Zoals t er nu bij staat...

Oooooooeeeeeeee:

Zo vandaag eens wat verder geplakt aan de tank

Het is pas net uitgepakt dus ik moet het nog afwerken enzo. Er komt nog een zwarte pinstripe op en de onderkant zet ik in de hamerite. Ook komt er een merk op maar wat moet ik nog besluiten

Veertjes zijn binnen en het tankje is wit.

Zoals je wel kunt zien is de tank nog niet 100% deukvrij, dit is nooit mijn bedoeling geweest. Het blijft een ding van 30jaar oud en dat mag je van mij ook wel een beetje zien. De deuken die er in zaten vond ik te groot om te laten zitten dus die heb ik voo zover mogelijk weggewerkt.
Na deze witte laag (moet nog wat op) komt er nog blauw en zwart overheen.
Tankje vertinnen.
Vandaag wat spulletje van t werk meegenomen en begonnen met t vertinnen van de benzinetank. Omdat plamuur gewoon kuttroep is dat altijd scheurt breekt en verpulverd heb ik besloten hetzelfde geintje met tin te doen.
Zo deden ze het vroeger dus zo doe ik t nu ook.

Hij kan erop!
Tapgaten zijn geboord/getapt en de Honda cilinder past er nu op

Carter pasmaken:
Tapgatenb zijn afgetekend en worden zsm geboord/getapt, membraan holte dinges is voor de helft gevuld en we zijn bezig de boring in het carter 8mm kleiner te maken.

Eindelijk weer vooruitgang:
Na een paar mislukte pogingen een goede pasring te maken toch eindelijk iets gevonden dat mooi de speling tussen carter en cilinderhemd opvangt. Op de draaibank ging alles slingeren, met de hand krijg je het nooit rond.
Maar toen vond ik opeens een rubberen slangetje van precies de goede maat. Ooit eens overgehouden van een drukspoeler uit de bajes komt hij mij nu toch mooi van pas!

En als je dan gaat passen kom je erachter dat er een vervelend randje aan je carter zit. Gelukkig heeft het eigenlijk geen functie dus zaag je het gewoon weg.

En dan ziet het geheel er opeens een stuk anders uit. En ja lieve kijkbuiskindertjes, dat is niet mijn Athena waarmee ik aan het passen ben.

Misschien denken jullie nu van, "lekker boeiend!", maar ik kan nu pas goed uitmeten wat ik kan opvullen aan krukasruimte en waar de tapgaten moeten komen precies. Dat zou betekenen dat er nu een soort van vaart in zou kunne komen wellicht misschien.
Moet even materiaal vinden dus dan ga je maar wat klooien:

En er is wat opgeruimd in mijn werkplaats.
Vlak:

Dit geeft misschien een wat duidelijker beeld van het carter en wat ik wil opvullen. Die ruimte was dus voor het membraan maar is nu overbodig.
Hoe ik het precies ga doen met de gaten voor de tapeindes moet ik nog even zien. Zoals het nu uitlijnt (op het oog) lijken er een paar op oude gaten te vallen.
Carters Binnen van de lasser:

Zoals je kunt zien ben ik alvast begonnen met vlakken. Wanneer alles goed vlak is boor ik gaten voor de tapeindes, dan kan de cilinder erop en kan ik verder kijken wat er aan het carter moet gebeuren.
Eind van de week meer nieuws dan waarschijnlijk.
Cilinder:
Na wat geharrewar over zuigertjes en cilindertjes toch besloten wat nieuws aan te schaffen. En wel een Honda mt5 cilinder van Athena.
Edit: Poortmap

Blokje:
Eerst maar eens een bok in elkaar gelast om het blokje makkelijk weg te kunnen zetten en eraan te werken. Zo een hobbelend ding op je bureau werkt ook niet lekker namelijk.
Het blok word uiteraard stevig onder handen genomen dus de eerste stappen zijn hem uit elkaar te halen en goed schoon te maken. Meteen een laagje lak zodat het allemaal wat lekkerder sleuteld (echt mensen maak het jezelf zo gemakkelijk mogelijk en het resultaat is vele malen beter!)

Het Begin:
Zo kreeg ik de brommer thuis. Had een paar jaar op straat gestaan maar was na een uurtje schoonmaken alweer te starten. Het reed zelfs! Uiterlijk is niet echt je-van-het maar motorisch is hij eigenlijk vrij in orde.
Er zit geen kenteken op dit frame en omdat ik keuren teveel gedoe vind (en ik ben die controles hier ook goed zat) word besloten ermee deel te nemen aan de Nederlandse brommersprints.
Hierbij staat ten alle tijden voorop zoveel mogelijk zelf te doen.