Pagina 1 van 1
kettingvet spetters
Geplaatst: 31 mei 2005 00:02
door dombo

hoi
Ik heb is een vraag
Bij mijn tomos zitten in het achterwiel op de velgen steeds vetspetters ed
Hebben jullie daar een truuk voor om dat tegen te gaan ?
En

ja hoor veel poetsen is er een van ,maar da bedoel ik dus niet
Ik heb mijn tomos pas helemaal opgeknapt ,en toen ik het kocht , en het geval naar huis reed ,toen liep de benzine eruit via de linkerkant van het blok
Bleek dat de caburateur niet goed op de flens vast zat
Ook was ik niet zo slim door het blokje ook is op zijn zijkant te leggen om het goed schoon te krijgen met als gevolg dat de olie eruit begon te lopen
Iets wat ik eigenlijk niet goed snap ,want zo,n blok hoor toch helemaal dicht te zijn?
Graag wat tips van jullie want ik ben er niet zo,n ster in om dit allemaal op te lossen

En wat doen jullie met jullie ketting ? toch ook invetten of iets anders?
gr Dombo

Geplaatst: 31 mei 2005 16:20
door poekelen
als er olie op het achterwiel zit dan is er een kering lek. deze zit achter het voor tandwiel. deze kan je zo vervangen. met een schroevendraaier er uit wippen en dan voorzichtig de nieuwe er in drukken.
en nee een blok hoort niet helemaal dicht te zijn. als het goed is zit er ergens aan de bovenkant een piepklein gaatje. dit is gedaan om er anders een druk opgebouwd wordt als het blok warm wordt. olie zet uit als het warm is...
ketting in sillicone spray spuiten. en doe gelijk je hele brommer. het smeert ten eerste en het gaat roest tegen. deze bussen kan je volgens mij overal wel halen.. ik haal ze altijd bij me brommerboer...
Geplaatst: 31 mei 2005 17:08
door NikeyTomos
Die keerring kan kapot zijn ja!
Wat ik ook nog wel is heb dat wanneer je een nieuwe ketting + tandwielen koopt er zoveel vet op de ketting zit dat dit een baggerzooi wordt. Dit vet trekt vuil aan enzo en dan bij een regenbuitje zit je achterwiel onder! Je kan ook uitkookbakken halen voor je ketting. hiermee reinig je je ketting en is hij weer als nieuw! haha
Geplaatst: 31 mei 2005 22:20
door dombo
Hoi
Ik ben er inderdaad achter gekomen wat het euvel is
De carburateur sluit nog steeds niet perfekt op de flens ,scheel een paar tienden millimeters
Ik had er wat teflon tussen gedaan zodat ie beter vast zat ,maar hij lekt nog steeds zodat de benzine op de ketting terecht komt en ja ........de hele klerezooi onderspettert
Iemand een idee hoe ik die paar tienden wel kan opvullen?
gr Dombo
Geplaatst: 31 mei 2005 22:23
door NikeyTomos
wat bedoel je met de caberateur niet goed op de flens dan? sluit je vlotterbakje niet goed op je caberateur? Loopt daar de benzine uit?
edit: waarom staat dit in dit topic dan?
Geplaatst: 01 jun 2005 19:56
door dombo
Hoi
Het valt wel op dat de vlotterkamer aan de bovenkant best nat is
ik meende dat het misschien kwam omdat ie niet precies op de flens past en daardoor een beetje verneveld of zo
maar dit is een goede tip ,
Vraag is alleen waar haal ik voor de carburateuur een nieuw pakkingkje
gr Dombo
Geplaatst: 02 jun 2005 07:19
door quadro
naar mijn inzien ziet de flens alleen bij je uitlaat hoor, bedoelde je dat je carb niet goed aansluit op je spruitstuk?
Geplaatst: 06 jun 2005 22:36
door dombo
Ja inderdaad
Hij past niet lekker op de flens ,Ik heb het wat gevuld met teflontape ging ook !,en ik heb intussen van pakkingpapier een nieuw pakkinkje gemaakt voor het deksel van de vlotterkamer
Ik heb nog een heel oud blok met een ei cilinder en daar zit een encarwi carburateur op vandaar jullie verbazing misschien over het vlotterkamertje
Deze carb werkt prima ,gas dicht starten en hij draait gelijk
Vandaar
Maar de spetters hebben toch een andere oorzaak heb ik gevonden
Daar op de site rond te neuzen zag ik iets over een oliekeering
En ja hoor ik zie achter het tandwiel de kogeltjes en de ring waar de kogeltjes inzitten helemaal bloot
Dus helemaal geen keering erin of erop weet niet hoe je dat noemt
