• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

nieuw snel blok setup??

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
49 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
duiveltje017
Tomosforummer
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 jun 2008 15:06
  • Citeer

Berichtdoor duiveltje017 » 02 jun 2008 15:13

hallo,

ik heb een tijdje trug me blok opgeblazen die ik zo heb gekocht met 65cc jammer genoeg moest ik hem weg doen,
toen heb ik een std blok gekocht rijd wel leuk voor de woute,
maar heb een nieuw blok bij gehaald voor aan te klungele,

ik wil niet te hard rijden 50/60
maar eenorm hard optrekken.

wie kan me helpen met een setup?

ik dacht zelf aan airsal 70cc + 16/16 carburateur + ??? uitlaat

laat het weten
Omhoog


Gebruikersavatar
sanderkelder
Tomosforummer
Berichten: 164
Lid geworden op: 11 apr 2008 11:32
Locatie: eindhoven
  • Citeer

Berichtdoor sanderkelder » 02 jun 2008 15:45

als je hard wil optrekken moet je gaan denken aan een andere tandwiel verhouding. koppelingsveren inkorten en een powerbox. je cilinder zal ook wel helpen maar gaat je top ook meteen weer mee omhoog. 16/16 carb helpt ook met optrekken. als uitlaat heb ik zelf nu een tomos next trugloper en die trekt wel lekker :mrgreen: ik weet niet of je met de setup die jij wilt 50 a 60 kan rijden. als je je tandwielen zo laat zal het ongeveer 70/75 lopen als je hem goed afsteld. ga je je atw veranderen naar bijv 28 dan gaat hij overtoeren lopen en dan draai je je lagers kapot. (zelf ervaren eergister nog) het is moeilijk om 60 te gaan en snel op te trekken met een 65 cc.

als ik jouw was zou ik een 50 cc snel pakken. een hd kop van puch halen. een goede uitlaat (geen *standaard of immitatie uitlaatjes) achtertandwiel 24 of 26. 16/16 carb, een recht uitgeboord spruitstuk, en je koppelingsveren ong 1.5 cm inkorten. dan zal hij ong 50/55 lopen en lekker optrekken.
Omhoog

duiveltje017
Tomosforummer
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 jun 2008 15:06
  • Citeer

Berichtdoor duiveltje017 » 02 jun 2008 16:01

mijn andere blok is geheel std die er nu onder licht:

50cc bullit uitlaat 15/15 carb std vertanding denk ik :?

en trekt redelijk en rijd 40 en met wind mee 45 op mij km teller athans..

mijn andere blok die ik licht wil tune heeft 50cc onbegrend spruitstuk 15/15carb std vertanding.

ik heb veel voor en nadele geleze over koppeling en 50snel maar een maat van mij dacht dit:

70cc
21mm carb.
een of andere duure trugloop
vtd 26/42

ik wil er ongeveer €300,- aan uitgeven.

p.s

past een puch brommer kop op een tomos a5 blok :?
kun je die toevallig hale bij een brommerzaak/tuningzaak
Omhoog

Gebruikersavatar
sanderkelder
Tomosforummer
Berichten: 164
Lid geworden op: 11 apr 2008 11:32
Locatie: eindhoven
  • Citeer

Berichtdoor sanderkelder » 02 jun 2008 16:56

heb je de ontsteking al op brom gezet ? dit is belangrijk als je harder wilt :mrgreen: ook met een bromkop trek je al weer stuk sneller op. denk dat als je hem op brom zet nu (de ontsteking) dat je ong 55 rijd.

edit:
70cc
21mm carb.
een of andere duure trugloop
vtd 26/42

ik wil er ongeveer €300,- aan uitgeven.
oohh w8 even je hebt a5 volgens mij is dat een nieuw type blok waar ik nog niet zoveel verstand van heb. zal je even moeten kijken of hij past. pak eens een normale bromkop van tomos en probeer die eens. en je maakt hopelijk een grapje hea met die vertandingen die je maat van jouw zegt. 26/42 ? ik zie hem al op zijn achterwiel gaan en dan met mazzel kan je 10 seconde op zijn top rijden en dan heb je of een vast loper of hele vernagelde lagers. 26/26 komt al in de buurt van overtoeren voor een brom. bij een snor zit standaar 28 achterop maar dat kan omdat de ontsteking ook op snor staat. als ik jouw was zal ik niet hoger dan 26 gaan. want dan gaat je blok loeien en kapot.
Omhoog

Erik
Vastgeroeste forummer
Berichten: 628
Lid geworden op: 27 dec 2007 15:12
  • Citeer

Berichtdoor Erik » 02 jun 2008 17:33

Ik wou even zeggen dat sander niet juist is bij sneller optrekken = koppelings veren inkorten. Je moet alleen de eerste inkorten als hard wil optrekken. de tweede is voor een latere omschakeling in 2de versnelling
te koop: viewtopic.php?f=4&t=9810&p=124863#p124863" onclick="window.open(this.href);return false;
veel onderdelen.

