Pagina 1 van 1

Bougie tempratuur meter?

Geplaatst: 29 jun 2025 15:58
door Wout_2007
Hoi allemaal,

Deze week heb ik twee keer een warmloper gehad nadat ik mijn originele snoruitlaat heb vervangen door een Tecno Bullet.

Ik ben momenteel aan het zoeken naar de juiste sproeiermaat, zodat hij niet te arm loopt. Met een 60 loopt hij net te rijk (stottert op top), terwijl een 58 weer net te arm is (warmloper). Wel moet ik erbij zeggen dat het met de 58 rond de 28 graden was en ik een paar fietsers wilde inhalen. Een 59 is inmiddels onderweg.

Mijn setup:

Carburateur: Dell’Orto SHA (originele snorversie)
Luchtfilter: origineel pre-oiled
Ontsteking: origineel snor
Tandwielverhouding: origineel snor

Dan mijn vraag, ook om warmlopers in de toekomst te voorkomen:
Heeft iemand ervaring met een bougietemperatuurmeter, zoals de TRAIL TECH TTO? Zou dit echt helpen om op tijd te kunnen zien wanneer het te warm wordt?

Linkje:
[https://www.vandijckmx.nl/trail-tech/di ... 14mm-plug/](https://www.vandijckmx.nl/trail-tech/di ... 14mm-plug/)

Ik hoor graag jullie mening of dit nuttig is!

Re: Bougie tempratuur meter?

Geplaatst: 30 jun 2025 08:08
door HenkNummerZoveel
Weet je wel zeker dat je twee keer een warmloper had? Zou het niet iets anders kunnen zijn? Een warmloper zorgt vaak voor cilinderschade en zelfs meer

Re: Bougie tempratuur meter?

Geplaatst: 30 jun 2025 09:44
door fons716
Heeft je Tomos een oliepomp voor de 2takt olie of meng je zelf de benzine?

Re: Bougie tempratuur meter?

Geplaatst: 30 jun 2025 18:16
door Wout_2007
Heeft je Tomos een oliepomp voor de 2takt olie of meng je zelf de benzine?
Ik meng zelf 1:50

Re: Bougie tempratuur meter?

Geplaatst: 30 jun 2025 18:29
door Wout_2007
Weet je wel zeker dat je twee keer een warmloper had? Zou het niet iets anders kunnen zijn? Een warmloper zorgt vaak voor cilinderschade en zelfs meer
Na een lang stuk volgas (met sproeier 58) begon m’n Tomos ineens snelheid te verliezen en sloeg hij uiteindelijk af. in 2/4 (het achterwiel blokeerde niet seconde was het gedaan Na zo’n 10/20 seconden stilstaan en even wachten had ik hem aangekickt en ben ik rustig teruggereden met half gas.
Waarschijnlijk was dit een lichte warmloper — hij blokkeerde niet.

Dit zag ik met sproeier 60? is deze goed?

Bougie:

Schroefdraad was zwart

Isolator (dat witte stukje in het midden) was mooi melk-koffiebruin

Puntje van de elektrode was wit en de "boog" er boven was melk-koffiebruin en daarna werdt deze langzaam zwart

Met sproeier 60 had ik geen warmloper.
Zal ik je anders een prive bericht sturen met een foto van de bougie met sproeier 60? als dit kan natuurlijk :)

Re: Bougie tempratuur meter?

Geplaatst: 30 jun 2025 22:43
door fons716
Ik denk eerder dat je valse lucht hebt want een imi sproeier 58-59-60 is eigenlijk al te groot voor een 14-9 snor carb.....of benzine aanvoer is te langzaam waardoor de vlotterbak niet vol is dan heb je een armer mengsel.

Beluchting benzine dop moet goed zijn, met andere woorden er moet genoeg lucht in de tank kunnen anders trek je hem vacuum.
Vlotter moet evenwijdig met het pas vlak liggen als je de carb op kop houdt-zet....als de vlotter eerder de benzine toevoer afsluit zit er te weinig benzine in de vlotterbak en dan is het mengsel ook wat armer.

Re: Bougie tempratuur meter?

Geplaatst: 30 jun 2025 22:58
door Wout_2007
Ik denk eerder dat je valse lucht hebt want een imi sproeier 58-59-60 is eigenlijk al te groot voor een 14-9 snor carb.....of benzine aanvoer is te langzaam waardoor de vlotterbak niet vol is dan heb je een armer mengsel.

