Pagina 1 van 2
2 in 1>> ratelend geluid en top snelheid
Geplaatst: 22 nov 2006 15:38
door xanderz
mn eerste post
1.) mijn tomos maakt een appart geluid als hij loopt. het is een ratelend geluid die je goed kan horen. het klinkt een beetje als een bout en moer die half los aan elkaar zit maar het komt echter uit het blok zelf. ik heb de cilinder er al afgehaald maar niets gevonden daaro. de zuigerveren waren ook nog goed.
2) ook gaat mijn tomos 80 km/h wat wel redelijk goed is (H) maar volgens mij moet hij harder kunnen met deze setup. wat er op zit is
15/15 carb
14mm spruitstuk
70cc dmp(denk ik, appart merk waar je nooit wat van leest gloof ik)
technigas uitlaatje.
standaard vertanding(kan niet grotere voor doen=26 voor)
tis een a5 blok gloof ik. stond binnen in het blok
zit net weer nieuwe koppeling platen in (AUW! mijn portomonee)
het carter is niet uitgevijlt en de gaten zijn niet opgevult in mn krukas.
elektrishe onsteeking(staat ietsjes voor brom streep)
het vreemde is. mn top is even hoog met mn oude 14/9 carb en 12 mm spruitstuk.... toen ik gister mijn ontsteking veranderde(stond eerst tegen de snor streep aan) naar tegen de brom streep. veranderde niets... alleen liep hij ietsjes rustiger. als ik rij heb ik soms wat gas over maar hij wilt gewoon niet meer toeren maken.
rustig wacht ik op een response(H)
xander
Geplaatst: 22 nov 2006 17:48
door Tossie
1) Waarschijnlijk staat je brommer te hoog afgesteld, dan gaat de koppeling al half aangrijpen en dan krijg je een rinkelend geluid. Was dit wat je bedoelde?
2) Als je standaard tandwiel achter hebt heb je dus 33?
Dan maak je dus ontzettend veel toeren en zou je blokje het leuker vinden als je bijvoorbeeld een 26 of 28 erop gooide, en het scheelt je aardig wat in snelheid ook
Geplaatst: 22 nov 2006 20:02
door rickvd
Ik heb het zelfde probleem als dat ratelende geluid. Wat is hier de oplossing van?
Geplaatst: 22 nov 2006 20:33
door xanderz
hmmm het ratelend geluid heb ik ook al rijd ik gewoon. en ik heb het sinds ik die 70 heb.. ik denk dat het mn drijfstang is eigenlijk. ik heb geen speling op mn zuiger maar wel kan ik die drijfstan heen en weer bewegen(links en rechts) maar een heel kleinbeetje, dat geluid zou dan van die drijfstang zijn die heen en weer gaat op je piston pen
en die tandwiel die ik achter heb is heel erg klein. de kleinste die er op kan. kdacht dat die standaard was mja toch nie. er kan geen kleinere op want dan ligt de keting op de velg. zou het 20 kunnen zijn? kmoet het ff nakijke. tis iig klein.
maar vindje het nie vreemd dat ik met deze setup net 80 ga? toen ik die oude 14/9 carb en 12 spruitstuk omruilde voor 15/15 en 14 spruitstuk trekte ik iets beter op maar nog steeds dezelfde top..
Geplaatst: 22 nov 2006 21:20
door Boekbak
nee hoor, is goed je hebt trouwens een 22 achter tandiel. ik rijd met dezelfde setup 75 met een 24 achter tandwiel... niks aan het handje dus.
Geplaatst: 22 nov 2006 23:21
door Tossie
Dat van je krukas van links naar rechts hoort zo, van boven naar beneden NIET.
En bedenk wel dat Toms moeilijk snel te laten lopen is als een scooter, dus je kan best tevreden zijn met die snelheid.
Geplaatst: 23 nov 2006 09:43
door Volty
maar vindje het nie vreemd dat ik met deze setup net 80 ga? toen ik die oude 14/9 carb en 12 spruitstuk omruilde voor 15/15 en 14 spruitstuk trekte ik iets beter op maar nog steeds dezelfde top..
Van een grotere carburateur ga je niet sneller.. je krijgt alleen meer koppel.
je zult dan je tandwielverhouding aan moeten passen, wil je sneller gaan met een grotere carburateur.
