Pagina 1 van 2
Achtertandwiel.
Geplaatst: 27 apr 2006 15:17
door Boytjuh
Heey,
Ik zag dat ex-gast een 52 tand ATW erop gezet had voor de grap.
Nou wil ik dan wel weten hoe het zit met overtoeren enzo?
Ik voer me brommer meer op voor het optrekken dan voor de snelheid.
Nou wil ik ook graag weten tot hoeveel een achtertandwiel te koop is.
Ik heb tot nu toe 33 gezien maar ik wil ook wel een tandwiel rond de 50 tanden als het niet te veel overtoeren geeft.
Geplaatst: 27 apr 2006 16:10
door Natalie
reken maar op teveel ovebrtoeren wat lijd tot het breken en/of losschieten van je ketting, dus wordt dan duur grapje

Geplaatst: 27 apr 2006 16:12
door Tossie
Het lijkt me ook niet de beste oplossing.
Als je nu met 33 atw rijdt en je wil nog harder trekken verander je toch gewoon je vtw.
Geplaatst: 28 apr 2006 20:49
door Boytjuh
heey tos.. daar kan je maximaal een 26 op doen anders kan je je carters gaan slijpen omdat het neit past..

Geplaatst: 28 apr 2006 22:06
door freaky_Tomos
een grotere past niet, een kleinere wel

Geplaatst: 28 apr 2006 23:53
door Tossie
Waarom groter? vtw is precies het ongekeerde als atw

Te klein is ook niet goed, dan heb je kans dat de ketting steeds over de achterbrug schuurt.
Geplaatst: 28 apr 2006 23:59
door Joop56
opvoeren voor trekkracht
bromkop erop, koppelingsveren inkorten (heb ik van hellracer

)
niet met vertanding klooien joh.
Als je nu al 33 achter hebt, zo laten
Geplaatst: 29 apr 2006 00:02
door Tossie
Dat kan natuurlijk ook...ik gaf alleen andwoord op de tandwiel-vragen

Geplaatst: 29 apr 2006 14:14
door ex-gast
heey tos.. daar kan je maximaal een 26 op doen anders kan je je carters gaan slijpen omdat het neit past..

