• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos loopt slecht na 'grote beurt'.

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
Aliman
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Aliman » 25 jun 2008 18:56

• Welke model tomos heb je? Volgensmij de 'standaard'.
    Uit welk jaar komt de tomos ? Onbekend, wel het nieuwste model.
    Is het een snor of een brommer? Snor.
    Wanneer ontstond het probleem? Was er al, is nu iets erger geworden.

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?

Hallo, ik zit met een probleem. Ik ben voor een kennis een tomosje een grote beurt aan het geven.
    Nu reed de brommer voor de beurt al erg langzaam (10-15 km op top). Nu (na de beurt) gaat hij nog maar 5-10 km ofzo. Hij komt niet op toeren en stoterd heel erg. Ik heb vervangen;

Zuiger met sleuven (zat er eerst 1 in zonder)/ zuigerveren/ pistonclipjes/ pistonpen/ naaldlager,
    Cilinder helemaal schoongemaakt en ontkoold,
    Voetpakking/ koppakking/ uitlaatpakking/ membraanpakkingen,
    Nieuw membraan (imitatie),
    Oliekeerringen/ (carterkap-) pakking,
    Nieuwe carterolie,
    Luchtfilterelement schoongemaakt en luchtfilteraanzuigbuisje iets opgeboord,
    Nieuwe bougie NGK hittegraad 7 en nieuwe bougiedop NGK,
    Ontsteking staat nu precies op de 'snorstand',
    Nieuwe sleepveer voor de startbendix,
    Nieuw rubbertje tussen het spruitstuk en de membraan,
    Sproeier 49 zat en zit er nog steeds in,
    Uitlaat iets 'uitgedremeld',

Wat is het probleem?

Hij komt niet op toeren en stoterd heel erg. Valse lucht lijkt me erg onwaarschijnlijk, aangezien ik hier alle pakkingen op heb gecontroleerd. Kan het zijn dat het uitlaatje is dichtgekoold waardoor hij zijn lucht niet meer kwijt kan en zo slecht loopt (is zo'n uitklaat met s-bocht)? Als iemand suggesties heeft, heel graag! :)
Laatst gewijzigd door Aliman op 25 jun 2008 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 25 jun 2008 19:42

Je hebt de luchtinlaat vergroot zonder de sproeier aan te passen?

En wat heb je precies gedaan met die dremel? Aan de uitlaat of uitlaatpoort gezeten?

Aliman
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Aliman » 25 jun 2008 19:46

Je hebt de luchtinlaat vergroot zonder de sproeier aan te passen?

En wat heb je precies gedaan met die dremel? Aan de uitlaat of uitlaatpoort gezeten?
Klopt, ik heb een 'half maantje' uit dat luchtaanzuigbuisje geboord. Verder heb ik er geen grotere sproeier in gedaan. Kheb alleen het uitlaatje wat uitgedremend, aangezien er wat lasjes inzaten. Geen schokkende dingen ofzo.

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 25 jun 2008 20:19

Zit de zuiger er goed in (sleuven naar de inlaat),
heb je nergens valse lucht,
zitten de krukas keerringen er goed in,
probeer eens een groterer sproeier ivm die grotere luchtinlaat.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 25 jun 2008 21:32

Uitlaatdemper kan idd wel eens dichtgekoolt zijn. Tik de demper er maar uit er maak deze eens schoon. Ook het inwendige van de pijp kan wel eens ontkoolt moeten worden.

Het uitdremelen van het gat in het luchtfilterhuis (ik neem aan van het deel dat in het frame gaat) heeft niet zoveel invloed op de lucht/ brandstofverhouding.

Valse lucht kan nog wel ontstaan op de plaats waar de carburateur op het spruitsuk gaat. Als er een Dellorto op zit (14/9 voor snor) dan moet je kijken of de rubber ring en de kunststof manchet nog wel goed zijn. Het is zeker van belang dat daar een luchtdichte afsluiting zit. Check ook ff het dekseltje waar de gaskabel ingaat of deze wel goed afsluit. Misschien is het ook een reden de carburateur eens goed na te lopen en schoon te maken.