Dus drup de olie er lekker volt eruit natuurlijk
Ik ga er ergens een gaan halen ,maar weet niet hoe groot die keering is of hoe je het moet noemen
Weten jullie het misschien ,en wat zo,n ding kost
Of ben ik te laat met een keering en kan ik de boel weggooien ?
gr Dombo
Geplaatst: 07 jun 2005 00:08
door hellbat
Dat ligt er al aan hoeveel olie er nu nog in je blok zit, en in welke staat deze is.
Zit er nog genoeg olie in, en is deze nog vrij/redelijk helder dan zal er met je inwenige blok weinig aan de hand zijn, en kun je enkel volstaan met een nieuwe keerring te monteren.
Is deze olie echter ECHT weinig, of is deze aangetast door water bijv.tot een soort mayonaise, dan kunnen erinwendig een hoop problemen zijn, zoals versleten lagers, of tandwielen.
Een keerring bestellen is niet moeilijk, deze zijn meestal wel vrij universeel, dus het enige wat je echt nodig hebt is een goede schuifmaat.
Meet hiermee de ASDIKTE, het GAT waar hij in gemonteert komt in diameter, en de DIEPTE, van dat gat allemaal in millimeters, zo kom je BIJVOORBEELD aan een 15x30x5 keerring, waarbij 15 de asdiameter is, 30 de buitendiameter en 5 de dikte.
Deze kun je dan zo monteren.
Let er bij montage wel op dat je de binnenste lippen, die om de as vallen een beetje met olie insmeert, deze mogen NOOIT droog gemonteerd worden, en dat je voor het erinslaan een passende stempel gebruikt, waarbij een beetje gangbare doppenset een grote uitkomst zal zijn.
groeten Marcel
Geplaatst: 07 jun 2005 22:22
door dombo
Hoi
Ik heb geen risico genomen en ben met blok en al naar de brommerboer geweest ,Prijs viel wel mee vond ik ,maar ik heb geen stempel of hoe je dat ook noemde om die keering erin te slaan
Ik kreeg hem er ook niet uit ,dus om verdere beschadiging te voorkomen ,heb ik dat maar gedaan
Ik heb het blok er nu intussen ondergehangen
En ik schrok dat er aardig wat olie verdwenen was ,maar goed ik heb er 1/3 van zo,n flesje erbij gegoten
Ben toen een proefrit gaan maken
En kreeg de schrik van mijn leven ,begin dat ding zachter te rijden te stotteren en kapte ermee
Ik dacht ojee ,maar toen ik hem op reserve zette ging het beter
Was wel ff schrikken
Toen merkte ik weer dat er benzine lekte uit de carb,en na enig zoeken heb ik het nu gevonden hoor
Op het deksel van de vlotterkamer daar zit een boutje waardoor de benzine naar binnen komt via de slang en aan de onderzijde zat een pakkinkje maar aan de bovenkant dus niet ,
Metaal op metaal en dat was het hele eier eten zoals ze dat hier zeggen
Dus 2 nieuwe pakkinkjes gemaakt en het lekken was over
Echt een groot lek was het niet ,ik had het snel in de gaten ,en enkel de vlotterkamer was een beetje nat
Het verzamelbakje van het blok was dus niet nat
Maar daarna ben ik weer gaan rijden
En weer de ketting vuil
Ik hoop dat het nog de resten zijn van de vorige lekkage,want anders weet ik het ook niet meer
Er hing weer een druppel olie onderaan het blok aan de linkerkant (vliegwielzijde)
Kan dit misschien overtollige olie geweest zijn ?,want ik heb er misschien iets teveel olie er ingegoten
Het valt wel op dat ie wel minder lekt aan de onderkant
Maar ja hij staat nog maar een uur of 4 ,zal morgen weer wel is kijken
gr Dombo
Geplaatst: 07 jun 2005 23:08
door poekelen
het kan best zijn dat je een beetje olie er naast hebt gegoten. of je hebt het vul schroefje niet goed dicht gedraait... niet te strak want dan heb je kans dat je het schroefdraad dol draait. en dat gebeurt heel snel zoals ik ervaren heb. zit de leeg loop gat voor olie aan de onderkant ook goed dicht? daar zit ook een bout in. mischien heeft de brommerboer deze los gedraait. controleer even of deze goed vast zit.
die spetters die je nu weer op je achterwiel krijgt kunnen best oude resten zijn. want je krijgt nooit de ketting hellemaal schoon van de olie. of je moet hem in een bakje met diesel leggen.
Geplaatst: 09 jun 2005 22:19
door dombo

