Pagina 1 van 2

Snorblok (A5) ombouwen naar brom

Geplaatst: 31 jul 2006 22:26
door shadowranger
Geachte forumleden,

Ik heb gezocht op ombouwen snor naar blok, maar het is me nog niet echt duidelijk.

Mijn vraag: Ik heb een snorblokje liggen. Dit is er één van het nieuwste type met electronische ontsteking. Nu wil ik dit blokje als vervanger gaan ombouwen naar een bromblok voor onder mijn eigen brommer, nu nog met A3 blok. 't Is niet zo dat mijn huidige A3 blokje niet meer voldoet, maar ik wil blijven rijden als ik één van de twee blokken aan het reviseren ben.

Is het vervangen van de snorkop door een bromkop voldoende. Of moet ik de gehele cylinder + zuiger vervangen. Er zit al een andere aanzuigpoort (zonder begrenzer) op met een 15/15 Dell'orto carb. Moet nog ff checken of ontsteking op bromfietsstand staat. Maar is dit voldoende?

Kan ik meer problemen tegenkomen? Ik heb begrepen dat de onderdelen in de versnellingsbak van een snorblok niet geschikt zouden zijn voor brom. Teveel krachten erop of zo, niet sterk genoeg?

Graag jullie expertise, zodat ik weet waar ik aan begin.

Shadowranger 8)

Geplaatst: 01 aug 2006 10:18
door freaky_Tomos
de versnellingsbak is stevig zat, die zal het egt niet zo snel opgeven :lol: :wink: ontsteking op brom is ook wel zo handig, en de cilinderkop naar een bromversie veranderen ook.

Geplaatst: 01 aug 2006 13:28
door Tossie
Het is idd mogelijk, maar je zit dan ook nog met de interne vertanding.
Die is bij een snorfiets lichter vertand.

Geplaatst: 01 aug 2006 13:45
door srtomosmenn
die lichtere vertanding de ene zegt dat het wel is de andere zegt dat het niet is wat is het nou? lucas zegt dat het niet is? want als dat het is is dat bij mij ook het probleem.

Geplaatst: 01 aug 2006 14:27
door Vuile Beunkoe
nja die interne vertanding, ik heb et bij een aantal mensen nagevraagt en er is maar 1tje die het zegt dat et verschilt.

Ex-gast.

Geplaatst: 01 aug 2006 16:18
door srtomosmenn
weet je wat ik zal een naar tomos.nl e-mailen die zullen het vast weten! laat wel iets horen als ik iets terug heb! later

Geplaatst: 01 aug 2006 18:18
door poekelen
ja goed idee, maar niks zeggen over opvoeren en dergelijke omdat ze daar vel tegenstander van zijn :P

Geplaatst: 01 aug 2006 18:54
door martinoverysnello
ik kan jullie al met zekerheid zegen dat de binnen vertandingen van brom en snor identiek zijn, ik weet niet hoe dit met de nieuwe blokken is gesteld maar met de wat oudere ( laten we zegen tot 2004) zijn egt hetzelfde.

Geplaatst: 01 aug 2006 21:13
door srtomosmenn
Ik geloof niemand meer :P ik heb een mailtje gestuurd naar tomos.nl ik hoop dat ik snel iets hoor laat het jullie meteen weten! later.

Geplaatst: 02 aug 2006 00:02
door poekelen
we horen het wel! denk ik :P

Geplaatst: 02 aug 2006 08:43
door srtomosmenn
Goedemorgen ik wilde net gaan sporten maar toen keek ik ff in me mailbox en jawel heb al een mailtje terug van tomos.nl dit schreven ze:

Geachte heer Arnoldussen,

Inwendig zijn de huidige snor en bromfiets blokken exact hetzelfde.

Met vriendelijke groet

TOMOS.NL

Dus weer een probleem verholpen! later.

Geplaatst: 02 aug 2006 17:25
door shadowranger
Mooi zo, dus hoef ik alleen m'n kopje vervangen en rijden dus. Bedankt voor alle reacties!! :D

Shadowranger 8)

Geplaatst: 02 aug 2006 17:27
door srtomosmenn
yess en ff je onsteking op brom zetten!! laterr

Geplaatst: 02 aug 2006 17:29
door shadowranger
Jah, doet ik zeker!! Thanks :P

Shadowranger 8)

Geplaatst: 03 aug 2006 19:46
door Robin
Cilinder kop is anders
Cilinder is anders
Carb is anders
Uitlaat is anders
Prop in het spruitstuk.


Bromkop heeft meer compressie
Cilinder inlaat waar het spruitstuk op zit is nauwer dan bij brom
14/9 -> 14/12 (moeilijk te vinden vandaag)
S-bocht -> rechte en dikkere bocht
Vernauwing is 10mm dus 14/12 heeft dan minder zin.

