Pagina 1 van 3
electra A35 - hulp met de puzzel
Geplaatst: 26 mar 2021 13:02
door Niek Mos
Ik kon geen bericht maken onder elektra, vandaar de plaatsing.
Betreffende Tomos A35 uit 98' (sinds weekje eigenaar)
situatie : alleen voorlicht lijkt te werken (uitknop, achter, rem, toeter niet)
Gedaan; gelezen en schema's erbij gepakt en bedrading in kaart proberen te brengen
- > zijn de foto's van dhr C. van Klaveren nog ergens beschikbaar ? (zijn post erg handig, maar lastig zonder de foto's)
-> Ik heb een schema gemaakt van de huidige situatie, lastige is dat sommige draden hun kleur kwijt lijken en ik zo dus met meerdere donkere draden zit. De kabels voor de remmen (remlicht) zijn niet aangesloten.
wit = paars op mijn tekening
Waar openingen tussen draden zijn, ben ik niet helemaal zeker (ivm verkleuring draden), maar ik vermoed dat de witte van achterlicht op koplamp zit. De gele spanning zit denk ik op de koplamp, aangezien dat de enige is die het doet. Dat laat dat de overige massa naar de toeter zou moeten lopen.
Klopt mijn analyse ?
is het een idee de groene en gele die naar de remhendels lopen op elkaar aan te sluiten ? dan zou de stuurschakelaar weer stroom krijgen (vermoed nu niet) en dan zou remlicht iig in een stroomkring zitten.
Of is het wijselijk alles te vervangen ? gewoon in 1 keer goed ? schakelaartje verlichting gaat nl ook niet lekker (staat in wd40 week)
noot; complete leek aan de pruts dus excuus voor tenenkrommende analyses.... ik moet ergens beginnen

- verlichting tomos.png (41.22 KiB) 6079 keer bekeken
Re: electra A35 - hulp met de puzzel
Geplaatst: 26 mar 2021 13:42
door fons716
Re: electra A35 - hulp met de puzzel
Geplaatst: 26 mar 2021 14:13
door Niek Mos
Dank Fons, dus als het goed is loopt mijn gele van spanning naar toeter naar stuurschakelaar en gaat de massa naar de koplamp. Dan heb ik mijn tekening compleet en de donker draden ontward
Dan zou de hele elektra van mijn Tomos wel in orde moeten zijn.... los van remlicht.... hiervoor remlichtschakelaars bestellen en installeren.
vraag me dan wel af waarom alleen mijn koplamp het doet, spanningsregelaar ? zou deze het ook niet moeten doen toch ?
Re: electra A35 - hulp met de puzzel
Geplaatst: 26 mar 2021 15:02
door peterzoetermeer
volgens het schema van fons716 krijgt het achterlicht zijn spanning van de kilometertellerverlichting en/of doorgelust met het stadslicht en een (grijze) draad naar de stuurschakelaar.
Als je stadslicht het dus ook niet doet, dan komt er geen spanning vanaf de schakelaar. Daar moet altijd spanning op staan, onafhankelijk van de stand van de lichtschakelaar.
De lichtschakelaar is alleen om te kiezen tussen groot- en dimlicht.
Re: electra A35 - hulp met de puzzel
Geplaatst: 26 mar 2021 15:34
door Niek Mos
kilometerteller is niet aanwezig, verlichting ervoor ook niet, maar volgens mij maakt dat niet uit toch, die zijn weglaatbaar in het schema.
Alles van de koplamp doet het, rare is dat de uitknop het ook niet doet, toeter ook niet (schakelaartje zelf stuk ? ) al weg schoongemaakt
Re: electra A35 - hulp met de puzzel
Geplaatst: 26 mar 2021 16:20
door peterzoetermeer
Normaal zit er in de koplamp nog een klein lampje, dit is het stadslicht, die dus permanent stroom moet krijgen, ook niet aanwezig?
De toeter is normaal verbonden met een permanente spanningsdraad. De massa draad gaat naar de stuurschakelaar en wordt na het indrukken van de knop (als niet alles kapot is) verbonden met massa.
Dit aansluitpunt verbinden met massa met een draadje heeft dus hetzelfde effect. Als er spanning op de ene draad staat en de andere verbonden met massa, gaat de toeter (als die niet kapot is).
Een spanningszoekertje met een 12 V lampje is ook handig in deze gevallen, heb je die?
Re: electra A35 - hulp met de puzzel
Geplaatst: 26 mar 2021 16:44
door Niek Mos
verlichting in koplamp is vervangen door een enkele h7 (bedrading voor groot/ stads loopt er wel heen en schakelaar stuur heeft 2 standen)
dus als ik de massa van de toeter van schakelaar af kan halen en op andere massa kan zetten, kan ik kijken of toeter stroom krijgt ? Doet de toeter het dan wel, dan is de schakelaar stuk, dan nog niet wellicht de toeter ?
spanningszoeker als zijnde zo'n schroevendraaier heb ik nog wel ergens liggen
Volgens mijn aangepaste schema gaat er ook spanning van toeter naar stuurschakelaar, of is dit onjuist ?

- verlichting tomos.png (23.15 KiB) 6040 keer bekeken
Re: electra A35 - hulp met de puzzel
Geplaatst: 26 mar 2021 19:01
door fons716
Als je even een stuk stroomdraad op de toeter houd bij de bruine en de andere kant van dat stuk draad tegen de massa van het blok of frame houdt moet de toeter het doen....als de motor loopt.
Zit de groen draad aan de schakelaar naar de massa van het frame?
Als er een h7 lamp in zit hou je geen spanning-stroom over voor de toeter, lamp is 55 watt en dat is teveel voor de lichtspoel...35 watt lamp erin zetten.
Re: electra A35 - hulp met de puzzel
Geplaatst: 26 mar 2021 19:33
door peterzoetermeer
Normaal moet je altijd verlichting voeren dus als je duplex lamp kapot is heb je altijd nog stadslicht.
Er moet dus een draad naartoe lopen waar altijd spanning op staat, vanaf dat punt, die aansluiting op de koplamp, loopt er dan een draad naar je achterlicht, staat daar dan dus ook altijd spanning op.
De toeter staat normaal altijd aangesloten op een draad waar altijd spanning op staat, waarschijnlijk een aparte draad vanaf de spanningsregelaar. De toeter wordt geschakeld op massa, dit betekend dat de schakelaar zit tussen de toeter en massa. Op de andere draad moet dus altijd spanning staan.
Net als je aan en uit knop, die verbindt de zwarte draad vanaf de ontsteking, die gaat naar de schakelaar en die verbindt dan door met massa. Je maakt dan eigenlijk kortsluiting waardoor er geen stroom meer over is om via de bobine naar je bougie te gaan en hij kapt er mee. Als die draad kapot is of gewoon weg, is er een hoop wat het niet meer doet natuurlijk.
Dat schema snap ik niet, de schakelaar staat er niet op, of heet die nu spanningsplaat? slecht leesbaar.
De toeter heeft nu ineens 3 aansluitingen en de koplamp 6? 2 spanningsdraden voor het bolletje en 1 x massa is genoeg hoor, dus wat bedoel je?
Zo'n spanningszoeker met schroevendraaier is normaal voor hogere spanningen, doet het niet op 12 V, maar zo'n zelfde ding met een draadje en een klemmetje is voor 12V. Hebben ze misschien wel bij de benzinepomp, effe vragen.
Universeelmeter of multimeter heb je niet? Hiermee kun je wel een draad volgen door de weerstand te meten. €3,99 bij de Action. Ik zou er geen 400V mee meten maar laagspanning gaat best goed.
Bij Halfords hebben ze Carpoint spanningszoekers, 2 soorten de goedkoopste is €6,69 voor 6-24 V
Re: electra A35 - hulp met de puzzel
Geplaatst: 26 mar 2021 19:37
door peterzoetermeer
Re: electra A35 - hulp met de puzzel
Geplaatst: 26 mar 2021 20:17
door Niek Mos
- spanningsplaat moet inderdaad stuurschakelaar zijn, vraag me niet hoe ik erbij kom, ik zal foto's maken van de kabelboom, ik heb geprobeerd de huidige situatie in een schema te zetten ( soms is de kleur van de draad lastig te achterhalen en ik zie dat achter de koplamp groen en bruin samen gaan en 2 draden aan elkaar gekoppeld zijn)
- groene en gele ( voor remlichtschakelaar bij remhendel zijn momenteel niet aangesloten)
-> morgen (als het weer licht is )zal ik de toeter met aarde testen
een multimeter halen bij de Action om sowieso alles even door te meten
De witte (paars in tekening) loopt van kop naar achterlamp. Krijgt de koplamp direct de stroom van de spanningsregelaar of via de stuurschakelaar ?
En krijgt toeter dan van schakelaar ? Want ze zijn niet allebei direct op spanningsregelaar aangesloten toch ? Of is de bruine in mijn tekening stiekem ook een gele > (van spanningsregelaar naar koplamp)
Kan het zijn dat de koplamp alle stroom opvreet en er dus niets overblijft ?
