Pagina 1 van 2
tomos van een vriend
Geplaatst: 15 dec 2006 14:39
door rens_k
een vriend van mij heeft net een tomos overgekocht van iemand, maar als ie die tomos op zn standaard zet, en je wilt vol gas geve, reageert ie heel traag, want hij gaf al vol gas en het wiel draaide pas na 3 sec.
en hij wil ook niet naar zn 2de versnelling als ie op zn standaard staat, en als ie rijd dan moet ie een zetje hebbe voordat ie in zn 2 kan.
en kan het trouwens kwaad als ik de begrenzing uit het spruitstuk haal bij een 14/9 carb.. verandert er dan iets? andere sproeier ofzo?
Geplaatst: 15 dec 2006 15:01
door Boekbak
lijkt mij op vraagtekenveertje, en wssn uigelubberde koppelingsveer van je 1ste koppeling (niet dat ik er heel veel van weet) maar daar lijkt het op.
buisje uit spruitstuk en andere sproeier?
nee denk het niet, controleer gewoon wel even je bougie erna.
Geplaatst: 15 dec 2006 15:52
door VirusTomos
Als je op je standaard vol gas geeft zal hij nooit ! over schakelen. En zou ook niet te veel gas geven dan, Maak je veel overtoeren
Geplaatst: 16 dec 2006 15:39
door shadowranger
Als je op je standaard vol gas geeft zal hij nooit ! over schakelen. En zou ook niet te veel gas geven dan, Maak je veel overtoeren
@ VirusTomos: Het vetgedrukte hierboven is onjuist, Doordat de koppeling zo snel in toeren kan oplopen schakelt de bak juist sneller. Maar vol gas geven op de bok is nooit goed.

Het risico dat je Tos van de standaard afschiet is enorm groot en dan met een op volle snelheid ronddraaiend wiel wil je niet weten wat er gebeurt.
Waarom denken mensen toch steeds dat het probleem oplost door de motor zo hoog in toeren op te jagen? Als deze niet goed reageert op het gasgeven, dan is er wat anders aan de hand. Check toch eerst even middels een lijstje of aan alle voorwaarden wordt voldaan om de motor te kunnen laten draaien. OMG!!!

Geplaatst: 16 dec 2006 17:19
door TQ Rider
OMG!!! 
Wat voor leven leef jij zeg!!
Geplaatst: 16 dec 2006 19:29
door rens_k
nou ik heb mn koppeling en dat andere ding overgezet naar die tomos van die vriend van mij, met dat ding bdoel ik waar het vraagteken veertje zit heel dat geval met kettingje, en hij heeft nog steeds een zetje nodig enzo, echt heel raar, en die koppeling is gewoon goed enzo, en dat andere gedeelte ook want het heeft het altijd gedaan, heb ik wat verkeerds gedaan?
Geplaatst: 17 dec 2006 11:41
door shadowranger
Wat voor leven leef jij zeg!!
Ik verbaas mij er steeds weer over. Sommigen zijn het gewoon niet waard een antwoord te krijgen. Het lijkt me toch vrij simpel door stap voor stap te elimineren waar de problemen veroorzaakt worden. Het forum staat er vol mee! En terugkomend op wat TS hier schrijft: Het op toeren jagen van de motor icm de omschreven klacht zal echt niet bijdragen de klacht op te lossen. Ik geef je te denken hoevaak ik al met dit soort lieden te maken heb gehad. Eerst gaan ze zelf liggen kl*oten om vervolgens met de puinhopen bij mij aan te kloppen. En dan ook verbaast zijn hoeveel eea gaat kosten om het weer te maken zoals het hoort te zijn. In één woord TRIEST.