Beluchting benzine dop moet goed zijn, met andere woorden er moet genoeg lucht in de tank kunnen anders trek je hem vacuum.
Vlotter moet evenwijdig met het pas vlak liggen als je de carb op kop houdt-zet....als de vlotter eerder de benzine toevoer afsluit zit er te weinig benzine in de vlotterbak en dan is het mengsel ook wat armer.
Ik denk zelf niet dat de tank vacuum trekt, want ik heb hier geen last van met sproeier 60. Voor zover ik weet beweegt mijn vlotter nog goed. Zou het kunnen dat er vuil in de tank zit? Zo ja, moet ik dan de hele tank leegmaken? En is het een goed idee om dit te controleren door de benzinekraan eruit te halen of misschien een nieuwe te plaatsen?

Ik heb nog niet op valse lucht gecheckt, ga dit zo snel mogelijk doen, wss ergens deze week :)

Re: Bougie tempratuur meter?

Geplaatst: 01 jul 2025 08:15
door fons716
Met een grotere sproeier zuigt hij meer benzine uit de vlotterbak dus de aanvoer lijkt mij dan goed.

Dat de vlotter goed beweegt zegt niets over de stand wanneer hij de benzine toevoer afsluit, als er bv een imi vlotter of imi vlotternaald in de carb zit kan hij te vroeg de aanvoer afsluiten...benzine niveau in de vlotterbak is dan lager.

Zelf denk ik nog steeds valse lucht als hij eerst wel goed heeft gelopen.

De bougie verkleurt amper na 500 meter volgas rijden....dus om te kijken of hij volgas niet te arm loopt een langer stuk volgas rijden en de brommer dan gelijk uitzetten.....dus bougie sleutel meenemen.

Zou eerst een deo test doen anders heb je kans op een vast lopen.

Re: Bougie tempratuur meter?

Geplaatst: 01 jul 2025 10:09
door Wout_2007
Met een grotere sproeier zuigt hij meer benzine uit de vlotterbak dus de aanvoer lijkt mij dan goed.

Dat de vlotter goed beweegt zegt niets over de stand wanneer hij de benzine toevoer afsluit, als er bv een imi vlotter of imi vlotternaald in de carb zit kan hij te vroeg de aanvoer afsluiten...benzine niveau in de vlotterbak is dan lager.

Zelf denk ik nog steeds valse lucht als hij eerst wel goed heeft gelopen.

De bougie verkleurt amper na 500 meter volgas rijden....dus om te kijken of hij volgas niet te arm loopt een langer stuk volgas rijden en de brommer dan gelijk uitzetten.....dus bougie sleutel meenemen.

Zou eerst een deo test doen anders heb je kans op een vast lopen.
Oké ga ik de Deo test doen ergens de komende dagen. Ik zal weer reageren op je reactie met de resultaten :)

Re: Bougie tempratuur meter?

Geplaatst: 02 jul 2025 11:21
door Wout_2007
Met een grotere sproeier zuigt hij meer benzine uit de vlotterbak dus de aanvoer lijkt mij dan goed.

Dat de vlotter goed beweegt zegt niets over de stand wanneer hij de benzine toevoer afsluit, als er bv een imi vlotter of imi vlotternaald in de carb zit kan hij te vroeg de aanvoer afsluiten...benzine niveau in de vlotterbak is dan lager.

Zelf denk ik nog steeds valse lucht als hij eerst wel goed heeft gelopen.

De bougie verkleurt amper na 500 meter volgas rijden....dus om te kijken of hij volgas niet te arm loopt een langer stuk volgas rijden en de brommer dan gelijk uitzetten.....dus bougie sleutel meenemen.

Zou eerst een deo test doen anders heb je kans op een vast lopen.
Deo test gedaan... en ja hoor, het ding is zo lek als een mandje.
Overal is er wel iets van valse lucht: van het luchtfilter naar de carburateur, van de carburateur naar het spruitstuk, spruitstuk naar membraan, van het membraan naar de cilinder. Zelfs bij de voetpakking van de cilinder lekt hij een beetje.

Ik heb inmiddels alle pakkingen en onderdelen besteld om het goed aan te pakken. Ik houd jullie op de hoogte!

