Pagina 1 van 1
Kapotte lampjes
Geplaatst: 23 jul 2007 22:47
door canaQ
Ik heb een klein probleempje. Ik heb nou al een heel aantal keer gehad dat een aantal lampjes (lampje van km-teller, remlicht, knipperlicht) kapot gingen. Ik heb ze vervolgens vervangen, en na een weekje ofzo zijn ze weer kapot. Kan dit eraan liggen dat mijn Tomos iets harder loopt, daardoor meer trilt en dus lampjes kapot gaan?
Groeten,
Dirk
Geplaatst: 24 jul 2007 08:30
door Techneut
Dat is mogelijk, maar dan moet je naar de kapotte lampjes kijken. Als ze gewoon doorzichtig zijn, maar de gloeidraad is gebroken zijn ze waarschijnlijk kapot getrilt. Zijn de lampjes zwart of zelfs zilver, dan zijn ze doorgebrand door teveel stroom. Zijn ze melkachtig wit dan is er lucht bij de gloeidraad gekomen, dat is gewoon een fout van de fabriekant.
Geplaatst: 24 jul 2007 10:47
door canaQ
Bedankt voor je antwoord. De lampjes zijn nog gewoon helder, en het gloeidraad is kapot. Dit zou er dus op wijzen dat het door het trillen komt. Is hier verder iets aan te doen (behalve mijn Tomos minder hard laten rijden)?
Groeten,
Dirk
Geplaatst: 24 jul 2007 12:44
door Techneut
Zijn het alleen de lampjes in de kockpit of ook andere lampen? Er zit namelijk een mooie sierkap om je koplamp en die wil nogal eens tegen de kockpit aan trillen. Dit zou een oorzaak kunnen zijn. Stop eens een opgevouwen papieren zakdoek tussen de kockpit en de koplampkap en kijk of het dan over is. Zo ja kan je dat later natuurlijk mooier doen met iets van tochtband of zo.
Geplaatst: 24 jul 2007 13:31
door canaQ
Het is eigenlijk bij alle lampjes. KM-teller lampje, knipperlicht vóór, knipperlicht achter, remlicht. Het is behoorlijk iritant, want ik kan nu om de week nieuwe lampjes kopen, daar heb ik niet zo veel zin in. En ondanks er een hele hoop hier zijn met Tomos die harder loopt dan normaal, zou er toch een oplossing voor moeten zijn?
Geplaatst: 24 jul 2007 22:14
door Techneut
Zoals ik al eerder zei lijkt het erop, omdat je lampjes helder zijn, dat ze kapot trillen. Je kan twee dingen proberen. Als het puur door het trillen komt kan je beter eens controleren of alle bouten en moeren nog goed vastzitten. Speciaal die van het motorblok. Die willen wel eens wat losser raken waardoor het trillen erger word. Luister ook eens naar het geluid van de motor, harder rijden hoeft geen probleem te zijn maar problemen in het blok kunnen wel teveel trillingen veroorzaken.
Als je het niet zeker weet kan je ook kijken of er toch niet veel te veel stroom doorkomt. Want dat zou betekenen dat de regelaar kapot is (dat kleine vierkante doosje met gele en bruine draad). Gewoon een voltmeter (op wisselstroom zetten) op een verlichtingsdraad zetten en kijken hoeveel volt de motor geeft als je even de motor op de standaard toeren laat maken. Boven de 14 volt is waarschijnlijk dat kastje kapot.
Maar hoe je het ook went of keerd, het blijft een zoekplaatje en dat is nooit makkelijk.
Geplaatst: 25 jul 2007 12:51
door canaQ
Als ik wat harder rijd (ongeveer op zijn top) hoor ik wel een soort rateltje in mijn motor (niet erg hard!). Kan dit wijzen op een schroefje dat een beetje los zit?
En ik zal een keer proberen de voltmeter erop te zetten, en kijken hoeveel volt er ongeveer komt.
Geplaatst: 25 jul 2007 13:03
door Techneut
mmm, Een klein geluidje op top is niet iets om je druk over te maken eigenlijk. Pas als het bizarre geluiden worden. Tja, blijft lastig he. Rustig zoeken.
Geplaatst: 25 jul 2007 14:04
door canaQ
Bedankt voor alle hulp! Ik zal de schroeven rond de cilinder en de lampen een keertje nakijken, en de spanningsregelaar een keer nakijken..