• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tomos van een vriend

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
21 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
rens_k
  • Citeer

Berichtdoor rens_k » 15 dec 2006 14:39

een vriend van mij heeft net een tomos overgekocht van iemand, maar als ie die tomos op zn standaard zet, en je wilt vol gas geve, reageert ie heel traag, want hij gaf al vol gas en het wiel draaide pas na 3 sec.
en hij wil ook niet naar zn 2de versnelling als ie op zn standaard staat, en als ie rijd dan moet ie een zetje hebbe voordat ie in zn 2 kan.
en kan het trouwens kwaad als ik de begrenzing uit het spruitstuk haal bij een 14/9 carb.. verandert er dan iets? andere sproeier ofzo?

Boekbak
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Boekbak » 15 dec 2006 15:01

lijkt mij op vraagtekenveertje, en wssn uigelubberde koppelingsveer van je 1ste koppeling (niet dat ik er heel veel van weet) maar daar lijkt het op.

buisje uit spruitstuk en andere sproeier?
nee denk het niet, controleer gewoon wel even je bougie erna.
*-Snor tomos 2005 Model Standard-*
*-70cc airsal (oud type)-*
*-26/24-*
*15/15 Dellorto*
*12mm Spruit*
*Hunter Sport High*
*-Power1 Powerfilter-*
Goed voor:
*-70+ echte km/h's-*

VirusTomos
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor VirusTomos » 15 dec 2006 15:52

Als je op je standaard vol gas geeft zal hij nooit ! over schakelen. En zou ook niet te veel gas geven dan, Maak je veel overtoeren

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 16 dec 2006 15:39

Als je op je standaard vol gas geeft zal hij nooit ! over schakelen. En zou ook niet te veel gas geven dan, Maak je veel overtoeren
@ VirusTomos: Het vetgedrukte hierboven is onjuist, Doordat de koppeling zo snel in toeren kan oplopen schakelt de bak juist sneller. Maar vol gas geven op de bok is nooit goed. :roll: Het risico dat je Tos van de standaard afschiet is enorm groot en dan met een op volle snelheid ronddraaiend wiel wil je niet weten wat er gebeurt.

Waarom denken mensen toch steeds dat het probleem oplost door de motor zo hoog in toeren op te jagen? Als deze niet goed reageert op het gasgeven, dan is er wat anders aan de hand. Check toch eerst even middels een lijstje of aan alle voorwaarden wordt voldaan om de motor te kunnen laten draaien. OMG!!! :evil:
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

TQ Rider
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor TQ Rider » 16 dec 2006 17:19

OMG!!! :evil:

Wat voor leven leef jij zeg!!

rens_k
  • Citeer

Berichtdoor rens_k » 16 dec 2006 19:29

nou ik heb mn koppeling en dat andere ding overgezet naar die tomos van die vriend van mij, met dat ding bdoel ik waar het vraagteken veertje zit heel dat geval met kettingje, en hij heeft nog steeds een zetje nodig enzo, echt heel raar, en die koppeling is gewoon goed enzo, en dat andere gedeelte ook want het heeft het altijd gedaan, heb ik wat verkeerds gedaan?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 17 dec 2006 11:41

Wat voor leven leef jij zeg!!
:roll: :roll:

Ik verbaas mij er steeds weer over. Sommigen zijn het gewoon niet waard een antwoord te krijgen. Het lijkt me toch vrij simpel door stap voor stap te elimineren waar de problemen veroorzaakt worden. Het forum staat er vol mee! En terugkomend op wat TS hier schrijft: Het op toeren jagen van de motor icm de omschreven klacht zal echt niet bijdragen de klacht op te lossen. Ik geef je te denken hoevaak ik al met dit soort lieden te maken heb gehad. Eerst gaan ze zelf liggen kl*oten om vervolgens met de puinhopen bij mij aan te kloppen. En dan ook verbaast zijn hoeveel eea gaat kosten om het weer te maken zoals het hoort te zijn. In één woord TRIEST. :cry:

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

rens_k
  • Citeer

Berichtdoor rens_k » 17 dec 2006 15:07

ja maar dat is geen antwoord op mn vraag, want ik kom hier al langer, en ik vraag hier iets pas als ik het niet meer weet, en ik heb geen lijstje, als ik iets uitmekaar haal zet ik het gewoon op dezelfde manier dr in dus

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 18 dec 2006 10:09

nou ik heb mn koppeling en dat andere ding overgezet naar die tomos van die vriend van mij, met dat ding bdoel ik waar het vraagteken veertje zit heel dat geval met kettingje, en hij heeft nog steeds een zetje nodig enzo, echt heel raar, en die koppeling is gewoon goed enzo, en dat andere gedeelte ook want het heeft het altijd gedaan, heb ik wat verkeerds gedaan?
@ rens_k: Mijn bovenstaande post was bedoelt voor TQ Rider.

Maar goed, je wil een antwoord. Je merkt geen verbetering met het overzetten van de koppeling en overig tandwielenspul uit de bak. Mogelijke oorzaken: Hart van de koppeling kapotgedraait, vertanding waar koppelingshart op moet aangrijpen weggedraait, aandrijftandwiel aan kettingzijde op de vertanding kapot (zowel tandwiel als waar deze op hoort te zitten). Ik denk dat je nog wel even wat speurwerk hebt te verrichten.

