• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tik in cilinder

Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
15 berichten • Pagina 1 van 1
skoeddies
Vastgeroeste forummer
Berichten: 693
Lid geworden op: 09 jun 2005 08:16

Berichtdoor skoeddies » 01 jul 2005 19:25

heej mensen..

ik heb onlangs mijn zuiger vernieuwd.. hierbij zijn natuurlijk ook andere zuigerveren en toebehoren erin gezet.. deze zijn dus helemaal nieuw en goed..

nu valt mij op dat als de brommer loopt dat er een luide tik uit de brommer komt.. de zuigerveren zouden het volgens mij echt niet kunnen zijn want ze zijn er perfect in gezet.. beetje gesmeert en mooi de opening bij de puntjes in de zuiger.

wat zou dit kunnen zijn?? ik zit zelf te denken dat het mischien mijn zuiger is die tegen de bougie aan tikt?? dan zou ik er dus een te dunne pakking in gezet hebben.. ik wil dit morgen al even uitproberen door een andere pakking erop te doen..

maar volgens mij kan het niet veel anders zijn of wel..
Omhoog


poekelen
Admin
Berichten: 2604
Lid geworden op: 25 dec 2004 01:07
Locatie: apeldoorn
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website

Berichtdoor poekelen » 01 jul 2005 19:35

het kan zijn dat je zuiger tegen de bougie aan tikt of de kop. maar het kan ook zijn dat de nieuwe zuigerveren een nieuwe stoot rand hebben.
zeg maar het bovenste stukje van de cillinder waar gaan zuigerveer komt.
het kan zijn dat de nieuwe zuigerveren hoger zitten dat de vorige. waardoor de zuigerveren tegen een randje aan zitten waardoor je een tik hoordt. dit moet na verloop van tijd wegslijten...
owja vergeet niet je zuiger opnieuw in te rijden :wink:
Omhoog

skoeddies
Vastgeroeste forummer
Berichten: 693
Lid geworden op: 09 jun 2005 08:16

Berichtdoor skoeddies » 01 jul 2005 21:25

jah de zuiger idd goed inrijden.. dat duurt trouwens lang man.. 300 km staat gegeven :(
maar dan hoef ik dus nergens bang voor te zijn als het vanzelfm wegslijt.. heb er net voor de zekerheid nieuwe veertjes in gezet en de tik was er inderdaad nogsteeds..
ook maar een dikkere pakking ertussen gedaan (waardoor hij wel iets minder rijd) zodat ik zeker weet dat er geen tik is door de zuiger tegen de bougie.. dan maar voor de zekerheid iets slechter rijden...
maar bedankt.. :wink:
Omhoog

NikeyTomos
Tomosforummer
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 mei 2005 21:24
Locatie: Zoeterwoude

Berichtdoor NikeyTomos » 03 jul 2005 15:54

als die tegen je bougie aantikt merkte je het snel genoeg hoor! :D Dan reed die nu niet meer! Maar als je denkt dat die tegen het randje in je cil aankomt aan de bovenkant dan kun je dit ook gelijk weghalen toch. gewoon met heel fijn schuurpapier het afgezette roetvorming aan de bovenkant van je cil weghalen!
Tomos, 50cc (N2C tuned), Proma, 12mm = 76 km/u
Omhoog

skoeddies
Vastgeroeste forummer
Berichten: 693
Lid geworden op: 09 jun 2005 08:16

Berichtdoor skoeddies » 03 jul 2005 16:35

me cilinder is helemaal roetvrij..
heb ik helemaal schoongemaakt ton ik de zuiger erin zette.. ik was toen toch bezig..
Omhoog

hellbat
Vaste forummer
Berichten: 497
Lid geworden op: 30 mei 2005 01:49
Locatie: Berkel-Enschot

Berichtdoor hellbat » 03 jul 2005 16:42

controleer eens of je speling op je big-end, of zuigerpenlager hebt

groeten Marcel
Ook een Gyneacoloog is een Kutmonteur.
Omhoog

skoeddies
Vastgeroeste forummer
Berichten: 693
Lid geworden op: 09 jun 2005 08:16

Berichtdoor skoeddies » 03 jul 2005 17:05

zuigerpenlager heb ik er volgens mij niet in zitten (kan dat?).. leve de oude techniek..
big end lager?? is dat de lager die om de krukas zit ofzo??
Omhoog

hellbat
Vaste forummer
Berichten: 497
Lid geworden op: 30 mei 2005 01:49
Locatie: Berkel-Enschot

Berichtdoor hellbat » 05 jul 2005 07:16

jep, dat is die

als je je cilinder er af hebt, voel je met een op en neergaande beweging aan je zuiger, hier mag je dan geen speling op voelen.