Mijn polini sprinter:
viewtopic.php?f=19&t=10014" onclick="window.open(this.href);return false;
Omhoog

Gebruikersavatar
sanderkelder
Tomosforummer
Berichten: 164
Lid geworden op: 11 apr 2008 11:32
Locatie: eindhoven
  • Citeer

Berichtdoor sanderkelder » 02 jun 2008 17:41

bedankt voor de correctie :mrgreen:
Omhoog

Mc. Sim
Diehard
Berichten: 1386
Lid geworden op: 04 nov 2007 01:29
Locatie: Sint-Michielsgestel (NB)
  • Citeer

Berichtdoor Mc. Sim » 02 jun 2008 18:19

Ik wou even zeggen dat sander niet juist is bij sneller optrekken = koppelings veren inkorten. Je moet alleen de eerste inkorten als hard wil optrekken. de tweede is voor een latere omschakeling in 2de versnelling
:N

Je eerste veertje is om te bepalen wanneer je eerste koppeling aangrijpt, dus zo kun je hem sneller stationair laten lopen dan normaal. Je tweede veertje is het veertje voor het overschakelen naar de tweede versnelling. Als je deze tweede veer inkort kun je bepalen hoe laat je hem wilt laten overschakelen, oftewel hoe langer je in de eerste versnelling wilt rijden (sneller optrekken dus).
Tomos a35 (snor)----------------------- Gila Sprinter
Omhoog

duiveltje017
Tomosforummer
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 jun 2008 15:06
  • Citeer

Berichtdoor duiveltje017 » 02 jun 2008 18:29

okej de vertanding is duidelijk is er een howto van de onsteking toevallig?
kben nieuw met tomosjes kheb een snelle scooter gehad maar helaas voor de deur is gejat.

verder ben ik het dan nog niet eens over een 50cc 50snel 65cc of ultimate70cc

gwn alles std ik ga niet aan carters rotzooie..moet wel eenvoudig leuk en langer plezier van hebbe,
dus de iedeake vertanding is? ../..?

nja en dn komt de uitlaat er nog bij kijke..

nja carb is bijna zekker 16/16 of 21mm..maar recht spruitstuk gaat waarschijnlijk niet onder me frame..

en er staat op me cillinder a5 dus het zal wel een a5 blok zijn tog? :? :? :?

genoeg vrage igg :lol:
Omhoog

Gebruikersavatar
cross-tomos
Vaste forummer
Berichten: 391
Lid geworden op: 15 nov 2007 16:16
Locatie: Hoogwoud (NH)
Contacteer:
Contacteer cross-tomos
Website
  • Citeer

Berichtdoor cross-tomos » 02 jun 2008 18:34

meschien even off topic maarja ike maakte me zorgen.
gaat mijn brommer nu ook erg veel toeren maken met deze set-up?
wil niet dat me lagers nu al kapot gaan. :mrgreen:

50cc
15/15 carburateur
polini membraam
kopelingsveren ingekort
techno reverse uitlaat

ps. ik heb de voorste ingekort welke is nou beter voor sneller optrekken?
FC VOLENDAM
me brommer zie je op: viewtopic.php?f=9&t=10848
Omhoog

Gebruikersavatar
sanderkelder
Tomosforummer
Berichten: 164
Lid geworden op: 11 apr 2008 11:32
Locatie: eindhoven
  • Citeer

Berichtdoor sanderkelder » 02 jun 2008 18:43

zolang jij niets aan je tandwielen hebt verandert heb je heel weinig kans op overtoeren.

en on topic.
denk dat vertanding voor jouw beste een 26/24 is. gewoon *standaard dus. je zou een 26 achter kunnen proberen. kans dat hij dan nog net geen overtoeren gaat lopen met een 16/16 carb en 50 cc. je zal toch echt een keuze moeten maken qwa cilinder. hoe meer cc hoe beter hij optrekt maar ook hoe harder hij loopt. laat me weten wat je wilt :P
Omhoog

Ingmar.
Pro Forummer
Berichten: 1990
Lid geworden op: 13 jul 2006 20:25
Locatie: Zuid-Scharwoude
Contacteer:
Contacteer Ingmar.
Website
  • Citeer

Berichtdoor Ingmar. » 02 jun 2008 18:45

@ cross-tomos : of je overtoeren maak ja of nee? licht aan je tandwiel verhouding.

