Pagina 1 van 1
Snor opvoeren alleen door snelle imitatie uitlaat?
Geplaatst: 05 aug 2007 17:08
door Jelle3
Hoi,
Ik rij op een Tomos Retro Classic snorfiets (niet verwarren met de Revival..) en wil deze iets harder laten gaan. Hij gaat nu precies 25 km/h en dat ben ik een beetje zat. 30 tot hoogstens 35 lijkt mij een fijne snelheid.
Nu heb ik bij 'de-brommershop.com' een replica uitlaat gevonden voor mijn langgerekte model. Hierover heb ik de volgende vragen:
-Hoe veel sneller gaat ie met deze uitlaat en moet ik dan gwoon een snorversie bestellen?
-Als ie bijvoorbeeld 5 a 10 km harder gaat, moet ik dan ook de tandwielen aanpassen in verband met overtoeren of valt dit nog wel mee? (ik wil liever geen nieuw tandwiel)
-Maakt deze uitlaat hetzelfde geluid als mijn oude uitlaat (ik heb een hekel aan dat 'opgevoerde-tomos-geluid..)
-Trekt ie nog even snel/langzaam op met enkel zo'n nieuwe uitaalt gemonteerd?
Alvast hartelijk dank voor jullie kennis.
Geplaatst: 05 aug 2007 19:12
door flopper
standaard uitlaatje is dan wat je zoekt.
met een bromkop heb je wat meer trekkracht, snelheid is dan 30-35.
Geplaatst: 05 aug 2007 21:21
door Jelle3
Er zit nu toch ook een standaard uitlaat op? Wat bedoel je met een bromkop (ik ben niet zo technisch..)?
Geplaatst: 05 aug 2007 21:48
door T1nge
wat flopper bedoelt is de standaard SNEL uitlaat, is een imitatie. je rijd dan ongeveer 30/35. bij mij in de buurt is die uitlaat 20 euro. geluid is zelfde.
Geplaatst: 06 aug 2007 10:37
door Jelle3
Ja maar wat betekent die 'bromkop' dan? En heb ik vermogenverlies bij het optrekken? En maakt ie niet te veel toeren dan met de standaard tandwielen? Ik wil liever alleen die uitlaat vervangen, maar wat moet gebeuren, moet gebeuren he..
Geplaatst: 06 aug 2007 13:10
door BramvT
Ja maar wat betekent die 'bromkop' dan? En heb ik vermogenverlies bij het optrekken? En maakt ie niet te veel toeren dan met de standaard tandwielen? Ik wil liever alleen die uitlaat vervangen, maar wat moet gebeuren, moet gebeuren he..
Ik heb dat 2 weken geleden gedaan...bij mijn standaard Snor Tomos zat ook die uitlaat met het S-bochtje erop PLUS die prop in het luchtfilter.
Hij ging ook niet harder dan 27 (GPS gemeten

) en sinds ik de gewone Tomos uitlaat eronder heb (met dikkere voorpijp) en de prop uit het luchtfilter gehaald.....haalt hij nu bijna de 40 km per uur.
Hard zat trouwens voor een Snorbrommer...maakt inderdaad wel veel toeren met vol gas, maar ik gebruik alleen dat extra beetje voor bijvoorbeeld snel een drukke weg oversteken en fietsers passeren, die mij voorheen passeerden
En NEE, je hebt geen vermogensverlies (volgens mij) maar juist wat extra vermogen.
Geplaatst: 06 aug 2007 13:54
door flopper
wat ik bedoel met een bromkop is een kleinere verbrandingruimte erop zetten aan het ''uiteinde'' van je cilinder, die hetzelfde is van een tomos brom, met een kleinere verbrandingskamer krijg je meer vermogen er rijd ie wat zuiniger.(maar volgens mij heb Jij aan een ander uitlaatje genoeg

)
Geplaatst: 10 aug 2007 21:08
door BramvT
Nog even over dat verhaal van Sproeier 44.....die in mijn SnorTomos zat, dat bleek dus een
46 te zijn kwam ik vanavond achter.
Toen ik deze Tomos kocht zat er dus een standaard uitlaat onder, prop nog in het luchtfilter en
Sproeier 50 erin.
Ik heb dus een week of 2 geleden die imitatie uitlaat eronder gezet, de prop eruit gehaald en toen liep ie als een speer (40) met dus die sproeier 46 erin.
Nu had ik die sproeier 50 nog binnen liggen en ik keek er eens met mijn leesbril in...en zag een soort + erin zitten
Omdat er enkelen mij een PB hadden gestuurd hoe ik dat voor elkaar had gekregen, heb ik net maar even de proef op de som genomen...die 50 er weer in gezet, omdat ik nog niet wist HOE hij dan zou rijden met die dikkere imitatie uitlaat en de prop eruit.
NOU.....beroerd dus, niet harder dan 30 !
Dus er zit een verschil van 10 km p/u tussen een sproeier 46 en 50.
Met die sproeier 46 loopt ie dus het beste....dat jullie het maar even weten.
Dit is dus mijn snelheidsmonster, nog met het standaarduitlaatje

