• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Project tomos snor 65cc

Voor de gepimpte of helemaal originele Tomosjes van het forum.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
29 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Tomos.BWS
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tomos.BWS » 06 aug 2019 00:15

Beste mede-sleutelaars,

Mijn naam is Jelle, ik ben 20 jaar en woon in Apeldoorn. Ik heb al verschillende brommers gehad.
Als eerste een Yamaha aerox, Derbi GPR, Peugeot Speedfight 3, toen de eerste tomos (de rode) gekocht die ik naast de speedfight reed. De Speedfight verkocht en vervolgens een Yamaha BWS project begonnen. Toen ik het frame voor dit project had gekocht heb ik de BWS verkocht welke helemaal af was. Het waren allemaal 2 taktjes natuurlijk :) Maargoed 3 brommers en een auto werd iets teveel...

Genoeg over de andere brommers tijd voor de tomosjes!

Dezelfde avond,nadat ik de tomos had gekocht, de voorvork al vervangen voor een nieuwer type.

Afbeelding

Vervolgens toen ik de smaak te pakken heb ik steeds meer vervangen en veranderd. Contactslot op gebouwd, Angel eye, schokbrekers, achterbrug en vervolgens motorisch bezig gegaan. Eerst voor de lol de orginele cilinder getuned met een poortmap van dit Forum wat resulteerde in een korte powerband met veel vermogen maar reed totaal niet lekker voor gewoon gebruik... :mrgreen:

Afbeelding

Klein filmpje hoe de "getunede" cilinder reed.
Rest van de setup:
- 15/15 dellortho en 15mm spruitstuk
- proma uitlaat
- Brom cilinderkop

Het filmpje: (een link krijg ik niet voor elkaar....)
https://youtu.be/Ecy6VJALSbs

Zoals ik al eerder zei reed de getunede cilinder niet fijn voor gewoon gebruik dus toen een Airsal 50cc gemonteerd, dit reed erg mooi.

Nu komt het begin waar het project "tomos snor 65cc" begonnen is. Ik kreeg een bergje tomos onderdelen met een motorblok 8)

Afbeelding

Het blokje dat ik gekregen had heb ik volledig gereviseerd en elk lagertje vervangen.

Afbeelding

Vervolgens het blok dat onder de rode tomos hing eronder vandaan gehaald en de cilinder, carburateur, overgezet op het gereviseerde blok. Het gereviseerde blok er weer onder gehangen,zo kon ik met de rode tomos blijven rijden...

Afbeelding

Het blok dat onder de rode tomos vandaan kwam ook maar volledig gereviseerd en toen ontstond het idee om hier een 65 cc blok van te maken. Zo gezegd zo gedaan, 65cc besteld en erop gebouwd. Het idee van een 2e tomos zelf helemaal opbouwen was geboren! :-P

Afbeelding

Het volgende idee had ik voor het project:
- Een A35 frame omdat ik met origineel luchtfilter wil gaan rijden. (iemand ervaring mee? rond welke sproeier zou ik ongeveer moeten zitten?)
- metallic blauw frame
- witte velgen (heb ook een ander setje kaal gemaakt dus kan ook een andere kleur, iemand ideeën?)
- zelf een stickerset maken
- Hoge schokbrekers
- contactslot
- Angel eye
- Zelf een achterbrug maken omdat de standaard achterbrug kromtrekt o|O
- Airsal 65cc + 65 cc hoge druk kop
- 15/15 dellorto carburateur + spruitstuk 15mm
- bullet uitlaat
- TWV 26-28 of 26-30 (wat bevelen jullie aan? wil dat hij lekker hard optrekt maar krijg bij 26-30 misschien wel overtoeren denk ik) :roll:

Toen is er een tijdje even niks gebeurd totdat ik een A35 frame zag staan. Met de suzuki erop af en gekocht(paste net... 8)

Afbeelding

De nieuwe aanwist : tomos a35 quadro e-start

Afbeelding

Samen met de andere tomos:

Afbeelding

Vervolgens direct begonnen met de tomos compleet uit elkaar te halen.
Het achterspatbord was aardig krokant... kon het achterlicht er zo uitbreken.

Afbeelding

Nooit geweten dat er bij een E-start tomos een extra beugel is gelast op het frame en bij de zadelpen :?
Weet iemand of er origineel een iets langere bagagedrager op deze tomos hoort? de bagagedrager die er nu op zit is het rooster met de slijptol bewerkt naar mijn idee om het zadel passend te krijgen..
Afbeelding

Het frame ligt klaar om geschuurd te worden.