Ik zie het wel. Misschien is het wat handiger om wat foto's te maken van de koppeling en zo dan kan ik dat wat beter beoordelen.

rens_k
  • Citeer

Berichtdoor rens_k » 18 dec 2006 12:46

oke.. maar die vertanding bij de kant van de kickstart weetje wat ik bedoel? daar zit zo'n langwerpig ding achter ik weet neit wat het is? mischien ligt et daaraan want dat is het enige wat ik niet over heb gezet

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 18 dec 2006 17:24

oke.. maar die vertanding bij de kant van de kickstart weetje wat ik bedoel? daar zit zo'n langwerpig ding achter ik weet neit wat het is? mischien ligt et daaraan want dat is het enige wat ik niet over heb gezet
Dat heet een Omega veer en zit vast op het kickstartmechanisme. Deze zorgt ervoor dat als je je kickstart achterwaarts beweegt, dat de vertanding ingrijpt in het tandwiel waar die ketting overheen loopt. Alleen als deze klem zit kan het gebeuren dat je kickstarter niet vrijkomt, maar mag zeker geen invloed hebben op het optrekken. Je hoort misschien een ratelend geluid van de vertandingen die over elkaar heen lopen.

Ik denk dat je voorste kettingwiel aan de linkerkant versleten is. Check dat hart maar eens.

rens_k
  • Citeer

Berichtdoor rens_k » 18 dec 2006 19:07

voorste kettingwiel? waar zit dat?

TomBergman
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor TomBergman » 18 dec 2006 20:38

voorste kettingwiel? waar zit dat?
ik neem aan dat je voortandwiel bedoelt?
die zit achter je linker carterkap (carterkap kan je er met imbus afhalen.)
Afbeelding

rens_k
  • Citeer

Berichtdoor rens_k » 19 dec 2006 14:44

ja dat weet ik wel.. maar het ligt echt niet aan dat voortandwiel want dat kan tog niet, dat ie niet overschakelt naar zn 2 omdat het voortandwiel ja iets mee is

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 19 dec 2006 19:51

ja dat weet ik wel.. maar het ligt echt niet aan dat voortandwiel want dat kan tog niet, dat ie niet overschakelt naar zn 2 omdat het voortandwiel ja iets mee is
Heb je er wel eens aan gedacht dat dit een 1-speed blok zou kunnen zijn? Tevens haal ik uit je eerste post dat dit een snorfiets is (14/9 carb). Wellicht is deze niet geheel meer goed afgesteld, uitlaat dicht (demper/ uitlaatpoort), afstelling ontsteking, etc. Als je iets meer info hebt graag, en met foto's.

rens_k
  • Citeer

Berichtdoor rens_k » 20 dec 2006 14:11

ja maar kweetniet waar ik foto's van kan make, kweet wel een belangrijk kenmerk en dat komt best wel vaak voor, als ie in zn 1 zit, moet je een zetje geve en dan gaat ie naar zn 2

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 20 dec 2006 14:53

... als ie in zn 1 zit, moet je een zetje geve en dan gaat ie naar zn 2
Hoe bedoel je dat precies? Als je weg wilt rijden komt ie niet op gang en draait alleen toeren? Dat ligt aan de vraagtekenveer aan de achterzijde van het 1e versnellingstandwiel. Die is gebroken of heeft zijn kracht verloren. Als de pallen in de kooi achterop dat tandwiel niet goed aangrijpen kan dat wel verklaren waarom de Tos niet vooruit te trappen is. Eenmaal op toeren moet deze wel goed doorschakelen. Dan neemt de 2e versnelling over en "freewheeld" de 1e versnelling.

rens_k
  • Citeer

Berichtdoor rens_k » 20 dec 2006 19:50

nee dat is het niet, hij komt vooruit, maar dan ook best sloom, en dan merk je dat ie hoge toere heeft, en dan schud je een keer zeg maar, en dan gaat ie ineens naar zn 2 en dan vermindere de toere en ga je een heel klein stukje harder, en dat ding gaat maar 20 ofzo met proma uitlaat en alle begrenzers dr uit gehaald enzo.. dus dat kan zoiezo niet kloppe..

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 21 dec 2006 09:45

nee dat is het niet, hij komt vooruit, maar dan ook best sloom, en dan merk je dat ie hoge toere heeft, en dan schud je een keer zeg maar, en dan gaat ie ineens naar zn 2 en dan vermindere de toere en ga je een heel klein stukje harder, en dat ding gaat maar 20 ofzo met proma uitlaat en alle begrenzers dr uit gehaald enzo.. dus dat kan zoiezo niet kloppe..
Proma uitlaat, een 14/9 carburateur, onbegrenst. Hmmm... :roll: . Lijkt me een gevalletje schraal mensel. Oftewel een te kleine sproeier, mogelijk in combinatie met een verkeerd afgesteld ontstekingstijdstip (punten of electronisch??). Hoe is de kleur van de bougie na een ritje? (hoe hard of dat ook gaat).

Heb je wel genoeg compressie? Zijn de zuigerveren niet gebroken? Hoe loopt de motor überhaupt stationair? Moet je hard kicken om de motor te starten? of pakt deze direkt?

Je ziet het wel, genoeg vragen nog om te beantwoorden.

rens_k
  • Citeer

Berichtdoor rens_k » 21 dec 2006 11:10

er zit sproeier 54 in.. ik weet niet hoe de bougie er na een ritje uitziet maar dat hore jullie dit weekend, maar nu heb ik een vraagje, ik krijg zijn vliegwiel er niet vanaf.. kan dat ook zonder een poelietrekker enzo allemaal? en welke maat sproeier advisere jullie?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
21 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Opvoeren”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen