• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Zomer en Winter, Mengsel afstellen

lukt het niet met afstellen? Stel hier al je afstel problemen en stotterende tomos problemen [ALLE SPROEIER VRAGEN HIER DUS OOK]
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
5 berichten • Pagina 1 van 1
Marctraider
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 16 mei 2008 13:56

Hallo, klein vraagjes:

1. Als ik NU mijn sproeier goed afstel, dus in de zomer. Dan is de afstelling in de winter weer ontregeld.
Moet ik dan in de Winter een grotere sproeier of een kleinere sproeier in doen? Dus wanneer is hij armer en wanneer is hij rijker, bij koude of warme temperaturen.

2. Ik heb een PHVA Dellorto scooter carburateur op mijn Streetmate met gasnaald en 5 standen. Wat is de standaard stand? En/of wat is de stand bij rijkst en armst?

Bovenste stand (Naald naar beneden) lijkt me armer omdat er dan minder benzine door lijkt te kunnen ??
Onderste stand (Naald naar boven) lijkt me rijker omdat er dan meer benzine door lijkt te kunnen..

3. Als ik eventueel nu de sproeier en gasnaald etc goed afstel, moet ik dan in de winter alleen de sproeier veranderne of WEER de gasnaald? Dacht namelijk dat de sproeier invloed had op alles dat de rest netjes meeafgesteld wordt.

Alvast bedankt.
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 16 mei 2008 14:05

Ik kan je alleen helpen met punt 1 omdat ik geen ervaring heb met afstellen van gasnaalden etc. (Op brommerforum.nl staat vast en zeker wel ergens een faq hierover).

Ten eerste moet je niet denken dat je brommer in de winter ineens niet meer rijd omdat het buiten een andere temperatuur is. Het kán zijn dat je brommer wat minder rijd en dat komt door de dichtheid van de zuurstof in de buitenlucht. In koude lucht is de dichtheid van zuurstof moleculen groter dan wanneer de lucht warm is. Dwz: in koude lucht zit meer zuurstof per vierkante meter dan in warme lucht.

Nou wat doet dit met je afstelling:

Bij koude lucht is de er naar verhouding meer zuurstof dus zul je een grotere sproeier moeten monteren. Bij een hogere temperatuur is er naar verhouding minder zuurstof en kun je een kleinere sproeier monteren.

Maar of dit winter/zomer effect zo groot is kan ik je niet zomaar zeggen. Sommigen zeggen van wel anderen van niet (zeker op een simpel straat tomosje).

Marctraider
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 16 mei 2008 14:13

Bedankt voor je antwoord iedergeval. Ik merk er wel redelijk wat van als het van 26 graden opeens naar 14-15 nu gaat. Ik heb hem dan niet goed afgesteld op de gasnaald dus maar ik denk dat deze te rijk staat.

Op halfgas stotterde die met warm weer enorm en viel zelfs bijna uit. Het is nu opeens koud (Ook sochtends rijd hij beter). Dus nu met koud weer rijd die beter omdat hij meer zuurstof krijgt en feitelijk het mengsel minder rijk word)

Dus het klopt wel wat je zegt. Dank je wel voor je uitleg over temperatuurverschillen.

Nu nog iemand die wat weet van gasnaalden.

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 16 mei 2008 14:24

Nu de hoofd afstelling klaar is kunnen we beginnen met het afstellen van de fijn afstelling. We zullen als eerste beginnen met de gas naald. Het afstellen van de gas naald is een beetje vogel werk maar zeker de moeite waard. Als je de gas schuif uit je carburateur. haalt zul je zien dat de gasnaald door een veerring en een borgclipje worden vast gehouden. Raak deze twee kleine onder delen niet kwijt! Het scheelt je namelijk een fiets toch door de regen naar de lokale brommerboer. Maar ok?, we gaan nu eerst de gasnaald in zijn standaard stand zetten. Als je de gas naald uit de gas schuif haalt zie je dat er een 5 tal groeven in zitten. Door het borg clipje een groef naar boven of beneden te zetten verstel je de gasnaald in hoogte.
Door je gas naald hoger te zetten komen er meer venture gaatjes vrij in de venture buis. Hier door krijgt de motor standaard een vetter mengsel bij de zelfde stand van de gas handel. Je kunt dus met de gas naald beperkt de verhouding tussen de hoeveelheid lucht en benzine afstellen. Het stellen met de gas naald heeft nog een aantal trucjes. Op het bovenste stuk van de de venture buis zitten namelijk geen gaatjes meer. Dat houd in dat als je de gas handel meer 75% opendraait de *motor enkel extra lucht krijgt. Door de gas naald naar beneden te zetten kun je dit een beetje compenseren, je hebt dan wel een grotere sproeier nodig.

Maar ok?, als standaard afstelling zet je de gas-naald op twee groeven van onderen, dus net iets boven het midden. Stop nu de gas schuif weer in je carburateur en ga een stukje rijden. Let nu vooral op wat er gebeurt als je het gas in een keer open doet, en wat er gebeurt als je het gas langzaam dicht draait. Probeer een beetje gevoel te krijgen van wat de brommer doet al je met het gas speelt.
Vervolgens set je de gas naald in de aller onderste stand (clipje in de hoogste groef), ga weer rijden. Als het goed is kun je nu duidelijk verschil merken tijdens volgas, vooral als je veel toeren maakt in de een. Verstel nu de gas naald helemaal naar boven (clipje in de laagste stand). Ga weer een beetje rond rijden en spelen met het gas. Als het goed is voel je op je de boven de standaard afstelling moet hebben staan over onder de standaard afstelling. Probeer nog een keer met de gas naald op de positie die jij nu denkt die het beste zal zijn. Als het goed is moet de *motor nu perfect lopen. Het moet in ieder geval niet zo zijn dat hij beter loopt als je van af vol gas het gas een stukje terug draait. Ook mag hij niet sputteren boven in. De gas-naald is regelt het mengsel van 25% tot 75% gas. Het is dus van belang dat hij op dat gebied een goede gas reactie vertoond. Blijft de gas reactie traag, of blijft hij sputteren in het midden gebied. Dan kan het zijn dat je een dunnere gas-naald nodig hebt.
Hele artiekel: http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/48

Had je dus zelf ook zo kunnen vinden...

Marctraider
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 16 mei 2008 14:35

Ik heb dat artikel allang gelezen maar het ABN is daar niet zo geweldig bij het stukje van de gasnaald en de zinsopbouw dus daarom vraag ik het maar hier. En het is ook nog eens voor een andere brommer dus zal heus niet 100% kloppen.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
5 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Afstellen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij