Pagina 1 van 2
tomos "fluit"
Geplaatst: 15 jul 2007 20:07
door GetJen
me tomos maakt een raar fluitent geluid, hoe harder ik rij hoe harder hij fluit.. geluid komt bij het blok ergens weg
iemand een id wat dit kan zijn?
Geplaatst: 15 jul 2007 22:06
door Tomosje-88
mischien een van je pakkingen stuk of een van je kappen van je blok niet goed aangedraaid waar lucht uit ontsnapt.
Geplaatst: 15 jul 2007 22:21
door GetJen
zou dat zo fluiten geluid kunne geven? dan zou ik dat morgen is even bekijken
Geplaatst: 16 jul 2007 12:17
door Vuile Beunkoe
En mocht dit niet helpen, wen er maar aan, het is de interne vertanding, normaal bij een tomos.
Geplaatst: 16 jul 2007 22:38
door GetJen
sjit man

had net zo mooi zwaar geluidje
Geplaatst: 18 jul 2007 19:39
door Techneut
Het zou het lager in het motordeksel kunnen zijn, dat ondersteunt de krukas.
Geplaatst: 19 jul 2007 13:02
door Vuile Beunkoe
Het zou het lager in het motordeksel kunnen zijn, dat ondersteunt de krukas.
ja het kan ook je helm zijn omdat het hard waait
Eerst zoeken naar de simpelste dingen, en meest voorkomende. Als je ergens geen verstand van hebt is dat de beste manier. Zoiezo ken je het geluid van gare lagers dan ook nog niet ...
Geplaatst: 20 jul 2007 08:06
door Techneut
Goed, ik heb mijn eerdere bericht maar even verwijderd, was heel fout van me, mijn excuses. Zal het nu even beter proberen te doen. Ik weet per ongeluk heel goed hoe gare lagers klinken en heb ze ook vaak genoeg in mijn handen gehad. Maar ik ga er vanuit dat je de gewone dingen al geprobeerd hebt. Zoals losse onderdelen, slappe ketting, speling in de wielen, enz.
Als je daar naar gekeken hebt, en het geluid komt echt uit het blok dan is er wel een truuk om er achter te komen.
Start de motor en laat hem stationair draaien. Als het goed is hoor je nu al dat fluitende geluid. Duw nu stevig tegen de motor aan de rechterkant, een beetje vooraan. als het geluid nu veranderd van toon zijn het waarschijnlijk de deksellagers. Veranderd het geluid niet kan je verder zoeken.
Geplaatst: 20 jul 2007 12:39
door Vuile Beunkoe
Ik ga er van uit dat GetJen niet zo veel ervaring heeft met brommers, dus zij zal niet weten dan hoe gare lagers klinken.
GetJen, zet je tomos gewoon eens op de bok, en laat de motor draaien. Luister dan waar het geluid vandaan komt, cilinder, rechtercarterkap, luchtfilter. Gewoon eventjes je hoofd er bij houden, en luisteren. Af en toe spelen met het gas.
Geplaatst: 20 jul 2007 14:47
door freak
is dit een test wie meer van tomos weet
uit het verhaal van techneut maak ik uit dat hij weet waar ie het over heeft.
en hij probeerd te helpen waar ie kan.
alleen moet ie rekening houden dat er hier heel veel beginnelingen zitten die geen ervaring hebben.
en nu is hier iemand die ook veel ervaring heeft met tomos,zei het eigen ervaringen.
en jaren lange eigen ervaring geeft een ander beeld op een probleem.
dus ik zeg leer van elkaar,en loop elkaar niet te kritiseren in een topic.
daar heeft de vragen steller niks aan.
Geplaatst: 27 jul 2007 11:44
door tm-tuning
als je blokkie fluit zit er simpelweg gewoon te weinig vertandingsolie in!!
Geplaatst: 10 aug 2007 16:05
door GetJen
was even op vakantie. daarom niet gereageerd.
maar. ligt er niet aan dat er wind ergens langs heen gaat.
wanneer het achterwiel vrij van de grond is en je geeft gas heb je het zelfde geluid. het komt van de rechterkant. waar dus die tandwielen zitten.
heb nog niet gekeken of er misschien olie bij in kan. dat eerst doen?
nog geen 2 maand geleden is dat allemaal vervangen. omdat het allemaal langs elkaar heen ging (vertanding was weg/glad). 260 euro koste me dat met mekaar.
mag er eigelijk tog vanuit gaan dat dat goed zit nu.
ze hebben me toen verteld dat t kwam door mensen achterop nemen of mee slepe. kon tomos niet trekken. dus sindsdien ook niet meer gedaan.
maar nu komt daar wel het fluitende geluid vandaan
Geplaatst: 10 aug 2007 16:36
door Paul123
Ik zou ook gewoon even je kop-pakking nakijken. Dat kan vaak ook voor fluitende geluiden zorgen.
Geplaatst: 10 aug 2007 16:54
door GetJen
en. moet ie helemaal vol zitte met olie. of is dr een maat voor
Geplaatst: 10 aug 2007 17:37
door nearox
in zijkant zit een schroef mag niet hoger als daar staan dat is 200 ml
maar zou eerst even je kop pakking kijken want die willen zoals eerder gezegd wel eens fluiten
Geplaatst: 15 aug 2007 19:43
door GetJen
welke kleur moet de olie zijn? heb het er uit laten lopen en is pik zwart.
verder ziet het er van binne nog prima uit. haal morgen even nieuwe olie.
en pakking. gelijk even een nieuwe koppakking. kan ik ook uitsluiten dat het daar aan ligt.
moet er dus 200ml? nieuwe olie in gieten?
Geplaatst: 15 aug 2007 23:19
door BramvT
welke kleur moet de olie zijn? heb het er uit laten lopen en is pik zwart.
verder ziet het er van binne nog prima uit. haal morgen even nieuwe olie.
en pakking. gelijk even een nieuwe koppakking. kan ik ook uitsluiten dat het daar aan ligt.
moet er dus 200ml? nieuwe olie in gieten?
De Bromfiets zaak bij ons in Haarlem (dealer van Tomos) zei dat ik het flesje van 200cc er helemaal in kon gooien.....ook al zou het officieel iets van 180 cc zijn of zo.....dus dat heb ik gedaan.
En ik merkte meteen verschil

daarvoor, met de oude olie...trok hij erg lang op in 1 en daarna met een schokje in 2....nu gaat het veel vloeiender.
Geplaatst: 16 aug 2007 16:31
door prutser
gebruikte olie is altijd zwart,..in de olie zitten dopes die het kurk van de koppelingsegmenten absorberen, vandaar,. gebruik gewone orginele tomos olie!, geen ATF die in de auto industrie worden toegepast, de viscositeit is in de meeste gevallen anders ( dikte olie ), en de dopes die worden toegevoegd zulle eerder tegen werken als bijdragen aan de goede werken van de tomos koppeling die toch al zo kwetsbaar is,
Geplaatst: 16 aug 2007 20:07
door GetJen
de brommerzaak hier had geen originele tomosolie. en heeft me honda motoroil mee gedaan. volgens hem kon dat ook.
mee eens? of.. is dacht echt slecht
Geplaatst: 16 aug 2007 22:04
door nearox
moet kunnen als er maar niet meer als 200 ml in gaat