Pagina 1 van 1
Geen vermogens verhoging door grotere Carb.
Geplaatst: 25 jul 2005 17:07
door Milan
beste brommerrijders,
Ik heb vanmiddag een 15/15mm dellortho carberateur gekocht.
Ter vervanging van de Standaard 14/12 dellortho..
Dit in de hoop mijn tomos wat meer vermogen te geven.
Mijn setup luid als volgt: Std cilinder, Std SNEL uitlaat, 15mm inlaat
spruitstuk, en dus een 15/15mm dellorho met sproeier maatje 55.
Maar tijdens de proefrit bleek dat het vermogen van mijn tomos er niet
of nauwelijks op voor uit was gegaan. Ik heb al verschillende sproeiers
en luchtfilters geprobeerd, maar niets helpt.
Kan iemand mij misschien helpen... Want met een grotere carberateur
MOET je toch wel meer vermogen krijgen!?
Groeten, Milan
Geplaatst: 25 jul 2005 17:19
door poekelen
nee je krijgt meer benzine nevel in je cillinder. waardoor je ook meer compressie krijgt. en hoe meer compressie je hebt hoe sneller hij gaat trekken.
maar ik denk dat je nog 12 mm spruitstuk hebt? als je dat hebt dan werkt het 12 mm spruitstuk als een begrenser.
Geplaatst: 25 jul 2005 17:43
door skoeddies
neej hij heeft al geschreven dat zijn spruitstuk ook 15 mm is..
ik heb nog niet zoveel ervaring met het vervangen van een standaard carbu voor een grotere carbu..
maar kan het zijn dat je cilinder gewoon niet meer kan verwerken??
dan kan je nog zo'n grote carbu hebben maar als hij hetzelfde blijft aanzuigen dan maakt dat niet zo veel uit..
Geplaatst: 25 jul 2005 17:46
door Milan
Ik heb me spruitstuk opgemeten op het punt waar hij zeg maar aan de
carburateur vast zit. Dit was 14 mm.
Dit spruitstuk zat al standaard op me brommer, met is er zoéén met een
bocht zodat je carburateur naast je frame komt te hangen.
Maar ik denk dat ik opzoek ga naar een breder spruitstuk.
Bedankt voor de Info, Milan
ps. Opmeten heb ik gedaan met een Geo-driehoek, de grootte zit tussen de
14 en 15, maar het is ZEKER geen 12mm
Geplaatst: 25 jul 2005 17:57
door skoeddies
neej maar is hij dat ook niet op het punt waar hij je cilinder ingaat??
hij kan natuurlijk versmallen...
Geplaatst: 25 jul 2005 18:45
door Milan
Nee, ik heb het opgemeten. De maten van de 'in' en 'uit' gangen van
spruitstuk zijn het zelfde. Hij loopt dus niet conisch.
Tijdens het demonteren van het spuitstuk kwam ik me membraam tegen en
deze bracht me op het volgende idee: Zou mijn membraam het bottleneck
zijn?? Het is gewoon een standaard membraam, en mijn tomos loopt nu
tegen de 70 km/h. Zou het dus mijn standaard membraam zijn?
Trouwens kan iemand ook uitleggen wat een membraam PRECIES doet?
Geplaatst: 25 jul 2005 19:03
door poekelen
kan je vervangen voor een betere gas reactie
maar wat wou je er uit een grotere cabrateur halen dan?
5 km/uur harder is echt de max winst die je er uit krijgt.
Geplaatst: 25 jul 2005 19:57
door Sander
Je hebt nu 15mm spruitstuk maar die is groter als de inlaat van je cilinder daarom wordt het aardig opgeheven.Als je meer vermogen zou willen dan zou ik als ik jou was de inlaat poort van je cilinder vergroten.En die uitlaat poort iets groter maken want die vernauwd ook.Maar wat is het wat je wilde bereiken met die nieuwe carb. wil je hogere top of wil je harder optrekken.Want je top zal niet echt hoger worden, alleen je zou toch wel iets meer kracht moeten hebben onderin zn toeren.
Geplaatst: 25 jul 2005 19:58
door Sander
Is ie al wel goed afgesteld, want dit is toch ook wel belangrijk vor het vermogen.
Geplaatst: 25 jul 2005 20:26
door Milan
Ja hij is goed afgesteld. Dwz mooie caramel kleurige bougie.
Toen ik danet een lang stuk reed, en de brommer was warm heb ik wel
wat gemerkt: 1. hij trekt gelijkmatiger op 2. Iets hogere top.
Ik denk dat het poorten vergroten wordt.
Bedankt voor jullie reacties! en veel brommer plezier toegewenst, Milan