Re: Bougie tempratuur meter?

Geplaatst: 02 jul 2025 12:38
door fons716
van het luchtfilter naar de carburateur maakt niet uit, die lucht gaat onder de gasschuif door en neemt daar benzine mee.
Membraan en voetpakking zitten bijna tegen elkaar op 1 punt dus dat is wat lastiger te bepalen welke lekt.
Een origineel membraan heeft aan 1 zijde rubber erop, dat kan na tig jaar slecht zijn geworden....zeker als er veel op E10 benzine is gereden is.

Re: Bougie tempratuur meter?

Geplaatst: 02 jul 2025 15:55
door Wout_2007
van het luchtfilter naar de carburateur maakt niet uit, die lucht gaat onder de gasschuif door en neemt daar benzine mee.
Membraan en voetpakking zitten bijna tegen elkaar op 1 punt dus dat is wat lastiger te bepalen welke lekt.
Een origineel membraan heeft aan 1 zijde rubber erop, dat kan na tig jaar slecht zijn geworden....zeker als er veel op E10 benzine is gereden is.
Ik heb zelf altijd op E5 gereden. ik ga na mijn vakantie de pakkingen vervangen en dan kom ik er op terug. Hou jullie op de hoogte

Re: Bougie tempratuur meter?

Geplaatst: 24 jul 2025 16:40
door Wout_2007
van het luchtfilter naar de carburateur maakt niet uit, die lucht gaat onder de gasschuif door en neemt daar benzine mee.
Membraan en voetpakking zitten bijna tegen elkaar op 1 punt dus dat is wat lastiger te bepalen welke lekt.
Een origineel membraan heeft aan 1 zijde rubber erop, dat kan na tig jaar slecht zijn geworden....zeker als er veel op E10 benzine is gereden is.
Ik heb zelf altijd op E5 gereden. ik ga na mijn vakantie de pakkingen vervangen en dan kom ik er op terug. Hou jullie op de hoogte
Ik heb de voetpakking en de pakking bij het membraam vervangen, ook heb ik de nylon bus vervangen bij mijn carb. Net een stukje gereden met sproeier 58 bougie er uit gehaald en zag het volgende:
het Puntje van de elektrode was wit en de "boog" er boven was melk-koffiebruin..

Maar ik zit dan nog op een 58 met mijn vrij standaard setup.. nog andere mogelijke oorzaken?
Ik moet er even bij zeggen dat de tomos boven ongeveer de 25kmh begint te trillen.. normaal?

Re: Bougie tempratuur meter?

Geplaatst: 25 jul 2025 09:30
door fons716
Die nylon bus is enkel voor het klemmen die rubber ring die daar achter zit is voor de afdichting.

Is nu de valse lucht weg met een deo test?

Re: Bougie tempratuur meter?

Geplaatst: 25 jul 2025 22:03
door Wout_2007
Die nylon bus is enkel voor het klemmen die rubber ring die daar achter zit is voor de afdichting.

Is nu de valse lucht weg met een deo test?
Ik lig nu in het ziekenhuis na een operatie, laat je dit weten zodra ik weer thuis ben

Goed om te weten: ik gebruik imitatie sproeiers. Zit hier maat verschil in? Ook heb ik die rubber ring vervangen.

Re: Bougie tempratuur meter?

Geplaatst: 26 jul 2025 09:41
door fons716
Imi sproeiers zijn meestal 2 a 3 maatjes kleiner dan de echte dell sproeiers met het inc logo erop.
Afbeelding

Re: Bougie tempratuur meter?

Geplaatst: 28 jul 2025 16:45
door Wout_2007
Imi sproeiers zijn meestal 2 a 3 maatjes kleiner dan de echte dell sproeiers met het inc logo erop.
Afbeelding
Oké Bedankt voor de informatie, ik heb een ritje gemaakt nog voor mijn operatie. Eerst liep hij eens vast bij imitatie sproeier 58 en nu loopt hij mooi en is de bougie koffie bruin. Zit nu dan op sproeier 55/56 als je kijkt naar de originele?

Ik moet hem nog checken op valse lucht. Tijdens het rijden merkte ik dat het schokken bij het gas los een stuk minder was, ik las dat dit een teken kan zijn van valse lucht.
Klopt dit? Wat zou het anders kunnen zijn?