Als je zuigerpenlager versleten is, is dit een kwestie van een nieuwe lager, indien gemonteerd, Zit de speling op het Big-end, dus tussen de drijfstang en de krukas, dan zul je aan een nieuwe krukas moeten.

groeten Marcel
Ook een Gyneacoloog is een Kutmonteur.
Omhoog

skoeddies
Vastgeroeste forummer
Berichten: 693
Lid geworden op: 09 jun 2005 08:16

Berichtdoor skoeddies » 05 jul 2005 14:06

dus dan heb ik een nieuwe krukas nodig,, kan het veel kwaad als er speling op de big end zit??
het zal mischien nog wel eens lastig kunnen worden om voor mij een goede krukas te vinden want mijn blokje is de voorganger van de A3 ei-cilinder.. wie weet welk type krukas daarin zit en of die nog te krijgen is..
Omhoog

poekelen
Admin
Berichten: 2604
Lid geworden op: 25 dec 2004 01:07
Locatie: apeldoorn
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website

Berichtdoor poekelen » 05 jul 2005 14:11

heb je verticale speling of horinzontale speling?
verticaal speling dan zijn je big end lager naar de malle moeren
en horinzontale speling die moet er in zitten omdat de cillinder naast nooit precies in het midden zit.
Omhoog

skoeddies
Vastgeroeste forummer
Berichten: 693
Lid geworden op: 09 jun 2005 08:16

Berichtdoor skoeddies » 05 jul 2005 14:15

ik geloof dat ik ze allebei had.. maar het ging slechts over een heel klein beetje speling..
ik denk maar gewoon dat ik er lekker mee door rijd.. zo'n krukas is volgens mij redelijk duur en dan moet ik ook nog eens gaan zoeken naar het goede type..
of zeggen jullie dat dit echt heel veel kwaad kan..
Omhoog

NikeyTomos
Tomosforummer
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 mei 2005 21:24
Locatie: Zoeterwoude

Berichtdoor NikeyTomos » 05 jul 2005 15:16

als het een klein beetje is dan zou ik het gewoon zo laten. Hoeft niet erg te zijn. Weet je zeker dat je echt verticale speling hebt? dit komt (bijna) nooit voor. Maar misschien omdat jouwes zo oud is. Heb je je krukaslagers eens nagekeken en gecontroleerd op speling? deze kunnen ook versleten zijn!
Tomos, 50cc (N2C tuned), Proma, 12mm = 76 km/u
Omhoog

hellbat
Vaste forummer
Berichten: 497
Lid geworden op: 30 mei 2005 01:49
Locatie: Berkel-Enschot

Berichtdoor hellbat » 05 jul 2005 18:21

volgens mij zijn de afmetingen van een oude en een nieuwe krukas haareender hetzelfde, enkel de zuigerpendiameter is van 10 naar 12 gegaan. Zelfs de cilinderdiameter is bij mijn weten altijd standaard 38mm gebleven

Indien je een tweedehands krukas ergens op de kop kunt tikken, zou ik eens kijken of de koppeling past, dan kun je hem gewoon monteren, dan heb je alleen een nieuw type zuiger nodig, met een zuigerpenlager.
Dat is, als je inderdaad speling op je krukas hebt, ikzelf zou hier niet te lang meer mee doorrijden, omdat je vroeg of laat toch kans hebt dat het onderste oog van je drijfstang, je big end, zover uitslijt dat hij loslaat van je krukas.
Na verloop van tijd zal hij ook slomer gaan rijden, omdat je slag, die nu bijvoorbeeld 43mm is, terug zal gaan lopen naar 40 ofzo, dus ga je nooit geen volledige compressie meer halen.

groeten Marcel
Ook een Gyneacoloog is een Kutmonteur.
Omhoog

skoeddies
Vastgeroeste forummer
Berichten: 693
Lid geworden op: 09 jun 2005 08:16

Berichtdoor skoeddies » 12 jul 2005 07:48

we zijn nu een tijdje verder, en de tik is gewoon bijna weg,..
dus toch ze zuigerveertjes die even moeten slijten..
das weer een meevaller dan..
nu nem ik ook de gok wel op me krukas..
Omhoog

hellbat
Vaste forummer
Berichten: 497
Lid geworden op: 30 mei 2005 01:49
Locatie: Berkel-Enschot

Berichtdoor hellbat » 12 jul 2005 18:27

ik zal voor je duimen

Groeten Marcel
Ook een Gyneacoloog is een Kutmonteur.
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
15 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Archief”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 6 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.