Afbeelding

Na veel schuren is het frame aardig kaal en roestvrij, de spatborden ga ik vernieuwen.
De spuitbussen heb ik allemaal ook gekocht en toen kwam het idee om een eigen sticker set te ontwerpen.
Een maat van mij is erg handig met photoshoppen en zo kwam het volgende ontwerp tot stand.
De sticker die we nu hebben geprint was van lagere kwaliteit, het was om te passen kijken hoe het eruit kwam te zien.
De achtergrond van de sticker is nu blauw, dit hadden we gedaan aangezien het frame nog niet gespoten is.
De sticker zal op een transparant vel worden geprint zonder de blauwe achtergrond.(zal ook van betere kwaliteit zijn)

Op mijn frame:

Afbeelding

Gephotoshopt op een origineel frame:

Afbeelding

Complete layout:

Afbeelding

Als voorlicht ga ik een rond model gebruiken en daar ook nog een angel eye in maken.
Over het achterlicht zit ik nog te twijfelen uit 3 keuzes:
- dit nieuwe model achterlicht met of zonder knipperlichten (mijn voorkeur zonder)
- ouder model achterlicht
- Klein model achterlicht (verkrijgbaar online)

Wat zijn jullie meningen hierover? :wink:

Het idee van een achterbrug maken had ik al toen ik aan het project begon, want van de rode tomos is dit al de 2e achterbrug aangezien de vorige kromgetrokken was. Niet echt lekkere kwaliteit.... Dus op een zaterdag bij een maat van me op de zaak begonnen met een achterbrug maken. De achterbrug word gemaakt met RVS 316 dus waarschijnlijk zal heel de tomos al weggeroest zijn eer dit begint met roesten :D

De steeds verder vorderende achterbrug:
Afbeelding

Naast de oude achterbrug (lijkt nu helemaal slap zo naast de achterbrug van RVS):
Afbeelding

Kijken of hij past:
Afbeelding

De achterbrug is nog niet af, het volgende moet er nog aan gebeuren:
- Beugeltje voor achterremkabel maken
- Beugeltjes voor bevestiging kettingkast
- Bevestiging voor schokbrekers
- Laatste dingen lassen zoals plaatjes op de kokers
We gaan hem ook parelstralen en zou hem kunnen polijsten maar denk dat ik hem gewoon mee spuit.

Wat moet er nu nog allemaal gebeuren?

Wat groen is is klaar.
Wat oranje is wil ik misschien gaan doen.
Wat rood is moet nog gebeuren.

- Motorblok opbouwen
- Koppelingsveer inkorten (eerst bij de rode tomos proberen, iemand ervaring mee?)
- Cilinder zwart spuiten dan valt deze minder op <--- wat is jullie mening?
- Frame helemaal geschuurd
- spatborden helemaal geschuurd/geplamuurd
(gaten van het nieuwe achterspatbord kwamen niet helemaal overeen, foutje van de fabriek?)
- zadel netjes maken beugeltje onder zadel zit een scheurtje(iemand toevallig nog liggen?)

Dit beugeltje:
Afbeelding

- Het hele gebeuren spuiten
- Velgen spuiten of witte velgen (jullie mening?)
- wiellagers en banden vervangen
- stuurslot vervangen (iemand nog tips?)
- Contactslot maken

Dit is gemaakt met een oude gedeelte van een kroonplaat en een derbi contactslot (zoiets wil ik nu ook bij deze gaan doen)Afbeelding

- Angel eye (het printje van de angel dat gelijkrichting en spanning beveiligd brandde door bij de rode tomos dus zou nu goed moeten komen omdat deze tomos een accu heeft 8) )
Moet alleen nog een DC- DC spanningsregelaars printje op aliexpress opzoeken.

Verder nog een toerenteller erop en een km teller, even kijken of ik dit in 1 iets goedkoop op aliexpress kan vinden. Denk het niet want de toerenteller werkt vaak alleen bij 4 takt...

Als een teller en toerenteller gecombineerd geen optie is wil ik misschien deze toerenteller en fietsteller erop zetten.

Toerenteller
https://nl.aliexpress.com/item/33053156 ... b201603_60

Fietsteller: (kost echt niks en werkt wel want heb er al 1tje)
https://nl.aliexpress.com/item/32490211 ... b201603_60

Deze teller lijkt me mooi maar de toerenteller gaat dan niet werken denk ik (iemand ervaring mee?)
https://nl.aliexpress.com/item/32953485 ... b201603_60

Als iemand nog een linkje heeft met een printje voor de angel eye hoor ik het graag.

Verder zijn er een paar bestellingen onderweg!