Geplaatst: 17 dec 2006 15:07
door rens_k
ja maar dat is geen antwoord op mn vraag, want ik kom hier al langer, en ik vraag hier iets pas als ik het niet meer weet, en ik heb geen lijstje, als ik iets uitmekaar haal zet ik het gewoon op dezelfde manier dr in dus
Geplaatst: 18 dec 2006 10:09
door shadowranger
nou ik heb mn koppeling en dat andere ding overgezet naar die tomos van die vriend van mij, met dat ding bdoel ik waar het vraagteken veertje zit heel dat geval met kettingje, en hij heeft nog steeds een zetje nodig enzo, echt heel raar, en die koppeling is gewoon goed enzo, en dat andere gedeelte ook want het heeft het altijd gedaan, heb ik wat verkeerds gedaan?
@ rens_k: Mijn bovenstaande post was bedoelt voor TQ Rider.
Maar goed, je wil een antwoord. Je merkt geen verbetering met het overzetten van de koppeling en overig tandwielenspul uit de bak. Mogelijke oorzaken: Hart van de koppeling kapotgedraait, vertanding waar koppelingshart op moet aangrijpen weggedraait, aandrijftandwiel aan kettingzijde op de vertanding kapot (zowel tandwiel als waar deze op hoort te zitten). Ik denk dat je nog wel even wat speurwerk hebt te verrichten.
Ik zie het wel. Misschien is het wat handiger om wat foto's te maken van de koppeling en zo dan kan ik dat wat beter beoordelen.
Geplaatst: 18 dec 2006 12:46
door rens_k
oke.. maar die vertanding bij de kant van de kickstart weetje wat ik bedoel? daar zit zo'n langwerpig ding achter ik weet neit wat het is? mischien ligt et daaraan want dat is het enige wat ik niet over heb gezet
Geplaatst: 18 dec 2006 17:24
door shadowranger
oke.. maar die vertanding bij de kant van de kickstart weetje wat ik bedoel? daar zit zo'n langwerpig ding achter ik weet neit wat het is? mischien ligt et daaraan want dat is het enige wat ik niet over heb gezet
Dat heet een Omega veer en zit vast op het kickstartmechanisme. Deze zorgt ervoor dat als je je kickstart achterwaarts beweegt, dat de vertanding ingrijpt in het tandwiel waar die ketting overheen loopt. Alleen als deze klem zit kan het gebeuren dat je kickstarter niet vrijkomt, maar mag zeker geen invloed hebben op het optrekken. Je hoort misschien een ratelend geluid van de vertandingen die over elkaar heen lopen.
Ik denk dat je voorste kettingwiel aan de linkerkant versleten is. Check dat hart maar eens.
Geplaatst: 18 dec 2006 19:07
door rens_k
voorste kettingwiel? waar zit dat?
Geplaatst: 18 dec 2006 20:38
door TomBergman
voorste kettingwiel? waar zit dat?
ik neem aan dat je voortandwiel bedoelt?
die zit achter je linker carterkap (carterkap kan je er met imbus afhalen.)
Geplaatst: 19 dec 2006 14:44
door rens_k
ja dat weet ik wel.. maar het ligt echt niet aan dat voortandwiel want dat kan tog niet, dat ie niet overschakelt naar zn 2 omdat het voortandwiel ja iets mee is
Geplaatst: 19 dec 2006 19:51
door shadowranger
ja dat weet ik wel.. maar het ligt echt niet aan dat voortandwiel want dat kan tog niet, dat ie niet overschakelt naar zn 2 omdat het voortandwiel ja iets mee is
Heb je er wel eens aan gedacht dat dit een
1-speed blok zou kunnen zijn? Tevens haal ik uit je eerste post dat dit een snorfiets is (14/9 carb). Wellicht is deze niet geheel meer goed afgesteld, uitlaat dicht (demper/ uitlaatpoort), afstelling ontsteking, etc. Als je iets meer info hebt graag, en met foto's.
Geplaatst: 20 dec 2006 14:11
door rens_k
ja maar kweetniet waar ik foto's van kan make, kweet wel een belangrijk kenmerk en dat komt best wel vaak voor, als ie in zn 1 zit, moet je een zetje geve en dan gaat ie naar zn 2
Geplaatst: 20 dec 2006 14:53
door shadowranger
... als ie in zn 1 zit, moet je een zetje geve en dan gaat ie naar zn 2
Hoe bedoel je dat precies? Als je weg wilt rijden komt ie niet op gang en draait alleen toeren? Dat ligt aan de vraagtekenveer aan de achterzijde van het 1e versnellingstandwiel. Die is gebroken of heeft zijn kracht verloren. Als de pallen in de kooi achterop dat tandwiel niet goed aangrijpen kan dat wel verklaren waarom de Tos niet vooruit te trappen is. Eenmaal op toeren moet deze wel goed doorschakelen. Dan neemt de 2e versnelling over en "freewheeld" de 1e versnelling.
Geplaatst: 20 dec 2006 19:50
door rens_k
nee dat is het niet, hij komt vooruit, maar dan ook best sloom, en dan merk je dat ie hoge toere heeft, en dan schud je een keer zeg maar, en dan gaat ie ineens naar zn 2 en dan vermindere de toere en ga je een heel klein stukje harder, en dat ding gaat maar 20 ofzo met proma uitlaat en alle begrenzers dr uit gehaald enzo.. dus dat kan zoiezo niet kloppe..
Geplaatst: 21 dec 2006 09:45
door shadowranger
nee dat is het niet, hij komt vooruit, maar dan ook best sloom, en dan merk je dat ie hoge toere heeft, en dan schud je een keer zeg maar, en dan gaat ie ineens naar zn 2 en dan vermindere de toere en ga je een heel klein stukje harder, en dat ding gaat maar 20 ofzo met proma uitlaat en alle begrenzers dr uit gehaald enzo.. dus dat kan zoiezo niet kloppe..
Proma uitlaat, een 14/9 carburateur, onbegrenst. Hmmm...

. Lijkt me een gevalletje schraal mensel. Oftewel een te kleine sproeier, mogelijk in combinatie met een verkeerd afgesteld ontstekingstijdstip (
punten of electronisch??). Hoe is de kleur van de bougie na een ritje? (hoe hard of dat ook gaat).
Heb je wel genoeg compressie? Zijn de zuigerveren niet gebroken? Hoe loopt de motor überhaupt stationair? Moet je hard kicken om de motor te starten? of pakt deze direkt?
Je ziet het wel, genoeg vragen nog om te beantwoorden.
Geplaatst: 21 dec 2006 11:10
door rens_k
er zit sproeier 54 in.. ik weet niet hoe de bougie er na een ritje uitziet maar dat hore jullie dit weekend, maar nu heb ik een vraagje, ik krijg zijn vliegwiel er niet vanaf.. kan dat ook zonder een poelietrekker enzo allemaal? en welke maat sproeier advisere jullie?