Achtertandwiel aanpassen minimaal 28. Andere zijn denk ik iets te kort.

Afbeelding
bromcilinder

Geplaatst: 03 aug 2006 20:03
door shadowranger
Cilinder kop is anders
Ja, daarom wil ik die ook vervangen
Cilinder is anders
Hoe bedoel je dat? Aantal cc is toch hetzelfde? Door bromkop te monteren verander je de compressieverhouding, dus meer vermogen.
Carb is anders. Uitlaat is anders. Prop in het spruitstuk.
Mijn carb is al een 15/15 dellorto, dus zeer geschikt voor bromfiets-setup. Uitlaat blijft hetzelfde zoals nu onder mijn A3 blokje (open snelle pijp). Prop in spruitstuk zit er niet, zie carb.
Cilinder inlaat waar het spruitstuk op zit is nauwer dan bij brom
14/9 -> 14/12 (moeilijk te vinden vandaag).
Ik neem aan dat dat nergens op gebaseert is, want ik kan me niet voorstellen dat de cylinder inlaat anders is. Dat is ook niet het geval met de ei-cylinders die als snor waren gebouwd. Die hebben ook gewoon een 12 mm inlaat, alleen de luchtdoorlaat in de carb is smaller. Vandaar 14/9 (snor)of 14/12 (brom).
Achtertandwiel aanpassen minimaal 28. Andere zijn denk ik iets te kort.
Heb nu al bromfiets setup met A3 blok. Dit blijft zo AT 24.

Shadowranger 8)

Geplaatst: 03 aug 2006 20:28
door Robin
Ik heb gekeken of een ik een foto van een snor cilinder kon vinden maar tevergeeft. Ik wed voor 50 euro dat de inlaat kanaal krapper is dan die van een bromcilinder. Foto die ik geplaatst heb is van een brom cilinder.

Bromcilinder is daardoor iets sneller getimed.

Geplaatst: 03 aug 2006 21:15
door shadowranger
Ik heb eventjes mijn blokje gesloopt, moet toch worden veranderd.

Dit zijn dus de cylinder en kop van mijn snor blokje. Ook heb ik een foto erbij gedaan van het spruitstuk.

Het verschil in poortgroottes is amper te zien. Het lijkt me geen bezwaar om dit blokje om te bouwen naar brom (of wel?)

De zuiger neemt toch gewoon de hoeveelheid mengsel naar binnen zoals altijd? Alleen de compressieverhouding bij een bromkop is hoger dan bij een snor door die hap uit de kamer.

@ Robin. Heb je toevallig ook een foto erbij van de binnenkant van die bromcylinder? Ik heb de snor hier gepost (laatste foto)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Shadowranger 8)

Geplaatst: 03 aug 2006 21:16
door srtomosmenn
robin het ging over het blok intern intern=binnen in het blok!! beter lezen voortaan :P

Geplaatst: 03 aug 2006 21:37
door Robin
Ik heb eventjes mijn blokje gesloopt, moet toch worden veranderd.

Dit zijn dus de cylinder en kop van mijn snor blokje. Ook heb ik een foto erbij gedaan van het spruitstuk.

Het verschil in poortgroottes is amper te zien. Het lijkt me geen bezwaar om dit blokje om te bouwen naar brom (of wel?)

De zuiger neemt toch gewoon de hoeveelheid mengsel naar binnen zoals altijd? Alleen de compressieverhouding bij een bromkop is hoger dan bij een snor door die hap uit de kamer.

@ Robin. Heb je toevallig ook een foto erbij van de binnenkant van die bromcylinder? Ik heb de snor hier gepost (laatste foto)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Shadowranger 8)
Ja ik had een foto van een brom vs snor kop maar die is offline gehaald en heb ik er geen backup meer van. Dus als je even geduld hebt maak ik over 2 weken alsnog een foto van want ik moet me blokje ook nog reviseren.
Foto`s op het internet zijn moeilijk te krijgen, want elke cilinder die op marktplaats staat is zo weer verkocht, dit komt omdat deze onderdelen nogal schaars en duur zijn om aan te schaffen.

Een snor cilinder heeft dus wel een beperkter inlaat. Ja er komt wel de zelfde hoeveelheid benzine naar binnen, maar dit word door die beperking dus tegen gehouden en de benzine stroom dus langzamer naar binnen dan bij een brom cilinder. Een brom cilinder heeft die beperking dus niet en de bromzuiger heeft sleuven hierdoor kan het mengsel sneller de cilinder in en is daardoor sneller getimed dan een snor cilinder.