heyy hier klopt iets niet toch raar dat een 28 tands tandwiel ook moeiteloos past
en een 31 tands voortandwiel past met veel moeite ( zonder slijpen/vrezen) ook nog net (ligt aan de dikte van de ketting ) 33 tands voortandwiel past idd niet zonder aanpassingen
ik heb trouwens van de meest voorkomende tandwiel combinatie's de overbrengings verhouding uitgerekend
met de overbrengings verhouding kun je onder andere je top snelheid en koppel aan het achterwiel uitrekenen
heeft er iemand belang bij want dan post ik het ff
dat +/- 50 tands tandwiel heeft idd mijn ketting gesloopt
maar dat was meer omdat het tandwiel wat ik heb gebruikt versleten was
voor het optrekken is het niet persee voordelig
want ik heb dan wel meer trek kracht alleen je trekt veel korter door
in een sprint zal zo'n groot tandwiel alleen maar nadelig zijn
de tomos waar ik dat op heb geprobeerd gaat normaal gesproken 85 (met 28/22 vertanding ) alleen dat is niet mijn favoriete verhouding ik rijd nu met 26/31 en ga nu ongeveer 60 met de 28/50 vertanding kon ie maar 30 ofzow
Geplaatst: 29 apr 2006 14:17
door Joop56
Ja daar heb ik wel belang bij, dat zou ik wel fijn vinden
Ik zoek namelijk nog de perfecte verhouding!
Geplaatst: 29 apr 2006 14:41
door ex-gast
26/33 = 0,78
26/31 = 0,83
26/28 = 0,92
26/26 = 1,00
26/24 = 1,08
26/22 = 1,18
28/33 = 0,84
28/31 = 0,90
28/28 = 1,00
28/26 = 1,07
28/24 = 1,16
28/22 = 1,27
31/33 = 0,93
31/31 = 1,00
31/28 = 1,10
31/26 = 1,19
31/24 = 1,29
31/22 = 1,40
* voortandwiel/achtertandwiel
het getal achter het = teken is de overbrengings verhouding
met dat getal kun je nu gaan rekenen
zoals je ziet maakt het veel uit of je een 31 , 28 of 26 voortandwiel hebt
voorbeeld : toerental uitgaande as van de motor > 6000 toeren
we nemen een meest voorkomende verhouding namelijk 26/22
dat word dus : 6000x1,18=7080 > het achterwiel draaid dus met 7080 toeren per minuut
neem je nu een 28 tands tandwiel (2 tandjes meer) dan heb je : 6000x1,27=7620 dus het achterwiel draaid door 2 tandjes meer aan het voorwiel 540 toeren meer per minuut
nu ga je kijken hoeveel meter je wiel aflegt als hij 1 keer rond is geweest
hieruit volgt dus dat je als je het toerental van je uitgaande as weet je je theoretische topsnelheid kan uitrekenen en hoeveel winst je daar mee kan maken
Geplaatst: 29 apr 2006 14:44
door ex-gast
* let op het door mij gekozen getal van 6000 als toerental van je uitgaande as is gewoon verzonnen als voorbeeld het werkelijke toerental is bij iedere brommer anders
* getallen onder de 1 zijn verragingen dat wil zeggen dat je achterwiel minder toeren draaid dan de uitgaande as
in ruil daarvoor krijg je wel meer kracht aan je achterwiel
voorbeeld 6000 toeren 10 nm
26/33 6000x0,78= 4680 > (toerental achterwiel)
koppel > 10NM gedeeld door 0,78= 12,8 NM aan het achterwiel
hier uit blijkt dat : door een vertraging je achterwiel minder snel gaat draaien maar de kracht op je achterwiel word groter
Geplaatst: 29 apr 2006 15:28
door ex-gast
voor de gene die hun toerentallen enzo niet weten is dit de makkelijke versie om te kijken hoesnel je zal gaan met een ander tandwiel
stel je gaat 50 kilometer per uur met een tandwiel set van 26/33
nu wil je graag weten hoesnel je gaat met een tandwiel set 26/31
daar is deze berekening voor : 0,83 - 0,78 = 0,05 >>> oude snelheid (50) 50 x 0,05 = 2,5 > 50 + 2,5 = 52,5 met andere woorden
als je 50 gaat met 26/33 dan ga je met 26/31 52,5 kilometer per uur (in theorie)
nog een voorbeeld : oude snelheid = 50 met 26/33
je koopt nu een setje 31/22 dan zal je nieuwe topsnelheid in theorie 81 kilomter per uur zijn
want : 1,40 - 0,78 = 0,62 50 x 0,62 = 31 31 + 50 = 81
Geplaatst: 29 apr 2006 17:06
door freak
normaal mag een 3 dubbele post niet,maar gezien de duidelijke uitleg.
laat ik dit toe,daar het anders niet goed duidelijk uit te leggen is.
als je wilt weten hoeveel meter je wiel aflegt in 1 omwenteling.
neem een krijtje,zet een streep op je band die doorloopt naar een tegel/asfalt weg.
rol je brommer zover door tot de streep weer onderaan op de zelfde plek staat,zet nu weer een streep op de tegel /asfalt weg.
je kunt nu de afstand tussen de strepen opmeten,das dus de afstand die je wiel aflegt in 1 omwenteling.
Geplaatst: 29 apr 2006 17:45
door ex-gast
bedankt voor de uitzondering

idd net wat je zegd als ik alles in 1 post moet stoppen word het ernstig onoverzichtelijk
Geplaatst: 29 apr 2006 17:49
door Joop56
Damn nice!
bedankt, ik vat het nu allemaal wel!
Geplaatst: 29 apr 2006 19:28
door Boytjuh
bedankt voor de uitzondering

idd net wat je zegd als ik alles in 1 post moet stoppen word het ernstig onoverzichtelijk
Ex-gast.. dus volgens jou theorie is 31/22 is snelst..
Maar heb je ook zoiets voor trekkracht?
Want ik wil goed blijven trekken en ook goed snel blijven rijden.
Ik zat te denken aan 28/22.
Hoe zit dit?
trekt die dan hard maar blijft die ook snel?
Ben tot nu toe de "Wheeley master" bij ons uit de buurt en wil het namelijk ook graag zo houden..

Geplaatst: 29 apr 2006 20:16
door ex-gast
hahah het is theorie en praktijk het is namelijk gewoon wis/natuurkunde
31/22 is idd de snelste combinatie die in dat lijstje voor komt
maar je snapt natuurlijk wel dat bv 33/22 sneller is dus hoe groter het voortandwiel hoe sneller je gaat tot op een moment dat de motor de zware vertanding niet meer aan kan
welke vertanding heb je op dit moment ?
Geplaatst: 29 apr 2006 20:22
door freak
tja...alles wat je veranderd aan je tos ,heeft invloed op je tandwiel verhouding.
verhoog je ,je vermogen dan verhoog je ook je trek kracht.
en daar hoord weer een andere tandwiel verhouding bij.
Geplaatst: 29 apr 2006 20:25
door ex-gast
zelf als je 5 keer per dag bij mac donalds eet moet je je tandwiel verhouding aanpassen
(grotere achtertandwiel )
EDIT
@ lucas of andere mod
is het geen goed id om de tandwiel verhoudingen (+ de onderste (eenvoudige)) zoals hier boven genoemd , eens een keer toe te voegen aan een sticky/faq over snelheid ?