Ik wou even zeggen dat sander niet juist is bij sneller optrekken = koppelings veren inkorten. Je moet alleen de eerste inkorten als hard wil optrekken. de tweede is voor een latere omschakeling in 2de versnelling
:N

Je eerste veertje is om te bepalen wanneer je eerste koppeling aangrijpt, dus zo kun je hem sneller stationair laten lopen dan normaal.

sneller stagionair laten lopen :')
De bedoeling van je 1e koppelings veer inkorten is om met een hoger toerental weg te rijden.
voorbeeltje:(dus niet komen janken van zoveel toeren draait hij normaal niet)

*standaard veer rijd weg op 2000rpm
3 cm ingekorte veer rijd weg op 6000rpm

Dus dan heb je meer power om weg te komen om de meeste cilinder dan ongeveer in hun powerband komen.


En de bedoeling van de 2e veer inkorten is om de 1e versnelling "langer" te maken dus dat hij langer in zijn 1 blijft.

Ipv bij 20km over schakelen schakeld hij dan bvb bij de 30 km.
Niet meer bepaald actief hier!

Vragen of spullen nodig?

https://www.facebook.com/Istyletuning
https://www.facebook.com/weldingmonkey
Omhoog

Mc. Sim
Diehard
Berichten: 1386
Lid geworden op: 04 nov 2007 01:29
Locatie: Sint-Michielsgestel (NB)
  • Citeer

Berichtdoor Mc. Sim » 02 jun 2008 18:47

sneller stagionair laten lopen :')
De bedoeling van je 1e koppelings veer inkorten is om met een hoger toerental weg te rijden.
voorbeeltje:(dus niet komen janken van zoveel toeren draait hij normaal niet)
Het was maar een voorbeeld, als je motor bv niet goed stationair kan lopen omdat ie dan begint te ratelen ofzo :')

Hier staat een FAQ over de ontsteking: viewtopic.php?f=56&t=7252
Tomos a35 (snor)----------------------- Gila Sprinter
Omhoog

Ingmar.
Pro Forummer
Berichten: 1990
Lid geworden op: 13 jul 2006 20:25
Locatie: Zuid-Scharwoude
Contacteer:
Contacteer Ingmar.
Website
  • Citeer

Berichtdoor Ingmar. » 02 jun 2008 18:51

meestal is het probleem met ratelen tijdens stagionar dat de koppeling al aangrijpt dus te hoog staat afgesteld stagionair :')
Niet meer bepaald actief hier!

Vragen of spullen nodig?

https://www.facebook.com/Istyletuning
https://www.facebook.com/weldingmonkey
Omhoog

Mc. Sim
Diehard
Berichten: 1386
Lid geworden op: 04 nov 2007 01:29
Locatie: Sint-Michielsgestel (NB)
  • Citeer

Berichtdoor Mc. Sim » 02 jun 2008 18:53

Als de veer is uitgelubbert en je stationair zo laag staat dat ie niet ratelt maar wel uitvalt .. Jezus laten we ontopic gaan :')
Tomos a35 (snor)----------------------- Gila Sprinter
Omhoog

Ingmar.
Pro Forummer
Berichten: 1990
Lid geworden op: 13 jul 2006 20:25
Locatie: Zuid-Scharwoude
Contacteer:
Contacteer Ingmar.
Website
  • Citeer

Berichtdoor Ingmar. » 02 jun 2008 18:56

uitgelubberd :') lukt volgens mij niet hoor is verenstaal moet je het wel heel gek maken wil je dat uilubberen :') :')


maar goed nu weer ONTOPIC

edit:

als je loei snel wilt optrekken

*standaard gietijzer 50cc(warom die? lage uitlaat en spoel timing is gunstig voor koppel)
puch kop 50cc
15mm spruit/16mm spruit
15mm carb/16mm carb
techno cc
powerfiltertje

26-24

das wel redelijk snel met optrekken hor maar niet loei snel 60-65
Niet meer bepaald actief hier!

