.

Nou was mijn vraag of ik daadwerkelijk naar een sproeier rond de 50 moet gaan of dat ik naar een sproeier rond de 60?

PS. Op dit moment zit er een sproeier 70 in.

Re: Optimale prestatie Tomos snor

Geplaatst: 07 jun 2016 17:38
door ief
Ik mag er helemaal naast zitten maar volgens mij is er iets geks aan de hand, ik ben er vrij zeker van dat als ik een maat 70 sproeier in mijn snor douw dat ie gewoonweg niet loopt. (nee, niet geprobeerd :P)

Bougie ziet er rijk uit , kan net niet lezen welke bougie het is (?)

Ik neem aan dat ie vastgelopen is bij de vorige eigenaar en er daarom een nieuwe zuiger in is gekomen, klopt dit?
Zelfs de bougie lijkt de sporen nog te dragen, is stukje weg gebrand.

Als bovenstaande klopt, is het oorspronkelijke probleem ook verholpen of is dat misschien de reden dat je zo'n onwijze sproeier moet hebben? (al zegt de bougie dat ie nog wel ff kleiner kan maar 200 meter is daarvoor niet lang genoeg trouwens.)

Edit: of is de carburateur opgeboord of iets?

Re: Optimale prestatie Tomos snor

Geplaatst: 08 jun 2016 09:52
door Shadowkipje
Ik mag er helemaal naast zitten maar volgens mij is er iets geks aan de hand, ik ben er vrij zeker van dat als ik een maat 70 sproeier in mijn snor douw dat ie gewoonweg niet loopt. (nee, niet geprobeerd :P)

Bougie ziet er rijk uit , kan net niet lezen welke bougie het is (?)

Ik neem aan dat ie vastgelopen is bij de vorige eigenaar en er daarom een nieuwe zuiger in is gekomen, klopt dit?
Zelfs de bougie lijkt de sporen nog te dragen, is stukje weg gebrand.

Als bovenstaande klopt, is het oorspronkelijke probleem ook verholpen of is dat misschien de reden dat je zo'n onwijze sproeier moet hebben? (al zegt de bougie dat ie nog wel ff kleiner kan maar 200 meter is daarvoor niet lang genoeg trouwens.)

Edit: of is de carburateur opgeboord of iets?
Het is een ngk bpr6hs (b6hs) bougie. Hij is niet vastgelopen maar mijn buurjongen heeft m begin mei gekocht zonder cilinder en zuiger. De zuiger heeft ie nieuw gekocht en de cilinder 2e hands met flinke krassen. Daarom heeft hij de cilinder gepolijst. Zover ik weet is de carburateur niet opgeboord.

Ik denk dat ik t gwn ga proberen met een sproeierset met sproeiers van 50 tm 56.

Maar zou ik m dan moeten inrijden met de 70 sproeier of met de nieuwe sproeier? Je had namelijk eerder gezeg dat als er meer aan de hand Is en ik gooi er een 50 in dan dat het mis kan gaan (?!)

PS. Weet je toevallig ook welke uitlaatpakking ik moet hebben? Een grote of een kleine?
Er zit een ei cilinder met een tecno circuit onder.

Re: Optimale prestatie Tomos snor

Geplaatst: 08 jun 2016 10:16
door ief
Lastig te beoordele zo hoor. Mijn gedachtengang is als volgt, je vriend heeft dat dig gekocht zonder zuiger en cilinder. Dan vraag ik me af waarom die er niet meer op/ bij zaten en denk dan al snel > omdat ie kapot gelopen is. Mogelijke reden van kapot lopen is valse lucht, iets wat je zou kunnen compenseren door een hele grote sproeier. (of verlopen ontsteking?)

Maar goed, dat hoeft allemaal niet zo te zijn natuurlijk, je weet het maar niet.

De stap van 70 naar 50 is veel te groot, misschien naar 60 ook wel gegeven het feit dat ie best redelijk loopt met een 70. Als voorbeeld, gisteren even met mijn snor in de weer geweest en de sproeier 1 maatje kleiner (van 49 naar 48) maakt al een wereld van verschil.

Nu heb jij een ander blok en die reageerd wellicht wat anders maar toch. Hoe is het met de ontsteking gesteld trouwens, neem aan dat je puntjes hebt?

Pakking, ga maar uit van een grote.

Re: Optimale prestatie Tomos snor

Geplaatst: 08 jun 2016 12:06
door Shadowkipje
Lastig te beoordele zo hoor. Mijn gedachtengang is als volgt, je vriend heeft dat dig gekocht zonder zuiger en cilinder. Dan vraag ik me af waarom die er niet meer op/ bij zaten en denk dan al snel > omdat ie kapot gelopen is. Mogelijke reden van kapot lopen is valse lucht, iets wat je zou kunnen compenseren door een hele grote sproeier. (of verlopen ontsteking?)

Maar goed, dat hoeft allemaal niet zo te zijn natuurlijk, je weet het maar niet.

De stap van 70 naar 50 is veel te groot, misschien naar 60 ook wel gegeven het feit dat ie best redelijk loopt met een 70. Als voorbeeld, gisteren even met mijn snor in de weer geweest en de sproeier 1 maatje kleiner (van 49 naar 48) maakt al een wereld van verschil.

Nu heb jij een ander blok en die reageerd wellicht wat anders maar toch. Hoe is het met de ontsteking gesteld trouwens, neem aan dat je puntjes hebt?

Pakking, ga maar uit van een grote.
Ik heb een puntjesontsteking en geen elektrische ontsteking

Re: Optimale prestatie Tomos snor

Geplaatst: 08 jun 2016 12:43
door Shadowkipje
Lastig te beoordele zo hoor. Mijn gedachtengang is als volgt, je vriend heeft dat dig gekocht zonder zuiger en cilinder. Dan vraag ik me af waarom die er niet meer op/ bij zaten en denk dan al snel > omdat ie kapot gelopen is. Mogelijke reden van kapot lopen is valse lucht, iets wat je zou kunnen compenseren door een hele grote sproeier. (of verlopen ontsteking?)

Maar goed, dat hoeft allemaal niet zo te zijn natuurlijk, je weet het maar niet.

De stap van 70 naar 50 is veel te groot, misschien naar 60 ook wel gegeven het feit dat ie best redelijk loopt met een 70. Als voorbeeld, gisteren even met mijn snor in de weer geweest en de sproeier 1 maatje kleiner (van 49 naar 48) maakt al een wereld van verschil.

Nu heb jij een ander blok en die reageerd wellicht wat anders maar toch. Hoe is het met de ontsteking gesteld trouwens, neem aan dat je puntjes hebt?

Pakking, ga maar uit van een grote.
Is het dan ook t beste om met deze 70 sproeier in te rijden of om met een sproeier de dan (eventueel) en zeer waarschijnlijk beter is in te rijden?

Bedankt in ieder geval voor de Veel tips en info! :) :wink:

Re: Optimale prestatie Tomos snor

Geplaatst: 08 jun 2016 14:33
door ief
Het beste is om met de beste sproeier in te rijden ;)

Nog beter zou zijn om vast te stellen of je een onderliggend probleem hebt, dat oplossen, afstellen en dan inrijden.

Re: Optimale prestatie Tomos snor

Geplaatst: 08 jun 2016 14:50
door Shadowkipje
Het beste is om met de beste sproeier in te rijden ;)

Nog beter zou zijn om vast te stellen of je een onderliggend probleem hebt, dat oplossen, afstellen en dan inrijden.
Oke bedankt voor de info!
Hier kan ik zeker wat mee!
Ik kan morgen een 64 sproeier krijgen van iemand en dan kijk ik of t beter is.

Re: Optimale prestatie Tomos snor

Geplaatst: 09 jun 2016 07:14
door Tomos_power
Ik zou er eerst maar eens voor zorgen dat je nergens valse lucht trekt.
Dan pas beginnen met afstellen. Waarschijnlijk als alles standaard is op je techno circuit uitlaat na, zul je qua sproeier rond de 50-51 zitten.

Re: Optimale prestatie Tomos snor

Geplaatst: 09 jun 2016 18:08
door Shadowkipje
Ik zou er eerst maar eens voor zorgen dat je nergens valse lucht trekt.
Dan pas beginnen met afstellen. Waarschijnlijk als alles standaard is op je techno circuit uitlaat na, zul je qua sproeier rond de 50-51 zitten.
Dus dat wil zeggen dat ik dan eerst een andere uitlaatpakking moet monteren?

Re: Optimale prestatie Tomos snor

Geplaatst: 09 jun 2016 18:12
door Tomos_power
Nouja bijvoorbeeld. Gewoon er voor zorgen dat alle pakkingen goed zitten en nergens lucht bij kan komen. Dat scheelt veel bij het afstellen.

Re: Optimale prestatie Tomos snor

Geplaatst: 09 jun 2016 18:42
door ief
En dan maar hopen dat de keerringen nog goed zijn. Hoe is het eigenlijk met je blokolie gesteld, op peil?

Re: Optimale prestatie Tomos snor

Geplaatst: 09 jun 2016 21:24
door Shadowkipje
En dan maar hopen dat de keerringen nog goed zijn. Hoe is het eigenlijk met je blokolie gesteld, op peil?
De keerringen zijn nog goed en alles zit ook nog goed in de olie dus dat Is geen probleem.

Het enige wat mij stoort is het laat reageren van het motorblok en de bougie Is inderdaad nog een tikkie te zwart. Aangezien dat laat reageren van het motorblok aan alles kan liggen begin ik bij het afstellen van de valse lucht (goeie tip) en daarna een andere sproeier er ingooien. Maar eerst fv kijken naar de pakking.

Ook ga ik kijken naar de ontsteking ondanks dat het niet genoemd Is maar gewoon omdat het geen kwaad kan.

Bedankt in ieder geval voor de vele tips! Voor mij als beginnend sleutelaar zeer leerzaam! :wink: :) ^O^