Pagina 1 van 2

olie bijvullen

Geplaatst: 11 okt 2006 22:11
door menné
hellow

ik ben momenteel al zo een 14 dagen op zoek waar ik men olie kan aflaten en terug bijvullen.
Kan iemand mij soms FOTOS ervan doorsturen plz!!! :(

Geplaatst: 11 okt 2006 22:22
door TQ Rider
Al wil je er nieuwe olie in doen meot je het er hier in doen maar moet je het eerst... Afbeelding
uit deze halen door eruit te draaien
Afbeelding
Bij 1 die bout moet je eruit halen om eruit te laten lopen en die bout zit aan de zelfde kant als de bout waar het in moet je kan het een beetje slecht zien. Maar als je alles er uit heb en de bout onder er weer in heb gedaan gooi je er een heel flesje tomos transmissie olie in weet niet meer hoeveel precies maar als je het niet weet kan je het er in gooien tot het er bij nummer'tje 2 uit komt moet je brommer wel recht op staan.

Als je het niet snap door me beetje snelle uitleg stuur dan maar pm ofzo. En probeer anders eerst even te zoeken op het forum, want volgens mij zijn er al paar dingen over verteld.

Geplaatst: 11 okt 2006 22:27
door Kevin...
als je op je brommer zit aan de rechterkant zit een motorscherm(een kap)
draai die eraf, en je ziet je carburator en luchtfilter zitten,je luchtfilter schroef je eraf.

dan zie je daar boven op een beetje achterop het blok een zilver boutje zitten,die draai je eruit.

dan zit er aan de kant waar je bezig bent(de koppelings kant)een kruiskop schroef,dat is je niveau plug draai die er ook uit.(zorg wel dat je er een bakje bij hebt staan om evbentuele olie die daaruit komt op te vangen.

dan zit er aan de onderkant oon een boutje,in je carter ook aan de koppelings kant,draai die eruit en zorg dat je een bak eronder heb staan om de olie die hieruit komt lopen op te vangen.

laat je brommer goed uitlekken,zeker een uur of 2,3.

en dan nu het bijvullen.
draai de plug die aan de onderkant van je carter zit(de aftapplug) terug in het blok met een beetje vet aan de schroefdraad van de bout en met een fibering ertussen(deze voorkomt dat het gaat lekken)draai hem goed aan maar vast is vast,anders draai je de fiberring kapot.

pak nu een flesje ATF(automatic transmission fluid)en giet de hele inhoud boven in het blok(op de plaats waar het zilverkleuinge boutje zat)

nu zie je dat er wat olie uit de nieveau plug loopt.(dit is niet erg maar zorg wel dat er een bakje op doek onder ligt om de druppels op te vangen.)
draai nu de niveauplug erin met een fiberringetje en een beetje vet op de schroefdraad.

draai nu als laatste de vulplug(de zilvere schroef) erin,ook met een fiberringetje en een beetje vet aan de schroefdraad.
klaar is kees en nu kun je weer blazen ;) suc-6

Geplaatst: 12 okt 2006 07:24
door menné
bedankt!!

maakt het uit welk merk of typeolie fzo :?:

bye
p.s. misschien door terug die onderste bout aan te draaien lekt hij misschien niet meer, zie onderschrift :o

Geplaatst: 12 okt 2006 20:46
door TQ Rider
dat kan nog weld at je hem dicht moet draaien maar neit te strak want dan draai je schroefdraad dol. Ja speciale tomos olie bij je brommer boer wel te halen. Maar het kan ook door je keerring komen bij je voorste tandwiel daar is iets over geschreven op de site moet je even zoeken!!

Geplaatst: 13 okt 2006 16:25
door menné
ok, bedankt!! :o

Geplaatst: 13 okt 2006 20:57
door lars
dus het is best makkelijk
gwoon vragen als je iets nie weet :lol:

Geplaatst: 12 mei 2007 15:58
door sicktuning
1 vraag

ik heb net me olie bijgevult maar ik liet dat flesje een keer uit mn handen flikkeren 8)7

waardoor bijna de helft op de grond donderde en ik nu maar de helft erin heb kunnen doen. Moet ik nou een nieuw flesje kopen en de andere helft bijvullen? Mag ik zo gaan rijden met de carterolie voor de helft gevult?

gr

Geplaatst: 12 mei 2007 16:09
door wout3r
als ik jouw was zou ik eerst kijken hoeveel er nu in het blok zit als dit minder dan 200cc is even nieuw flesje halen... ander heefty te weinig smering.