Dit was het voor nu wel weer even zal binnenkort weer een update doen.
Ik hoor het wel wat jullie van het project vinden :)

UPDATE 15-08-2019

Bij deze weer een update van het project. Er zijn veel pakketjes binnengekomen en er is weer werk verricht :). Alle onderdelen die nodig zijn, denk ik nu binnen te hebben. Na flink wat uurtjes schuren en slijpen zijn alle onderdelen van hun verf en roest ontdaan. De voorvork was erg roestig en de bouten voor de bevestiging waren afgebroken. Verder had ik ook geen sleutel van het contact slot. Als eerst begonnen met de bouten voor de bevestiging van het spatbord. Tomos heeft boutjes vast gelast aan een plaatje die vervolgens weer vast gelast is aan de voorvork. Deze bouten waren afgebroken met het demonteren van het spatbord. Ik had het idee om de bouten uit te boren en vervolgens draad te tappen in het gat waar de bout eerst zat. Het gat boren is gelukt maar het draadtappen niet(daarnaast brak er een 8,5mm boortje op een las...) Ik ga het spatbord gewoon bevestigen door middel van een los boutje en moertje, iemand een beter idee?

Geroeste voorvork met uitgeboorde bouten.
Afbeelding

Daarna de voorvork uit elkaar gehaald en roestvrij gemaakt welke flink verroest was. Het volgende was het stuurslot, op tomosWIKI vond ik dat het stuurslot vervangbaar was. Na veel tikken is het gelukt en kwam hij eruit. :P

Stuurslot verwijderd.
Afbeelding

Verder met het schuren... met de schuurmachine en een lammelenschijf op de slijptol.
Door de lammelenschijf was het nog erg ruw dus daarom alles steeds fijner geschuurd tot korrel 400.

Zijkappen geschuurd.
Afbeelding

Het voor en achterspatbord waren het volgende dingetje. Het achterspatbord was nieuw, maar goed dat zegt blijkbaar niks want de ophanggaten kwamen niet helemaal overeen. Deze gaten aangepast dus het spatbord kan gemonteerd worden. Voor het achterlicht wou ik graag een kleinere, aangezien de originele erg groot was en met knipperlichten. Deze lamp pas gemaakt en het gat dat nu overbleef dichtgemaakt en alles weer mooi glad geschuurd.

Achterspatbord met kleinere lamp(grote originele links).
Afbeelding

Toen alle overige dingen ook geschuurd en klaargemaakt om te spuiten, Alleen moet het allemaal nog even goed schoongemaakt worden. En het frame wil ik nog met korrel 400 schuren.

Ook nog een leuke aankoop gedaan, namelijk een uitlaat LEOVINCE TT voor piaggio. Kon de uitlaat goedkoop krijgen dus lijkt me heel mooi om om te lassen... 8) De uitlaat was nog erg mooi, alleen even met de staalborstel iets vliegroest weggehaald en natuurlijk ingesmeerd met 2 takt olie! Het lijkt me dat de uitlaat vrij eenvoudig om te lassen is.

In vergelijking met een bullet uitlaat.
Afbeelding

Nog even gekeken hoe het er allemaal uit gaat zien. De velgen op de foto ga ik gebruiken, de achterband moet alleen nog een nieuwe band op. Alle onderdelen op het frame na zijn klaar om gespoten te worden.
Ik hoop binnenkort de achterbrug af te maken, ondertussen denk ik dat ik al een begin ga maken met boel spuiten als het weer het toe laat :)

Ook best vet zon lowrider. 8)
Afbeelding

Dit was het weer voor deze keer! tot de volgende update :wink
Laatst gewijzigd door Tomos.BWS op 15 aug 2019 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 06 aug 2019 19:12

Er zit verschil in lengte van de 1e en 2e koppelingsveer.
Koppelingsveer groen 1e versnelling 16,6 cm met oogjes....koppelingsveer rood 2e versnelling 17,2 cm met oogjes.

Veren beide 1 cm inkorten rijdt al wat beter, koppelingshuis wordt dan wel wat blauw door meer slip en warmte bij mij, meer inkorten zou ik niet doen want dan slijt de voering te snel.

Blokje hout van 90x90 in de bankschroef klemmen en daar de koppeling op schroeven dmv een houtdraadbout en sluitring, dan schuif en draait de koppeling niet weg als je de kortere veer wilt monteren...2 of 3 lijmtangen zijn dan ook handig.

Tomos.BWS
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tomos.BWS » 06 aug 2019 20:12

Er zit verschil in lengte van de 1e en 2e koppelingsveer.
Koppelingsveer groen 1e versnelling 16,6 cm met oogjes....koppelingsveer rood 2e versnelling 17,2 cm met oogjes.

Veren beide 1 cm inkorten rijdt al wat beter, koppelingshuis wordt dan wel wat blauw door meer slip en warmte bij mij, meer inkorten zou ik niet doen want dan slijt de voering te snel.