Vragen of spullen nodig?

https://www.facebook.com/Istyletuning
https://www.facebook.com/weldingmonkey
Omhoog

Gebruikersavatar
cross-tomos
Vaste forummer
Berichten: 391
Lid geworden op: 15 nov 2007 16:16
Locatie: Hoogwoud (NH)
Contacteer:
Contacteer cross-tomos
Website
  • Citeer

Berichtdoor cross-tomos » 02 jun 2008 19:02

shit was er vergeten bij te zeggen. :x

gaat mijn brommer nu ook erg veel toeren maken met deze set-up?
wil niet dat me lagers nu al kapot gaan.

50cc
15/15 carburateur
polini membraam
kopelingsveren ingekort
techno reverse uitlaat
tav. 26-28

ps. ik heb de voorste ingekort welke is nou beter voor sneller optrekken?
FC VOLENDAM
me brommer zie je op: viewtopic.php?f=9&t=10848
Omhoog

Ingmar.
Pro Forummer
Berichten: 1990
Lid geworden op: 13 jul 2006 20:25
Locatie: Zuid-Scharwoude
Contacteer:
Contacteer Ingmar.
Website
  • Citeer

Berichtdoor Ingmar. » 02 jun 2008 19:04

shit erg offtopic daar is een klein vragen topic voor :') o|O
Niet meer bepaald actief hier!

Vragen of spullen nodig?

https://www.facebook.com/Istyletuning
https://www.facebook.com/weldingmonkey
Omhoog

Mc. Sim
Diehard
Berichten: 1386
Lid geworden op: 04 nov 2007 01:29
Locatie: Sint-Michielsgestel (NB)
  • Citeer

Berichtdoor Mc. Sim » 02 jun 2008 19:05

Cross-tomos, alsjeblieft post dit gewoon in het kleine vragen topic en ga er niet andermans topic mee vern*ken. Je moet allebei je veren inkorten om snel op te trekken.
Tomos a35 (snor)----------------------- Gila Sprinter
Omhoog

duiveltje017
Tomosforummer
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 jun 2008 15:06
  • Citeer

Berichtdoor duiveltje017 » 02 jun 2008 23:34

@ cross-tomos : of je overtoeren maak ja of nee? licht aan je tandwiel verhouding.

Ik wou even zeggen dat sander niet juist is bij sneller optrekken = koppelings veren inkorten. Je moet alleen de eerste inkorten als hard wil optrekken. de tweede is voor een latere omschakeling in 2de versnelling
:N

Je eerste veertje is om te bepalen wanneer je eerste koppeling aangrijpt, dus zo kun je hem sneller stationair laten lopen dan normaal.

sneller stagionair laten lopen :')
De bedoeling van je 1e koppelings veer inkorten is om met een hoger toerental weg te rijden.
voorbeeltje:(dus niet komen janken van zoveel toeren draait hij normaal niet)

*standaard veer rijd weg op 2000rpm
3 cm ingekorte veer rijd weg op 6000rpm

Dus dan heb je meer power om weg te komen om de meeste cilinder dan ongeveer in hun powerband komen.


En de bedoeling van de 2e veer inkorten is om de 1e versnelling "langer" te maken dus dat hij langer in zijn 1 blijft.


Ipv bij 20km over schakelen schakeld hij dan bvb bij de 30 km.

dus als mijn std tomos 35/40 rijd heeft die 2e vernelling geen nut?
Omhoog

duiveltje017
Tomosforummer
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 jun 2008 15:06
  • Citeer

Berichtdoor duiveltje017 » 02 jun 2008 23:35

verder ben ik het dan nog niet eens over een 50cc 50snel 65cc of 70cc
wie er verstand van heeft hoor ik het graag met evt. voor en nadelen met mij eisen.

nja en dn komt de uitlaat er nog bij kijke..

carb is zekker 16/16..maar recht spruitstuk gaat waarschijnlijk niet onder me frame..

en er staat op me cillinder a5 dus het zal wel een a5 blok zijn tog? :? :? :?

genoeg vrage igg :lol:
Laatst gewijzigd door duiveltje017 op 02 jun 2008 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
49 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 16 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.