Pagina 1 van 1

verschil blokken

Geplaatst: 21 jun 2005 23:05
door Sander
Oke ik heb dus 2 snor blokkies, dus ik dacht van kan ik op een snor ook gewoon 50cc zetten?het gaat hier trouwens om het nieuwere type blok.

owja ik lees wel eens iets van karters korteren ofzo, kan iemand mij uileggen wat dit precies betekend?

bvd
Sander

Geplaatst: 22 jun 2005 06:57
door hellbat
natuurlijk kan dat, ook snor cilinders zijn gewoon 50cc hoor, dus waarom zou daar geen andere 50cc op kunnen.

Uitkotteren doe je als je rare dingen gaat doen, zoals een cilinder gebruiken die eigenlijk niet passen is voor tomos. Dan moet je het gat waar de cilindervoet ingaat uitkotteren, ( Soort frezen) om het passend te maken.

Groeten Marcel

Geplaatst: 22 jun 2005 10:48
door quadro
kotteren is je cilinder pas maken voor je blok, is dus overbodig bij jou zo te horen.

een snor cilinder is iets anders als een brom cilinder, timing schijnt anders te zijn en poortbreedte ook.

Geplaatst: 22 jun 2005 11:22
door NikeyTomos
kotteren is zoals hellbat zei: je blok pas maken voor de cilindervoet. je past dus je blok aan.

er is geen verschil in brom en snor cilinders, ook niet in timing dus.

Geplaatst: 22 jun 2005 12:04
door Sander
oke das mooi, maar zitten er geen begrenzingen in het blok of iets in die richting? krukas het zelfde(ik heb zelf net een gereviceerd blok gekregen en alles zit al aangesloten dus haal het liever even niet open)

zelfde pen maat? en ook geen verschil in de primaire vertandingen?

Geplaatst: 22 jun 2005 14:29
door NikeyTomos
geen begrenzing in het blok. is gewoon allemaal hetzelfde! pistonpen ook hetzelfde.

Geplaatst: 22 jun 2005 16:47
door zipper
een snor cilinder is iets anders als een brom cilinder, timing schijnt anders te zijn en poortbreedte ook.
Ik geloof dat op dit forum al meerdere malen geconstateerd is dat er geen verschil is tussen brom en snor cilinder. Cilinderkop schijnt wel anders te zijn en uiteraard de uitlaat enz.

Geplaatst: 22 jun 2005 20:17
door hellbat
verschil tussen brom en snor :

Onsteking staat later.
Kleinere carburateur.
cilinderkop ( Kan anders zijn, hoeft niet perse )
inlaatspruitstuk is kleiner.
andere uitlaat
andere tandwielverhouding.

THATS IT

Geplaatst: 22 jun 2005 20:23
door zipper
cilinderkop ( Kan anders zijn, hoeft niet perse )
Weet jij een manier hoe ik kan zien met welke kop ik te maken heb?[/quote]

Geplaatst: 22 jun 2005 20:32
door hellbat
als het goed is, staat eraan de rechterkant, op de eerte koelrib van boven een type ingeslagen, bijvoorbeeld, "tomos a5"

Geplaatst: 22 jun 2005 21:10
door NikeyTomos
zuiger is ook anders,
en niet te vergeten het plaatje voorop :D

Als je je kop eraf haalt dan zie je snel genoeg met wat voor kop je te maken hebt.
Een bromkop is 'rond' gedraait. de verbrandingskamer is dus rond en overal even diep.

bij een snorkop zit er een verdieping (aan een kant) in de verbrandingskamer. hierdoor loopt de verbranding anders en wordt de belasting op de zuiger anders (minder).

Geplaatst: 22 jun 2005 21:59
door JooL
bij een brom zit er een heel klein gaatje in de zuiger
deze wijst naar boven.

Geplaatst: 22 jun 2005 23:02
door Sander
oke bedankt allemaal, maar eens ff kijken voor een leuke brom clinder.
ik heb zoiezo een andere kop nodig want er zat een ei-cilinder op gefrot...

Geplaatst: 23 jun 2005 07:49
door skoeddies
bij een brom zo'n klein gaatje in de zuiger..
ik rijd op een snor en heb mijn zuiger vervangen.. daar zat een klein gaatje in en in de nieuwe zit die niet.. heb nog niet gereden maar gaat ie nu dan langzamer lopen??

Geplaatst: 23 jun 2005 08:05
door NikeyTomos
bij mijn brom zuigers zaten er standaard al sleuven in. Heb er maar een gezien waar zo'n gaatje in zat.

@skoeddies. Je brommer zal zachter gaan, het zal alleen de vraag zijn of dit merkbaar is! :D Je kunt gewoon sleuven in je zuiger maken dit scheelt wel veel qua snelheid.

waarom heb je trouwens een nieuwe zuiger? als de oude versleten was dan zal je met deze zowiezo harder gaan (nieuwe zuigerveren) met of zonder dat gaatje.

Geplaatst: 23 jun 2005 09:09
door skoeddies
me oude zuiger was totaal naar de knoppe..
heb nu voor een deel ingereden maar loopt een stuk langzamer.. kan die door goed inrijden zo'n stuk sneller worden dan??
hoe moet ik die sleuven erin maken dan?? (op welke plek, hoe lang, hoe diep)
ik ga wel even pop internet opzoek naar wat informatie..

Geplaatst: 23 jun 2005 09:36
door NikeyTomos
k heb je hierover al een keer antwoord gegeven in het 'tuning' topic. :shock:

Geplaatst: 23 jun 2005 09:37
door zipper
waar zit het gaatje precies? Kan ik zelf een zuiger van snor naar brom ombouwen door zelf sleuven en gaatje te maken?

Geplaatst: 23 jun 2005 09:38
door Vuile Beunkoe
je hebt je antwoord dus gaat deze op slot