Blokje hout van 90x90 in de bankschroef klemmen en daar de koppeling op schroeven dmv een houtdraadbout en sluitring, dan schuif en draait de koppeling niet weg als je de kortere veer wilt monteren...2 of 3 lijmtangen zijn dan ook handig.
Bedankt voor je reactie 👍
Ah oke slim, heb je dat bij een 65cc gedaan of bij 50cc? Bij de 50cc is het sowieso nodig om te doen ben ik al achter, maar heb met de 65 cc nog nooit gereden... Je zou het bij beide doen?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 06 aug 2019 23:37

Met een bullet of iets vergelijkbaars trekt een 65 cc onderin ook niet best en zou ik de veren inkorten, met een techno circuit is het niet nodig.

Tomos.BWS
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tomos.BWS » 07 aug 2019 13:13

Oh oke duidelijk, lijkt me misschien nog leuk om een uitlaat om te lassen. Een Piaggio uitlaat schijnt makkelijk te lukken las ik, maargoed eerst de rest maar eens doen en met de bullet proberen.

Tomos.BWS
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tomos.BWS » 07 aug 2019 13:16

Ik las verder wel dat een techno cc hem afkneep (rond de topsnelheid) dat is eigenlijk meer een 50cc uitlaat? De bullet heeft volgesmij een grotere diameten qua voorbocht.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 07 aug 2019 15:12

De cc loopt idd minder toeren als een bullet, een cc kun je wel zwaarder vertanden en jankt dan minder bij de zelfde snelheid...voor de herrie een betere demper pas maken op de cc.

Tomos.BWS
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tomos.BWS » 08 aug 2019 13:42

Ah oke helder, maargoed wil hem sowieso licht vertanden omdat het een snor is. Ervaring met een omgelaste terugloop uitlaat?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 09 aug 2019 11:11

Geen ervaring met teruglopers, wil niet opvallen en heb liever een stille uitlaat.
Rij met een rs sigaar van een puch maxi en dat klinkt iets rustiger door de schotten demper, dus geen geperforeerde buis met steenwol erom.
Lichter als 26-26 zou ik niet aanraden want dan draai je bij 56 km/h al 9000 rpm, is leuk voor even maar niet voor lange stukken te rijden.

Tomos.BWS
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tomos.BWS » 09 aug 2019 19:39

Heb je die omgelast? Oke, rijd met de 50cc met TWV 26-28 en dat loopt al 60 op het gps dusja wou hem zo kort mogelijk als kon vertanden ivm de topsnelheid...

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 10 aug 2019 08:40

Een rs sigaar en een bocht van 28 mm voor tomos past er zo onder, ophangen met een lange Jan....rs sigaar universeel nemen want die heeft geen ophang punt wat in de weg zit, ik heb hem ff geleend van mij maxi en heb de uitlaat zo gedraaid dat je het ophang punt bijna niet ziet.

Hou er wel rekening mee dat de uitlaat erg lang is en dat hij dus ruim voorbij het achterwiel komt.
Misschien dat ik nog een keer een dunnere sigaar probeer want die zijn korter en dat ziet er in mijn ogen beter uit.

Afbeelding

Tomos.BWS
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tomos.BWS » 10 aug 2019 19:27

Zozo dat is n aardige pijp, had al een foto opgezocht van onder een puch maar bij de tomos lijkt hij groter. Heb zelf al een bullet liggen dus ga dat proberen i.c.m. met het standaard luchtfilter. Rijd jij met de originele luchtfilter? Denk dat het orginele filter i.c.m. de bullet niet verschrikkelijke herrie maakt, beetje geluid mag het ook wel maken. Heb de demper van de bullet uitlaat al met nieuwe popnagels vastgemaakt en de demper wol vervangen.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 10 aug 2019 23:43

Bij een originele filter moet je het pijpje wat het frame in gaat helemaal eruit dremellen en een PVC sok 19mm erin lijmen, ingang is maar 14,5 mm en dat is te klein voor een 15 mm carb.

Lucht moet ook 2 x door het schuim, ik hebt het voorste gedeelte eraf geknipt zodat het maar 1 X door het schuim hoeft.

Tomos.BWS
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tomos.BWS » 11 aug 2019 00:01

Oke top, heb 2 filters dus kan eentje mooi verbouwen :) merk je vermogen verlies ten opzichte van een powerfilter? Neem aan dat je met de aanpassing van het filter geen aanzuig en harder geluid krijgt?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 11 aug 2019 09:57

Geluid wordt wel iets harder maar is nog altijd veel stiller dan een power filter, of dat gaas filter met zwart kapje.

Power filter geeft geen verlies maar maakt te veel herrie en geeft problemen als hij nat wordt, laat water door en dat wil je echt niet...dan kun je beter een schuim filter hebben die je moet in olieen

Met een onbewerkt filter liep hij bij mij goed tot iets meer als half gas met een kleine sproeier (64), volgas ging hij niets harder en met een grotere sproeier werd de bougie zwart.....conclusie te weinig lucht 3/4 tot volgas.

Met bewerkt luchtfilter en sproeier 74 loopt hij wel goed door en is de bougie zelfs aan de lichte kant.

