kijk bij tomosmotor is het zo dat het gebasseerd is op het 2takt principe. ik neem aan dat je weet wat 2takt is? zo niet moet je even op google zoeken

bij 2 takt is het zo dat de prestaties van de motor grotendeels afhankelijk zijn van de uitlaat. de uitlaat is bij takt een belangrijk onderdeel als het dus om prestaties gaat. Hoe komt dat vraag je dan af.
dan moet je even naar het onderste plaatje kijken.

dan zie je dat de groene kleur is de nieuwe benzine mengsel en het grijze het uitlaat gebeuren. wanneer de zuiger omhoog gaat wordt het benzine mengsel gecompenseerd maar gaat deels ook uit de cilinder via de uitlaat uitgang. als je nou een goeie uitlaat hebt zal de benzine mengsel weer terug geduwt worden naar de cilinder. dat is ook te zien op het plaatje. Helaas zijn niet alle uitlaten 'op maat gemaakt'; dat betekent dat sommige uitlaten niet de juiste tegendruk creeëren om alle benzine mengsel terug te duwen; oftewel tegendruk leveren. zo'n uitlaat die dit doet noem je ook wel een expansie uitlaat. De prestaties van een uitlaat zijn dus per cilinder, carburateur, etc, etc afhankelijk...
dus dit verhaal slaat dus op dat de prijs van een uitlaat niet zoveel uitmaakt voor de prestatie's. de werking van de uitlaat is dus belangrijker.
de beste uitlaat is nog altijd de opmaat gemaakte uitlaat.