Re: electra A35 - hulp met de puzzel
Geplaatst: 26 mar 2021 21:07
door Niek Mos
Gelukkig hebben we de foto's nog (en paint)
Re: electra A35 - hulp met de puzzel
Geplaatst: 26 mar 2021 21:59
door fons716
Denk eens na, als de koplamp rechtstreeks aan de Spanningsregelaar regelaar zou zitten....dan kun je niet schakelen tussen dim of grootlicht.
Een duplo heeft 2 gloei draadjes en maar 1 massa...denk er maar eens over na.
Re: electra A35 - hulp met de puzzel
Geplaatst: 26 mar 2021 22:40
door shadowranger
Zo lekkere verkleuring van de isolatie op sommige foto's, het lijkt wel of ergens een grote kortsluiting heeft gezeten of veel te veel vermogen is gevraagd.
Maar goed: de 3 stekkers achterop de koplamp zijn als volgt:
Groen/bruin is massa
Wit is in normale situatie het dimlicht
Blauw is grootlicht. Wit en blauw worden geschakeld via de stuurschakelaar (zie eigen foto) op dezelfde kleuren draden. De voeding is de gele kabel die uit de spanningsregeling komt.
Je schakelaar is er een met 3 standen, in jouw situatie kan de verlichting dus ook uitgeschakeld zijn. In tegenstelling met de nieuwere versies die alleen kunnen kiezen tussen dim- en grootlicht.
De grijze kabel uit je schakelaar is voor eventuele km teller verlichting en zowiezo naar het achterlicht. Op beide standen van de koplamp moet deze namelijk branden. Halverwege het frame bij het motorblok moeten stekkers zitten (bruine en grijze draad) voor de kabelboom naar het achterlicht.
Ik weet niet of jouw Tomos in de kabelboom naar achteren standaard voorzien is van een remlichtkabel. Als deze er niet is kun je deze zelf aanleggen vanaf de stuurschakelaar(s).
De toeter zit met 1 gele draad verbonden en schakelt via massa op je stuurschakelaar (bruine draad). De laatste draad op je stuurschakelaar is zwart, deze is voor de bypass van je bobine. Deze zwarte draad schakelt massa via de knop zodat de spanning niet meer bij de bobine komt maar afvloeit naar het frame. Bij de motor moet een splitsing zitten, waarvan 1 deel op de aansluiting van de bobine komt en de andere stekker op de draad uit je blok ( zwart of rood). Als deze laatste kabel rechtstreeks op de bobine zit kun je je motor niet uitzetten.
Tot slot nog dit: zoals fons716 al aangeeft hoort er een duplolamp in de koplamp te zitten van 35 watt. Een h7 van een auto is a) veel te sterk en b) produceert veel meer warmte en trekt teveel spanning.
Vwb de toeter, als je geen accu hebt moet dit een wisselspanning versie zijn. Deze zijn overigens niet zo krachtig en klinkt als een verkrachte eend. Verwacht er niet teveel van. Maak eerst de verlichting in orde volgens het schema.
En meten is weten. Als bedrading al zo is verkleurt kan ergens een sluiting zitten (op plekken wat je niet kan zien door samensmelten van kabels) dus zou ik eerst de bedrading stuk voor stuk "doorpiepen" of deze onderling geen contact maken.
Re: electra A35 - hulp met de puzzel
Geplaatst: 26 mar 2021 22:44
door Niek Mos
Dank heren,
Ik zal morgen eerst eens alles doormeten
Re: electra A35 - hulp met de puzzel
Geplaatst: 27 mar 2021 11:54
door Niek Mos
Oke.......meter gehaald, alles los doorgemeten en tekening aangepast.
-> er is geen stadslicht aanwezig (grijs van achter loopt naar koplamp, maar is aangesloten op draadje naar stuurschakelaar)
-> Splitsing zwarte draad bij bobine, spoel is aanwezig; uitschakelaar zou dus moeten kunnen doen
Ik heb alles doorgemeten....... sommige draadjes inderdaad wat "aangebrand", maar weerstand in ohm wel naar 0 (dat is de bedoeling toch?)
Ik zag wel dat lipje, contactpunt van het pitje achter wat verbogen was..... teruggebogen en ga m zo testen (alleen heb cilinderkop eraf liggen omdat bougie muurvast zit.... zelfs na nachtje wd40)
Ik hoop dat het het lipje is geweest, aansluitingen lijken wel te kloppen nu ik het schema compleet heb.
1. heeft het niet aangesloten zijn van de remlichtschakelaars invloed op het functioneren van achterlicht ?
2. kan het zijn dat de h7 aansluiting zoveel stroom vraagt, dat er niets overblijft voor de rest ? ?
3. Kan het zijn dat deze h7 aansluiting er ook voor zorgt dat de Tomos minder goed loopt, spanning van bobine onttrekt ? nee toch ?