Tomos.BWS
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tomos.BWS » 12 aug 2019 08:42

Oke top, heb op de 50cc een powerfilter zitten omdat het een s25 frame is en er dus geen gat in het frame zit voor een luchtfilter. Ik las dat sommige mensen ook gaatjes in het luchtfilter boren maar ik denk dat het dan wel lawaai gaat maken. Bedankt voor je informatie!

Tomos.BWS
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tomos.BWS » 15 aug 2019 22:35

UPDATE 15-08-2019 !!!

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 15 aug 2019 23:00

Je hebt volgens mij heel wat lopen schuren.....staalborstel op een slijptol werkt zeer goed en snel.
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... =&perPage=

Tomos.BWS
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tomos.BWS » 15 aug 2019 23:59

Haha dat klopt, aardig wat uurtjes mee zoet geweest... Ik zag het pas liggen in de winkel ja, is nu nietmeer nodig denk ik maar zal het onthouden bedankt! Heb er wel 1 op de accuboormachine maar op de slijptol werkt beter denk ik. Heb de slijptol nog maar 2 dagen, goede investering!

Tomos.BWS
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tomos.BWS » 08 nov 2019 23:31

Beste mede-sleutelaars,

Mijn naam is Jelle, ik ben 20 jaar en woon in Apeldoorn. Ik heb al verschillende brommers gehad.
Als eerste een Yamaha aerox, Derbi GPR, Peugeot Speedfight 3, toen de eerste tomos (de rode) gekocht die ik naast de speedfight reed. De Speedfight verkocht en vervolgens een Yamaha BWS project begonnen. Toen ik het frame voor dit project had gekocht heb ik de BWS verkocht welke helemaal af was. Het waren allemaal 2 taktjes natuurlijk :) Maargoed 3 brommers en een auto werd iets teveel...

Genoeg over de andere brommers tijd voor de tomosjes!

Dezelfde avond,nadat ik de tomos had gekocht, de voorvork al vervangen voor een nieuwer type.

Afbeelding

Vervolgens toen ik de smaak te pakken heb ik steeds meer vervangen en veranderd. Contactslot op gebouwd, Angel eye, schokbrekers, achterbrug en vervolgens motorisch bezig gegaan. Eerst voor de lol de orginele cilinder getuned met een poortmap van dit Forum wat resulteerde in een korte powerband met veel vermogen maar reed totaal niet lekker voor gewoon gebruik... :mrgreen:

Afbeelding

Klein filmpje hoe de "getunede" cilinder reed.
Rest van de setup:
- 15/15 dellortho en 15mm spruitstuk
- proma uitlaat
- Brom cilinderkop

Het filmpje: (een link krijg ik niet voor elkaar....)
https://youtu.be/Ecy6VJALSbs

Zoals ik al eerder zei reed de getunede cilinder niet fijn voor gewoon gebruik dus toen een Airsal 50cc gemonteerd, dit reed erg mooi.

Nu komt het begin waar het project "tomos snor 65cc" begonnen is. Ik kreeg een bergje tomos onderdelen met een motorblok 8)

Afbeelding

Het blokje dat ik gekregen had heb ik volledig gereviseerd en elk lagertje vervangen.

Afbeelding

Vervolgens het blok dat onder de rode tomos hing eronder vandaan gehaald en de cilinder, carburateur, overgezet op het gereviseerde blok. Het gereviseerde blok er weer onder gehangen,zo kon ik met de rode tomos blijven rijden...

Afbeelding

Het blok dat onder de rode tomos vandaan kwam ook maar volledig gereviseerd en toen ontstond het idee om hier een 65 cc blok van te maken. Zo gezegd zo gedaan, 65cc besteld en erop gebouwd. Het idee van een 2e tomos zelf helemaal opbouwen was geboren! :-P

Afbeelding

Het volgende idee had ik voor het project:
- Een A35 frame omdat ik met origineel luchtfilter wil gaan rijden. (iemand ervaring mee? rond welke sproeier zou ik ongeveer moeten zitten?)
- metallic blauw frame
- witte velgen (heb ook een ander setje kaal gemaakt dus kan ook een andere kleur, iemand ideeën?)
- zelf een stickerset maken
- Hoge schokbrekers
- contactslot
- Angel eye
- Zelf een achterbrug maken omdat de standaard achterbrug kromtrekt o|O
- Airsal 65cc + 65 cc hoge druk kop
- 15/15 dellorto carburateur + spruitstuk 15mm
- bullet uitlaat
- TWV 26-28 of 26-30 (wat bevelen jullie aan? wil dat hij lekker hard optrekt maar krijg bij 26-30 misschien wel overtoeren denk ik) :roll:

Toen is er een tijdje even niks gebeurd totdat ik een A35 frame zag staan. Met de suzuki erop af en gekocht(paste net... 8)

Afbeelding

De nieuwe aanwist : tomos a35 quadro e-start

Afbeelding

Samen met de andere tomos:

Afbeelding

Vervolgens direct begonnen met de tomos compleet uit elkaar te halen.
Het achterspatbord was aardig krokant... kon het achterlicht er zo uitbreken.