Geplaatst: 22 aug 2007 16:47
door dodo79
Je bent niet de enigste hoor waarbij de tomos met een kleine sproeier goed loopt.
Ik heb onder mijn snortomosje een uitlaat met dikke bocht gezet en de begrenser uit het luchtfilter gehaalt.
Ding rijdt nu +/-42kmh, en dat met de standaard sproeier 48.
Ook nog even de bougie bekeken en die was mooi goud/bruin, dus loopt precies goed.
Geplaatst: 22 aug 2007 21:46
door T1nge
alleen wel ontzettend wazig dat jullie allemaal 40 gaan ( met wat voor teller is trouwens onbekend). ik haal de 38 net (!) gemeten met GPS van windsurfen
Geplaatst: 28 aug 2007 11:41
door BramvT
alleen wel ontzettend wazig dat jullie allemaal 40 gaan ( met wat voor teller is trouwens onbekend). ik haal de 38 net (!) gemeten met GPS van windsurfen
Het is toch echt waar, ik heb het gemeten met een MIO 168 met TT-6
(geen wind tegen natuurlijk)
Ik weet dus niet wat de vorige eigenaren met deze Tomos Standaard al hebben uitgespookt, maar neem aan dat alles standaard was toen ik hem kocht en hij precies 27 km liep op z'n top.
(wel blijf ik die sproeier 50 vreemd vinden die er toen in zat)
Heb ik allemaal al beschreven in een ander draadje hier van mij.....hij viertakte enorm (dus liep volgens mij ook erg duur)...wel trok hij toen iets harder op dan nu, maar nu loopt hij wel mooi (al 2-takkend) naar de 40.
Geplaatst: 28 aug 2007 18:34
door toine91
Bij mijn tomos wizzard zat er ook toen ik hem kreeg
een sproeier maatje 50 in. De 1ste eigenaar waarvan ik hem kocht
zei dat hij er geen andere sproeier in had gedaan.
Geplaatst: 29 aug 2007 07:52
door Techneut
Voor de duidelijkheid. Vroeger was de standaard sproeier voor de 14/9 carburateur een 50. Maar met de komst van al die millieumaatregelen is tomos overgegaan op een 49. Daar loopt de snorfiets niet beter van, maar hij kwam wel door de keuring heen. Als ik een tomos rijklaar maak voor een klant, maak ik altijd de carburateur schoon en steek ik er een sproeier 50 in. Voorkomt een hoop klachten.
Geplaatst: 30 aug 2007 21:36
door BramvT
Voor de duidelijkheid. Vroeger was de standaard sproeier voor de 14/9 carburateur een 50. Maar met de komst van al die millieumaatregelen is tomos overgegaan op een 49. Daar loopt de snorfiets niet beter van, maar hij kwam wel door de keuring heen. Als ik een tomos rijklaar maak voor een klant, maak ik altijd de carburateur schoon en steek ik er een sproeier 50 in. Voorkomt een hoop klachten.
M.a.w. : dit is dus de truc van Tomos waarmee ze van een Brom Tomos dus een Snor maken ?
Door er een TE grote sproeier in te zetten, een prop in het luchtfilter...en de uitlaat TE klein te maken (met dat dunne S bochtje erin)...waardoor hij z.g. afgeknepen is ?
Ik kan mij haast niet voorstellen dat dit de meest milieuvriendelijke (en vooral Zuinigste) oplossing is.
Maar ben wel blij met je verhaal....want nu is me wel duidelijk dat de mijne nog gewoon standaard is (zo heet hij ook

)....de 3 kleine ingrepen die ik nu heb gedaan (imitatie-uitlaat, sproeier 46 en prop uit het luchtfilter) maken dat hij nu wel langer bij koudstart te weinig benzine krijgt (start wel in 1x maar houdt een aantal seconden nogal in met optrekken)....omdat je dat chokeklepje niet kunt regelen (is alleen Aan of Uit)......dat zou ook nog een goede tip zijn voor Tomos :
Maak er een regelbare choke op...net als je vroeger bij een auto had.

(is een kwestie van een kabeltje en schuifhendeltje aan het stuur)
Geplaatst: 31 aug 2007 07:22
door Techneut
Bijna, maar niet helemaal. De sproeier is eerder te klein en dat zorgt er voor dat hij minder goed loopt maar wel door de millieukeuring komt.
Maar misschien nog belangrijker is dat er ook een andere cilinder onder zit met een kleinere uitlaatpoort. En een andere kop die zorgt voor minder compressie. Met die 46 sproeier zou ik eens kijken naar de kleur van de bougie. denk dat hij nu wat te arm staat afgesteld. (maar dat is maar een idee hoor)