Geplaatst: 12 mei 2007 16:15
door sicktuning
is wel minder denk ik ja..

moet ik hem trouwens helemaal volgieten dan totdat het er uit komt
waar je het ook ingiet

want die schroef op de carterkap kan ik niet los schroeven die schroef ging kapot toen ik teveel kracht zette
maar dit maakt tog niet uit

Geplaatst: 12 mei 2007 16:21
door vdWal
nee niet tot het bovenste gat vol gooien waar denk je dat het aftapje voor is

Geplaatst: 12 mei 2007 16:33
door sicktuning
ja maar dat aftapje daar kan ik de schroef dus niet van losschroeven..
iemand nog een idee hoe ik dat kan doen

Geplaatst: 12 mei 2007 16:43
door flopper
met een schoevendraaier????? :lol:

Geplaatst: 12 mei 2007 18:05
door shadowranger
is wel minder denk ik ja..

moet ik hem trouwens helemaal volgieten dan totdat het er uit komt
waar je het ook ingiet

want die schroef op de carterkap kan ik niet los schroeven die schroef ging kapot toen ik teveel kracht zette
maar dit maakt tog niet uit
Volgieten is het slechtste wat je kan doen. Er zit niet voor niets een niveauplug aan de zijkant van je carter. Waarom krijg je hem er niet uit? Zit het zo vast? Wat voor inkeping zit erin? Kruis of een sleuf? In beide gevallen kun je dmv het "schrikeffect" (schroevendraaier onder spanning linksom vasthouden en met een hamer op het handvat tikken) de plug wel degelijk loskrijgen. Of gebruik gewoon het juiste gereedschap (een T-hendel met bitten)

@ TS, gewoon een flesje erbij kopen. Kost niet zoveel toch? Meestal is wat er in het flesje zit al iets te weinig. Tevens zal er wat verloren gaan met het rijden, dus regelmatig controleren is het advies. Bijvullen totaan het niveau van de zijplug van je carter, anders gaat de koppeling slippen.

Geplaatst: 12 mei 2007 19:03
door sicktuning
kijk daar heb je wat aan :)

de kop van de sterschroef is , hoe moet je het noemen,
gebarsten zeg maar nu kan ik draaien wat ik wil maar de schroevendraaier heeft geen grip op de kop,

ik zal die methoden eens proberen, mijn pa weet wel wat je bedoelt :P

dus ik probeer de schroef los te krijgen, en giet bij totdat het er via carter uitkomt.
ik post nog wel of het gelukt is

Geplaatst: 12 mei 2007 19:05
door Vuile Beunkoe
Beter haalt men ook een 1 literfles ATF olie, altijd genoeg en meteen bij de hand. Ook goedkoper.

Geplaatst: 12 mei 2007 20:05
door Paul123
en zorgt men dat het blok warm is als men aftapt

Geplaatst: 13 mei 2007 00:32
door shadowranger
kijk daar heb je wat aan :)

de kop van de sterschroef is , hoe moet je het noemen,
gebarsten zeg maar nu kan ik draaien wat ik wil maar de schroevendraaier heeft geen grip op de kop,

ik zal die methoden eens proberen, mijn pa weet wel wat je bedoelt :P

dus ik probeer de schroef los te krijgen, en giet bij totdat het er via carter uitkomt.
ik post nog wel of het gelukt is
En haal dan gelijk een nieuwe, dan zit je niet weer te prutsen. :P

Geplaatst: 13 mei 2007 09:41
door Bram112
je kunt bij kers aan de asselsestraat een flesje olie halen en dat is precies de juiste hoeveelheid dus dan hoef je dat schroefje ook niet los te halen

Geplaatst: 13 mei 2007 10:56
door shadowranger
je kunt bij kers aan de asselsestraat een flesje olie halen en dat is precies de juiste hoeveelheid dus dan hoef je dat schroefje ook niet los te halen
Dat flesje zit maar 200 cc in (vaak afgestemd op Puch bakolie) en in je bak gaat 220 cc. Je komt dus wel iets te kort. Beter is om gewoon een tweede flesj bij te kopen of een grote fles ATF.