Afbeelding

Nooit geweten dat er bij een E-start tomos een extra beugel is gelast op het frame en bij de zadelpen :?
Weet iemand of er origineel een iets langere bagagedrager op deze tomos hoort? de bagagedrager die er nu op zit is het rooster met de slijptol bewerkt naar mijn idee om het zadel passend te krijgen..
Afbeelding

Het frame ligt klaar om geschuurd te worden.

Afbeelding

Na veel schuren is het frame aardig kaal en roestvrij, de spatborden ga ik vernieuwen.
De spuitbussen heb ik allemaal ook gekocht en toen kwam het idee om een eigen sticker set te ontwerpen.
Een maat van mij is erg handig met photoshoppen en zo kwam het volgende ontwerp tot stand.
De sticker die we nu hebben geprint was van lagere kwaliteit, het was om te passen kijken hoe het eruit kwam te zien.
De achtergrond van de sticker is nu blauw, dit hadden we gedaan aangezien het frame nog niet gespoten is.
De sticker zal op een transparant vel worden geprint zonder de blauwe achtergrond.(zal ook van betere kwaliteit zijn)

Op mijn frame:

Afbeelding

Gephotoshopt op een origineel frame:

Afbeelding

Complete layout:

Afbeelding

Als voorlicht ga ik een rond model gebruiken en daar ook nog een angel eye in maken.
Over het achterlicht zit ik nog te twijfelen uit 3 keuzes:
- dit nieuwe model achterlicht met of zonder knipperlichten (mijn voorkeur zonder)
- ouder model achterlicht
- Klein model achterlicht (verkrijgbaar online)

Wat zijn jullie meningen hierover? :wink:

Het idee van een achterbrug maken had ik al toen ik aan het project begon, want van de rode tomos is dit al de 2e achterbrug aangezien de vorige kromgetrokken was. Niet echt lekkere kwaliteit.... Dus op een zaterdag bij een maat van me op de zaak begonnen met een achterbrug maken. De achterbrug word gemaakt met RVS 316 dus waarschijnlijk zal heel de tomos al weggeroest zijn eer dit begint met roesten :D

De steeds verder vorderende achterbrug:
Afbeelding

Naast de oude achterbrug (lijkt nu helemaal slap zo naast de achterbrug van RVS):
Afbeelding

Kijken of hij past:
Afbeelding

De achterbrug is nog niet af, het volgende moet er nog aan gebeuren:
- Beugeltje voor achterremkabel maken
- Beugeltjes voor bevestiging kettingkast
- Bevestiging voor schokbrekers
- Laatste dingen lassen zoals plaatjes op de kokers
We gaan hem ook parelstralen en zou hem kunnen polijsten maar denk dat ik hem gewoon mee spuit.

Wat moet er nu nog allemaal gebeuren?

Wat groen is is klaar.
Wat oranje is wil ik misschien gaan doen.
Wat rood is moet nog gebeuren.

- Motorblok opbouwen
- Koppelingsveer inkorten (eerst bij de rode tomos proberen, iemand ervaring mee?)
- Cilinder zwart spuiten dan valt deze minder op <--- wat is jullie mening?
- Frame helemaal geschuurd
- spatborden helemaal geschuurd/geplamuurd
(gaten van het nieuwe achterspatbord kwamen niet helemaal overeen, foutje van de fabriek?)
- zadel netjes maken beugeltje onder zadel zit een scheurtje(iemand toevallig nog liggen?)

Dit beugeltje:
Afbeelding

- Het hele gebeuren spuiten
- Velgen spuiten of witte velgen (jullie mening?)
- wiellagers en banden vervangen
- stuurslot vervangen (iemand nog tips?)
- Contactslot maken

Dit is gemaakt met een oude gedeelte van een kroonplaat en een derbi contactslot (zoiets wil ik nu ook bij deze gaan doen)Afbeelding

- Angel eye (het printje van de angel dat gelijkrichting en spanning beveiligd brandde door bij de rode tomos dus zou nu goed moeten komen omdat deze tomos een accu heeft 8) )
Moet alleen nog een DC- DC spanningsregelaars printje op aliexpress opzoeken.

Verder nog een toerenteller erop en een km teller, even kijken of ik dit in 1 iets goedkoop op aliexpress kan vinden. Denk het niet want de toerenteller werkt vaak alleen bij 4 takt...

Als een teller en toerenteller gecombineerd geen optie is wil ik misschien deze toerenteller en fietsteller erop zetten.