En natuurlijk wat hierboven gezegd is, zuiger wel goed gemonteerd met de sleuven naar de inlaatzijde (boven)? Maar ik denk niet dat dat het probleem is aangezien je ook al zei dat de dichte zuiger problemen gaf.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Aliman
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Aliman » 26 jun 2008 14:30

Zit de zuiger er goed in (sleuven naar de inlaat),
heb je nergens valse lucht,
zitten de krukas keerringen er goed in,
probeer eens een groterer sproeier ivm die grotere luchtinlaat.
De zuiger zit er goed in, valse lucht lijkt me zoals in mijn eerste post gezegt wel erg sterk. Kheb alles nagelopen.
Krukaskeerringen zitten prima. Het is niet dat ik voor het eerst aan een scooter of brommer sleutel, kvind dit alleen wel een erg raar probleem, aangezien ik een hoop heb vervangen en alles heb nagelopen.
Laatst gewijzigd door Aliman op 26 jun 2008 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Aliman
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Aliman » 26 jun 2008 14:36

Uitlaatdemper kan idd wel eens dichtgekoolt zijn. Tik de demper er maar uit er maak deze eens schoon. Ook het inwendige van de pijp kan wel eens ontkoolt moeten worden.

Het uitdremelen van het gat in het luchtfilterhuis (ik neem aan van het deel dat in het frame gaat) heeft niet zoveel invloed op de lucht/ brandstofverhouding.

Valse lucht kan nog wel ontstaan op de plaats waar de carburateur op het spruitsuk gaat. Als er een Dellorto op zit (14/9 voor snor) dan moet je kijken of de rubber ring en de kunststof manchet nog wel goed zijn. Het is zeker van belang dat daar een luchtdichte afsluiting zit. Check ook ff het dekseltje waar de gaskabel ingaat of deze wel goed afsluit. Misschien is het ook een reden de carburateur eens goed na te lopen en schoon te maken.

En natuurlijk wat hierboven gezegd is, zuiger wel goed gemonteerd met de sleuven naar de inlaatzijde (boven)? Maar ik denk niet dat dat het probleem is aangezien je ook al zei dat de dichte zuiger problemen gaf.
De demper kan ik er niet uithalen, er zit zo'n nieuw type uitlaat op, helemaal dicht. Kheb de uitlaat net even losgeschroefd, wel de ophanging vast laten zitten (i.v.m. de buurman) en de pakking ertussen uitgehaald. Ff geprobeerd op straat en hij loopt een stuk beter al. Hij trekt hem nu zelf door in de 2de versnelling en een stuk minder stotteren. De uitlaat zit dus dicht zit en hij kan gewoon zijn uitlaatgassen niet kwijt. Hoe kan zo'n uitlaat het beste schoonkrijgen aan de binnenkant? Schoonbranden met benzine? Denk namelijk niet dat dat gaat werken als hij net zoals de uitlaatpoort (bijna) helemaal dichtgekoold zit.

leerling1
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer leerling1
Website
  • Citeer

Berichtdoor leerling1 » 26 jun 2008 17:55

uitbranden heeft geen zin.

denk een nieuwe uitlaat
imi snel of iet dergelijks

ps ik denk dat je geen standard hebt aangezien deze geen elec starter heeft
denk dat je bedoelt de quadro E-start
tomos wizzrd is klaar!!

kijk>>>>viewtopic.php?f=9&t=8282<<<<

Aliman
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Aliman » 26 jun 2008 18:58

uitbranden heeft geen zin.

denk een nieuwe uitlaat
imi snel of iet dergelijks

ps ik denk dat je geen standard hebt aangezien deze geen elec starter heeft
denk dat je bedoelt de quadro E-start
Nee idd. Kheb met benzine geprobeerd en kheb er een flesje remolie ingegoten, maar het werkt niet, de brommer blijft slecht lopen. Waar kan ik zo'n uitlaatje bestellen? En zal ik dan een imitatiesnor uitlaat of bromuitlaat nemen i.v.m. betere luchtdoorstoming?

Ps; Ik heb ook geen elektrische start, alleen kick. En er staat 'standard' op de zijkappen dus vandaar :P

Aliman
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Aliman » 27 jun 2008 12:59

Kheb net een ander uitlaatje gekocht. Koste 30 euro, dus viel mee. Ff eronder gezet, en nu loopt tie stukken beter, alleen als je nadat de brommer 15 seconden stationair heeft gelopen in 1 keer volgas geeft valt het toerental weg, soms valt tie dan uit en andere keren pakt tie na 5 seconden het toerental weer op. Heeft dat mischien te maken met een te kleine of grote sproeier? De bougiekleur is donker en vet, dus dan zou de sproeier in principe te groot zijn.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 27 jun 2008 21:07

Als je alleen stationair draait kun je niets aflezen van je bougie. Ga een kilometer of 2-3 rijden (normaal) totdat de motor op temperatuur is. Af laten koelen en dan nog eens kijken naar je bougie. Is die dan nog steeds vet en donker is waarschijnlijk de krukaskeerring lek (versnellingsbakzijde). Dat zal waarschijnlijk ook de oorzaak zijn van het slechte lopen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
11 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers