• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Ketting gaat steeds slapper hangen

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
5 berichten • Pagina 1 van 1
Anti
Tomosforummer
Berichten: 108
Lid geworden op: 02 apr 2018 13:50
  • Citeer

Berichtdoor Anti » 21 apr 2018 12:53

Ik weet wat jullie denken, vervang je ketting dan, ga ik ook doen.

Mijn ketting zat altijd prima, niet te strak niet te slap. Opeens hing die dus wel slap, dus ik de ketting een beetje meer gespannen. Een dag erna hing die weer slap, dus weer een beetje meer gespannen. Dit ging door totdat mijn kettingspanners voorbij hun maximale bereik zaten en de bout die door het wiel gaat helemaal naar achteren zat en tegen het frame kwam. Vervolgens ging de ketting weer slap hangen en viel die eraf. Dit is allemaal in één week tijd gebeurt.

Ik hoor op hoog toeren wel eens een soort schrapend geluid, ik ging er vanuit dat dit de lagers waren maar kwam erachter dat het voortandwiel niet meer echt vast zat omdat de bout door de borgplaat heen was gedraaid. Ook lekt mijn voortandwielkeerring. Ook zat er zowel axiale als radiale speling op de as. Dat vulbusje en de keerring ga ik ook maar vervangen. Eerst maar eens het de moer op voortandwiel aangedraaid tot die weer vast zat. Ketting hing nog steeds slap daarna..

Ik krijg de neiging om de ketting in te korten of te vervangen. Al is inkorten niet zo'n goed idee misschien. En bovendien heb ik het gevoel dat ik dan de symptomen aan het bestrijden ben. Kan een ketting echt in een week tijd zoveel uitrekken of is hier iets anders aan de hand. Het blok kan niet verplaatst zijn en het wiel zit helemaal naar achter dus de enige verklaring die ik kan bedenken is dat de ketting centimeters langer is geworden. Best gek want het was een hele dure en goede ketting.
Pretty Girls in your city
Omhoog


Anti
Tomosforummer
Berichten: 108
Lid geworden op: 02 apr 2018 13:50
  • Citeer

Berichtdoor Anti » 23 apr 2018 01:30

Ik had de schroeven met de moer aan de kettingkant gemonteerd. Derp...
Omhoog

Yosha
Tomosforummer
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 feb 2018 15:35
Locatie: Zuid-Holland
  • Citeer

Berichtdoor Yosha » 23 apr 2018 18:50

Hopelijk is het weer in orde dan. Ik wilde net zeggen dat toen mijn ketting aangespannen moest worden, hij heel snel weer aan verder spannen toe was. Die was wel echt versleten, je kon de ketting heel makkelijk zijwaarts heen en weer bewegen.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 24 apr 2018 17:26

Zijn je tandwielen nog in orde of ver afgesleten? Hoe zit het met het hart van het voorste tandwiel, is deze niet afgesleten? Hetzelfde geldt voor de as (spiebanen) waar deze op gemonteerd wordt. Kettingen rekken uit, het bevreemd mij ook dat dit meerdere keren kort na elkaar gebeurd dat je moet naspannen.

Indien je je ketting gaat vervangen, ook de kettingwielen mee doen, anders slijt je ketting sneller.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Anti
Tomosforummer
Berichten: 108
Lid geworden op: 02 apr 2018 13:50
  • Citeer

Berichtdoor Anti » 01 mei 2018 14:54

Zijn je tandwielen nog in orde of ver afgesleten? Hoe zit het met het hart van het voorste tandwiel, is deze niet afgesleten? Hetzelfde geldt voor de as (spiebanen) waar deze op gemonteerd wordt. Kettingen rekken uit, het bevreemd mij ook dat dit meerdere keren kort na elkaar gebeurd dat je moet naspannen.

Indien je je ketting gaat vervangen, ook de kettingwielen mee doen, anders slijt je ketting sneller.
Ai die kettingtandwielen heb ik niet vervangen. Wel de ketting en de voortandwielkeerring + bus. Heb het probleem geen een keer meer gehad daarna. Voortandwielkeerring lijkt wel nog steeds te lekken.
Pretty Girls in your city
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
5 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.