Pagina 1 van 1
Blok schoonmaken
Geplaatst: 05 jul 2006 21:56
door Proline
Ik heb mijn blok onder mijn snorfiets vandaan gehaald, en wil hem graag schoonmaken. Er lekt volgens mij wat brandstof uit want als die stilstaat (en misschien ook wel als die loopt) ligt er de volgende dag wat zwarte vloeistof (brandstof) onder. Dit zal denk ik door de pakkingen lopen ofniet?, maar hoe vervang ik deze pakkingen want ik heb nog nooit een blok uit elkaar gehaald en ben bang dat als ik hem uit elkaar schroef dat de tandwielen me om de oren vliegen en hem nooit meer in elkaar krijg. Hoe moet ik aan het werk gaan ? (graag een duidelijke, misschien met foto's want ik ben niet zo thuis met dit soort dingen

)
Groeten Thijs,
Geplaatst: 05 jul 2006 23:31
door Boekbak
weet je zeker dat het brandstof is, of is het gewoon olie die uit je blok lekt?... en als het brandstof is, benzinekraantje dicht
weer wat slim niet intellectueel advies van mij gehad

Geplaatst: 06 jul 2006 00:00
door Joop56
Ha Naamgenoot.
Je kan het beste met iemand erbij kijken die er verstand van heeft.
begin bij de simpele dingen en kijk hoe het in elkaar zit.
Je ziet dan vanzelf (inzicht) hoe het in elkaar steekt en het wordt telkens makkelijker.
We kunnen wel foto's posten enzo, maar van jezelf leer je het meest, ik zou het gewoon proberen met iemand met verstand.
groeten Thijs
Geplaatst: 06 jul 2006 01:11
door ex-gast
is je achterwiel ook vies van de olie ???
Geplaatst: 06 jul 2006 16:10
door Proline
Oké het zal wel olie zijn want het komt uit het blok, wat kan ik dan het beste doen ik denk de pakkingen vervangen ofniet?
Waar moet ik dan beginnen?
Als ik de carterkappen eraf haal valt er verder dan niks uit?
Gr. Thijs
Geplaatst: 06 jul 2006 17:41
door poekelen
zoek eerst eens op waar de olie vandaan komt! dan kan je het probleem oplossen.
zoals eerder gevraagd: is je achterwiel ook zwart van de olie? ketting onder de olie? zoja kering bij voortandwiel vies
blok niet zomaar open schroeven. eerst even de olie aftappen, dat kan je doen door een bout onderaan het blok los te draaien.
bakje eronder en laat de olie eruit lopen.
Geplaatst: 06 jul 2006 17:44
door Proline
Ketting is wel vies maar zit niet onder de olie.
Maar aan de onderkant lekt het wel?
Hoe kan ik dan het beste te werk gaan?
Geplaatst: 06 jul 2006 17:50
door poekelen
veeg de onderkant van het blok met een doek schoon.
en kijk waar de olie vandaan komt.
Geplaatst: 06 jul 2006 17:54
door Proline
Ik heb het blok onder mijn tomos vandaan gehaald, en de olie lekt alleen als hij even heeft gelopen?
Geplaatst: 06 jul 2006 17:55
door poekelen
ja dat kan, door de warmte die dan onstaat, wordt de olie dunner en kan dus makkerlijker door een kiertje heen.
Geplaatst: 06 jul 2006 17:58
door Proline
Zou dat kiertje dan in de pakking zitten?
(wat me het meest logisch lijkt)
Geplaatst: 06 jul 2006 18:04
door Vuile Beunkoe
of een beschadiging op het carter...
iets logischer nadenken

Geplaatst: 06 jul 2006 18:07
door Proline
Oké, maar kan ik de carterkap er zo afschroeven zonder dat er iets uitvalt, losspringt enz.? Zodat ik hier kan kijken of ik ergens olie uit zie komen
Geplaatst: 06 jul 2006 23:49
door jboy
t kan ook nog zijn dat er olie uit je uitlaatpoortloopt en tussen de pakking doorloopt en uit t einde van de uitlaat ik had dit toen ik aan t inrijden was dan

.
doordat ik er teveel olie in had gedaan maja t was toch alleen maar voor t inrijden

en tone dee ik er normale brommermix in en toen was t opgelost

Geplaatst: 07 jul 2006 11:19
door Proline
Oké maar dit is het niet want er loopt geen olie langs de pakking van de uitlaat enz.
Maar kan ik mijn carterkap er zo afhalen en valt er dan niks uit enzo?
(ik weet wel dat ik eerst de olie af moet tappen maar daarna kan ik gewoon de kap losschroeven?)

Geplaatst: 07 jul 2006 12:31
door jboy
gewoon dat moertje ffies losdraaien onder die carter leeg laten lopen dus ook beetje schudden zodat t laatste er ook nog uit komt en dan ken je m losschroeven

Geplaatst: 07 jul 2006 17:00
door Proline
Oké dat is gelukt, wat voor olie moet erin als ik het wil verversen?

Geplaatst: 07 jul 2006 18:08
door Volty
ATF, automatic transmission fluid, oftewel gewoon blokolie voor een tomos/puch.
Let er wel op dat je je as-ringetjes (3 stuks, 1 kleine op de middelste as, 1 dikke en 1 dunne op je kickstartas) niet kwijtraakt als je je carterkap eraf haalt. Ze willen weleens aan de caterekap blijven plakken, en er vervolgens uit vallen als je hem ergens weglegt