zwaar kl.
Dat ding lekt nog steeds en heeft niet gereden
Ben bang dat ik achter een ander blok aan moet
Denk dat het lek tussen de as van de kickstarter en de tandwiel as zit
En ik heb geen idee hoe dat op te lossen
gr Dombo
Geplaatst: 10 jun 2005 00:08
door hellbat
nieuwe keerring erin meppen.
eventueel eerst even kijken of de as geen speling heeft, anders ook het lager vervangen.
groeten Marcel
Geplaatst: 10 jun 2005 08:40
door Vuile Beunkoe
misschien even kijken of je carter/pakking wel goed sluit?
Geplaatst: 10 jun 2005 09:01
door NikeyTomos
of je middelste pakking van je blok is versleten. De pakking tussen de twee helften van je blok. Om deze te vervangen moet je wel je blok splitsen.
Geplaatst: 10 jun 2005 15:51
door dombo
Hoi de carterpakingen zien er goed uit
Wat mij opvalt is dat de olie zich verzamelt in de linkercarter
Helemaal vanonder (als je het deksel eraf haalt )zit onder in het nidden een kleine ruimte
En daar zit de meeste olie
nieuwe keerring erin meppen.
eventueel eerst even kijken of de as geen speling heeft, anders ook het lager vervangen.
Ja dat is allemaal leuk als je weet hoe zulke dingem moeten
Ik durf het blok niet te splitsen
Heb de olie keering van 35 47 en 7 mm of iets in die buurt al laten vervangen
Als het lek tussen de kickas en tandwielas zit
Dan ben ik bang dat ik het opgeeft om het te maken
Geen idee wat er dan allemaal bij kom kijken
Maar ik heb er tabak van
Ik koop liever een ander blok of een ander merk brommer ,geloof ik
Heb er al zoveel aan gesleuteld en er vanonder gehaald ,kan wel een zaak beginnen blokken vanonderhalen beginnen
En alles ga me wel lukken hoor
Maar inwendig in het blok dat durf ik niet goed
Een zuiger of cilinder carb. allemaal geen punt ,maar dan hou het op
gr En bedankt voor alle reakties tot nu toe
Geplaatst: 28 jul 2005 18:52
door dombo
Ik heb intussen de bewuste tomos verkocht ,en joepie degene die ik nu hebt begint ook te lekken
Zou ik te zwaar zijn voor zo,n tomos met mijn 108 kg ?
Toen ik het blok pas had ,lekte ie niet ,en nu begint deze ook ,niet veel ,maar de band en velg zitten weer lekker onder
Maar als je dan positief denkt ,dan zeg je
HIJ LOOPT GESMEERD TOCH!!!!