4. Kan het zijn dat de h7 aansluiting de bedoeling heeft doorgebrand en wellicht ook spanningsregelaar ontregeld is ?

- aangepaste tekening
- verlichting tomosfin.png (30.15 KiB) 5985 keer bekeken
Re: electra A35 - hulp met de puzzel
Geplaatst: 27 mar 2021 13:17
door shadowranger
Je schema klopt, alleen H7 heeft geen 2 lichtfuncties (dim-/ grootlicht). je kan nu dus maar 1 van de 2 draden (wit of blauw) aansluiten om licht voor te hebben.
Mbt de andere vragen:
1. heeft het niet aangesloten zijn van de remlichtschakelaars invloed op het functioneren van achterlicht ?
Nee. Aansluiting staat los van het achterlicht. Wel kan het een massaprobleem zijn of een aanvoerprobleem. Dat kun je meten of er spanning op de aansluiting(en) staat).
2. kan het zijn dat de h7 aansluiting zoveel stroom vraagt, dat er niets overblijft voor de rest ? ?
Ja, lamp vraagt 55 watt (12 volt = 4,6 Ampere), vliegwiel levert via de lichtspoelen max 80 watt (bij 12 volt = 6,7 Ampere). Vervang de lamp gewoon door de originele duplolamp 12V 35w/35w (zie afbeelding hieronder).
3. Kan het zijn dat deze h7 aansluiting er ook voor zorgt dat de Tomos minder goed loopt, spanning van bobine onttrekt ? nee toch ?
Zou wel invloed kunnen hebben op alles, want spoelen moeten maximaal leveren, wat (magnetische) weerstand geeft op het vliegwiel. Stationair zou je motor daardoor kunnen uitvallen door te weinig momentum.
4. Kan het zijn dat de h7 aansluiting de bedoeling heeft doorgebrand en wellicht ook spanningsregelaar ontregeld is ?
Als spanningsregelaar defect is kun je dit meten. een goede regelaar topt de wisselspanning af naar rond de 12,5 à 13 volt onbelast. Als je rechtstreeks op de blokdraad zou meten is dit rond de 14,5 volt. Daarnaast is het verkleuren van de isolatie al een veeg teken dat er iets niet goed zit en teveel vermogen vraagt. De bedrading is niet toegerust om zoveel vermogen te verwerken, omdat de draaddikte een bepaalde weerstand heeft. Weerstand levert bij hoger vermogen warmte op wat de verkleuring veroorzaakt. Ik heb overigens het vermoeden dat de lichtspoelen zelf al aardig voor de kiezen hebben gehad.

Re: electra A35 - hulp met de puzzel
Geplaatst: 27 mar 2021 13:47
door Niek Mos
is overigens een h4 en geen h7 (niet dat het veel uitmaakt in dit geval volgens mij)
vraag: of ik er dan een fitting voor de duplolamp op moet zetten of is het ook een idee het te vervangen voor bijvoorbeeld :
Osram Original HS1 35/35W 12V (zie onderste foto)
Re: electra A35 - hulp met de puzzel
Geplaatst: 27 mar 2021 14:13
door Niek Mos
de donkere draadjes horen vooral bij de kabelboom van schakelaar.... andere bedrading is wel net van kleur.... ik vermoed dat de verkoper er een andere kabelboom op heeft gezet.
Dus wellicht valt schade aan spoeltje mee, kijk of ik ergens een nettere kabelboom kan vinden
Re: electra A35 - hulp met de puzzel
Geplaatst: 27 mar 2021 15:31
door shadowranger
Ok, je schreef eerder dit:
verlichting in koplamp is vervangen door een enkele h7
De lamp op je foto is idd een H4 type met groot en dimlichtfunctie. Mijn vraag aan jou is welke poot van de koplamp de common massa is en welke de dim-/ grootlichtfunctie heeft (met de resp. kleuren geel/ wit/ roze). Dit ivm de aansluitingen in de koplamp en de bedrading van je tomos.
Vwb je vraag om de lamp te vervangen door een 35/35 watt exemplaar, heb ik eerder aangegeven dat warmte het grote probleem is en de lamp behoorlijk wat capaciteit wegtrekt uit het systeem. Ik neem aan dat de huidige lamp prima in de ronde koplamp past, al kan ik mij voorstellen dat de lamp niet op de juiste stand in de lampunit vast zit (meestal vallen de pootjes in een houder) waardoor de dimfunctie misschien niet goed werkt of zelfs averechts waardoor de tegenliggers kunt verblinden. Ik weet niet of er een H4 houder beschikbaar is voor in de ronde koplamp van Tomos.