• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos draait te veel toeren!

lukt het niet met afstellen? Stel hier al je afstel problemen en stotterende tomos problemen [ALLE SPROEIER VRAGEN HIER DUS OOK]
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
12 berichten • Pagina 1 van 1
bohmsje
Tomosforummer

Berichtdoor bohmsje » 23 mar 2008 00:10

Hallo,

Ik heb een probleem met mijn tomosje,,, het is een tomos A5,,, met een oude carburateur,,, encarwi geloof ik???

[img=http://img180.imageshack.us/img180/3218 ... ci3.th.jpg]
mijn carb dus,,,

Mijn vraag was: hoe kan ik hem afstellen qua benzine toevoer? ben even het juiste woord kwijt,, maar de benzinetoevoer,, hoe verander ik die? door welke schroef los of vast te draaien?

ik verzuip mijn tomosje nu een beetje,, bougie helemaal zwart,,, maar hij heeft het wel gedaan! meerdere malen.

Hoe stel ik hem correct af, zodat de bougie een goede kleur heeft, en de cilinder precies goed benzine krijgt?

alvast bedankt en ik wacht jullie reacties af! mocht iets niet duidelijk zijn, dan hoor ik dat graag!
Mijn tomos A35B en Tomos NTX zijn te vinden in de foto-gallerij!
Nou ik ben niet de beste typer dus sommige woorde typ ik niet goed dusja naja zal wel is kijkn voor die sproeirs
En ik heb een viertakt
met een tomos....

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website

Berichtdoor PimW » 23 mar 2008 04:15

Dit is indd een encarwi carburateur. Afstellen met een schroef dan bedoel je de stationairschroef. Met deze bepaal je hoe hard hij stationair draait. Als hij dus teveel toeren draait als je hem start moet je deze wat uit-draaien.

Echter als je bougie zwart is zul je een kleinere sproeier moeten monteren. Deze zit in de vlotterbak, onderaan de carb. Alleen weet ik niet helemaal zeker hoe dit zit bij encarwi carbs. Miss moet je even bij de exploded views kijken op de frontpage.
Als hij het eerst wel goed deed kan ook je luchtfilter verstopt zitten, hierddo krijgt hij in verhouding meer benzine dan lucht.

Ik lees deze post morgen nog wel even na mdat ik nu niet helemaal helder meer ben. Maar volgens mij heb ik geen domme dingen gezegd.

Edit: t klopt wel ongeveer wat ik zei :mrgreen:

bohmsje
Tomosforummer

Berichtdoor bohmsje » 23 mar 2008 15:03

hahah, oke, bedankt alvast,,,

Maar,,, welke schroef moet ik dan wat losser draaien? dat was de vraag?

kijk ik morgen wel even na of het luchtfilter niet verstopt zit, en anders even kijken naar een andere sproeier,,? waar kan je die vinden voor zo'n encarwi carb?
Nou ik ben niet de beste typer dus sommige woorde typ ik niet goed dusja naja zal wel is kijkn voor die sproeirs
En ik heb een viertakt
met een tomos....

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website

Berichtdoor PimW » 23 mar 2008 15:39

o wacht je hebt encarwi, ik weet niet zeker of die wel een stationairschroef hebben. Hij zou aan de zijkant moeten zitten. Bij dellorto is het een schroefje met een veertje erop. Kijk even bij de exploded views op de frontpage.

bohmsje
Tomosforummer

Berichtdoor bohmsje » 23 mar 2008 16:49

ik heb daar al gekeken,, maar snap er niet echt veel van,,, moet ik de carb los halen en de vlotterkap blootleggen? of,,, welke schroef is het? die bovenop de vlotterbak of die van de sproeier iets losdraaien? die goude? (zie foto)
En ik heb een viertakt
met een tomos....

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 23 mar 2008 17:21

Afstellen van Encarwicarb doe je met de gaskabel, omdat hiermee ook meteen de choke wordt geregeld. Er zit geen stationairschroef op. Je kan dus niet meer afstellen dan met de gaskabel.

Die stel je af, als de motor warm is, door aan de stelnippel bij je gashandvat de kabel strakker of losser te draaien. Je moet een compromis vinden tussen goed/ iets sneller stationair draaien en net nog op de choke. Het beste merk je dit door op de Tomos te zitten totdat de koppeling niet meer aan wil grijpen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

bohmsje
Tomosforummer

Berichtdoor bohmsje » 23 mar 2008 19:15

En wat nou,, als ik de gaskabel nog niet aan het handvat vast heb gemaakt,,, en die hangt gewoon slap

dus,, dat gasklepje is helemaal omlaag, dus eigenlijk geeft hij dan het minst benzine,, of zie ik dit verkeerd?
En ik heb een viertakt
met een tomos....

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 24 mar 2008 10:38

Dan staat ie dus in choke stand. In tegenstelling tot de Dellortho carburateurs waar een aparte choke klep op zit, werkt de gasschuif bij Encarwi ook meteen als choke. Daarom hebben Tomossen met een Encarwi carburateur een knopje aan de gashendel zitten, waarmee de gaskabel extra kan worden ingedraaid. Door de gashendel weer voorbij de pal te draaien met gasgeven wordt de choke eraf gehaald.

Ik hoop dat het zo duidelijk is voor je.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

bohmsje
Tomosforummer

Berichtdoor bohmsje » 24 mar 2008 22:23

ik snap het grotendeels..... maar als ik de kabel nu helemaal aantrek, dus dat de gasschuif helemaal openstaat,, is de choke er dan niet gewoon af? of moet ik de gaskabel monteren aan het handvat?
En ik heb een viertakt
met een tomos....

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 24 mar 2008 22:39

ik snap het grotendeels..... maar als ik de kabel nu helemaal aantrek, dus dat de gasschuif helemaal openstaat,, is de choke er dan niet gewoon af? of moet ik de gaskabel monteren aan het handvat?
Tuurlijk als je de kabel helemaal aantrekt dat de choke er vanaf is. Maar dan heb je waarschijnlijk met de koude start dat ie niet wil aanslaan. Overigens, als je kabel ooit eens breekt dan stopt de motor er toch mee, want als de choke onderin de carburateur zit, verzuipt ie en krijg je zowiezo je motor niet aan het lopen.

Gewoon aan je gashendel monteren is het gemakkelijkst afstellen.

bohmsje
Tomosforummer

Berichtdoor bohmsje » 25 mar 2008 20:38

oke,,
dus even monteren aan de gashendel,, dan aan het lopen krijgen,,, en dan afstellen?

en om hem goed aan het lopen te krijgen,, hoe doe ik dat het best? ik bedoel: hoe krijg ik hem snel aan de praat,, met of zonder choke??

en de choke krijg je erop door even te trappen,, en dan springt hij erop toch?

haal ik even de bougie eraf, en trap ik de cilinder effe droog, en dan weer proberen met of zonder choke?
En ik heb een viertakt
met een tomos....

bohmsje
Tomosforummer

Berichtdoor bohmsje » 29 mar 2008 12:47

kan slotje op, andedr probleem heeft zich voorgedaan
En ik heb een viertakt
met een tomos....

Gesloten
  • Afdrukweergave
12 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Afstellen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij