Pagina 1 van 1
maakt dit uit kwa zuiger?
Geplaatst: 30 mar 2007 21:35
door jeroen1993
hallo, ik ben vanmiddag naar de brommerzaak geweest. en wou een nieuwe zuiger halen. mmaar ik heb een oud model brommer nog, maar ze hadden alleen nieuwe zuigers en zeiden dat oude er niet meer te krijgen waren. ik heb dus deze zuiger meegenomen zelfde maten alleen de onder kant(de flappen dus) zijn langer. ik heb hier een foto voor de duidelijkheid.
ps: srry van vorige topic ik had even snel getypt
Geplaatst: 31 mar 2007 15:17
door C. van Klaveren
Geachte fan`s
Even ter informatie, als ik er mee te maken zou krijgen.
Als je bij de brommerzaak staat. En ze komen met zo iets. Laat dan even [met een micrometer] de doorsnede van de oude en de nieuwe zuiger opmeten. [opschrijven] Dan weet je of de zuiger veilig in de cilinder past.
Meet vervolgens de hoogte tussen het pistonpengat en de bovenkant van de zuiger. [moet ook gelijk zijn ( ivm het open gaan van spoelpoorten en de uitlaatpoort)]
En de " flappen" , (dat noemt men het hemd van de zuiger)
Dat is er voor dat de zuiger niet kantelt in de cilinder. {dat gebeurd als de lengte van de zuiger even lang of korter is dan de diameter}
Maar goed, je moet vergelijken tussen de oude en de nieuwe zuiger, als je ze beide in de cilinder schuift (van onderen af) of als de zuiger bovenin staat de inlaatpoort helemaal open staat.
Kijk ook even naar de 3e spoelpoort gaten in de zuiger als je die hebt.
Tot zover even de eerste reactie
groeten
Geplaatst: 31 mar 2007 17:12
door jeroen1993
ok, zuiger dikte is het zelfde. van bovenkant tot pistongat ook zelfde. achterkant ga ik nu even kijken of de poorten wel helemaal open gaan.
ps: ik moet onder de krukas nog wat rommel weghalen, wat is de beste manier om dat te doen. blok splitsen heb ik niet echt veel zin in, want heb nog nooit uit elkaar gehad. maar dacht dat het met wat benzine erin gieten ook wel wou en dan er weer uit kiepen. en dat drie keer doen ofzo, of loopt de benzine dan ergens anders heen o.i.d?
Geplaatst: 31 mar 2007 17:34
door C. van Klaveren
Geachte fan,
Als eerste reactie
Ik begrijp uit je tekst dat je het blok los hebt.
Doe dan als eerste hem leeg blazen met lucht. Bij een garage werkplaats o.i.d.
Dan pas met benzine, gas olie, of andere gelijkwaardige vloeistof.
En dan ook met lucht schoonblazen.
Wat is er gebeurd, wat zit er in ?
Mogelijk (later) proberen met keuken papier. [Maar let op dat je het papier heel houdt. Voorzichtigheid is de moeder van de porseleinkast]
Groeten tot zo ver ff
Geplaatst: 31 mar 2007 17:37
door Mr.Dar-Q
Als je langere hemden gebruikt staan de poorten korter open en dan heb je gelijk een stuk minder vermogen, ik heb het ook gehad met mn eicil.
Rommel bij de krukas idd beetje wegspoelen, benzine kan nergens heen als het goed is, anders zijn je keerringen kapot als het wel gebeurt
Misschien rustig met compressor blazen erin ofzo..
Geplaatst: 31 mar 2007 17:56
door jeroen1993
Mr.Dar-Q, heb jij een andere zuiger genomen dan? of heb je hem bewerkt? maar scheeld het ook in top? of alleen in trekkracht want daar zal ik niet veel van merken omdat ik altijd maar 1 zuigerveer heb gehad.
Geplaatst: 31 mar 2007 19:21
door Mr.Dar-Q
Jah ik heb toen een goeie erin gedaan, ze hadden toch nog een goeie gevonden..
Je merkt het overal, hij trekt slecht en lagere top, omdat hij gewoon een stuk minder mengsel krijgt.. Er zit dan echt weinig kracht in dat ding..
Geplaatst: 31 mar 2007 20:04
door jeroen1993
en hoeveel minder is de top? ik zie wel dat de inlaat poort zo'n 15% minder door kan laten
Geplaatst: 31 mar 2007 20:13
door Paul123
Dan zal je top rond de 15% minder zijn

(grapje hoowr)
Beter al vlak je die onderkant af zodat je inlaat helemaal open is @ bdp, zolange je maar zorgt dat je zuiger niet kan kantelen is alles goed.
Geplaatst: 31 mar 2007 20:17
door jeroen1993
maar bdp is gewoon zuiger op hoogste punt? (dacht van wel.) maar ik probeer eerst maar evne te kijken hoe die loopt.
iemand een idee waarmee het af te zagen is? en hoe? want wordt volgens mij dan wel scherp enzo.
maar als ik nu gewoon probeer zal hij niet sneller warmlopen oid?
Geplaatst: 31 mar 2007 20:38
door C. van Klaveren
Geachte Jeroen,
In het verre verleden (jaren 60) vijlden wij een halve maan in de zuiger aan de inlaat kant. (hij is toch van aluminium)
Het scheelde toen 5Km. [Maar in jou geval is het wat anders, je moet zien op hezelfde niveau te komen]
Voor de goede orde en logica: Als je een stuk van je zuiger af haalt is het wel zinvol dat het hemd aan de voorkant en de achterkant even lang is. Dus zaag hem bv 6mm korter of vijl er een halve maan in van 6mm. (Dit zo breed als de inlaat poort max. is)
Tot zover even.
Geplaatst: 01 apr 2007 00:48
door jeroen1993
ok bedankt voor alle info
gr. jeroen
