Pagina 1 van 2
Tomos valt uit na 20 meter
Geplaatst: 21 okt 2007 19:13
door robertc
Hoi, ik heb sinds een half jaartje een tomos die ongeveer 60 liep. Alleen sinds vorige week doet hij gek. Als ik hem aankick (met de shoke aan) en ik rijd weg (shoke gaat uit) dan kan ik ongeveer 20 meter rijden en dan valt hij uit. Ik heb weleens geprobeerd om de shoke weer aan te zetten onder het uitvallen maar dan kan ik weer 20 meter rijden en dan valt ie weer uit... Ik heb de caburateur al opengehad. Niks aan te zien. En ik heb een kleiner sproeiertje geprobeerd (van 52 naar 48 ) maar er is niks veranderd.. Weet er iemand hoe ik dit aan moet pakken?
Robert
Geplaatst: 21 okt 2007 19:25
door keesos
je hebt ori brom? met alleen andere uitlaat? gewoon sproeier 52 erin doen, carb + luchtfilterschoonmaken en de bougie even bekijken/vervangen. benzineslang is niet kapot of geknepen?
Geplaatst: 21 okt 2007 19:57
door Ingmar.
je zegt met choke aan kan je weg rijden en als choke uit is kan je nog maar 20m rijden ik denk dat hij dan te veel lucht krijgt
Geplaatst: 22 okt 2007 13:10
door robertc
Ik heb een delorto caburateur. Als ik de shoke aanheb dan kan ik ook nog ff rijden. Maar ook na 20 meter valt ie uit. En dan kan ik de shoke weer uitzetten. Rijd ie weer verder tot 20 meter en dan valt ie weer uit. Ik word er helemaal gek van:S Benzineslang is goed. Caburateur is schoon luchtfilter ook.
Geplaatst: 22 okt 2007 13:12
door Thomazzi
En heb je al naar de bougie gekeken?
Geplaatst: 22 okt 2007 14:11
door robertc
bougie is de goede kleur.. koffiebruin tog?
Geplaatst: 22 okt 2007 15:56
door Thomazzi
Ja, en kan het misschien ook wel aan de contact-punten liggen, als ik me niet vergis.
En anders kan je ook even naar een bromboer gaan en informeren wat er (allemaal) stuk zou kunnen zijn.
Geplaatst: 22 okt 2007 18:19
door robertc
Met de contactpunten is het goed denk ik. De bougi vonkt supergoed...
Geplaatst: 22 okt 2007 22:06
door shadowranger
Waarschijnlijk heb je een (of allebei) de keerringen van de krukas lek. Daardoor heeft ie compressieverlies en drukt ie mengsel uit de spoelkamer door de keerringen naar buiten ipv naar de cilinder. Kwestie van vervangen. Voor de zekerheid allebei vervangen, want als er 1 klapt is de andere binnenkort aan de beurt.
Suc6.
Geplaatst: 28 okt 2007 15:31
door timmans
ik heb precies hetzelfde probleem waar zou dit aan liggen??
ik zat te denken dat de condensator kapot is. als het probleem opgelost is zou je dit dan willen melden dan kan ik er ook naar kijken.
Geplaatst: 28 okt 2007 18:03
door timmans
het zou ook aan de tankdop kunnen liggen wat voor tankdop heb je? een zwarte oude zonder slot? die heb ik namelijk ook misscihen sluiten die dingen wel niet goed ik zou het anders ook niet weten.
Geplaatst: 29 okt 2007 10:10
door robertc
Ik heb ernaar gekeken. Het ligt niet aan de keerkringen van de krukassen. Die zijn nog perfect. En wtf waarom zou het aan de tankdop kunnen liggen?

Geplaatst: 29 okt 2007 15:29
door timmans
jah ik zou anders niet weten wat het kan zijn. Misschien is het wel gewoon vuil in de tank.
Geplaatst: 29 okt 2007 16:48
door keesos
wat als je tomos aanzet en stil laat staan en later pas wegrijd (als die warm is?) en mischien is condensator gaar ofzo.
Geplaatst: 29 okt 2007 17:58
door kevin
@ timmans, zou het aan de tankdop liggen.
dat is wel de grootste onzin die ik ooit heb gehoord.
zoals shadowranger zei: "Waarschijnlijk heb je een (of allebei) de keerringen van de krukas lek. Daardoor heeft ie compressieverlies en drukt ie mengsel uit de spoelkamer door de keerringen naar buiten ipv naar de cilinder. Kwestie van vervangen. Voor de zekerheid allebei vervangen, want als er 1 klapt is de andere binnenkort aan de beurt."
Maakt ie een bepaald geluid als ie afslaat?
Het zou ook kunnen dat ie teveel lucht krijgt.
Gr
Geplaatst: 29 okt 2007 18:55
door timmans
Hij maakt geen bepaald geluid ofzo. Het is gewoon precies hetzelfde als je benzine op is en dat hij dan uitvalt dat je hem op zun reserve moet zetten. Maar als het aan de keerringen zou liggen zou die tog ook olie moeten lekken??
Geplaatst: 29 okt 2007 21:22
door shadowranger
Als het je ontstekingskant is niet. Wellicht zien ze er op het oog nog goed uit, vaak knapt het veertje in de ring die zorgt voor een goede aansluiting op het te sealen objekt. Ze kosten een habbekrats.
Geplaatst: 29 okt 2007 22:56
door xanderz
oei. moeilijk om te raden wat het is met zo weinig informatie. valt hij dood als je boven een bepaalde toerental/snelheid komt of echt dat hij ongeacht hoe hard je gaat na 20 meter doodvalt.
als het het tweede is denk ik aan benzine tekort. bekijk of alles in je carb nog goed werkt. vlotter. filter etc.
van keeringen heb ik geen verstand maar neem aan dat het lekken van deze geneens de mogelijkheid moet geven om weg te rijden. hij zal zeker neit uitvallen maximaal niet op toeren komen(zoals je altijd hebt met valse lucht)
mvg
xander
ps: dont quote me on this(wilde theorien van mij hoeven niet altijd te kloppen

)
Geplaatst: 30 okt 2007 07:26
door Waldo
Als het je ontstekingskant is niet. Wellicht zien ze er op het oog nog goed uit, vaak knapt het veertje in de ring die zorgt voor een goede aansluiting op het te sealen objekt. Ze kosten een habbekrats.
ik zou alle keeringen gewoon in 1 keer vervangen. Ik zou ze echter wel op internet bestellen bij de bromboer zijn ze 7 euro per stuk en je hebt er 3 nodig!!
Geplaatst: 02 nov 2007 14:49
door kevin
dan heb jij toch een dure bromboer!?
hier kostte ze 2,50 euro de stuk.