Geplaatst: 23 nov 2006 17:53
door rens_k
heej ik heb het zelfde probleem met dat ratelende geluid, rickvd ofzoiets heeft al gevragen wat de oplossing nou was, maar hij heeft die niet gekregen, of weten niemand het?
Geplaatst: 23 nov 2006 19:46
door xanderz
ik denk dat dat ratelend geluid dus van je drijfstang is die links en rechts beweegt op je piston pen. moetje eens je cilinder er zowat helemaal afhalen. met je zuiger op je bdp. zodat je zuiger nog in je cilinder zit. en dan kijken of je je drijfstang kan bewegen.
dat zou het kunne zijn iig.. wilde gok mja. overigens is mijn blok uit elkaar gweest en alles na gekeken dus nix is er rot van binne atm.
als ik mn spoelpoorten groter maak. zou het veel schelen? ik heb wel zon nikonogwat wand. ben bang dat ik daarmee iets kapot maak als ik het wegdrelem. ik heb vrij kleine spoelporten. op zn breedst is ie iet van 10-15mm
grtz,
xander
Geplaatst: 23 nov 2006 20:40
door Boekbak
nikosyl is het

en ja, om nou aan je spoelpoorten te beginnen enzo, kijk dan maar eerst even in de howto's enzo. Poortmappen en dat soort dingen zal je dan ook moeten snappen hoe je dat maakt.
Geplaatst: 24 nov 2006 10:48
door Vuile Beunkoe
Nicasil ja.
eerst poortmapje maken, basis dingen die je kan doen is uitlaatpoort andere blowdown geven en verbreden tot 67% vd boring.
Geplaatst: 24 nov 2006 13:56
door Boekbak
ook goed
Geplaatst: 24 nov 2006 16:48
door rens_k
ik denk dat ik het weet, het is maar een gok maar mischien de koppakking? die heel veel compressie krijgt ofzo, en dat ie dan dat geluidje maakt?
Geplaatst: 24 nov 2006 19:22
door xanderz
hmm. neej dat geeft ander geluid(heb tijdje trug nie strak gnoeg aangedraaid)
hoe kom ik er achter wat voor squish je moet hebben? is dat een standaard waarde voor 70 cc of verschilt dat al gauw
Geplaatst: 24 nov 2006 19:46
door xanderz
eej check dit. gloof dat dit het antword op onze vragen houd. kdenk dat het gwoon axiale speling op je koppeling is.
http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... -koop.html
Geplaatst: 24 nov 2006 23:23
door rens_k
en dat houd in? want de link werd niet
Geplaatst: 25 nov 2006 00:07
door xanderz
leuk.. verweidert. ventje op marktplaats die verkoopt een tekening hoe je dat gerinkel uit je blok kan halen. kzag die link 2 maanden trug al maar was het vergeten
dit staat er in zijn post:
Beschrijving:
Bij de Tomos komt het heel vaak voor, dat er een luid gerinkel zit in het motorblok. Je hoort dit geluid alleen bij stationair draaiende motor, als je gas geeft, gaat het gerinkel weg.
Dit kan normaal alleen verholpen worden door de koppeling compleet te vervangen.
Ik kan je voor 5 euro een tekening met een duidelijke handleiding per e-mail sturen, om dit probleem zonder verdere kosten - dus zonder de koppeling te vervangen - op een heel simpele wijze definitief te verhelpen, want het vervangen van de koppeling is slechts een tijdelijke oplossing. Je moet alleen weten hoe!!
dusja. hij zegt eigenlijk dat het van je koppeling komt. ik denk dat het te maken heeft met wat axiale speling. ringetje er op en het zou gefixed zijn gok ik.
grtz,
xander
Geplaatst: 27 nov 2006 20:58
door douweidzinga
hallo
dat blok van mij rateld ook maar dat komt omdat ik de uitlaat poor ietsjes
breder heb gemaakt ik heb de poort onder al wat schuiner geveild het is nu wel minder . :P
Geplaatst: 27 nov 2006 21:25
door Vuile Beunkoe
totaal nutteloze post.
Geplaatst: 28 nov 2006 20:53
door douweidzinga
Waarom
is dit nutteloos het gaat toch over het zelfde onderwerp. Ik Bedoel
maar te zeggen het kan ook door de uitlaat poort komen. daarom
is het niet nutteloos .