Toerenteller
https://nl.aliexpress.com/item/33053156 ... b201603_60

Fietsteller: (kost echt niks en werkt wel want heb er al 1tje)
https://nl.aliexpress.com/item/32490211 ... b201603_60

Deze teller lijkt me mooi maar de toerenteller gaat dan niet werken denk ik (iemand ervaring mee?)
https://nl.aliexpress.com/item/32953485 ... b201603_60

Als iemand nog een linkje heeft met een printje voor de angel eye hoor ik het graag.

Verder zijn er een paar bestellingen onderweg!

Dit was het voor nu wel weer even zal binnenkort weer een update doen.
Ik hoor het wel wat jullie van het project vinden :)

UPDATE 15-08-2019

Bij deze weer een update van het project. Er zijn veel pakketjes binnengekomen en er is weer werk verricht :). Alle onderdelen die nodig zijn, denk ik nu binnen te hebben. Na flink wat uurtjes schuren en slijpen zijn alle onderdelen van hun verf en roest ontdaan. De voorvork was erg roestig en de bouten voor de bevestiging waren afgebroken. Verder had ik ook geen sleutel van het contact slot. Als eerst begonnen met de bouten voor de bevestiging van het spatbord. Tomos heeft boutjes vast gelast aan een plaatje die vervolgens weer vast gelast is aan de voorvork. Deze bouten waren afgebroken met het demonteren van het spatbord. Ik had het idee om de bouten uit te boren en vervolgens draad te tappen in het gat waar de bout eerst zat. Het gat boren is gelukt maar het draadtappen niet(daarnaast brak er een 8,5mm boortje op een las...) Ik ga het spatbord gewoon bevestigen door middel van een los boutje en moertje, iemand een beter idee?

Geroeste voorvork met uitgeboorde bouten.
Afbeelding

Daarna de voorvork uit elkaar gehaald en roestvrij gemaakt welke flink verroest was. Het volgende was het stuurslot, op tomosWIKI vond ik dat het stuurslot vervangbaar was. Na veel tikken is het gelukt en kwam hij eruit. :P

Stuurslot verwijderd.
Afbeelding

Verder met het schuren... met de schuurmachine en een lammelenschijf op de slijptol.
Door de lammelenschijf was het nog erg ruw dus daarom alles steeds fijner geschuurd tot korrel 400.

Zijkappen geschuurd.
Afbeelding

Het voor en achterspatbord waren het volgende dingetje. Het achterspatbord was nieuw, maar goed dat zegt blijkbaar niks want de ophanggaten kwamen niet helemaal overeen. Deze gaten aangepast dus het spatbord kan gemonteerd worden. Voor het achterlicht wou ik graag een kleinere, aangezien de originele erg groot was en met knipperlichten. Deze lamp pas gemaakt en het gat dat nu overbleef dichtgemaakt en alles weer mooi glad geschuurd.

Achterspatbord met kleinere lamp(grote originele links).
Afbeelding

Toen alle overige dingen ook geschuurd en klaargemaakt om te spuiten, Alleen moet het allemaal nog even goed schoongemaakt worden. En het frame wil ik nog met korrel 400 schuren.

Ook nog een leuke aankoop gedaan, namelijk een uitlaat LEOVINCE TT voor piaggio. Kon de uitlaat goedkoop krijgen dus lijkt me heel mooi om om te lassen... 8) De uitlaat was nog erg mooi, alleen even met de staalborstel iets vliegroest weggehaald en natuurlijk ingesmeerd met 2 takt olie! Het lijkt me dat de uitlaat vrij eenvoudig om te lassen is.

In vergelijking met een bullet uitlaat.
Afbeelding

Nog even gekeken hoe het er allemaal uit gaat zien. De velgen op de foto ga ik gebruiken, de achterband moet alleen nog een nieuwe band op. Alle onderdelen op het frame na zijn klaar om gespoten te worden.
Ik hoop binnenkort de achterbrug af te maken, ondertussen denk ik dat ik al een begin ga maken met boel spuiten als het weer het toe laat :)

Ook best vet zon lowrider. 8)
Afbeelding

Dit was het weer voor deze keer! tot de volgende update :wink

UPDATE 08-11-2019

Eindelijk weer een update, dan direct maar een redelijk grote.
De afgelopen tijd zeker niet stil gezeten en aardig wat gedaan voor de tomos.
Ik was gebleven bij het schuren van het frame, dit was zeker nog niet klaar. Ben doorgegaan tot korrel 400 voor een mooi glad resultaat. Ook heb ik het achterspatbord nog wat beter afgewerkt. Het achterlichtje past goed.
Toen kwam het leuke gedeelte : de spullen spuiten. De metallic blauwe en zwarte lak die ik gebruik is van het merk Dupli Color (vergelijkbaar met motip). De primer en blanke lak heb ik gewoon bij de action gekocht. Begonnen met 3 lagen primer , tussendoor met fijne korrel geschuurd als het niet naar mijn zin was. Daarna 3 lagen metallic lak. Het goed laten drogen want anders reageerde de primer en metallic lak op elkaar waardoor er soort van kleine bubbeltjes ontstonden. Het soms dus even een nachtje goed laten uitharden tussen de primer en lak lagen. Vervolgens daarna een dikkere laag blanke lak, daardoor komt er een mooie glans laag op en blijft de lak beter zitten.

Foto van het frame en andere onderdelen in de lak:
Afbeelding

Hier zie je de glans die je maakt wanneer je blanke lak gebruikt. (zou het sowieso altijd gebruiken om de lak te beschermen.

Foto van het frame klaar in de blanke lak:
Afbeelding

Alle onderdelen gespoten, ook direct het rubber van de voetsteunen vervangen. Ziet er direct strakker uit en kan het er weer even tegenaan. Moet ik alleen niet te plat door de bochten gaan anders schuren ze direct weer af. 8)

Wat gespoten onderdelen op tafel:
Afbeelding

Daarna de koppeling maar eens onder handen genomen. :)
Zit best eenvoudig in elkaar de koppeling, de voorste/eerste gaat er zo uit. De achterste is wordt enkel met een zegering bij elkaar gehouden. Vervolgens de veren eruit gehaald en van beide veren 1 cm afgehaald. Bij de veer zit aan een kant een oogje en aan de andere kant een haakje. De kant van het haakje heb ik 1 cm afgehaald en er weer een haakje aangemaakt. Dat daarna weer door het oogje gedaan en vast geknepen. Dit allemaal was vrij eenvoudig te doen.
Toen moesten vervolgens de veren weer in de koppeling, dat ging wat lastiger aangezien deze nu veel meer op spanning kwamen te staan. Dit is ook wat ik wilde, hierdoor moet de koppeling harder draaien om meer centrifugale krachten te maken om de veer uit te rekken en dus de koppelingssegmenten tegen het koppelingshuis aan te drukken. Dit houd in dat door het harder draaien er meer toeren worden gemaakt voor het aangrijpen van de koppeling dus sneller vermogen bij het wegrijden. :P De andere veer ook aangepast dus de tomos zal langer in de eerste versnelling blijven voordat deze overschakelt. Normaal schakelt een tomos te snel door want bij deze lage toeren in de tomos nog niet in de powerband (bij een 2takt wanneer het meeste vermogen vrij komt). Zeer benieuwd naar het resultaat, lijkt me ook nog een keer leuk om zelf een koppeling pas te maken van een minibike o.i.d. maar goed voor nu zeer benieuwd.

Foto van de binnenkant voor wie zich het afvroeg:
Afbeelding

Foto van de koppeling uit elkaar
Afbeelding

Met lijmklemmen en grote min- schroevendraaiers de veer er weer ingekregen:
Afbeelding

Koppeling weer klaar, alles weer dicht gebouwd.
Ook de kickstart kap gemonteerd en maar eens proberen over te kicken.
Machtig veel compressie kreeg hem door op het blokje te staan net over gekickt. 8)
Blokje weer weggelegd die komt voorlopig even niet meer tevoorschijn.

Toen verder gegaan met het frame in elkaar bouwen. De voorvork weer in elkaar gezet, rubber ingespoten met siliconen spray dus is weer soepel als nieuw. Ook het stuurslot er weer ingemaakt, erg strak geworden.

Foto voorvork:
**************wordt toegevoegd***********************************

Natuurlijk nieuwe kogel lagertjes + vet:

**********Fotos lagertjes**************

Het achterspatbord ,voorvork aan het frame gemonteerd. Overal verse nieuwe boutjes,moertjes ect.

Terwijl ik bezig was kreeg ik het idee om schrijf remmen te maken op de tomos. Even wat rondgekeken en kwam tot de conclusie dat een achterrem adapter van een yamaha aerox pas maken het beste was. En natuurlijk de dikke gouden BREMBO`S. :) Direct 2 setjes geregeld aangezien ik het voor en achter wil.

Foto remklauw + adapter:
Afbeelding

De adapter moet op in de velg komen waar normaal de rem segmenten zitten. Daarvoor moest deze afgedraaid worden.
De bus waar je normaal de adapter bevestigd is keihard, deze is met een normale boor niet uit te boren. De oplossing is dus door een gatenzaag te gebruiken die om de bus heen boort. Daarna de rest verder uitgedraaid. Het zelfde geld voor de buitenkant. Daarvan heb ik ook een stuk afgedraaid en past perfect in de velg.

Foto afgedraaide adapter:
********************foto*************

Foto in velg

Daarna verder gegaan met de achterbrug.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
29 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Straat Tomossen”

Ga naar